Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 529953 sökträffar

Positionering av ett servicevarumärke - en utmaning för Björkliden Fjällby

Syftet med uppsatsen; Positoinering av ett varumärke - en utmaning för Björkliden Fjällby är att kartlägga och analysera positioneringsprocessen av ett servicevarumärke. Björkliden Fjällby används som fallföretag och intentionen är att skapa en förståelse för positionering av varumärken och då i synnerhet servicevarumärken. Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie av positioneringen av varumärket Bjö

ABC-kalkylering i processindustrin

Denna undersökning syftar till att kartlägga utbredningen av aktivitetsbaserade kalkyler i sydsvenska processindustrier. Vidare vill vi, i tre av dessa företag, djupgående beskriva och analysera de kalkylmetoder som dessa företag använder sig av. Uppsatsen är tudelad. Först har en enkätundersökning använts för att kartlägga utbredningen av ABC-användare i det sydsvenska näringslivet. För att få en

Kontrollera agenten

Syftet med vår uppsats är att undersöka, dels teoretiskt enligt agentteorin, dels empiriskt, hur potentiella problem relaterade till informationsasymmetri mellan styrelse och VD förebyggs. Vi vill även undersöka vilka faktorer som ligger till grund för styrelsens val av metod för att förebygga dessa potentiella problem. Vår ansats är abduktiv, då vi har utgått från bland annat agentteorin vid insa

Ägarstrukturens inverkan på kapitalstrukturen - En undersökning av industriföretag listade på Stockholmsbörsen

Undersökningen skapade inte underlag för att fastställa att samband mellan ägarstrukturen och kapitalstrukturen finns. Även då vi har resultat som stödjer tidigare forskning när det gäller ägarkoncentrationens inverkan på kapitalstrukturen så skall resultatet tolkas med viss försiktighet. Den enskilt största anledningen till detta är den stora resultatvariation som uppvisas beroende på val av mätm

Växelkursexponering – En studie av svenska företags medvetenhet om och hantering av sin växelkursexponering

Vårt syfte är att genom en enkätstudie utreda om dagens stora svenska industri- och handelsföretag kan kvantifiera sin exponering av det ekonomiska värdet mot växelkursrisk. Vi vill också utreda huruvida de hanterar sin exponering mot växelkursdepreciering och -appreciering på ett sätt så att den blir asymmetrisk. För att uppfylla vårt syfte har vi genomfört en enkätstudie på svenska noterade och

Redovisningspraxis i några ideella idrotts – och handikappföreningar

Syfte med denna uppsats är att göra en beskrivning och analys av redovisningspraxis i några idrotts – och handikappföreningar. Vår metod är litteraturstudie, insamling av information genom frågeformulär och personliga intervjuer Samtliga undersökta föreningar har ordnad bokföring Föreningar har anställd personal som driver den dagliga verksamheten. Vår slutsats är att undersökta ideella föreningar

”The More the Merrier?”

Competition on the Swedish grocery retail market has increased profoundly, mainly as a result of foreign retailers entering the market. To keep up with this intensified competition, Swedish retailers need to lower their costs. In May 2004 ten new countries will become members of the EU. The majority of these countries are known for being labor-intensive states and in addition it is inexpensive for

The Determinants of Chinese Banks' Foreign Direct Investment In EU

The paper seeks to examine the determinants of Chinese banks' foreign direct investment in EU. Based on the results of a full-scale survey of the Chinese banks which have their branches and subsidiaries in EU, the author draw the conclusion that the Chinese banks direct investment in EU depends significantly on: (1) ownership advantages related to the bank’s size, domestic capital and deposit

Varumärkesutvidgningar av kapitalintensiva varor - Och dess påverkan på huvudvarumärke med stark image

Ett sätt för företag att utnyttja existerande varumärken är att utveckla sitt befintliga produktsortiment med hjälp av dessa, en så kallad varumärkesutvidgning. Teorin tar upp diverse risker med varumärkesutvidgningar och hur dessa kan påverka konsumenternas syn på huvudvarumärkets image. Syftet med denna uppsats är att analysera hur en horisontell varumärkesutvidgning påverkar imagen på kapitalin

Produktmusiken och ungdomars musikkonsumtion

Vi har valt att undersöka barn och ungdomars musikkonsumtion samt studerat närmare hur de uppfattar produktband i förhållande till det vi valt att kalla kreativa band. För att få en bakgrund kring resonemang som produktband och kreativa band ges en kortare presentation av musikindustrin. Här får läsaren en inblick i hur ett produktband tas fram och lanseras. Med produktband menar vi ett band som f

Lantmännen AXA - Från idé till produkt

Syftet för detta examensarbete på kandidatnivå är att undersöka hur Lantmännen AXA utnyttjar sina resurser för att på så sätt försöka förstå hur de strategiskt har bemött konsumenternas ökade krav på hälsosamma livsmedel i sin produktutveckling.

Psykografisk segmentering - en kritisk granskning

Psykografi beskriver en konsuments beteende och psykologiska karaktäristika genom att kartlägga faktorer som exempelvis livsstil, värderingar och personlighet. Psykografiska variabler har blivit allt mer aktuella vid marknadssegmentering och det är detta användningsområde för psykografi som behandlas i denna uppsats. Av den litteraturgenomgång som gjordes innan uppsatsen verkar marknadsundersöknin

Införandet av IFRS påverkan på analytikers resultatprognoser

Från och med årsskiftet år 2005 skall samtliga noterade företag i Sverige redovisa efter IFRS. Syftet med uppsatsen är att undersöka om införandet av IFRS påverkar analytikers prognoser. Vi har med hjälp av statistiska tester dels undersökt om införandet har bidragit till större prognosavvikelser och dels studerat tre av oss utvalda faktorers påverkan på storleken på analytikers prognosavvikelser.

RR 15 Immateriella tillgångar och dess redovisningsmässiga effekter

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka och jämföra vilka redovisningsmässiga effekter RR 15 har medfört för företag, vars verksamhet bygger på forskning och/eller utveckling, inom branscherna IT och Hälsovård. Vår uppsats bygger på en fallstudie av sex företag, tre inom IT och tre inom Hälsovård samt litteratur-studier inom vårt ämnesområde. Våra slutsatser är att de redovisningsmässiga effe

Den kommunikativa arbetsgivaren

Syftet med uppsatsen är att kartlägga och visualisera hur all medveten kommunikationen av arbetsgivarvarumärket sker internt i företag idag. Primär data har samlats in via tio stycken intervjuer. Samtliga intervjuer har skett semistrukturerat med öppna frågor. Sekundär data har samlats in via tidigare studier inom uppsatsens huvudområden, arbetsgivarvarumärket och intern kommunikation i syfte att

Betydelsen av humankapital och nätverk vid nyföretagande - En kartläggning av företag kopplade till VentureLabs inkubator

Syftet med uppsatsen är att kartlägga hur de företag som suttit på VentureLabs inkubator i Lund använt sig av humankapital, personliga nätverk samt industriella nätverk. Uppsatsen gör även en ansats att utreda om samband finns mellan dessa tre teorier och hur dessa påverkar entreprenören och dennes företag. Angående förhållningssättet gentemot arbetsprocessen användes en abduktiv ansats. Vad gälle

Logotypen som kommunikationsmedel

Syftet med vår forskning är att öka förståelsen för hur individer uppfattar och tolkar en logotyp och hur detta överensstämmer med företagets strategi för deras visuella identitet. Vi har använt oss av en kvalitativ metod med ett induktivt angreppssätt. Vår empiri har samlats in genom intervjuer som sedan legat till grund för det fortsatta arbetet. Vår empiri utgörs av intervjuer med tre stycken a

Skivförsäljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion

Titel: Skivförsäljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion Seminariedag: 5 juni 2001 Författare: Mattias Berntsen Hugo Mansfeld Ola Nilsson Jesper Nordh Handledare: Lars Bengtsson Jan-Inge Lind Problem: Vilka förutsättningar har vårt fallföretag för en expandering på Internet? Vilka strategiska aspekter måste företag beakta vid en expandering på Internet? Vart leder utvecklingen