Sökresultat

Filtyp

528008 sökträffar

Tillit i en turbulent värld

Uppsatsen behandlar Internetkonsultbranschens utgallringsfas där företagen kämpar för sin överlevnad. Studien ser närmare på företaget Tromb Internet Solutions och fokuserar framförallt på dess interna och externa relationer. Uppsatsen tar sin utgångspunkt i Public Relationsteorin. Med hjälp av PR för att skapa kommunikation internt inom företaget, till partners och även till övriga intressenter.

En Kartläggning Av VentureLab-företag Med Hjälp Av Affärsplattformen

Uppsatsens syfte är att med hjälp av Affärsplattformen kartlägga företag som genomgått VentureLabs inkubatorprocess. Studien grundas på insamling av primärdata genom kvantitativa enkätundersökningar. Den teori som används i uppsatsen är framtagen av Magnus Klofsten. Hans modell Affärsplattformen rör faktorer som anses vara viktiga att arbeta med nystartade företag för att de ska lyckas växa och bl

The development of CRITA-Score − A hybrid credit rating model for predicting financial distress

Large companies in today’s business environment are to a great extent depending on their credit score by rating institutes like Moody’s and Standard & Poor’s. There is however indications that these big institutes are not always rating companies accurately. This is why this thesis aims at developing a new credit rating model, CRITA-Score, with the objective of determining a company’s financial

Kreativitet som konkurrensfördel

Syftet med uppsatsen är att utreda hur en organisation kan främja och tillvarata sin kreativa potential. För att finna svar på frågeställningen tog vi till en början till oss litteratur inom kreativitets-, organisations- och förändringsområdena och identifierade därigenom åtta viktiga, återkommande faktorer för att främja och tillvarata kreativitet. Dessa är vision, kontinuitet, delaktighet, mångf

Malmö Aviation, Ett flygbolag i tid(en)? - En studie av leverantörsrelationer inom svensk flygindustri

Problem: För ett företag som befinner sig i en föränderlig och turbulent bransch som flygbranschen är det viktigt att ha kunskap om vad som är sin kärnverksamhet. Utifrån denna kunskap bör sedan företaget bygga upp sin övergripande strategi där leverantörssamarbeten och -nätverk utgör en viktig del. Syfte: Uppsatsens huvudsyfte är att undersöka hur Malmö Aviation, ett mindre svenskt flygbolag, som

managing the miTV Offering

There are three main purposes with this thesis: The first purpose is to find the opinions of the next generation users about mobile TV as an integrated function in mobile phones and the requirement for mobile TV to be appealing to the consumer. The second purpose is to find out what the value chain of mobile TV may look like and if there are incentives for all players required. The third purpose i

En undersökning av Marknadsföring till den muslimska målgruppen

Syftet med denna uppsats är att ge en bild av hur det kommer sig att inte fler företag på den svenska marknaden satsar på muslimer som en del av sin marknadsföringsstrategi. Teorier har valts som behandlar religionens påverkan på konsumentbeteendet. Den teoretiska referensramen behandlar även vad som gjorts i andra länder när det gäller vårt valda område. En intervjubaserad metod har valts för att

Co-branding ur ett konsumentperspektiv

Med denna uppsats har vi utifrån ett konsumentperspektiv, jämfört eventuella lojalitetsöverföringseffekter hos co-branding vid en hög och en låg engagemangsnivå.

Securitization as An Alternative Tool of Financing Student Loans – A Case Study for CSN

The purpose of the study is to highlight the issue of student loans securitization, and assure the importance and benefits that could be realized by performing such a transaction. The methodology is a case study for The National Board of Student Aid. It is a qualitative study, mainly using interviews, literature and scientific articles. By using this information we construct a securitization trans

Legitimering av uppförandekoder En studie av H&M, Lindex och KappAhl - tre företag inom konfektionsbranschen.

Vi har främst använt oss av intressentmodellen och legitimitetsteorin i vår analys. För att ge läsaren en teoretisk bakgrund går vi även bland annat in på det ansvarsfulla företaget, CSR och olika sätt att rapportera. Vi utgick i vår studie från tre stora svenska företag inom konfektionsbranschen. Vi har kommit fram till att företag använder olika verktyg för att framstå som legitima. Dessa verkty

Sverigebilden - Ett Place Marketing Projekt

I september 2007 lanserades en ny varumärkesplattform för Sverige. Denna uppsats har undersökt hur denna är utformad och vilken betydelse den har för svenska företag. För att genomföra en genomförlig analys har även det svenska varumärket i helhet analyserats. Detta för att fastslå om det har någon betydelse för svenska företag. En kvalitativ metod har använts där den primära data blir de genomför

Statlig ägarstyrning – vinst och samhällsansvar i bolag med särskilda samhällsintressen

Syfte: Att sammanställa och använda en teoretisk referensram för att beskriva och analysera ägarstyrningen av statliga bolag med särskilda samhällsintressen Metod: Teorianvändande kvalitativ fallstudie Teoretiska perspektiv: Grundläggande ägarstyrningsteori med särskilt foku's på agent- och intressentteori samt teorier som behandlar socialt ansvarstagande Empiri: Forskning's- och myndighet

Relation mellan human- och strukturkapital

Syfte: Vårt syfte är att studera styrningen samt relationen av human-, struktur- och kundkapital. Analysera denna relation mellan tjänsteproducerande och varuproducerande företag. Samt att diskutera kapitalen i relation till redovisningen.

Chefskap i förändring- en studie om Vårdval Halland

Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka hur chefskapet förändras för verksamhetschefer i primärsjukvården i och med införandet av kundval. Vi vill även se hur man kan förbereda och utveckla verksamhetschefer i de landsting och regioner där man ska införa kundval. För att besvara uppsatsens frågeställning har vi använt oss av olika teorier om chefskap och ledarskap, Kotters teori om misstag o

Design - en förmedlare av varumärkets identitet

Sammanfattning Titel: Design – en förmedlare av varumärkets identitet Fördjupning: Marknadsföring Författare: Daniel Andersson Jennie Pettersson Maria Rudenschöld Handledare: Christer Kedström Frans Melin Problem: I en värld där konkurrensen ständigt ökar, blir det allt svårare för företag att differentiera sina produkter på marknaden. Företagets varumärke och design har kommit att spela en stor r

Svensk design and the american style

I denna studie avser vi att undersöka hur varumärken, främst de korporativa, kan förstärkas genom tillämpning av de olika country of origin strategierna i företagens varumärkesbyggande. För att uppfylla vårt syfte har vi valt att utföra en kvalitativ undersökning av två fallföretag. Vi har samlat data till empirin i form av intervjuer, butiksobservationer, hemsidor samt diverse nedskriven dokument

Målstyrning med inslag av Balanced Scorecard inom sjukvården

Vi vill beskriva och analysera hur målstyrning med inslag av Balanced Scorecard används inom sjukvården Metod: För att uppfylla uppsatsens syfte använder vi oss av en kvalitativ undersökning. Vår fallstudie har genomförts på Universitetssjukhuset i Malmö. Angreppssättet är av deduktiv karaktär eftersom vi utgår från befintlig teori som vi avser testa i vår fallstudie. Slutsatser: Vi finner att sju

Kopplingen mellan venture capital, kapitalstruktur och kreativitet i småföretag

Syftet med uppsatsen var att undersöka om det förelåg något samband mellan ett litet företags leverage och kreativitet och mellan andelen venture kapital av det egna kapitalet och kreativiteten. Teorier inom områdena kreativitet och kapitalstruktur har studerats och denna teoribildning applicerades vid undersökningen. Den metod som valdes för att studera fenomenet kreativitet var dels en kvantitat