Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 526498 sökträffar

Varumärket Sverige - En fallstudie av de interna kommunikationsprocesserna kring Svenska institutets varumärkesplattform

Problem: Branding has developed from focusing on particular products, or organizations, to now currently on how to brand countries. When the brand is to represent a whole country, the organization needs to create conditions for employees to be able to “live the brand”. The study takes a new approach by, focusing on communication and sense making, bringing together research on nation branding with

Organisationsförändring - från internkommunikation till attityd

Som en följd av att dagens samhälle i allt högre grad styrs av utveckling och en ökad förändringstakt växer organisationers behov att snabbt kunna omformas och förändras. Forskningsområdet förändringskommunikation har främst studerats ut-ifrån ett ledarskapsperspektiv där information kommuniceras ut genom transmis-sionsmodeller som tar lite hänsyn till medarbetares förståelse och attityd. Med ut-g

DEVELOPMENT POLICIES FOR STREET CHILDREN IN BANGLADESH : A SPECIAL EMPHASIS ON EDUCTION PROGRAM

UNICEF reports and daily newspaper reports suggest that street children are excluded from existing child rights facilities in Bangladesh. To examine the situation of social exclusion of street children, this paper examined the development policies for children in Bangladesh to understand how the existing policies can protect street children‟s rights and how they could enjoy country‟s currently ava

Jämförelse mellan 2D- och 3D-programvaror för analys och dimensionering av byggnadsstommar

In the design of load-bearing building structures computer programs for analysis and design are frequently used. The programs are both 2D and 3D, where the latter is relatively new in the construction sector. For a 3D application, more phenomena can be taken into account, but on the other hand, the work required to build a model is more comprehensive. The purpose of this work is to investigate whe

Vem bryr sig? - En studie av CSR-kommunikationens potential i pensions- och försäkringsbranschen

Mot bakgrund av den utveckling som skett inom så väl akademi som näringsliv de senaste åren, där företags insatser inom området Corporate Social Responsibility (CSR) fokuserats allt mer, var studiens syfte att undersöka individens sätt att för-hålla sig till CSR-kommunikation vid beslutsfattande. På senare tid har sambandet mellan CSR och konsumtionsbeslut lyfts fram inom marknadsföringsforskninge

Yaw Gain Optimization

eLSDs (Electronically controlled Limited Slip Differentials) are showing a more popular trend in the passenger vehicle industry. Haldex Traction in Landskrona, mostly famous for their limited slip couplings for AWD (all wheel driven) vehicles, has now started to develop a differential coupling for a FWD (front wheel driven) car. The control of an eLSD in a FWD car affects the traction capability a

Halo-effekten och den subjektiva bedömningen av ett utannonserat arbete

Halo-effekten är ett psykologiskt fenomen som kan beskrivas som en form av bedömarfel där en bedömares generella intryck av någon eller någonting påverkar hur mer specifika egenskaper eller förmågor hos den eller det bedömda uppfattas. Syftet med den aktuella studien var att undersöka huruvida Halo-effekten påverkar bedömningen av ett utannonserat arbete samt att undersöka om det fanns några skill

The Discourse of Geisha : In the Case of Memoirs of a Geisha

The purpose of this study is to examine the hidden perspectives and ideologies behind the discourse of geisha in the case of Memoirs of a Geisha. This study considers Memoirs of a Geisha as an event that consists of different cultural texts and their social and historical contexts, in which the discourse of geisha is embodied. It is a qualitative study using the theory of discourse analysis and in

Hur påverkar olika emotionsregleringsstrategier vid interferenshantering av negativa minnen för en okänd individ?

Att kunna glömma är funktionellt, vi glömmer för att bättre minnas sådant som är viktigt för oss. För att kunna avgöra vad som är viktigt för oss har evolutionen utrustat oss med förmågan att medvetet bedöma vad som är viktigt men vi har också vårt känsloliv som talar om för oss vad vi vill ha mer av och vad vi skall undvika. Vad inträffar då när vi får veta att vi ska glömma ett minne eller att d

Från kommunism till charterturism - En fallstudie av Albanien som turistdestination

Bakgrund: 1992 föll kommunismen i Albanien och landet som länge varit i princip helt stängt kunde nu börja kommunicera med omvärlden. Ett fåtal turister hade besökt landet under kommunismstyret och blev då styrda av staten vart de fick röra sig och vem de fick prata med. 20 år senare är Albanien ett av Europas fattigaste länder. Som för många andra postkommunistländer har omställningen till markna

90 kilometer varumärkesutvidgning - En fallundersökning av Vasaloppet med syfte att öka kunskapen om varumärkesutvidgning i den svenska evenemangsbranschen

Problem: Såväl upplevelsebranschen som fenomenet varumärkesutvidgning växer allt mer. Tidigare forskning kring varumärkesutvidgning har dock i första hand fokuserat på produkter och i andra hand på tjänster. Uppsatsen vill därför, genom en fallundersökning på evenemangsorganisationen Vasaloppet, bidra till forskningsfältet genom att undersöka vad inom tidigare forskning som är tillämpbart på en ev

Välkomnad av en maskin

Problemdiskussion: Tidigare forskning visar på att servicemötet mellan kund och frontpersonal är mycket viktigt för att få tillfredställda och återkommande kunder. Därför är det intressant att studera vad som skulle hända med den mänskliga interaktionen vid servicemötet om den ersätts av självserviceteknologi (SST)? Avgörande vid en framgångsrik implementering av SST för hotell är att gästerna tar

"Employee branding och motivation - En fallstudie på Scandic Nord Helsingborg".

Problemformulering: Finns det någon poäng med att övertyga gästerna om varumärkets storhet om inte de anställda är med på tåget? Det har påpekats att utan motiverade och nöjda anställda riskerar varumärkets och ledningens löften till gästerna att bli tomma, då det är personalen som ska leverera den utlovade servicen. Vi anser det intressant att undersöka hur företag inom hotellbranschen arbetar me

Drömmen om mosaik - en studie om handelns förutsättningar i H+ projektet

Sammanfattning Titel: Drömmen om mosaik- en studie om handelns förutsättningar i H+ projektet Universitet: Lunds Universitet, Service Management, Campus Helsingborg Nivå: Examensarbete Kandidatuppsats 15 högskolepoäng Författare: Evelina Evaldsson, Madeleine Nyström, Linda Petersson Handledare: Cecilia Fredriksson, Mia Larson Nyckelord: Handel, social hållbarhet, hållbar stadsutveckling, attraktio

Hur kan en effektivisering i en omlastningsterminal genomföras utan att ge avkall på servicegraden?

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur servicegraden påverkas vid en effektivisering av en serviceverksamhet. Detta har vi gjort genom en fältstudie i Helsingborgs hamn där vi genomförde tre intervjuer med nyckelpersoner i verksamheten samt en observation av arbetet på kajen. Från vår empiri har vi fått insikten att det i dagsläget finns en stor beläggning av containertrafiken vilket bör ut

Det moderna identitetsprojektet

En studie av Mia Törnblom - Självkänsla nu (2006) , Elizabeth Gummesson – Good enough: bli fri från din perfektionism (2009) samt Marta Cullberg Weston - Självkänsla på djupet: en terapi för att reparera negativa självbilder (2007) där författarnas metoder sätts i jämförelse med den franska existentialismen för att se om det finns några likheter mellan författarnas metoder och den franska existent

Is an Optimal Currency Area an Optimal Portfolio?

This paper will analyze the construction of an optimal currency area using mean variance portfolio analysis, in order to determine what would have been the most stable monetary union for the European Union prior to the complete transition to the Euro currency on January 1, 2002. The analysis calculates the minimum variance portfolio of the potential European Union members by using there sovereign

Swedish secondary school language teachers’ reflections on principal leadership behaviours

Teachers’ experiences of school leadership behaviour and the social contexts in which these have taken place interest me. I aim to identify and understand what Swedish secondary school language teachers’ reflections are on what they require in terms of leadership from their principals in different contexts in order to gain personal job satisfaction. The objective is that this research can then fun

Kompetensen i ett kunskapsföretag - en fallstudie av ett bemanningsföretags syn på och arbete med kompetensfrågor

Situationen på dagens arbetsmarknad förändras ständigt och med det kommer även nya organisationsformer med nya och förändrade yrken och branscher. Kunskapsföretag är en relativt ny typ av organisationsform där man använder sig av högt kvalificerade individer och kunskapsarbete står i centrum. Organisationer inom bemanningsbranschen kan anses vara kunskapsföretag, och vårt syfte med denna uppsats ä

Skyddet för personlig integritet vid allmän kameraövervakning

Diskussionen om allmän kameraövervakning i förhållande till personlig integritet når ett djupare plan än de rent faktiska omständigheterna. Att en kamera sitter på husväggen kanske inte stör den förbipasserande just i det ögonblicket. Inte heller stör det kanske att de lokala livsmedelsaffärerna övervakar butikerna med kameror och bevarar materialet en tid. Den som inte har något att dölja behöverThe discussion about video surveillance in relation to privacy does not simply concern the outwardly apparent circumstances. A camera on the wall may not bother the passer by at that very moment, nor surveillance in the local supermarket or the fact that the pictures are saved for a period of time. It may be claimed that those individuals who have nothing to hide have nothing to fear. However, it