Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 529250 sökträffar

Mellanchefens personalarbete i lågkonjunkturen

Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka effekter en lågkonjunktur har på mellanchefspositionen i ett företag inom detaljhandeln. De avgränsningar vi har valt är att se om mellanchefen får förändrade krav på sig, samt om han/hon ändrar sitt personalarbete specifikt gällande gruppdynamik och motivation under lågkonjunkturen. Eftersom lågkonjunkturer påverkar företag negativt bland annat i form a

Organisationsstrukturens symboliska värde

Denna uppsats behandlar områdena organisationsstruktur och organisationskultur. I uppsatsen kommer vi att analysera hur organisationskultur påverkas av organisationsstruktur inom en organisation. Då tidigare forskningen har behandlat dessa områden i stor utsträckning separat är vår ambition att kombinera dem då vi anser att de påverkar varandra.

Logistiska aspekter av kunddeltagande i serviceinnovationens utveckling

I dagens samhälle är det viktigt för företag att kunna erbjuda den bästa helheten åt kunden för att vara konkurrenskraftiga på marknaden. Att göra kunden delaktig i utvecklingen av nya serviceinnovationer skapar ett ökat kundvärde som stärker konkurrenskraften. Till följd av detta vill vi undersöka hur denna delaktighet kan utföras samt vilka logistiska effekter det för med sig.

Servicecertifiering - en väg till att kommunicera servicekvalitet inom hotellbranschen.

Problembeskrivning: Denna uppsats grundar sig i det gällande internationella hotellklassificeringssystemet. Intresset för uppsatsen fångades genom att författarna tog del av en pågående diskussion kring hotellklassificeringens existerande. Uppsatsförfattarna ser ett problem med att dagens klassificeringssystem inte inkluderar servicekvalitet, mjuka värden, vilket även branschföreträdare påpekat. S

Arbetsmotivation inom den svenska äldreomsorgen

Abstrakt Titel: Arbetsmotivation inom svensk äldreomsorg Författare: Sanela Adilagic, Zeinab Mourad, Petra Nyholm. Handledare: Katja Lindqvist, Ulrika Westrup. Nyckelord: Motivation, Ledarskap, Belöningssystem, inre och yttre belöningar, utbildning och kompetensutveckling. Syfte: Huvudsyftet med denna uppsats är att öka kunskapen om hur enhetschefer inom svensk äldreomsorg skapar motivation för si

Hur bör hotellverksamheter styras? - En studie av styrningsverktygen standardisering och kundanpassning

Bakgrund: Dagens globaliserade värld, med upplevda kortare fysiska avstånd och en internationell snabbt föränderlig scen har lett till att andelen stora hotellkedjor med verksamheter på flera kontinenter och platser tagit form. Standardiseringen har växt fram som ett kontrollverktyg vilken främjar riskminimering och förutsägbarhet. Strävan efter en standardiserad verksamhet har dock ställts mot et

En tvättäkta historia? storytelling som marknadsföringsstrategi

Syfte: Avsikten är att undersöka kulturverksamheters externa marknadskommunikation utifrån antagandet att dessa verksamheter använder storytelling som marknadsföringsverktyg. Frågeställningar som ämnas besvaras är; Hur uttrycks storytelling i kulturverksamheters tryckta marknadskommunikation? Hur uttrycks storytelling i kulturverksamheters internetbaserade marknadskommunikation? Metod: Utifrån val

YES!!! I CAN! - En fallstudie om frontpersonalens uppfattning om organisatorisk socialisation i hotellbranschen

Abstract Titel: YES!!! I CAN! - En fallstudie om frontpersonalens uppfattning om organisatorisk socialisation i hotellbranschen Författare: Emelie Lindblad, Gabriel Mascaró Fredriksson, & Johan Wahlström Handledare: Katja Lindqvist & Ulrika Westrup Syfte: Syftet med vår uppsats är att öka kunskapen om organisatorisk socialisation i hotellbranschen och hur frontpersonalen uppfattar de förut

Det lilla, privatägda och exklusiva hotellet - En marknadsföringsstudie ur ett hotell-, kund- och teoriperspektiv

Teoretiker menar att det finns vissa mer lämpade marknadsföringsstrategier för små, privatägda och exklusiva hotell. Dock går åsikterna isär angående om dessa strategier kan tillämpas generellt för alla dessa unika hotell eller om varje hotell bör applicera en specifikt konstruerad strategi som fokuserar på deras målgrupp och segment. Utifrån dessa tvetydigheter utförde vi en undersökning på just

Kan du inte ge mig ett arbete? - En undersökning om den nya individanpassade tjänsten jobbcoaching.

Sammanfattning Den relativt nya tjänsten jobbcoachning har blivit ett hett och omdiskuterat ämne i dagens samhälle. Förr i tiden användes ordet ’coach’ som en metafor för att transportera en person till en bättre plats. I dag kan därför en jobbcoach ses som någon som transporterar en person till ett nytt arbete. Det är dock inte så enkelt som att kontakta en jobbcoach och förvänta sig att denna sk

En kluven personlighet - fallstudie av Fjällräven i Sverige och USA

Allt fler företag väljer att etablera sitt varumärke utanför ursprungsmarknaden. I samband med detta är det inte ovanligt att marknadsföringsaktiviteterna anpassas för att möta den nya marknadens förutsättningar och konkurrenssituation. Detta medför eventuellt att en annorlunda varumärkespersonlighet uppträder. Denna uppsats är en fallstudie av Fjällräven som år 2009 etablerade sig i USA. Den besk

Kommunikation vid förändring - hur fungerar det? En studie av intern kommunikation vid förvärv

Sammanfattning Titel: Kommunikation vid förändring – hur fungerar det? En studie av intern kommunikation vid förvärv Författare: Berntsson, Carin. & Byhmer, Linda. & Falkenbäck, Sofie. Kurs: SMKK01 Kandidatuppsats, vårterminen 2010 Handledare: Bergmasth, Mikael. Nyckelord: Företagsförvärv, intern kommunikation, företagskultur, tyst kunskap, artikulerad kunskap, integrering. Syfte: Syftet m

Our shop is like a theatre- Säljares emotionella arbete i butiksmiljö

TITEL: Our shop is like a theatre- säljares emotionella arbete i butiksmiljö. SEMINARIEDATUM: 2 juni 2010 ÄMNE/KURS: SMKK01, Service Management Examensarbete för kandidatexamen, 15hp FÖRFATTARE: Ulrika Lindqvist, Hanna Pedersen, Linn Svingstedt HANDLEDARE: Erika Andersson Cederholm, Henrik Loodin FEM NYCKELORD: Emotional labor, Goffmans dramaturgiska perspektiv, säljare, butiksmiljö, servicemötet.

Intranät - en tillräcklig kommunikationskanal? En fallstudie om intranät som kommunikationskanal för arbetsmiljömässig information

Kurs SMKK01 Service Management: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp, VT 2010 Titel Intranät - en tillräcklig kommunikationskanal? En fallstudie om intranät som kommunikationskanal för arbetsmiljömässig information. Författare Sanna Alvinell, My Blixt & Alfred Åkesson Handledare Katja Lindqvist & Ulrika Westrup Syfte Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka intranätets möjligheter

Deltidsmarknadsföraren – Ett steg längre - En studie av Employee Advocacy och deltidsmarknadsförarens roll i tjänsteföretag.

Denna uppsats har som syfte att beskriva och analysera hur idéer från konceptet Employee Advocacy kan utveckla och stärka medarbetarens roll som deltidsmarknadsförare i ett tjänsteföretag. Genom en fallstudie av en tjänsteorganisations strategiska arbete med Employee Advocacy, identifieras potentialen och strategierna som ligger till grund för konceptet. Dessa insikter jämförs och analyseras i kom

Bakom service recovery - En studie om hotelledningens arbete med att skapa förutsättningar för frontpersonalens klagomålshanteringsarbete

Sammanfattning Författare: Sara Sjöholm Ericson, Alice Hedaiat, Louise Liedholm Titel: Bakom service recovery – En studie om hotelledningens arbete med att skapa förutsättningar för frontpersonalens klagomålshanteringsarbete. Kandidatuppsats: SMKK01, 15hp, VT-2010, Institutionen för Service Management: hotell och restaurang. Handledare: Anette Svingstedt, Filippa Säwe Bakgrund/Problem: Studien tar

IKEA varuhus - Stomsystem och konstruktionshöjder

For the design of a building, you must take into account a range of parameters. These parameters often differ from place to place. It is common that each building be designed with regards to weather, purpose and its useful life expectancy. When a material or a structural unit is subjected to external influences, changes occur, for example deflections. Each IKEA-store, with their various components