Sökresultat
Filtrera
Filtyp
Din sökning på "*" gav 526207 sökträffar
How Thai Culture Affects Expatriates' Leadership
To contribute to understanding of how Thai cultural context affects the leadership of expatriates in management positions. Instead of modifying the leadership styles to fit the local (Thai) context, the expatriates tried to push and influence their culture and leadership styles to Thai employees.
The European Emission Trading Scheme: A Market Perspective
The purpose of this thesis is to bring insight into and understanding of how the market for emission rights in Europe currently works and what problems it is currently facing. The research can be said to be based on positive theory, in the sense that it is grounded more on empirical theory on the subject than normative theory. Furthermore, a qualitative approach to generating data has been used. T
Stora möjligheter för små företag – nätverket som resurskälla vid produktutveckling på Tritello
Problemdiskussion: Fallföretaget Tritello har resursproblem i sitt produktutvecklingsarbete. För att utreda detta ställs Ett antal frågor som behandlar kartläggningen av företaget, utformningen av en arbetsmodell för produktutveckling, hur produktutveckling i nätverk kan vara en lösning på företagets resursproblem samt hur arbetet med produktutvecklingsstrategin bör bedrivas. Syfte: Syftet med arb
Svenska kvinnor och hemelektronik
Uppsatsens titel: Svenska kvinnor och hemelektronik - En studie i hur kvinnor upplever servicekvaliteten samt vilka produktaspekter de värderar högst när de handlar i svenska hemelektronikbutiker Ämne/kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, Företagsekonomi, 10 poäng Författare: Peter Burlin, Gunnar Skarman & Miao Yan Syfte: Syftet med denna uppsats är att få en bättre förståelse för hur kvinnor uppleve
Kundlojalitet - En problematisering av begreppet ur barns perspektiv
Vårt syfte är att problematisera lojalitetsbegreppet och lojalitetsteorier när de appliceras på barn. En explorativ metod har använts då vi ville få en djupare förståelse för relationen mellan barn och kundlojalitet. För att få en grundförståelse har vi gjort en sammanställning av det teoretiska fältet. Därefter har vi gjort en kvalitativ undersökning i form av djupintervjuer med sakkunniga samt f
Outsourcing-"kostar det något att ta hissen"
Outsourcing är idag ett väldebatterat strategiskt verktyg, vilket används inom många olika områden och har ett stort antal motiv. Den ökade populariteten för utkontraktering som strategiskt handlingsalternativ bland svenska företagsledare kan härledas till de olika motiv som finns presenterade i diverse litteratur, artiklar, uppsatser och avhandlingar. Genom att använda sig av outsourcing kan före
Financing Sources for Shipping - A Case Study at Wonsild & Son
Title: Financing sources for shipping. – a case study at Wonsild & Son Author: Daniel Hultin Tutors: Niclas Andrén, Department of Business Administration, School of Econonomics and Business Administration, Lund University. Everth Larsson. Department of Logistics, Lund Institute of Technology, Lund University. Søren Hahnemann, Wonsild & Son A/S, Copenhagen. Problem discussion: o What is the
Aktieinlösen - vilka faktorer leder ett bolag till detta förfarande?
Syfte: Att undersöka och analysera vilka faktorer som leder till att bolag genomför aktieinlösen. Teoretisk referensram: Likheter och skillnader mellan aktieinlösen och återköp redogörs samt själva inlösenförfarandet förklaras ur bolagets och aktieägarens perspektiv. Vidare sammanställs aktieinlösens och utdelningens skatteegenskaper och vem som gynnas av inlösen. Metod: Uppsatsen är av ett deskri
Marginal firms - kan deras egenskaper förklara avkastningsskillnader mellan små och stora företag?
Syfte: Vårt syfte är att undersöka huruvida småföretags eventuella högre avkastning på Stockholmsbörsen 1997-2002 beror på att små företag i högre grad än stora är marginal firms. Metod: Vi skapar sex portföljer, som jämförs i par. Ett par för storlek, ett för soliditet och ett för utdelning. Därefter beräknar vi deras avkastning för åren 1997-2002 och kontrollerar om signifikanta skillnader finns
Kursreaktioner på tillkännagivande
Sammanfattning Titel: Kursreaktioner på tillkännagivande av nyemission Författare: Caroline von Arronet, Johan Källlstrand och Mikael Tarnawski-Berlin Handledare: Hossein Asgharian Problem: En nyemission är en stor händelse för ett företag och kan motiveras av flera olika anledningar. Går det att fastställa någon kursreaktion och hur ser den i så fall ut och hur länge håller den i sig? Vidare är d
Förutsättningar för kunskapsspridning - En fallstudier av affärsområdet Media & Kommunikation inom Cell Network
Sammanfattning Titel Förutsättningar för Kunsskapsspridning- en fallstudie av affärsenheten Media & Kommunikation inom Cell Network Författare Jacob Almstedt, Magnus Nilsson & Anja Trönnberg Handledare Lars Bengtsson & Jan-Inge Lind Seminarium Kandidatseminarium i Tillväxtföretag – ”hur gick det & hur kan det gå?” Syfte Syftet med denna uppsats är: 1. Att identifiera för fallföreta
Det växer så det knakar! Vad påverkar konsumentens val av återhämtningstillskott
Syfte Vi har för avsikt att öka förståelsen för hur valet av återhämtningstillskott styrs av konsumentens beteende och analysera i vilken grad olika faktorer påverkar detta val. Vår förhoppning är att denna insikt skall kunna bidra till att minska det informationsbehov som företag i denna bransch ställs inför där de idag kan ha bristfällig information. Metod För att besvara de frågeställningar som
Fördelning av intäkter från gemensamma delar
Syftet med uppsatsen var att beskriva och analysera hur intäkter kan fördelas för delar som gemensamt används av produkter med olika varumärken, hur dessa intäkter bör fördelas samt de motiv som är orsaken till de valda metoderna för fördelning. Det empiriska materialet som presenteras i uppsatsen består av primärdata som samlats in genom intervjuer med respondenter från Saab Automobiles, Svenska
Brunkräm på tröjan, säsongsshopping och en topp inför helgen - en studie av könsskillnader i shoppingbeteende och dess betydelse
Problemformulering: Kvinnor och män tycks shoppa olika. Existerar det ett samband mellan ledningen och butikspersonalens roll vid bemötande av och servicen till kunder, med avseende på kön, i en klädesbutik, och hur ser det sambandet i så fall ut?Syfte: Syftet med denna uppsats är att med hjälp av tre fallföretag, Brothers, Sisters och MQ, undersöka huruvida skillnader i köpbeteende mellan könen k
Räcker det med en bro- en studie om hur det är att vara dansk chef i Sverige och svensk chef i Danmark
Syfte: Syftet med denna uppsats är att nå en ökad förståelse för hur svenska och danska chefer hanterar sin chefsituation i Danmark respektive Sverige och om de stöter på några problem i sin chefsroll. Metod: Vi har använt oss av en abduktiv metod för att göra en kvalitativ undersökning. Vi började med att läsa in oss på befintlig litteratur på området samt närliggande områden. Därefter genomförde
Koncernnytta under förhandling - Prissättningsmetoder för hyresnivåer mellan statliga enheter
Syfte: Att belysa konsekvenser ur ett koncernperspektiv vid tillämpning av kostnadsmetoden, jämfört med dagens marknadsmetod, för bestämning av hyresnivåer mellan statliga fastighetsförvaltare och statliga hyresgäster. Metod: En teoretisk referensram har tagits fram för att kunna appliceras på empirin. Således har en deduktiv ansats använts. Undersökningsmetoden bygger på både kvantitativ data frå
Identifying barriers in pricing capability
Syftet med denna uppsats är att undersöka prissättningsprocesser för att finna barriärer som förhindrar industriföretag att förbättra sin prissättningsförmåga. Förutom att hitta gemensamma barriärer ska vi även ge ett teoretiskt bidrag gällande hur företag kan förbättra sin prissättningsförmåga, med speciellt fokus på barriärer. Vi har genomfört en multipel case-study på 6 industriföretag samt ett
Laholmschips - Ur ett marknadsföringsperspektiv
Sammanfattning Titel: Laholmschips – Ur ett marknadsföringsperspektiv Författare: Daniel Andersson, Malin Andersson, Daniel Petermann och Jennie Pettersson Institution: Företagsekonomiska institutionen, Ekonomihögskolan, Lunds Universitet Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva Laholmschips marknad för företagets produkt - en chipspåse på 175 gram. Dessutom görs en utvärdering av Laholmschips
Företagsförvärv - En studie om onormal avkastning
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka huruvida företagsförvärv påverkar värdet för det förvärvande företagets ägare. Vidare vill vi även urskilja vad som ger positiv påverkan på värdet och bygga en strategi utifrån detta. Metod: Genom en kvantitativ metod har vi bearbetat primärdata i form av 18 bolags aktiekurser samt deras jämförelseindex för att undersöka huruvida vi kan finna en onor