Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 532897 sökträffar

När småföretagare möter forskare : en studie av erfarenhetslärande och kompetensutveckling hos chefer som deltar i KrAft-projektet

Bakgrund: Det finns ett stort behov i dagens kunskapsorienterade samhälle av att både näringsliv och högskolor samverkar. Stiftelsen för Kunskap och Kompetensutveckling, KK-stiftelsen, har tagit initiativet att starta upp ett större kompetensutvecklingsprojekt för företagare. Det heter KrAft-projektet. Det finns idag knutet till ett flertal svenska universitet och högskolor. I detta projekt möts f

Lärande på en mångkulturell arbetsplats

Bakgrund: På allt fler arbetsplatser kommer personer med olika etniska och kulturella bakgrunder att mötas. Denna uppsats handlar om lärande i en mångkulturell miljö. De övergripande frågeställningar som jag söker svar på är hur sker lärande i vardagen, i mötet med människor på en arbetsplats? Hur påverkas denna process av den etniska och kulturella mångfalden på arbetsplatsen? Syfte: Syftet med u

Kommunaliseringens effekter på lärares möjligheter till lärande i arbetslivet: en "fallstudie" på en låg- och mellanstadieskola

Bakgrund: Den 1 januari 1991 genomfördes kommunalisering av den svenska skolan och detta innebar att kommunerna fick ta över en stor del ansvar som tidigare staten haft. Beslutet innebar formellt att verksamheten gick från regel- och resursstyrning till mål- och resultatstyrning. Syfte: Syftet med den här uppsatsen var att undersöka vilka konsekvenser kommunaliseringen av skolan har fått för lärar

Förskolebarns interaktion i en förberedd miljö. Observationer tolkade ur två pedagogiska perspektiv: Montessori och Vygotskij

Bakgrund: Trots att montessoripedagogiken har stor utbredning, har varken utveckling eller syntes med andra pedagogiska idéer skett i någon större utsträckning. Montessoripedagogikens fokus ligger på barns självvalda arbete i en förberedd miljö. I Vygotskijs tankar finns likheter med Montessori och dessutom andra idéer som kan bidra till en syntes mellan två pedagogiska metoder. Syfte: Mitt syfte

Lärande inom ramen för en förberedande arbetsmarknadsutbildning: en fallstudie

Bakgrund: I Sverige läggs stora resurser på olika typer av arbetsmarknadsutbildningar, men trots detta har mycket få kvalitativa studier av lärandet inom ramen för dessa genomförts. Syfte: Att analysera en förberedande arbetsmarknadsutbildning med fokus på vilket lärande som ägt rum hos deltagarna, samt hur detta lärande kan förklaras utifrån hur utbildningen är planerad och genomförd Metod: Under

Datorn som hjälpare eller stjälpare : om användarkompetens i arbetslivet

Bakgrund: Idag möter vi datorer nästan överallt, inte minst arbetslivet är i hög grad datoriserat, och tyngdpunkten ligger ofta på tekniken i sig. Mina egna erfarenheter tyder på att flera olika delar påverkar ett effektivt och stimulerande datoranvändande - dvs vår användarkompetens. Det föll sig naturligt att lägga upp arbetet som en litteraturstudie. Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera

Organisationsutveckling inom området arbetsklimat - en empirisk studie på ett stort företag

De anställdas trivsel på arbetsplatsen är oerhört viktig för att de skall fungera optimalt och bidra till organisationens lönsamhet. Då många individer är stressade och sjukskrivningarna ökar i dagens arbetsklimat anser vi det vara relevant att undersöka om positiv påverkan kan ske med pedagogiska hjälpmedel. Syftet med uppsatsen var att analysera en medarbetarundersökning som ett medel för organi

Det omedvetnas inverkan på lärande i arbetslivet : tolkat utifrån Paul Moxnes teori om djuproller

Bakgrund: I arbetslivet påverkas vi av omedvetna krafter som förekommer oss emellan. I uppsatsen gestaltas dessa omedvetna krafter utifrån Paul Moxnes teori om djuproller. Teorin om djuproller bygger på Jungs tanke om det arketypiska som finns i allas vårt omedvetna. Djuprollerna innebär i korthet att vi omedvetet tillskriver varandra olika roller som vi omedvetet lever upp till. Min föreställning

Helhet och delar i rörelse : om samspel och organisatoriskt lärande i kompetensutvecklingen på Posten

Bakgrund: Personalfunktionen i Posten Sverige AB har under de senaste åren genomgått flera omorganisationer. Inför hösten 2002 utlystes ett uppsatsuppdrag, där man önskade få nuvarande organisationsmodell utvärderad. Jag valde att studera hur aktiviteterna kring arbetet med kompetensutveckling organiserades, för att därigenom ge en bild av hur de skapade strukturerna påverkar möjligheterna till åt

En pedagogisk strategi på det samhällsvetenskapliga programmet : en fallstudie av en enhets arbete för att successivt nå ett lärande på en högre nivå

Syftet med arbetet är att göra en fallstudie, för att undersöka om en enhets arbete på det samhällsvetenskapliga programmet, successivt kan leda till ett lärande på en högre nivå. Enheten har valt en pedagogisk strategi för att nå dit. I denna ingår introduktionsperiod, tvärvetenskapliga studier, handledningstid och mentorskap med portfolio. Till grund för enhetens val av strategi ligger den tolkn

Intressentutvärdering av högskoleutbildningen Fritidsarbete och Fritidskultur

Uppsatsen är en intressentutvärdering av utbildningsprogrammet Fritidsarbete och fritidskultur. Syftet är att undersöka utbildningen i förhållande till arbetslivets krav och de krav som ställs på en akademisk utbildning. Vi kommer även att undersöka vad som ligger till grund för att studenterna känner en osäkerhet inför framtida arbetsuppgifter. De teoretiska perspektiv som vi har använt oss av di

Traineeprogram: en utvärdering av styrkor och svagheter i Sydkrafts traineeprogram utifrån ett individperspektiv

Bakgrund: Det blir allt vanligare att företag erbjuder nyutexaminerade akademiker med olika utbildningsbakgrund en väg in i organisationen med hjälp av ett traineeprogram. Detta är en typ av personal- och kompetensutvecklingsinsats som vi ansåg vara intressant och relevant att analysera utifrån ett pedagogiskt perspektiv. Syfte: Syftet med uppsatsen är att utifrån individens uppfattning utvärdera

Fostran ur ett ledarperspektiv: en studie av sex ledare och deras upplevelser av ledarskapet

Bakgrund: Många undersökningar på området ledarskap, som vi har tagit del av, är gjorda ur ett medarbetarperspektiv, men vi är intresserade av att undersöka hur ledarna själva ser på sin situation och vilka värderingar de vill förmedla och hur de gör detta. Ledarskap handlar delvis om att implementera normer och värderingar, d v s fostra medarbetarna Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera le

Lärares och elevers inställning till datoranvändning i skolan

Bakgrund: Det här arbetet var ett sätt för mig som blivande pedagog att skapa en uppfattning om vad jag kan förvänta mig från såväl lärare som elever i dagens skolor vad gäller datoranvändningen i och kring undervisningen. Jag har varit medveten om att jag inte kan dra några generella slutsatser men undersökningen kan ge en bild av dator- och Internetanvändningen på en grundskola i Malmö. Syfte: H

Handledarutbildning för undersköterskor : effekter för individen och möjligheter till förbättringar

Bakgrund: Kompetensutveckling är viktigt i arbetslivet då samhället och därmed förutsättningarna för individen förändras. En utbildning ger alltid upphov till förändring. Hur dessa förändringar ter sig för deltagarna är intressant att studera, samt vilken möjlighet man har att använda det man lärt i utbildningen, då arbetsmiljön erbjuder både förutsättningar och hinder för ett förändrat handlande.

Att lära för proven eller för framtiden?: en empirisk studie över två gymnasieklassers behållning av provkunskaper

Bakgrund: Bakgrunden till uppsatsen är de, i forskningen, uppmärksammade bristerna i att förutsäga studieframgång utifrån gymnasiala studieresultat. Forskning kring hur studenters sociala bakgrund påverkar studieframgång och fortsatta studieval, utgör också grund för uppsatsen. I centrum för uppsatsen står de betygsgrundande proven och de kunskaper som där efterfrågas. Syfte: Syftet med uppsatsen

Föräldrastödsmodeller: en granskning av innehåll och metodik

Syfte: Syftet var att tolka och analysera fyra föräldrastödsmodeller som riktar sig till föräldrar med barn mellan 2 och 12 år och som drevs i olika sammanhang och av olika arrangörer. Föräldrastöd anordnades av enskilda företagare, arbetsgivare, skola/studieförbund och Svenska Kyrkan tillsammans med Sveriges Kyrkliga Studieförbund. De utvalda modellerna var Active Parenting, Föräldrar Emellan, Vu

Att vara lärare i ett multietniskt klassrum En studie om lärarnas upplevelse av sitt yrke i det högmoderna samhället

Denna uppsats riktar sig till alla som är intresserade av utbildningsfrågor i det högmoderna samhället vi lever i. Mitt syfte är att genom kvalitativa intervjuer fånga upp de insikter hos lärarna som uppstår i kontexten multietnisk klassrum. Teoretiker Bourdieu, Giddens och Abdeljlil dominerar teori avsnitt med sina begrepp. Begreppen används som verktyg i analysen. Där belyser jag med hjälp av de

Meningsskapande vid en omorganisation i hemvården: regression, stagnation och utveckling

Bakgrund: Under våren 2001 genomförde Hemvården Väster i Lund en omorganisation, som innebar att all personal flyttade från separata mindre grupplokaler till en stor, gemensam lokal. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur personalen i en hemtjänstgrupp skapar mening kring en organisationsförändring, samt ta reda på hur ledningens officiella mål återspeglas i gruppens meningsskapande.