Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 535041 sökträffar

Lund Population Day 2019

Fertility Program 10.15-10.30  Welcome and introduction Martin Dribe - Director of CED - and Lisa Eklund - Department of Sociology/CED 10.30-12.00  Fertility in Rich Countries: Trends, Surprises and Underlying Factors Tomas Sobotka - Vienna Institute of Demography, Austrian Academy of Sciences 12.00-13.00  Lunch (only for pre-registered) 13.00-14.30 Chair: Johan Sandberg - Department of Sociology/

https://www.lupop.lu.se/lund-population-day-2019 - 2025-03-12

Lund Population Day 2018

Migration Program 10.00 - Welcome and introduction Professor Martin Dribe, Lund University School of Economics and Management (LUSEM)/Department of Economic History/Centre for Economic Demography 10.30-12.00 - Keynote speaker: Professor Timothy Hatton, University of Essex: Refugees and asylum seekers, the crisis in Europe and the future of policy. 12.00-13.00 - Lunch in Ljusgården 13.00-14.30 - Sh

https://www.lupop.lu.se/lund-population-day-2018 - 2025-03-12

Lund Population Day 2020

Healthy Ageing Lund Population Day 2020 will take place on September 24. It will be possible to attend either in person (Segerfalksalen, BMC, Lund - number of participants is limited to 30) or online. Keynote lecture (11.00-12.00)Why study active ageing and how? Professor Taina Rantanen, University of Jyväskylä, Finland [Abstract]Afternoon sessions (13.00-16.30)To be old with intellectual disabili

https://www.lupop.lu.se/lund-population-day-2020 - 2025-03-12

Lund Population Day Newsletter

Fill out the questionnaire below to sign up for the Lund Population Day newsletter! Please note, that in doing so you agree to the storing of your information on Lund University servers. Full name (required) E-mail address (required) Affiliation Subscribe / unsubscribe (required) Subscribe Unsubscribe Leave this field blank Lund Population Day A yearly full-day thematic, interdisciplinary conferen

https://www.lupop.lu.se/form/lund-population-day-newsletter - 2025-03-12

HEAP - Health promoting Environments for an Aging Population

A register and GIS study to assess effects of urban green and low-noise neighborhoods on social service and nursing home This study investigated the possible effects of health-promoting environments on utilization of home care, using current neighborhood as well as the place of residence five and ten years earlier, respectively. Furthermore, whether the neighborhood environment affects the risk of

https://www.lupop.lu.se/heap-health-promoting-environments-aging-population - 2025-03-12

The Tornblad Building

The Tornblad Building houses three research groups from the Faculty of Medicine, as well as two infrastructures (LUPOP and NBIS) at Lund University. Tornblad was built in 1934, and was for a long time a research institute with focus on reproduction and embryology. Renovations of the house began in 2016, and in the fall of 2019, two research groups from the department of laboratory medicine and one

https://www.lupop.lu.se/lupop-researchers/research-environments-and-networks/tornblad-building - 2025-03-12

Skåne Healthcare Register

The Skåne Healthcare Register (SHR) is an administrative healthcare register, and it holds information transferred from both computerised medical records and administrative application sources on all healthcare consultations in the Skåne region from 1998 onwards. The value of the Skåne Health-care Register: Prospectively collected individual-level data for population-based studies Diagnostic codes

https://www.lupop.lu.se/shr - 2025-03-12

Medicinska fakulteten i siffror

Få snabb överblick över fakulteten. Ladda ner vår infograf.    Medarbetare & studenter: Fakulteten har cirka 1 800 medarbetare och 3 000 helårsstudenter fördelade på tre campus i Lund, Malmö och Helsingborg. Av medarbetarna är omkring 350 professorer och lektorer, 430 övrigt forskande personal och 1000 doktorander.Utbildning: Fakulteten har åtta utbildningar på grundnivå. På avancerad nivå finns t

https://www.intramed.lu.se/organisation-och-styrning/fakultetsledning-och-styrelse/medicinska-fakulteten-i-siffror - 2025-03-12

Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering (SFAD)

Lunds universitet och Medicinska fakulteten har nolltolerans mot diskriminering. Enligt diskrimineringslagen är Medicinska fakulteten, i egenskap av arbetsgivare och utbildningsanordnare, skyldiga att löpande arbeta förebyggande mot diskriminering. Det är arbetsgivarens ansvar att:Undersöka om det finns risker för diskriminering eller hinder för lika rättigheter och möjligheterAnalysera orsaker ti

https://www.intramed.lu.se/anstallning/arbetsmiljo-och-halsa/krankningar-trakasserier-och-forebyggande-arbete-mot-diskriminering/systematiskt-forebyggande-arbete-mot-diskriminering-sfad - 2025-03-12

Har du upplevt eller fått kännedom om kränkande särbehandling, trakasserier, sexuella trakasserier?

Lunds universitet accepterar varken kränkningar eller trakasserier. Vad kan du göra? Om du skulle utsättas för kränkande beteende eller om du ser något som du uppfattar som kränkande beteende finns här råd om vad du kan göra.  För dig som är chef På universitetes HR-webb kan du läsa mer om ditt stöd i arbetet för att förebygga och hantera fall av kränkande särbehandling och trakasserier. Vid känne

https://www.intramed.lu.se/anstallning/arbetsmiljo-och-halsa/krankningar-trakasserier-och-forebyggande-arbete-mot-diskriminering/har-du-upplevt-eller-fatt-kannedom-om-krankande-sarbehandling-trakasserier-sexuella-trakasserier - 2025-03-12

Lokalkostnader 2023

Nedan finner du uppgifter om lokalkostnader för år 2023. Observera att en del kostnader ändras under kalenderåret och att sammanställningen nedan därför är uppdelad i tertial. Genvägar: Lokalhyra och kapitalkostnad Lokalservice och städavgift (torra och våta utrymmen) AV-avgift Lokalhyra och kapitalkostnad (kronor/kvadratmeter/år) Tertial 1 och 2, 2023 BMC / TB Lokalhyra: 3 130 Kapitalkostnad: 195

https://www.intramed.lu.se/forska-utbilda-2/alf-anslag-och-ansokan/budget-och-uppfoljning/budget-sokta-medel/lokalkostnader-2023 - 2025-03-12

Internationella möjligheter

Kompetensutveckling utomlandsDu som är medarbetare vid LU, doktorand eller har en annan anställning där du undervisar LU:s studenter har möjlighet att söka bidrag till fortbildning och kompetensutveckling utomlands. Genom en internationell erfarenhet inom din tjänst kan du bredda ditt nätverk, öka dina interkulturella kompetenser och utveckla eller fördjupa befintliga samarbeten.Önskan om internat

https://www.intramed.lu.se/undervisa-och-handleda/internationella-mojligheter - 2025-03-12

Sök finansiering

Fakultetsgemensamma internationella stimulansmedelMedicinska fakulteten utlyser internationella stimulansmedel två gånger per år (utlyses  1-15 april och 1-15 oktober). Dessa medel avser endast samarbeten inom grundutbildning och kan inte användas för forskningssamarbeten. Ansökningar upp till 30 000 kr / sökande kan beviljas. Det är möjligt att söka delfinansiering för projekt och resor. Undervis

https://www.intramed.lu.se/undervisa-och-handleda/internationella-mojligheter/sok-finansiering - 2025-03-12

Internationella samarbeten

Övergripande samarbetenLunds universitet och Medicinska fakulteten ingår i ett flertal internationella nätverk och samarbetsavtal inom både utbildning och forskning. Som anställd kan du utgå från befintliga avtal inom grund- och forskarutbildning. Det är även möjligt att skapa enskilda avtal i samband med ett utbyte.Ta del av Lunds universitets internationella samarbeten (Medarbetarwebben)Internat

https://www.intramed.lu.se/undervisa-och-handleda/internationella-mojligheter/internationella-samarbeten - 2025-03-12

Ta emot forskare, lärare, doktorander och studenter

Internationella forskareNär en institution planerar att ta emot en gästforskare dyker många frågor upp. Var ska gästen bo? Vad gäller agående visum? Skolor för barn, språkträning och anställningsfrågor är andra exempel. Nedan hittar du användbara tips och checklistor som underlättar för både institutionen och personen ifråga.Att tänka på, information på engelska, registrera och försäkra gäster:Int

https://www.intramed.lu.se/undervisa-och-handleda/internationella-mojligheter/ta-emot-forskare-larare-doktorander-och-studenter - 2025-03-12

Internationella kommittéer

Fakultetsledningen har ett särskilt ansvar för att leda det strategiska internationaliseringsarbetet vid fakulteten. Vice dekan för internationalisering och fakultetens representant i Lunds universitets internationella råd är David Gisselsson Nord.Om kommittéerna och rådetVarje utbildningsnämnd vid Medicinska fakulteten har en internationell kommitté som ansvarar för internationella möjligheter fö

https://www.intramed.lu.se/organisation-och-styrning/namnder-och-kommitteer/utbildning/internationella-kommitteer - 2025-03-12

Omvårdnadsutbildningarna 

Internationell kommitté för omvårdnadsutbildningarna  Kommittén omfattar omvårdnad, radiografi samt reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa (IK PN-ORR). Handlingsplaner Handlingsplan IK PNORR grundnivå (pdf 203 kB, ny flik) Handlingsplan IK PNORR avancerad nivå (pdf 225 kB, ny flik) Kommitténs sammansättning Ordförande Pia LundqvistLärarledamöterJenny Gårdling Anneli JönssonAnneli Sundberg Stud

https://www.intramed.lu.se/organisation-och-styrning/namnder-och-kommitteer/utbildning/internationella-kommitteer/omvardnadsutbildningarna - 2025-03-12

Läkarprogrammet 

Internationell kommitté för läkarprogrammet  Uppdrag Internationella kommittén arbetar för att stimulera internationaliseringen och handlägger ärenden inom detta område. Kommittén har som särskilt uppdrag att säkerställa att studenter inom programmet har möjlighet att erhålla ett Certificate of International Merits (CIM). Kommitténs sammansättning (gäller till och med 2025-06-30)OrdförandeBobby Ti

https://www.intramed.lu.se/organisation-och-styrning/namnder-och-kommitteer/utbildning/internationella-kommitteer/lakarprogrammet - 2025-03-12

Rehabiliteringsutbildningarna

Internationella kommittén för programnämnden för rehabiliteringsutbildningarna Den internationella kommittén under programnämnden för rehabiliteringsutbildningarna (PNR) är sammansatt av representanter från arbetsterapeutprogrammet, audionomprogrammet, fysioterapeutprogrammet och logopedprogrammet.  Kommitténs sammansättning LedamöterFör ArbetsterapeutprogrammetKristina Orban internationell kontak

https://www.intramed.lu.se/organisation-och-styrning/namnder-och-kommitteer/utbildning/internationella-kommitteer/rehabiliteringsutbildningarna - 2025-03-12