Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 531352 sökträffar

CSR rapportering - Trender och förändringar i svenska börsföretag

Sammanfattning Titel: ” CSR rapportering - Trender och förändringar i svenska börsföretag” Seminariedatum: Fredag 16 Januari 2009 Tema/Kurs: Marknadskommunikation, FEKK01 Författare: Victor Cavalli-Björkman, Christoffer Enander Handledare: Björn Carlsson, Roland Knutsson Nyckelord: CSR, årsredovisningar, Large-Cap, förändringar, börsföretag Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka om 22 st

Grand Hotel i Lund en fallstudie om ett fristående hotell på en marknad dominerad av kedjor

Abstract: Purpose: The purpose of this study is to describe the situation for independent hotels. With a thorough case study of “The Grand Hotel in Lund” ,our intentions is to gain knowledge about the demands a hotel must keep up with in order to be a successful independent hotel, in a market dominated by chain-constellations. Methodology: An abductive method is used as the study form the basis fo

“Developing a crucial business plan template targeted to Swedish Venture Capitalists”

Objective To study if the Swedish venture capitalists consider business plans in their screening process, and in such case, what aspects they evaluate in order to develop a targeted template for Swedish entrepreneurs. A secondary objective is to describe what other factors Swedish venture capitalists evaluate as a part of their assessment. Methodology The method, which has been used in order to te

Reklam - i huvudsak ett mansdominerat redskap? En studie ur ett könsperspektiv om vems och vilka värderingar det är som genomsyrar reklam.

SYFTE: Vårt syfte med denna uppsats är att genom att analysera olika faktorer försöka komma fram till vems och vilka värderingar det är som mest genomsyrar den reklam som skapas. Tyngdpunkten ligger på genus, dvs. de sociala och kulturella skillnader som råder mellan män och kvinnor och vilken betydelse dessa skillnader har på reklamutformningens slutresultat och i slutändan även på samhället i st

Hur ser könsfördelningen ut? - En studie av styrelsesammansättningar utifrån Svensk kod för bolagsstyrning

Syftet med detta examensarbete är att studera hur punkt 3.2.1 i Svensk kod för bolagsstyrning har implementerats av bolag på Large Cap-listan och huruvida förändringar i styrelse-sammansättningar har skett sedan den trädde i kraft den 1 juli år 2005. Syftet är även att granska respondenternas syn på huruvida en lag om kvotering vore lämplig för svenska börsbolag. Därtill vill författarna ge försla

Sonic branding: Musik Marknadsföring och Religion

Musikmarknadsföring - att marknadsföra sig med musik och ljud är mycket inne just nu. Stora företag lägger ner allt större del av sin marknadsföringsbudget på att skapa en konsistent musikprofil. Sonic branding är ett marknadsföringskoncept som utgår från detta liksom sensory branding som innebär att marknadsföra sig konsekvent mot samtliga av människans sinnen. Både sonic branding och sensory bra

Internrevisionens utveckling i svenska banker – en studie av internrevisionens förändringar i fyra banker under tio år

Vårt syfte med uppsatsen att identifiera förändringar i fyra svenska bankers internrevision under de senaste tio åren, samt att diskutera effekterna av och orsakerna till dessa förändringar. Den insamlade empirin från Handelsbanken, Nordea, SEB och Sparbanken Finn är analyserad utifrån vår teoretiska referensram. Den teoretiska referensramen består av principal- och agentteori, Finansinspektionens

Möjligheter för en konkurrenskraftigare organisation genom utveckling av inköpsprocess

Titel: Möjligheter för en konkurrenskraftigare organisation genom utveckling av inköpsprocess - En empirisk fallstudie av Pharmacia AB, Helsingborg Författare: Simon Smrtnik, John Söderström, Mikael Voltaire Handledare: Christer Kedström och Paul Jönsson Seminarium: Magisterseminarium med inriktning Strategic Management inom institutionen för Företagsekonomi vid Ekonomihögskolan Lund, den 31 janua

Varumärkesmetaforer- ett holistik synsätt på varumärkes kommunikation

Uppsatsen har som syfte att utveckla ett ”mind set” för att styra och analysera varumärken i tjänsteföretag. Uppsatsen är en teoretiskuppsats som genom ett ramverkstänkande försöker att skapa detta ”mind set”. Ramverket hämtas från teorier om tjänstemarknadsföring, varumärken och företagskultur. Det uppvisas likheter och skillnader mellan de tre olika teoriområdena. Problemet med tidigare teorier

Den sociala kreatören

Den sociala omgivningen spelar en viktig roll för designerns kreativa förmåga. Framförallt har omgivningen en viktig inverkan för designerns emotionella tillstånd som i sin tur påverkar humöret och kreativiteten. Undersökningen visar också att inspiration oftast hämtas från arbetsgruppen snarare än den privata omgivningen, ett mönster som förstärks med erfarenhet och ålder.

Style based analysis – A study on Swedish equity funds

Purpose of the study Selecting funds is a difficult task. Although relevant since everyone working in Sweden has to invest in funds within the Swedish pension system. In order to support the selection Style based analysis can be used. This is a tool developed by William F. Sharpe for analyzing equity funds’ historical asset allocations, with only returns as input. Our purpose is to test to which e

Competition Policy under transition - a study of merger regulation in Poland

This thesis discusses the design and implementation of competition policy in Poland. The aim is both to analyze weather the design of competition policy in Poland corresponds to their special needs as a transition economy, and if there is a trade-off between competition policy and industry policy in Polish merger control. After the collapse of communism, the transition to a market economy required

Ett steg framåt, två steg bakåt? Direktiv 2005/29/EG:s effekt på det svenska konsumentskyddet inom marknadsrätten

På EU:s inre marknad ska fri rörlighet råda. Trots det tvekar konsumenter inför att handla över gränserna. Många konsumenter känner en osäkerhet inför andra länders lagar och oroas över att skyddet mot ohederliga näringsidkare inte är det samma som i deras eget land. Denna osäkerhet undergräver den inre marknaden. För att motverka denna osäkerhet har EU antagit direktiv 2005/29/EG om otillbörliga

Svensk design and the American Style- en studie av hur country of origin kan förstärka företagets varumärke.

Denna uppsats behandlar hur varumärken kan förstärkas genom tillämpning av de olika country of origin strategierna. Vi har använt en kvalitativ undersökning av två fallföretag för att besvara vårt syfte. Vi har kommit fram till att företag som tillämpar effekterna av country of origin kan på ett effektivt sätt förstärka sitt varumärke. Brand origin strategin anser vi vara mest lämplig vid ett varu

Jakten på kronjuvelerna -En studie i hur svenska företag bäst försvarar sig mot fientliga uppköpsförsök

Uppsatsen syftar till att undersöka vilka försvarsstrategier som svenska företag använder sig av efter det att ett fientligt bud har lagts, samt vilka som kan anses vara effektiva i avsikt att avstyra uppköpserbjudandet alternativt höja budet. Studien är en totalundersökning av fientligt lagda bud i Sverige mellan åren 1996-2006. Försvarsstrategiernas effektivitet mäts utifrån två parametrar, dels

Fräsch eller Spännande? -En studie av ordens inverkan på bostadsannonser

Syftet med uppsatsen är att möjliggöra påståendet att fastighetsannonser kan marknadsföras bättre.Ett samband mellan de ord och begrepp som används i bostadsannonser och intresset för ett objekt har upptäckts inom målgruppen 19-28 år. Det finns ord och begrepp som används inom bostadsannonsering och resultaten från denna studie har visat på trender till att vissa inte fångar ett lika högt intresse

Vägen till en strategisk allians - en resa i livscykeln första faser

Syftet är att undersöka skapandeprocessen för strategiska allianser i ett nyetablerat respektive ett etablerat högteknologiskt företag och därigenom bidra till ökad förståelse för utvecklingen av alliansbildande i högteknologiska företags första faser av livscykeln. Uppsatsen bygger på fallstudier av två bioteknikföretag, MIP Technologies och BioInvent. Utifrån en teoretisk referensram analyseras

Dynamik och Kombination - En teknisk analys av OMX Large Cap

Syfte: Att avgöra om det går att påvisa ineffektivitet på OMX Large Cap med ett kortsiktigt tradingfilter, baserat på pris och volym. Ett tradingfilter som genererar överavkastning är ett starkt argument mot en effektiv marknad. Metod: Studien görs på perioden 2002-2006. Pris- och volymfilter kombineras för att försöka skapa överavkastning jämfört med en B&H-portfölj. Det kombinerade filtrets

Hur värderas en flygplats? Utveckling av en värderingsmodell

För att svara på frågan -Hur värderas en flygplats? har vi utvecklat en värderingsmodell för flygplatser som kan användas utifrån olika former av ägandeperspektiv. Faktum är att det är svårt att på ett generellt sätt bestämma hur en företagsvärdering skall utföras. Beroende på intressentens särskilda situation och unika perspektiv präglas företagets värde av en subjektivitet, och det finns härmed

E-handel nästa steg i utvecklingen? En studie av e-handelsutvecklingen av dagligvaror

Titel: E-handel – nästa steg i utvecklingen? En studie om e-handelsutvecklingen av dagligvaror Problem: Vad finns det för anledningar till att e-handel av dagligvaror inte har lyckats etablera sig på den svenska marknaden? Syfte: Vårt syfte är att utröna e-handelns key success factors för dagligvaror, för att öka förståelsen för e-handel som en alternativ distributionskanal för framtida värdeskapa