Sökresultat

Filtyp

528005 sökträffar

En ökenstorm i Sverige - Hur kan företag hantera förändrade förutsättningar i ett mångkulturellt samhälle?

PROBLEM: En demografisk förändring i form av en ökad kulturell heterogenitet har på kort tid ägt rum i Sverige liksom i många andra länder. Idag har nästan 2 av 9 miljoner invånare i Sverige invandrarbakgrund. När företag arbetar med marknadsföring förbises ofta betydelsen av skillnader i form av språk och kultur som följer grupper med invandrarbakgrund. SYFTE: Syftet med uppsatsen är att skapa hy

Årsredovisningar i idrottssektorn - en studie ur ett intressentperspektiv

Syftet med denna uppsats var att studera i vilken utsträckning externa intressenter använder idrottssektorns årsredovisningar samt att kartlägga intressenternas attityder till innehållet i årsredovisningarna. Agentteorin och intressentmodellen visar att idrottssektorns årsredovisningsintressenter borde använda årsredovisningar samt att främsta användningsområde borde vara som kontrollverktyg. Vår

Roterande ledarskap, finns inom kort i en kommun nära dig?

Syftet är att beskriva vilka förutsättningar det finns i Svenska kommuner för att införa roterande ledarskap. Studien är gjord med en kvalitativ ansats och baseras på intervjuer med ett antal tjänstemän i Landskrona kommun samt Lomma kommun. Vi har även använt sekundärkällor för det tredje objektet, Phoenix stad. I vårt arbete fann vi ett antal skillnader mellan Phoenix stad och Svenska förhålland

Kassaflödescykelns påverkan på företagets

Syfte: Att kartlägga om en förändring av ett företags kassaflödescykel påverkar räntabiliteten för företaget. Dessutom undersöks om kassaflödescykelns längd kan säga något om branschlika företags lönsamhet och om omsättningsförändringar påverkar ett företags kassaflödescykel och räntabilitet. Metod: Vi har gjort en kvantitativ undersökning baserad på empiriska data från 11 utvalda företags årsredo

Avskaffandet av revisionsplikten - Hur stora blir förändringarna?

Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken påverkan ett eventuellt avskaffande av revisionsplikten kommer att innebära för revisionsbyråer, redovisningsbyråer, banker, Skatteverket och även till viss del ur företagens synvinkel. För att uppnå vårt syfte har vi valt att göra personliga intervjuer av semistrukturerad karaktär med revisorer, redovisningskonsulter, banker, SME och Skatteverket. Vi h

Ratingbetyg - företag som ratas

Syftet med denna studie är att undersöka hur utvalda företagsspecifika finansiella nyckeltal förhåller sig till ratingbetygen på valda företag. Undersökning omfattar 25 nordiska företag som är noterade på OMX. Kraven för de utvalda företagen är främst att de har blivit ratade av de amerikanska företagen Standard & Poor’s eller Moody’s, som tillsammans är marknadsledande inom kreditvärderingsbr

Könskvotering i bolagsstyrelser

Syftet med vår uppsats är att beskriva och utifrån relevant litteratur analysera bolagsstyrelsemedlemmars åsikter och inställningar till könskvotering i bolagsstyrelser. Vi har valt att utgå ifrån ett induktivt angreppssätt och gjort en kvalitativ undersökning bestående av semistrukturerade intervjuer med 6 bolagsstyrelsemedlemmar. Den teoretiska referensramen utgörs av relevanta lagar och littera

Jag vill inte klä mig som alla andra - en studie om hur ett företag arbetar med individualistiskt mode

Syftet med denna uppsats är att skapa en förståelse för hur nyetablerade modeföretag kan arbeta med sin identitetsmix för att kommunicera en individualistisk modeimage. Vi har gjort en fallstudie av ett ungt, svenskt modeföretag samt intervjuat fyra återförsäljare inom branschen. Slutsatserna är att ett modeföretag genom sin identitetsmix kan arbeta med att synas i rätt sammanhang, förmedla en kän

Balanserat styrkort i sjukvården – en jämförelse mellan offentliga och privata organisationer

Syfte: Att jämföra offentliga och privata vårdgivare utifrån deras motiv, utformning och användning av balanserat styrkort. Metod: Genom användandet av kvalitativ metod i form av telefonintervjuer utreder vi hur offentliga och privata organisationer motiverar, utformar och använder sitt styrkort. Teoretiska perspektiv: Vi har valt att presentera vår teori uppdelat på tre huvudrubriker; motiv, utfo

Vägen mot ett klick

Vi har funnit att fyra faktorer tillsammans kan bidra till ett ökad CTR. Dessa är: design/utformning, målgruppsanpassning, involvement och varumärkeskännedom

Segmenting online communities

Thesis purpose: The main purpose of this study is to empirically verify the applicability of Kozinets´ model on an interest, activity or lifestyle based online community, in order to develop an adaptive segmentation approach for segmenting online communities. Methodology: This research is deductive by nature, cross-sectional by design and undertakes a quantitative approach using self-completion qu

Mer än ett tillstånd - en studie av utbrändhetbegreppets användande

Konsekvenserna för vårt fallföretag av att använda utbrändhet är framförallt att man attraherar fler kunder då utbrändheten fångar de vårdsökandes ögon och intresse. Då vårt fallföretag inte arbetar med ”utbrändhet” internt, leder användandet till ett bollande med olika symboler för att legitimera den egna verksamheten inför omvärlden. Detta löser man genom att sortera in utbrändhet under psykosom

Knowledge and focus, a condition for continuing sales growth

Problem discussion: To be competitive in a changeable environment, as the video surveillance market, in a time when the company and the market grow with almost 40% yearly, the sales organization must be well trimmed and effective. Knowledge about customers’ needs and what makes success are essential parts of the progress. Sales Product Management (Sales PM) is a new group at Axis with the main tas

Offshoring to India – the New Silicon Valley? – a Research Study about Capgemini

The purpose with our study is to investigate why Capgemini adopts the Rightshore strategy, how they implement this strategy and how it affects Capgemini’s core competence. We also aim to look at how the company’s knowledge management is supporting the offshoring strategey, in addition to how Capgemini “keeps control of” its core competence in following the trend of offshoring to India?

Användning av digitala system för kunskapsöverföring

Problemställning: Det existerar idag en betydande forskning som berör digitala system för kunskapsöverföring. Emellertid ser vi en tydlig brist i forskningen kring användandet av de olika systemen. Detta beror till stor del på problemet med att kunna mäta att en medarbetare verkligen använder systemet för kunskapsöverföring. Genom att studera kunskapsutbytet i organisationerna hade det varit möjli

Redovisning av intellektuellt kapital i kunskapsintensiva företag

Syftet är att beskriva och analysera redovisning av det intellektuella kapitalet i kunskapsintensiva företag, för att se om det förekommer likheter/skillnader inom och mellan företag. Vår beskrivning sträcker sig över en period på tio år. Vi har använt oss av litteratur som beskriver och förklarar intellektuellt kapital och för detta ämne viktiga begrepp som human-, struktur- och kundkapital. Dett

Enabling Smart Research and Development through Knowledge Conversation

Abstract Title: Enabling Smart Research and Development through Knowledge Conversation Seminar date: 2005-06-08 Course: Master thesis in business administration, 10 Swedish credits (15 ECTS) Authors: Andreas Johnsson, Johan Rosendahl Advisors: Lars Bengtsson Key words: Knowledge management, Knowledge conversation, Research and development, Ba, Trelleborg Purpose: The purpose of the thesis is to cr

Saknas länken? - en fallstudie av länken mellan intern och extern varumärkeskommunikation

Sammanfattning Titel The missing link – en fallstudie av länken mellan intern och extern varumärkeskommunikation Seminariedatum 18 januari 2007 Kurs FEK 591 Magisteruppsats, 10 poäng Författare Anna Lif och Katharina Nilsson Handledare Christer Kedström Fem nyckelord Varumärkeskommunikation, Företagsmärke, Identitet, Image, McDonalds Syfte Syftet med denna uppsats är att, utifrån ett kommunikation

Att förändra företagslogotypen - Navigering genom en förnyelseprocess

Syften: Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka motiv som ligger till grund för förändring av ett företags logotyp, samt att klargöra viktiga faktorer för en lyckad förändringsprocess. Vi vill också förklara hur man går tillväga rent praktiskt när ett företag genomgår denna process. Vilka beslut fattas när? Vilka individer är drivande? Hur sker samarbetet med formgivningsbyråer? Metod: Kva

Utsläppshandel: Konkurrens- och investeringsfrämjande eller enbart ett ineffektivt styrmedel?

Syftet med denna uppsats är att undersöka de svenska företagens syn på den nya situation som uppstår i och med införandet av utsläppsrätter. Vi kommer att studera hur konkurrenssituationen förändras samt hur företagens verksamhet påverkas av det nya systemet och hur denna syn skiljer sig utifrån de olika branschernas förutsättningar. Vi ämnar speciellt försöka undersöka hur det nya systemet påverk