Sökresultat

Filtyp

528008 sökträffar

Industriell marknadsföring – varumärkets betydelse för inköp inom byggbranschen

Syfte: Då vi har funnit att en stor del av tidigare forskning kring varumärken fokuserar på konsumentmarknaden vill vi närmare undersöka varumärkets betydelse i en industriell kontext. Metod: Vi har genomfört en kvalitativ undersökning genom ostrukturerade och öppna intervjuer. Vi utgick från våra respondenters svar och analyserade därefter svaren med hjälp av relevanta teorier. Undersökningen har

A Strategic Decision-Making Model for Supply Chain - A Void to be Filled

Many researchers emphasize the increasing strategic importance of supply chain management, but there is still a lack of concrete guidance for managers faced with strategic decisions in supply chain. Within decision-making theories, the rational decision-making model is the most commonly used. This because of its suitable foundation, enabling a structure to the complex decision process. The rationa

Utdelningar och Återköp – En studie av företagens utbetalningspolicys

Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken utsträckning svenska börsnoterade företag har utnyttjat möjligheten att återköpa egna aktier och om de har substituerat utdelningar mot återköp. Metod: Vår teoretiska utgångspunkt ligger i teorier hämtade ur aktuell svensk litteratur i kombination med amerikanska forskningsartiklar. För att uppfylla studiens syfte genomför vi en kvantitativ

Conflict for Sale: Setting the Retail Stage for Post-modern Servicescape Interactions

The purpose of this thesis is to investigate the relationship between space and consumer interaction at WEEKDAY, a contemporary fashion retail store in Malmö, Sweden. The thesis is based on a qualitative case-study and has a social constructionist approach. In order to understand the interaction taking place between consumer and environment we conducted observations guided by Kenneth Burke’s Penta

Kulturens påverkan på företagsstrategi – Modellutveckling för det internationella företagets strategiutveckling

Syftet med uppsatsen är att se hur kultur påverkar strategiutveckling för ett internationellt företag. Vi vill åskådliggöra kopplingen mellan kultur och strategi och hur denna koppling påverkar det internationellt verksamma företagets agerande och dess strategiutveckling. Vi har valt att skapa en modell som beskriver hur kulturella skillnader påverkar ett företags internationella strategiutvecklin

Intern kontroll - rutiner för materiella anläggningstillgångar i kommunal verksamhet

Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera den interna kontrollen av materiella anläggningstillgångar i en mindre kommun. Vidare är syftet med uppsatsen även att frambringa förbättringsförslag för den interna kontrollen av materiella anläggningstillgångar. Vi har valt en deduktiv ansats med en kvalitativ metod i vår undersökning. Vår uppsats bygger på intervjuer som vi genomfört med personer m

Fördelning av aktieägarvärde – En händelsestudie av fastighetsbolagsförvärv på Stockholmsbörsen

Förvärv kan göras utifrån en rad olika motiv, där möjligheten till ökad lönsamhet genom synergieffekter är ett av de vanligaste. Synergieffekter ger fördelar, vilka genererar större kassaflöden och således högre avkastning för företagets ägare. Medan budgivande bolag främst handlar utifrån incitament såsom möjlighet till ökad konkurrenskraft, marknadsandel och lönsamhet, attraheras målbolagets akt

Samband mellan rapportinformation, förväntningar och kursutveckling på den svenska aktiemarknaden.

Titel: Samband mellan rapportinformation, förväntningar och kursutveckling på den svenska aktiemarknaden. Författare: Johan Källlstrand, Jonas Mjöbäck och Mikael Tarnawski-Berlin Handledare: Tore Eriksson, Hossein Asgharian Problem: I samband med att börsbolagen offentliggör sina kvartalsrapporter ägnas stor uppmärksamhet i media till hur det redovisade resultatet avviker från marknadens förväntni

Att sätta sig själv på kartan - En studie om konsten att attrahera ekonomistudenter

Uppsatsens titel: ”Att sätta sig på kartan” - En studie om konsten att attrahera ekonomistudenter Seminariedatum: 2007-06-04 Kurs: FEK 591 Magisteruppsats, Företagsekonomi, 10 poäng Författare: Maria Arfwidsson, Katarina Gabrielsson, Sophie Laurell Handledare: Tony Huzzard Nyckelord: Attraktion, Image, Employer branding, Självförtroende, Imageförtroende Syfte: Syftet med denna studie är att utveck

Utökade tilläggsupplysningar vid övergången till IASBs standarder

Studiens syfte är att förklara och analysera hur mycket årsredovisningens tilläggsupplysningar har ökat i omfång, i och med införandet av IASBs standarder i Sverige, samt hur detta påverkar finansanalytiker i sin analys av börsnoterade företag. För att kartlägga hur mycket tilläggsupplysningarna har ökat i omfång har en kvantitativ metod använts. Antalet sidor och antalet noter i 60 börsnoterade f

Lunds centrumhandel - Attraktionsfaktorer

En undersökning där vi försökt definiera en eller flera faktorer som är kritiska för Lunds centrumhandel. Intervjuer med ett flertal nyckelpersoner samt en omfattande enkätundersökning har genomförts.

Nya perspektiv på sponsring - en fallstudie av tre företags sponsringsverksamhet.

Sponsring har under de senaste decennierna blivit allt vanligare i marknadsföringsstrategin. Trots det ökade kommersiella intresset av sponsring är antalet vetenskapliga forskningsrapporter och vetenskapliga artiklar inom ämnet relativt litet samtidigt som sponsringen är försummad i de flesta marknadsföringsböcker. Sponsringen verkar även ha fastnat i det traditionella transaktionssynsättet, med e

Den verkliga bilden av förhandlingar - Faktorerna som teorin förbisett

Problem: Förhandlingslitteraturen har under de senaste decennierna haft en säregen utveckling, och forskare har debatterat vilka beståndsdelar och element som egentligen ska anses bygga upp förhandlingar. Det finns idag därför en risk att förhandlare kan få en snedvriden bild av förhandlingar i verkligheten. Syfte: Studiens syfte är att öka förståelsen för förhandlingssituationen och belysa de fak

En analys av revisorns oberoende

Uppsatsen har till syfte att bidra med en förbättrad analys och beskrivning av revisorns oberoende, samt att ge en förbättrad beskrivning av revisorns oberoende i förhållande till sin klient. Metoden är kvalitativt, induktiv och källorna är både tidkskrifter och intervjuer av aktiva revisorer. Efter en teoretisk genomgång av revisorn och begreppet oberoende, beskrivs olika principer för revisorn a

Aktievärderingsmodeller - Användande, lämplighet och tillförlitlighet

Problemdiskussion: Finansanalytiker och deras köp- och säljrekommendationer har den senaste tiden varit flitigt omdiskuterade och kritiserade i olika media. Den turbulenta uppgången och den efterföljande kraftiga nedgången har lett till man kan ställa sig frågan hur lämpliga de befintliga modellerna för aktievärdering är. Det har även diskuterats att börspsykologi blivit ett allt viktigare inslag

Kundnöjdhet och besöksfrekvens i ett handelsområde - en studie av Landskronas stadskärna och dess konkurrerande handelsområden

Syftet med studien är att med utgångspunkt från Landskronas kommuninvånare kartlägga och skapa förståelse för sambanden mellan framtagna faktorer, kundnöjdhet och besöksfrekvens. Undersökningssyftet är i huvudsak förklarande. Det finns sedan tidigare ett relevant beskrivningsspråk men det saknas data. Studieobjektet är cityhandeln i Landskrona och dess förhållande till två av dess främsta konkurre

KRAV på maten

Syftet med den här studien är att undersöka vad KRAV vill kommunicera med sitt varumärke och hur mottagarna upplever budskapet. Vi har använt oss utav kvalitativ metod för att samla in primärdata. Intervjuer har utförts med en informatör på organisationen KRAV, samt personer på utvalda KRAV-anslutna restauranger och storhushåll i Skåne. Sekundärdata har inhämtats i form utav böcker och vetenskapli

”Everything that is normal is of no interest to us”

Klädföretag säljer alla ”samma” produkt till sina konsumenter. Produkten är kläder med ett visst mode. För att kunna bli ett framgångsrikt företag är marknadsföring en viktig del, något som allt fler företag har blivit medvetna om. Med bakgrund av att allt fler företag vill synas på marknaden för att attrahera konsumenterna samt skapa en märkeskännedom hos dem, har vikten av differentierad reklam

Increasing Services - A Case Study at ABS Regarding the Change Process towards Service Orientation

The main purpose of this master thesis is to identify the issues concerning the transformation process of a product oriented company into a service oriented company, and how these issues can be overcome. We will exemplify this by developing a dewatering pump rental concept for ABS, and identify the drivers and barriers for ABS when implementing the service oriented rental concept in Sweden and Pol

Kulturers uttryck och utveckling – en studie om NTBF:s på Ideon.

Denna uppsats behandlar organisationskulturer i olika typer av företag (NTBF) på Ideon. Genom att tillämpa kvalitativ metod har vi undersökt hur kulturen kommer till uttryck, samt vad miljön i forskningsparken har för betydelse. Vidare har vi även undersökt hur utvecklingsfasen påverkar kulturen i dessa företag idag. Vi vill med detta öka förståelsen gällande kulturer i de företag vi undersökt och