Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 529241 sökträffar

Parters lojalitetsplikt vid kommersiell entreprenad enligt AB 04

Det råder inte längre någon tvekan att lojalitetsprincipen är en av de grundläggande principerna som underbygger parters förpliktelser i internationella kommersiella avtal. Dess uttryckliga uttalande i UNIDROIT Principles of International Commercial Contracts och Principles of European Contract Law garanterar dock inte att de nationella rättsordningar accepterar dess betydelse samt erbjuder tillämIt is no longer a doubt that the principle of good faith and fair dealing is one of the fundamental ideas underlying the parties’ obligations under international commercial contracts. Its explicit declaration in the UNIDROIT Principles of International Commercial Contracts and the Principles of European Contract Law does not however guarantee that the domestic legal systems accept the significance

Firm formation- and employment effects from solar heating subsidies. A study in cooperation with the Jönköping county administrative board

This study acts as an evaluation of the current level of the solar heating industry. What is being looked at more specifically is the relation between government subsidies and firm formation in order to develop a further analysis. Counties are also being compared in order to discern the relative success in firm start-ups. When this has been done, the employment effect of these firms is also being

Möjligheter och hinder för mikroföretag under resan mot tillväxt

Sammanfattning Examensarbetets titel: Möjligheter och hinder för mikroföretagen under resan mot tillväxt Seminariedatum: 4 juni, 2010 Ämne/kurs: FEKP01, Examensarbete magisternivå, 15 hp Nyckelord:Mikroföretag, Tillväxt, Byggbranschen, Incitament och Hinder Syfte: Syftet med uppsatsen är att utifrån tidigare teori och forskning på området kring mikroföretag och vår fallstudie inom byggbranschen, u

Ägarstrukturer inom energibranschen - Hur påverkas möjligheterna till långsiktiga strategier?

Syftet med denna uppsats är att utifrån de olika ägarstrukturer som finns för noterade företag och helstatliga företag beskriva samt analysera hur dessa påverkar möjligheterna till fastställandet av långsiktiga koncernstrategier. Undersökningen har gjorts genom en kvalitativ metodansats med ett abduktivt angreppssätt. Datainsamlingen består främst av semi-strukturerade intervjuer. Teoretiska persp

Att styra med värderingar - Uttalade värderingar som verktyg att styra serviceorganisationer bestående av olika affärskoncept

Att omvandla uttalade värderingar till ett enhetligt beteende inom hela serviceorganisationen är idag ett vanligt problem, särskilt då flera affärskoncept ingår. Uttalade värderingar som formuleras utan förankring till organisationens strategi riskerar att resultera i tomma ord och ge en felaktig känsla av organisationskulturen. Fokus bör därför inte ligga på att förmedla ord på ett papper eller i

Architectural Engineering Competition - FreeGreen.com “Who's next?”

Construction engineers involved in building design at an early stage is something I think should prevent errors later during the construction process. In my study I wanted to examine a construction engineer's ability to act as both an architect and engineer in an architectural competition. I wanted to participate in an architectural competition which is contemporary and focus on energy efficie

Upplevd tjänstekvalitet av portabel självscanning - ur ett kundperspektiv

Titel: Upplevd tjänstekvalitet av portabel självscanning – ur ett kundperspektiv Seminariedatum: 2010-06-01 Kurs: Service management, 15 poäng, kandidatuppsats Författare: Emilia Assarsson, Valeria Frejlin och Envera Ledinic Handledare: Erika Andersson Cederholm och Henrik Loodin Syfte: Syftet är dels att undersöka hur portabel självscanning inom dagligvaruhandel upplevs ur ett kundperspektiv dels

Fokus på värde - En undersökning om reseförsäljares förändrade förutsättningar

The purpose of this thesis is to give an account of how travel vendors work in an industry changed by the Internet, in order to identify what the activities and factors are that make up the basis for the creation of customer value in a changed market environment. Companies in the travel vendor industry and other related parties were contacted. A total of eight interviews were conducted and one sem

Spegel, spegel på väggen där, säg vilken image konsumenten bär

SAMMANFATTNING Syftet med uppsatsen är att undersöka om skapandet samt överförandet av varumärkesidentiteter sker utefter en normativ och självklar arbetsgång utan problem och svårigheter som författarna inom de företagsfokuserade teorierna menar. För att erhålla en inblick i hur identitetsöverförandet sker i verksamheter analyserades tre utvalda företag; Gina Tricot, Thorn Reklambyrå och Malmö FF

Från sjuka köer till ett friskt flöde- hur kan tillgängligheten och effektiviteten i vården förbättras?

Vi är många som har en relation till sjukvården och som offentligt finansierad ligger det i mångas intressen att svensk sjukvård bedrivs på ett effektivt och tillgängligt sätt. Syftet med vår rapport är att studera interaktionen mellan arbetsorganisation och logistik och vilka faktorer som kan förbättra effektiviteten och tillgängligheten i vården. Men hjälp av flödesmätning, litteraturanalys och

"Med fjällen och sjön som en ridå i bakgrunden" -En kandidatuppsats om mindre tätorters möjligheter att verka i den annars storstadsdominerade upplevelseindustrin.

Titel: ”Med fjällen och sjön som en ridå i bakgrunden” – En kandidatuppsats om mindre tätorters möjligheter att verka i den annars storstadsdominerade upplevelseindustrin. Författare: Bengtsson, Cecilia. Lie, Anna & Nordell, Lisa. Handledare: Ek, Richard & Fuentes, Christian. Nyckelord: destinationsutveckling, upplevelseindustrin, upplevelser, servicemötet, engagemang, upplevelserummet, an

The Marriott Way

Sammanfattning För att skapa ett kontinuerligt framgångsrikt företag krävs det i dagens samhälle att många faktorer uppfylls. En av dem är att företaget måste arbeta med att implementera och bibehålla en stark och rätt organisationskultur. Men vad händer när företaget växer och blir så pass stort att det etablerar sig i främmande och lokala kulturer? Är den befintliga deltagaren villig att anamma

“Sharing is caring?” - En fallstudie kring sociala mediers potential för intern kommunikation

Fördjupningsämne - Intern kommunikation och sociala medier. Syfte - Syftet är att utifrån ledares och anställdas allmänna perspektiv, undersöka och analysera sociala mediers potentiella roll i organisationers interna kommunikation. Frågeställning - Givet dagens snabba utveckling och användning av sociala medier, vilka uppfattningar finns inom organisationer kring sociala mediers potential för inte

Shop 'til you drop! Hur kan lyxvaran behålla sin exklusivitet när fler har möjlighet att konsumera den?

Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka lyxvarans benägenhet att behålla sin status och exklusivitet utifrån ett konsumentperspektiv. Fenomenet att fler är kapabla till att konsumera lyx borde hämma lyxproduktens mervärde. Undersökningen tar sin utgångspunkt i konsumentens relation till lyxvaror och vad lyx som en synlig produkt innebär för konsumenterna. Detta kan vara ett hjälpmedel för

Stanna lite längre! Relationsmarknadsföring i gymbranschen

Företagen i dagens gymbransch är beroende av sitt medlemsantal för att kunna fortsätta sin verksamhet. Trots att gymbranschen växer är det ett ständigt återkommande problem att medlemmar slutar och företagen i branschen har försökt motarbeta detta under många år. Resultatet på vår frågeställning om hur gym kan arbeta med relationsmarknadsföring för att behålla sina befintliga kunder tyder på att d

Samarbetsklimat - Bakomliggande faktorer som påverkar samarbetsklimatet i arbetsgrupper inom detaljhandel

Sammanfattning Datum: 2010-05-26 Nivå: Kandidatuppsats i Service Management, 15hp Författare: Sara Bülow, Martin Severin och My Söderström Handledare: Ulrika Westrup och Katja Lindqvist Titel: Samarbetsklimat – Bakomliggande faktorer som påverkar samarbetsklimatet i arbetsgrupper inom detaljhandel Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen kring vilka faktorer forskningen lyfter fram och

.Com Online!

Sammanfattning Titel: .Com Online! – En studie i virtuell marknadsföring baserad på gymnasieungdomars Internetkonsumtion. Nivå: Kandidatuppsats vid Institutionen för Service Management Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Författare: Christian Hägerström, Emma Norén och Lisa Svensson Handledare: Richard Ek och Christian Fuentes Problem och syfte: Den tidigare forskningen inom ämnet virtuell mark