Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 532868 sökträffar

Från privatanställd till kommunalanställd : personalens upplevelser av förändringsprocessens inledningsskede då kommunen tog över driften av ett äldreboende

Dagens arbetsliv ställer stora krav på förändring hos individer och företag, vilket ofta leder till omorganisationer. Av denna anledning ansåg jag det relevant att ur ett pedagogiskt perspektiv, analysera människors upplevelser av en omorganisation och dess möjligheter och hinder för lärande och utveckling. Detta föranledde mig att anta ett kvalitativt angreppssätt i form av en fallstudie, där jag

Mål i samband med kompetensutveckling: en studie av en tandvårdsklinik

Bakgrund: Grunden till denna c-uppsatsen i pedagogik har varit en tidigare b-uppsats i kursen organisation- och ledarskapsutveckling. Under den tidigare litteraturstudien undersöktes hur mål direkt eller indirekt berör kompetensutvecklingen med hänseende till vilka mål som är uppsatta. Syfte: Syftet med denna studien är att utifrån en djupintervju och enkätundersökning på en öppen tandvårdsklinik

Frihet - att vara lärare En belysning av grundskollärares möjlighet till frihet i arbetet med språk och so-ämnen.

Studien bearbetar synen och upplevelsen av frihet i arbetet för grundskollärare. Arbetet refererar till tidigare pedagogisk forskning om handlingsutrymme, ramfaktorer och professionalitet för lärare. Begreppet frihet diskuteras utifrån Viktor Frankls syn på frihet. Han representerar den existentiella hållningen till frihet, eget ansvar och medvetenhet. I undersökningen har lärare som undervisar i

Mentorprogram för ömsesidig utveckling - En studie av dubbelriktatlärande inom Stockholms stadsbibliotek

Bakgrund: Ständig utveckling och nytänkande blir allt viktigare för alla organisationer bland annat till följd av den snabba teknikutvecklingen i världen, ökad konkurrens och en större medvetenhet och högre krav hos konsumenter. Samtidigt står många verksamheter inför stora pensionsavgångar de närmaste åren vilket gör att de äldre medarbetarnas kunskap riskerar att gå förlorad. Mentorprogram har t

Fritiden som en arena för lärande bland vuxna människor med psykiskt funktionshinder : intervjuundersökning av en varakultur

Fritidens betydelse för oss människor har blivit uppenbar för mig, dels genom min praktiska erfarenhet dels genom programmet Fritidsarbete och fritidskultur. Syftet är att beskriva, tolka och analysera hur människor med psykiskt funktionshinder själva upplever sin fritid. Upplever de att fritiden är en källa till kraft för dem? Jag har valt den kvalitativa metoden och har genomfört åtta djupinterv

Etikpolicyn i organisationen -En empirisk studie av policyns funktion i praktisk verksamhet

En av anledningarna till att man vill arbeta med en etisk policy i dagens organisationer är en förhoppning om att kunna påverka de anställda att handla på ett mer etiskt sätt. Etikpolicyn kan även fungera som en attraktiv image för att locka till sig nya kunder och duktiga medarbetare. Huruvida en etikpolicy eller värdegrund kommer att få någon effekt och praktisk funktion för medarbetare och leda

Medarbetarsamtal : en studie av i vilken utsträckning samtalen uppnår de mål som finns uppställda

Bakgrund: Medarbetarsamtal används idag inom en mängd organisationer och syftet är ofta att samtalen ska leda till effekter vad gäller kompetensutveckling, kommunikation och relationer på arbetsplatsen, medarbetarnas motivation samt mycket annat. Mot bakgrund av detta finner jag det intressant att genomföra en studie som granskar i vilken utsträckning samtalen, när de tillämpas i en organisation,

Analys av konkret ledarskaps samband med lärande

Bakgrund: Utifrån egna erfarenheter har intresset för ledarskap väckts, som följts av intresse för den pedagogisk aspekten av relationen mellan ledarskap och lärande. Syfte: Uppsatsen syfte är att studera sambandet mellan ledarskap och lärande i ett konkret fall, utifrån följande uppsatta frågeställningar; Hur ser ledarskapet på det konkreta företaget ut? Finns det likheter mellan det konkreta led

Bilingual education: hur påverkas den tankemässiga och kommunikativa kompetensen?

Bilingual education, d.v.s. tvåspråkig undervisning införs allt mer i dagens gymnasieskola. För att eleverna ska kunna arbeta med de olika ämnena på det andra språket måste deras språkfärdigheter vara tillräckligt utvecklade. I en kommunikativ språkundervisning ställs eleverna inför olika kognitivt krävande situationer när de kommunicerar och elevernas utveckling är beroende av de olika lärandesti

Lärande företagskultur: organisations- och företagskultur som förutsättning för individuellt lärande?

Bakgrund: Begreppet företagskultur är ett erkänt men mångfacetterat begrepp som använts och fortfarande används inom många områden. Ofta utgår dock författare från ett företagsekonomiskt perspektiv eller åtminstone ett organisatoriskt perspektiv där individens behov tillgodoses främst i förhållande till organisationens behov. Perspektiv av företagskultur som utan förbehåll utgår från individen är

Kunskapssamhället - bortom sunt förnuft?

Bakgrund: Övergången till kunskapssamhället reser frågan om vilka kunskaper som blir centrala när människan skall skapa en hållbar utveckling. Svaret söks här i EU:s utbildningsstrategi - presenterat under etiketten "det livslånga lärandet". Utifrån en feministisk och holistisk kunskapsteoretisk diskussion skall det livslånga lärandet analyseras med hjälp av begreppen "kunskap som f

Målstyrning av arbetsgrupper : en väg till empowerment?

Intresset för huruvida målstyrning kunde vara ett sätt att uppnå empowerment på individnivå för medarbetare i organisationer väcktes då vi för första gången besökte det studerade företaget. Med oss i bagaget hade vi en B-uppsats där vi behandlat empowerment och från början hade vi inga tankar om att detta var något vi skulle ta med oss till Cuppsatsen. Vi visste att det aktuella företaget arbetade

Kompetensutveckling - utökat handlingsutrymme? : en kvalitativ studie i en mellanstor kommun inom området, förskola/skola

Bakgrund: I huvudsak ska kompetensutveckling ge individen en breddad eller fördjupad kunskap som främjar den dagliga yrkesverksamheten och därmed ger individen ett utökat handlingsutrymme. Att vara delaktig i planering, genomförande och utvärdering av kompetensutvecklingsinsatser jag vara viktigt för individens handlingsutrymme. Syfte: Syftet är att belysa huruvida individen ges ett utökat handlin

När småföretagare möter forskare : en studie av erfarenhetslärande och kompetensutveckling hos chefer som deltar i KrAft-projektet

Bakgrund: Det finns ett stort behov i dagens kunskapsorienterade samhälle av att både näringsliv och högskolor samverkar. Stiftelsen för Kunskap och Kompetensutveckling, KK-stiftelsen, har tagit initiativet att starta upp ett större kompetensutvecklingsprojekt för företagare. Det heter KrAft-projektet. Det finns idag knutet till ett flertal svenska universitet och högskolor. I detta projekt möts f

Lärande på en mångkulturell arbetsplats

Bakgrund: På allt fler arbetsplatser kommer personer med olika etniska och kulturella bakgrunder att mötas. Denna uppsats handlar om lärande i en mångkulturell miljö. De övergripande frågeställningar som jag söker svar på är hur sker lärande i vardagen, i mötet med människor på en arbetsplats? Hur påverkas denna process av den etniska och kulturella mångfalden på arbetsplatsen? Syfte: Syftet med u

Kommunaliseringens effekter på lärares möjligheter till lärande i arbetslivet: en "fallstudie" på en låg- och mellanstadieskola

Bakgrund: Den 1 januari 1991 genomfördes kommunalisering av den svenska skolan och detta innebar att kommunerna fick ta över en stor del ansvar som tidigare staten haft. Beslutet innebar formellt att verksamheten gick från regel- och resursstyrning till mål- och resultatstyrning. Syfte: Syftet med den här uppsatsen var att undersöka vilka konsekvenser kommunaliseringen av skolan har fått för lärar

Förskolebarns interaktion i en förberedd miljö. Observationer tolkade ur två pedagogiska perspektiv: Montessori och Vygotskij

Bakgrund: Trots att montessoripedagogiken har stor utbredning, har varken utveckling eller syntes med andra pedagogiska idéer skett i någon större utsträckning. Montessoripedagogikens fokus ligger på barns självvalda arbete i en förberedd miljö. I Vygotskijs tankar finns likheter med Montessori och dessutom andra idéer som kan bidra till en syntes mellan två pedagogiska metoder. Syfte: Mitt syfte