Sökresultat

Filtyp

528008 sökträffar

Internhyra i kommuner - En kvalitativ studie av medelstora kommuner i Skåne

Vårt syfte är att beskriva och analysera utformning, använd- ning och syfte med prissättningsmodeller för internhyror i kommunal verksamhet. Studien har genomförts utifrån en hermeneutisk metodansats, och en kvalitativ och en induktiv forskningsstrategi. Empiriskt material har samlats in via semistrukturerade intervjuer. Teorikapitlet är strukturerat för att ge övergripande förståelse för målkongr

Guldäggstävlingens Påverkan på Reklamköpare

Syftet med uppsatsen är att studera Guldäggstävlingens påverkan på reklamköpare. Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av telefonintervjuer. Empirin utgörs av svar från projektledare på reklambyråer och uppdragsgivare från reklamköpande företag, som under åren 2001-2004 erhöll Guld- eller Silverägg i kategorierna dagspress- och tidskriftsannonsering i Guldäggstävlingen. Då undersökningen

Sarbanes-Oxley Act - Hur förändras revisorernas arbete och hur påverkas den interna kontrollen i amerikanska dotterbolag verksamma i Sverige?

Förhållandena mellan agentteorins aktörer, främst mellan principalen, dvs. aktieägarna, och revisorn men även mellan principalen och agenten, dvs. företagsledningen, har rubbats. Det går inte på förhand att dra generella slutsatser om hur och till vilken utsträckning Sarbanes-Oxley Act kommer att påverka revisorernas arbete respektive den interna kontrollen hos amerikanska dotterbolag verksamma i

Personalredovisning - Redovisning av sjukfrånvaro i Skånes kommuner

Syftet är att beskriva vilken information angående personalens sjukfrånvaro som förekommer i kommunernas årsredovisningar samt att identifiera varför denna information redovisas eller inte redovisas. Vi har dessutom som syfte att undersöka vad den kommande lagändringen angående obligatorisk redovisning av sjukfrånvaro kommer att få för påverkan på kommunernas redovisning. För att uppfylla vårt syf

Balanserat Styrkort vs. Budget - En studie om deras användning inom offentlig sektor

Uppsatsen syftar till att utreda hur balanserat styrkort och budget kommer till användning inom den offentliga sektorn samt utreda vilka faktorer som påverkar deras användning. Tillvägagångssättet för studien kännetecknas av en kvalitativ forskningsmetod med influenser av såväl en induktiv som deduktiv forskningsansats. Även inslag av Grundad teori förekommer i samband med datainsamling och analys

Floattalets betydelse för aktiers volatilitet i samband med kvartalsrapportering

Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka om det finns något samband mellan företagens floattal (det vill säga den andel aktier som det handlas aktivt med) och deras aktiers volatilitet. Detta undersöker vi i samband med offentliggörandet av kvartalsrapporter. Vi har även för avsikt att studera förhållandet mellan volatiliteten och företagets börsvärde. Metod: Vi utförde en kvantitat

Strategiska Allianser: Förutsättningar för att lyckas

Problem: Ett flertal faktorer har lett till att strategiska allianser har blivit ett vanligt sätt för företag att anskaffa de resurser som företaget saknar för att lönsamt kunna bedriva sin verksamhet. Den diskussion som förs på området belyser tydligt alla de fördelar som existerar och kan erhållas genom att ingå strategiska allianser med andra företag. Dock säger statistiken att väldigt många st

Ett år efter övergången till IFRS - hur redovisning enligt IFRS 3 har påvekat svenska börsnoterade företag

Från och med den 1 januari 2005 ska alla noterade företag inom den Europeiska Unionen (EU) tillämpa internationellt enhetliga redovisningsstandarder (IFRS) vid upprättandet av koncernredovisning. Ett område där förutsättningarna har förändrats väsentligt rör redovisning av företagsförvärv enligt IFRS 3. De nya reglerna ställer betydligt högre krav på redovisning av företagsförvärv än tidigare norm

Motivations- och belöningssystem i företag under stark tillväxt

Huvudsyftet med uppsatsen är att kartlägga hur belöningssystem utvecklas i företag under stark tillväxt. För att uppnå vårt huvudsyfte har vi identifierat följande delsyften: Hur såg belöningssystemen ut i Framfab och Telelogic under deras tillväxtår? Vad var syftet med belöningssystemens utformning? Vilken effekt hade de på företagen? Kan belöningssystemen på något sätt ha medverkat till företage

Växelkursexponering och dess determinanter

Sammanfattning Titel: Växelkursexponering och dess Determinanter – En Studie av Svenska Företag Ämne: FEK 591 Magisterseminarium, finansiering Författare: Johan Axelsson, Johan Sylvén Handledare: Niclas Andrén Nyckelord: Växelkursrisk, utlandsexponering, hedging, konkurrenssituation Syfte: Syftet med denna studie är tvåfaldigt. Det första är att utvärdera förekomsten av och storleken på marginell

Students balancing human capital through scorecard - a study of non-profit organizations

PURPOSE: By analysing collected data using theory, we aim to interpret the design, implementation and the usage of BSC in NPO’s to be able to contribute to the research. METHODOLOGY: A case study design has been made through semi-structured interviews and backed up by a quantitative survey and internal documents. THEORETICAL PERSPECTIVES: Based on the sources given from the creators of the scoreca

Business Potential of Software Defined Radio Technology

The business potential of software defined radio (SDR) technology is studied by evaluating whether or not its characteristics correspond to those particular to a disruptive technology. The maturity of the SDR technology concept is illuminated by analyzing the opinions and perspectives of a selection of representatives for different stakeholders in the wireless communications market. Characteristic

Prissättning inom högteknologiska B2B-företag

Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka prisstrategier högteknologiska B2B-företag använder sig av samt hur dessa val av prisstrategi förhåller sig till tidigare forskning på området. Vidare har vi undersökt huruvida högteknologiska B2B-företag har någon gemensam karaktäristik som kan påverka valet av prisstrategi. Slutligen har vi diskuterat hur de högteknologiska B2B-företagens användan

Informationsgap? En undersökning om hur företag kommunicerar med analytiker.

Syftet med denna uppsats är att undersöka om det föreligger ett informationsgap mellan företag och analytiker gällande företagets informationsflöde. Vi ämnar även skapa en bild av hur tre svenska företag kommunicerar med analytiker som följer något av bolagen och utifrån detta lämna förslag på hur företag kan förbättra sitt informationsutlämnande gentemot analytiker. Vi har gjort en kvalitativ und

Styrelsesammansättning - och dess inverkan på företagets prestation

Uppsatsens syfte är att söka klarlägga om olika styrelseutformning, med avseende på sex bestämda faktorer, påverkar företagets prestation och om det går att genom statistisk analys fastslå om dessa faktorer utgör en mätbar påverkan på prestationen. Faktorererna utgörs av styrelsemedlemmarnas kön, genomsnittålder, andel utländska ledamöter i styrelsen som på ett direkt sett utgör oilka kategorier a

Förändringsarbete i skolans värld - en fallstudie av Spjutspetsskolan i Trelleborg

Titel: Förändringsarbete i skolans värld - en fallstudie av Spjutspetsskolan i Trelleborg Seminariedatum: 2007-06-04 Ämne/kurs: FEK582 Kandidatuppsats 10 poäng (15 ECTS) Författare: Carina Nertlinge & Johan Nordgren Handledare: Per-Hugo Skärvad Nyckelord: Organisationsförändring, skola, konflikt, kultur, projekt Syfte: Syftet är att undersöka om förändringsprocessen bidragit till den kritik so

Human Stem Cell - European National Innovation Systems and Patents

The purpose of this paper is for the reader to realise how national innovation systems are deeply intertwined with the legal background of a country and to understand the processes that involves national innovation systems specifically regarding the stem cell / genetics research and how the need for specific community law must be considered targeting the stem cell patents. The legal part will try

Tydlig eller Otydlig reklam - Ur ett konsumentperspektiv

Denna uppsats ämnar utreda om konsumenter orkar och vill ta del av ett budskap som är otydligt och som till en början är svårt att förstå. Den övervägande uppfattningen hos ämneskunniga är att dagens konsumenter behöver stimuleras av reklam som innebär något som kan liknas vid en upplevelse och som består av något mer än bara tydlig information. Syftet med följande studie är att undersöka hur kons