Sökresultat

Filtyp

528005 sökträffar

Begreppet fast driftställe i e-handeln

Den tekniska utvecklingen har skapat oändliga möjligheter, men också orsakat svårigheter vilka idag försöks lösas. En av dessa är den elektroniska handeln vilken ständigt ökar i omfattning och betydelse, och som har skapat nya marknader och nya sätt att bedriva affärsverksamhet på. Samtidigt har regeringar i denna utvecklings eftervågor blivit tvungna att se över den reglering som idag gäller då d

Varuutstyrslar, produktens form som kännetecken.

In the expansion rate of the national as well as the international market, the importance of trademark has been given a central matter. The definition of what can be considered a trademark has been widened. Today’s trademark law defines a trademark as something that can be graphically reproduced. Trademarks can there for contain names, words, numbers, letters or the shape of the goods itself or th

PROMOTING (IN)EFFICIENCY? Cross-border takeovers and takeover defenses in the European Union with and without the proposed 13th Company Law Directive; Theoretical application of simple finance theory and transaction cost economics

The market for corporate control is one of the cornerstones of economical systems in every country. The Commission of the European Communities has tried for the past 15 years to get accepted a Directive that aims at harmonizing takeover regimes in the Member States of the European Union. The paper examines the rationales behind takeovers and methods to prevent them from occurring through two alter

Co-branding, motiv, framgång och verkan- en studie av fem varumärkesallianser.

Vi avser att undersöka vilka motiv företag har när de väljer att samarbeta kring varumärken samt vad det kan uppkomma för fördelar och nackdelar med allianserna. Vi vill även ta reda på vilka faktorer det finns för att lyckas med en varumärkesallians. För att uppfylla vårt syfte har vi använt oss av en kvalitativ metod. Vi har utfört intervjuer med fem allianser inom olika branscher. Det vanligast

Komplettera budget med balanserat styrkort - En fallstudie av Setrab AB

Syfte: Syftet är att beskriva och analysera styrning med budget i ett snabbväxande småföretag i verkstadsindustrin samt diskutera hur styrningen skulle kunna kompletteras med ett balanserat styrkort. Metod: Som övergripande vetenskapligt tillvägagångssätt har vi valt en abduktiv ansats. För att uppfylla uppsatsens syfte har vi genomfört litteraturstudier inom det aktuella området samt genomfört en

Does Insider Trading Generate Abnormal Earnings?

The purpose of our study is to find out if insiders in Sweden generate abnormal earnings through insider trades. We want to pinpoint the cause for abnormal earnings by dividing transactions after company market value, size of the trade and type of insider. A quantitative approach using the market model have been used. We have conducted an event study over two short term event windows. We conclude

Prisskillnader mellan svenskt och sydamerikanskt nötkött - Rosa eller Rosita på tallriken?

Syfte:Syftet med vår uppsats är att kartlägga nötköttsbranschen med avsikten att vidare utreda de bakomliggande faktorerna till varför det, i butiker, skiljer så mycket i pris mellan svenskproducerat och utländsk importerat nötkött. Metod:I vår uppsats har vi utgått ifrån en deduktiv ansats, med vissa induktiva inslag. Vi har använt oss av en kvalitativ metod, där vi har insamlat material främst v

Strategi vid aktieplaceringar - en studie av lönsamma företag på Stockholmsbörsen

Vårt syfte med detta arbete är att se om vi kan finna faktorer som skiljer lönsamma företag som går bra på Stockholmsbörsen från lönsamma företag som inte går bra. Med hjälp av dessa faktorer ska man förhoppningsvis kunna göra företagsvärderingar som i sin tur leder till placeringar som går bättre än index över Metod: Uppsatsen bygger på en kvalitativ studie av bolag noterade på Stockholmsbörsen.

Styrning av Innovation - chefen som förbundskapten

Studiens syfte är att undersöka vilka styrmekanismer som förekommer i innovationsintensiva organisationer och hur dessa påverkar innovationsförmågan. På detta sätt är förhoppningen att skapa en förståelse kring samspelet mellan ledarskap, individ och organisation. Arbetet har utförts genom en fallstudie med en komparativ design. Då syftet är att skapa en förståelse kring studieobjekten har vi utgå

Competence Management-system på Tetra Pak

Uppsatsen är baserad på en fallstudie gjord på Tetra Pak. Syftet med fallstudien var att utforma en lista med faktorer att som bör beaktas för att ett införande av ett Competence Management-system ska bli framgångsrikt. Tillvägagångssättet i fallstudien har varit en dokumentstudie och ett antal intervjuer. Använda teorier är hämtade från områdena Change Management, Knowledge Management, Competence

Strukturkapital vid fusioner i kunskapsföretag - en fallstudie på Öhrlings PricewaterhouseCoopers

Problem: Kunskapsföretag är individberoende, vilket ger strukturkapitalet en central roll i dessa organisationer. Mot denna bakgrund finner vi att en ökad förståelse för hur strukturkapitalet påverkas i en fusion mellan två kunskapsföretag efterfrågas. Den frågeställning som undersöks i denna uppsats behandlar hur strukturkapitalet påverkas vid en fusion mellan två kunskapsföretag. Syfte: Uppsatse

Vin & Sprit – Konsekvenser av försäljningen till Pernod Ricard

ESammanfattning Examensarbetets titel: Vin & Sprit – Konsekvenser av försäljningen till Pernod Ricard Seminariedatum: 2008‐06‐04 Ämne/kurs: FEKP01, Examensarbete magisternivå, 15 poäng Författare: Malmborg Niklas, Måwe Mikaela, Pettersson Mikael Handledare: Skärvad Per Hugo Fem nyckelord: Vin & Sprit, Absolut Vodka, Pernod Ricard, varumärke och förvärv Syfte: Syftet med

Are older consumers of interest for the Swedish Apparel market? A study of older consumers’ attitudes and interests in apparel.

Summary Title Are older consumers of interest for the Swedish Apparel market? A study of older consumers’ attitudes and interests in apparel Deadline 12 January, 2007 Course FEK 533 Authors Brusk Kutlay and Linda Nordén Tutors Björn Carlsson and Roland Knutsson Keywords Older consumer, apparel, lifestyle, attitudes, consumer behavior Purpose The purpose of this paper is to investigate weather the

Byggandet av Skånes varumärke-– en undersökning utifrån ett korporativt synsätt med fokus på intern kommunikation

Syftet med uppsatsen är att undersöka varu-märkeslagets samstämmighet i synen på utvalda områden i byggandet av Skånes varumärke. Vi finner att den interna samstämmigheten inom värderingarna inom Region Skåne överlag är god, men behöver förbättras när det gäller strategin för hur visionerna för varumärket skall förverkligas. Genom att applicera den korporativa varumärkesteorin på Region Skåne finn

En händelsestudie av reporäntans effekt på den svenska aktiemarknaden

Syftet är att undersöka om det finns möjlighet att uppnå överavkastning på den svenska aktiemarknaden genom att använda sig av information om förändringar av reporäntan. För att uppfylla vårt syfte utför vi en händelsestudie med en kvantitativ metod och en deduktiv ansats. Genom att studera nio branschindex och OMX index vid reporänteförändringar, undersöker vi om det föreligger någon skillnad dem

Test av svag marknadseffektivitet för OMX Stockholm 30

Studiens syfte är att se huruvida OMX Stockholm 30 är svagt effektiv. Studien bygger på de kurser Stockholmsbörsen publi-cerar för OMX Stockholm 30. Vi har valt en strikt de-duktiv ansats. Utgångspunkten är Famas teorier om den effektiva marknaden, där vi valt att inrikta oss på den svaga formen av effektivitet. Vi genomför ett antal tester för att se ifall vi kan urskilja ett mönster i index-kurs

Överavkastning genom utdelning

Syftet med uppsatsen är att empiriskt undersöka ifall det är möjligt att göra en överavkastning, genom att konstruera tre olika utdelningsbaserade handels-strategier. Den första handelsstrategin innebär att de företagen med den högsta direktavkastningen köpes och de med den lägsta blankas. Den andra handelsstrategin innebär att de företag med den största positiva utdelningsförändringen köpes och d

Reklamationskostnader vid distribution - en empirisk undersökning

Syftet med uppsatsen är att inventera uppfattningen om reklamationskostnader och deras vikt vid distribution, samt att utreda om det finns parametrar som möjliggör en inrangering av företag i olika grupper baserat på vilka rutiner de har vad gäller deras hantering av kostnadsdrivaren reklamationskostnader vid distribution. Studien är baserad på en förstudie samt en huvudstudie. Huvudstudien består

Att koka soppa på en spik - en studie av den svenska storköksbranschen

Uppsatsen visar att fallföretaget, verksamt i den svenska storköksbranschen, står inför fyra strategiska val. Dessa val har drivits fram genom utvecklingen av egna märkesvaror, ökad centralisering bland slutanvändare och grossister samt därtill medföljande prispress. Slutsatsen är att fallföretaget torde välja en ingrediensfokuserad produktstrategi, fokusera på befintliga kunder och kategorier där