Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 540330 sökträffar

Förtroendeskapande åtgärder vid handel på Internet

Sammanfattning Uppsatsens titel: Förtroendeskapande åtgärder vid handel på Internet. Kurs: SMT302 Kandidatuppsats. Författare: Martin Hansson, Max Gustafsson, Jakob Persson. Handledare: Örjan Hallgren, Pia Valentin Rehncrona. Nyckelord: Förtroende, Trygghet, Lojalitet, Varumärke, Säkerhet, Relationer, Kundvård, E-handel, Linser. Problemställning: Vilka faktorer bidrar till förtroendeskapandet vid

Skapa glada minnen - En studie om varumärkesförmedling i upplevelseföretag

Frontpersonalen i upplevelseföretag har en mycket viktig roll vid förmedling av företagets varumärke. På Liseberg har ledningen utarbetat så kallade ”honnörs- och budord” som ett sätt att förmedla varumärkets värderingar till personalen. Dessa är till för att göra det tydligt för frontpersonalen hur de ska agera i servicemöten med gäster för att bli goda varumärkesambassadörer. Vi anser att Lisebe

Tennis i sus och grus- En studie om faktorer som påverkar företags val av Catella Swedsih Open som sponsringsobjekt

Catella Swedish Open grundades 1948 och firar i år 60 års jubileum. Sedan slutet av 1990-talet har en ökning av sponsorer och sponsorintäkter växt i takt med den massmediala uppmärksamheten. De faktorer som påverkar ett företags val av sponsringobjekt i detta specifika fall är användningen av eventet som relationsvård till sponsringsföretagens kunder. Image överföring är även det en påverkande fak

Samverkan och kommunikation i ett byggprojekt

Communication is a keyword to success in a construction project and whit modern-days situation with the reduced building time and a lot of stress involved is it very important that correct information reaches out to the right persons on the right time. Many different partners are involved in the building project and each one of them works towards their own goals without thinking of the integrity.

Intäktsoptimering: Hur Revenue Managers på hotell arbetar med prissättning och analyser i sitt dagliga arbete

Titel: Intäktsoptimering: Hur Revenue Managers på hotell arbetar med prissättning och analyser i sitt dagliga arbete Författare: Helena Jirsved och Lisa Jönsson Utbildning & Nivå: Magisteruppsats, Magisterprogrammet för Service Management, Lunds Universitet Campus Helsingborg Handledare: Jörgen Eksell och Lars Nordgren Problemformulering: Den teoretiska ram som finns inom begreppet är normativ

Ansvarsfullt företagande - små och medelstora modeföretags arbete med att ta ett socialt och miljömässigt ansvar

Vårt syfte är att belysa den problematik som råder när företag ska omsätta viljan att ta ett socialt och miljömässigt ansvar till praktisk handling. En kvalitativ ansats ligger till grund för metoden och för att studera sambandet mellan teori och empiri har ett deduktivt angreppssätt använts. Det empiriska materialet består av intervjuer med personer som besitter expertkunskap inom CSR och små och

Revenue Management ur ett serviceperspektiv

Problembeskrivning:Revenue Management handlar om att sälja rätt produkt, till rätt person, vid rätt tid och till rätt pris, som ett sätt att optimera intäkterna och är en vanlig styrfilosofi inom till exempel hotellbranschen. Service Management är en styrfilosofi där olika interna processer understödjer ett tjänsteföretags arbete med att ge god service tillsammans med tjänsterna som säljs. Problem

Diversity service ur kundens perspektiv

Att hantera mångfald kan definieras på olika sätt. En betydelse orden kan ha är bland annat att förstå att det finns olikheter bland anställda och att dessa olikheter kan, om de är rätt hanterade, fungera som en tillgång till att arbeta mer effektivt och ändamålsenligt. De flesta forskare inom mångfald anser att mångfald är till fördel, men det finns även andra forskare som ser problemet som mångf

Tjänsteutveckling i en mogen bransch

Utifrån den teoretiska referensramen har det empiriska undersökningen av kundbehov och önskemål för tjänsteutveckling på färjelinjen mellan Strömstad och Sandefjord analyserats och diskuterats. Undersökningen visar att då de modeller för tjänsteutveckling som idag finns ofta är vidareutvecklingar av modeller för produktutveckling, innebär det att de i de flesta fall ej är implementerbara på utveck

Sanningens Ögonblick - en relationen mellan extern och intern marknadsföring i serviceföretag

I uppsatsen har relationen mellan extern och intern marknadsföring undersökts och analyserats i ett kontextområde bestående av det geografiska området Polen och turismsegmentet, affärsresenärer. Marknadsföring ska ses som en integrerad del som genomsyrar hela organisationen, det vill säga att det är en aktivitet som bedrivs på alla nivåer och av alla anställda i verksamheten. Varumärket och gäster

Utmaningar för retailföretagets chefsförsörjning

I denna uppsats har vi analyserat vilka utmaningar som finns för retailföretagets chefsförsörjning. Vi har inte kunnat identifiera tidigare forskning som berör just detta. För att besvara vårt syfte har vi därför använt teorier som behandlar retailföretagets arbetskraft, samt teorier som beskriver kompetensförsörjning och chefsförsörjning på ett generellt plan. Vidare har vi tagit hjälp av forskni

En destinations utvecklingsprocess; Gran Canaria

Syftet för denna kandidatuppsats är att bidra till ökad förståelse för destinationers utvecklingsprocesser utifrån olika synsätt på destinationslivscykeln. Vi har valt att utgå från huvudsakligen två perspektiv nämligen Plogs och Butlers. Dessa är intressanta att jämföra då de båda har samma syfte men utgår från helt olika perspektiv. Genom vår fallstudie på Gran Canaria vill vi åskådliggöra likhe

”Låt mig bli din Inspirational Friend” - en kandidatuppsats om värdeskapande via events i en relationskontext

Marknadsföringsdiskussioner påpekar ofta att det är viktigt för företag att arbeta med kundrelationer eftersom dessa anses vara mest lönsamma. Det kan emellertid vara svårt att differentiera sig på marknaden då service och kvalitet har blivit en självklarhet för de flesta företag. Företag måste därför hitta nya vägar för att locka till sig kunder. En del branscher har länge använt sig av event men

Corporate Social Responsibility: Time to grow up! - En studie om hur företag kommunicerar CSR

Syftet med studien är att kritiskt granska huruvida kommunikationsteorier som finns idag är användbara för företag som tillämpar CSR och kommunicerar detta med sina intressenter. Under arbetets gång utvecklades ett andra syfte, vilket är att peka på fenomen som kräver utveckling och skapande av idéer och begrepp som kan öka förståelsen för hur man kommunicerar CSR

Corporate Strategic Management of Global Expansion--Study for Max of entering into China by franchising

The thesis investigates and analyzes the possibility for Max entering to China¡¯s fast food market. And the focal mode of the entry here would be franchising. The core conceptual framework of the thesis is based on Decision-Making Model for International Franchising of Mahmood A. Khan. While in order to make the framework fit the purpose of this study much better, Mahmood¡¯s model was developed an

Relationen mellan Varumärken, CSR och Stakeholders

Man kan inte längre kan se på ett varumärke ur ett aggregerat perspektiv. Begreppet shareholder value är inte längre det viktigaste utan det är stakeholder value. Det gäller att hålla isär sina stakeholders för att se hur de påverkar företaget och hur deras image varierar. I dagsläget existerar inte begreppet stakeholderimage men är ett bra samlingsord som kan användas för att förstå vikten av oli

Intern benchmarking i tillverkningsföretag- En kvalitativ studie av Skanska Stomsystem AB

Den interna benchmarkingen ger många positiva effekter och ger företaget värdefull information som ska hjälpa Skanska Stomsystem att förbättras och förändras. Dessvärre påverkas kunskapsspridningen negativt av det rådande belöningssystemet då det motverkar de positiva effekter den interna benchmarkingen ger. Det beror på att belöningssystemet kan hindra kunskapsflödet och lärandeprocessen mellan e

Avregleringen av den svenska tågmarknaden - en studie av prissättningsprocessen

Sammanfattning Examensarbetets titel: Avregleringen av den svenska tågmarknaden - en studie av prissättningsprocessen Seminariedatum: 01-06-2009 Ämne/kurs: FEKK01, Examensarbete kandidatnivå, 15 poäng Författare: Carl Johan Arestad, Hilde C. Hillestad, Johan Pålsson, Daniel Varaona Handledare: Rolf Larsson, Olof Arwidi Nyckelord: Avreglering, prissättning, monopol, inträdesbarriärer, Banverket. Sy