Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "svenska som främmande språk: nivå 9" gav 13203 sökträffar

Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför?

Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför? | Centre for Languages and Literature 10 Mar Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför? 10 March 2025 10:00 to 15:00 conference Måndagen den 10 mars 2025 bjuder Språk- och Litteraturcentrum in till den traditionsenliga "Språklärardagen". Konferensen fokuserar på ett mycket aktuellt tema, nä

https://www.sol.lu.se/en/the-department/calendar/seminar-series/SOL-seminarium/spraklarardagen-pa-sol-lasning-i-sprakundervisningen-vad-hur-och-varfor/ - 2025-03-11

Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför?

Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför? | Centre for Languages and Literature 10 Mar Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför? 10 March 2025 10:00 to 15:00 conference Måndagen den 10 mars 2025 bjuder Språk- och Litteraturcentrum in till den traditionsenliga "Språklärardagen". Konferensen fokuserar på ett mycket aktuellt tema, nä

https://www.sol.lu.se/en/the-department/calendar/seminar-series/The%20didactic%20seminar%20for%20the%20modern%20languages/spraklarardagen-pa-sol-lasning-i-sprakundervisningen-vad-hur-och-varfor/ - 2025-03-11

Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför?

Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför? | Centre for Languages and Literature 10 Mar Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför? 10 March 2025 10:00 to 15:00 conference Måndagen den 10 mars 2025 bjuder Språk- och Litteraturcentrum in till den traditionsenliga "Språklärardagen". Konferensen fokuserar på ett mycket aktuellt tema, nä

https://www.sol.lu.se/en/the-department/calendar/seminar-series/Didaktikseminariet%20f%C3%B6r%20de%20moderna%20spr%C3%A5ken/spraklarardagen-pa-sol-lasning-i-sprakundervisningen-vad-hur-och-varfor/ - 2025-03-11

Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför?

Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför? | Centre for Languages and Literature 10 Mar Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför? 10 March 2025 10:00 to 15:00 conference Måndagen den 10 mars 2025 bjuder Språk- och Litteraturcentrum in till den traditionsenliga "Språklärardagen". Konferensen fokuserar på ett mycket aktuellt tema, nä

https://www.sol.lu.se/en/the-department/calendar/seminar-series/SOL%20Seminar/spraklarardagen-pa-sol-lasning-i-sprakundervisningen-vad-hur-och-varfor/ - 2025-03-11

Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför?

Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför? | Humanistiska och teologiska fakulteterna 10 mar Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför? 10 mars 2025 10:00 till 15:00 Konferens Måndagen den 10 mars 2025 bjuder Språk- och Litteraturcentrum in till den traditionsenliga "Språklärardagen". Konferensen fokuserar på ett mycket aktuellt tem

https://www.ht.lu.se/om-fakulteterna/aktuellt/kalendarium/evenemang/spraklarardagen-pa-sol-lasning-i-sprakundervisningen-vad-hur-och-varfor/ - 2025-03-11

Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför?

Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför? | Centre for Languages and Literature 10 Mar Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför? 10 March 2025 10:00 to 15:00 conference Måndagen den 10 mars 2025 bjuder Språk- och Litteraturcentrum in till den traditionsenliga "Språklärardagen". Konferensen fokuserar på ett mycket aktuellt tema, nä

https://www.sol.lu.se/en/the-department/calendar/event/spraklarardagen-pa-sol-lasning-i-sprakundervisningen-vad-hur-och-varfor/ - 2025-03-11

Svenska som andraspråk: Didaktisk fördjupningskurs

Kursen består av en valbar delkurs inom ämnesområdet svenska eller närliggande ämnen en delkurs i språkdidaktik  en delkurs om litteraturdidaktik i svenska som andraspråk. Valbar kurs, 7,5 hp Den valbara kursen ska vara inom ämnesområdet svenska eller närliggande ämnen och godkännas av studierektor eller motsvarande. En lista på valbara kurser tillhandahålls av studievägledaren. S

Svenska som andraspråk: Att analysera inlärarspråk

På kursen får du lära dig att analysera inlärarspråk i muntliga och skriftliga texter på olika språkliga nivåer. Du får prova olika analysmetoder, sätta dem i ett teoretiskt sammanhang samt diskutera deras relevans i förhållande till vad som ska analyseras. Du ges redskap för att kritiskt granska och välja lämpliga analysmetoder. Utöver detta diskuteras insamling av material bland annat utifr

Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför?

Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför? | The joint faculties of humanities and theology 10 Mar Språklärardagen på SOL: Läsning i språkundervisningen: Vad, hur och varför? 10 March 2025 10:00 to 15:00 conference Måndagen den 10 mars 2025 bjuder Språk- och Litteraturcentrum in till den traditionsenliga "Språklärardagen". Konferensen fokuserar på ett mycket aktuel

https://www.ht.lu.se/en/the-faculties/whats-on/calendar/event/spraklarardagen-pa-sol-lasning-i-sprakundervisningen-vad-hur-och-varfor/ - 2025-03-11

Protokoll

Protokoll Besöksadress LUX, Lunds universitet, Helgonavägen 3, Lund, Postadress Box 192, 221 00 Lund Telefon 046-222 95 89, Fax 046-222 32 28 E-post Martin.Lembke@ctr.lu.se, Internet http://www.teol.lu.se/person/MartinLembke Husstyrelsen för SOL-husen Närvarande ledamöter Petra Bernardini Sektion 3 SOL Sandra Cronhamn HTDR Ulrika Holgersson KOM Viktoria Hörnlund HT-biblioteken Josefin Malmberg HTS

https://www.ht.lu.se/fileadmin/user_upload/driftsenhet_ht/Protokoll_SOL-husen_2021-02-09.pdf - 2025-04-21

Testing English Collocations : Developing Receptive Tests for Use with Advanced Swedish Learners

Popular Abstract in Swedish Forskningsprojektet som rapporteras i denna avhandling har två övergripande mål. Det första målet är att utveckla testinstrument avsett för avancerade svenska inlärare av engelska, som genererar reliabla och valida testpoäng kopplat till receptiv kunskap avseende engelska kollokationer som en specifik förmåga. Med kollokationer avses konventionaliserade och frekvent förThe research reported in this thesis has two main aims. The first aim is to develop tests capable of yielding reliable and valid scores of receptive knowledge of English collocations as a single construct, for use with advanced L2 learners of English. Collocations are seen as conventionalized, recurring combinations of words, and the targeted types are adjective + NP and verb + NP. The second aim

Litteraturlista för engelska inom ämneslärarprogrammet (Campus Helsingborg) termin 2

Litteraturlista för engelska inom ämneslärarprogrammet (Campus Helsingborg) termin 2 Kurslitteratur för ÄEND02 Engelska II, 15 högskolepoäng, VT2025 Fastställd (senast ändrad) av styrelsen för Sektion 4, 2024-12-06. Notera att angivet tryckår anger den tidigaste upplaga som kan användas. Notera att ISBN-numret bara finns angivet för att hjälpa dig att hitta rätt bok. Om övriga uppgifter stämmer (f

https://www.uvet.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/AEND02/20251/_END02_VT2025.pdf - 2025-04-21

5. Språkkrav

Du ska kunna följa undervisningen och tentera på det aktuella språket. Foto: Pixabay SpråkkravDina språkkunskaper skall vara goda. Om du skall studera på landets hemspråk, är ett viktigt urvalskriterium din förmåga att följa undervisningen och tentera på det aktuella språket. I listan över sökbara universitet står ibland två språk. Tänk då på att kontrollera vilket språk de kurser du vill läsa ges

https://www.sam.lu.se/utbildning/internationella-mojligheter/utbytesstudier/5-sprakkrav - 2025-04-21

No title

Humanister tar plats HT-FAKULTETERNAS FORSKNINGSMANIFEST FÖR 2020-TALET 3HUMANISTER TAR PLATS – HT-FAKULTETERNAS FORSKNINGSMANIFEST FÖR 2020-TALET Humanistisk forskning för 2020-talet Humanistisk forskning utgör en grundval i 2020-talets kunskapssamhälle. I vår högteknologiska, globaliserade epok spelar gedigna humanistiska kunskaper en avgörande roll. De skapar förståelse för samtidens stora fråg

https://www.ht.lu.se/fileadmin/user_upload/ht/dokument/Forskning/Humanister_tar_plats_webbversion.pdf - 2025-04-21

Brevmall

Brevmall Språ k- oc h l i t t er at urc e nt r um Kurslitteratur för FÖUN18, Översättning från danska (15 hp) Fastställd av styrelsen för sektion 1 vid Språk- och litteraturcentrum den 30 maj 2018. Obligatorisk litteratur Alsmark, Gunnar: ”Broderfolkens bro”, i Regionauterne, Makadam 2010, s. 139-155. Andersen, John E (1991). ”Sprogets takt og tone”. I: Auditorium X. Hansen, Erik; Poulsen, Ib; Ped

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/FOUN18/20182/FOUN18_litt_ht18_KLAR_1.pdf - 2025-04-21

Socialantropologi - Kandidatprogram

SGSAN, Kandidatprogram i socialantropologi. Startar varje höst. Socialantropologer utforskar hur människor tänker och inrättar sina liv utifrån sina egna kulturella och sociala förutsättningar och, omvänt, hur samhällsstrukturer och kulturella normer får människor att tänka och handla som de gör. Ämnet kan behandla alltifrån politiska strukturer, migration och social exkludering till schamanism,

No title

The aim of this study is to examine the development of linguistic proficiency in written production of second-language French. In a longitudinal study of 30 months, we follow the written production of 5 guided learners of French as a second language. In order to apprehend proficiency we use the conventional parameters fluency, complexity and accuracy. The fluency and complexity are apprehended by