Publikationer
Nedan finns alla publikationer från Språk- och litteraturcentrum i omvänd kronologisk ordning. Om du vill söka efter en särsklid publikation gör du det lättast i universitetets forskningportal.
Bokkapitel (sida 33 av 96)
- Cabak Rédei, A. (2013). Cognition and stereotypes in Guess Who is Coming to Dinner : a semiotic and social psychological perspective. I Sykes, G. (Red.) A Semiotic Reader: Papers from the Southern Semiotic Review Issues One and Two (pp. 251-270).
- Cabak Rédei, A. (2013). Dialogue, embodiment and semioethics. I Petrilli, S. (Red.) Writing, Voice, Undertaking (pp. 63-65). Legas.
- Caballero, R. & Paradis, C. (2013). Perceptual landscapes from the perspective of cultures and genres. I Caballero, R. & Díaz Vera, J. (Red.) Sensuous cognition - Explorations into human sentience - Imagination, (e)motion and perception. Mouton de Gruyter.
- Carling, G. (2013). Skriftsystem. I Victoria, J., Gerd, C. & Arthur, H. (Red.) Språket, människan och världen. Studentlitteratur AB.
- Carling, G. & Holmer, A. (2013). Tankar om språk. I Johansson, V., Carling, G. & Holmer, A. (Red.) Språket, människan och världen : människans språk 1-2 (pp. 299-314). Studentlitteratur AB.
- Catrin, N. & Håkansson, G. (2013). God svenska! Attityder till språkliga attityder bland gymnasister och deras lärare. I Bihl, B., Andersson, P. & Lötmarker, L. (Red.) Svenskans beskrivning (pp. 208-217), 32.
- Claesson, C. (2013). La estela del traslado: lugar y recuerdo en La mayor. I Ilse, L. (Red.) Juan José Saer: La construcción de una obra (pp. 107-122). Universidad de Sevilla.
- Dunér, D. (2013). Botaniska vandringar på Kullen. Om fältbotanikern Bengt Lidforss. I Broberg, G. & Dunér, D. (Red.) Svenska Linnésällskapets Årsskrift (pp. 89-142), 2013. Svenska Linnésällskapet, Uppsala.
- Dunér, D. (2013). Extraterrestrial Life and the Human Mind. I Dunér, D. (Red.) The History and Philosophy of Astrobiology: Perspectives on Extraterrestrial Life and the Human Mind (pp. 1-25). Cambridge Scholars Publishing.
- Dunér, D. (2013). Lidforss och Kullaberg – den slutna cirkeln. I Bengtsson, B. O. & Broberg, G. (Red.) Bortom det acceptablas gränser. Bengt Lidforss och lundaradikalismen (pp. 233-253). Ellerströms förlag.
- Dunér, D. (2013). Spheres and Bubbles: Emanuel Swedenborg’s Theory of Matter and the Metaphors of the Mind. I Grandin, K. (Red.) Emanuel Swedenborg—Exploring a “World Memory”. Context, Content, Contribution (pp. 12-33). The Center for History of Science, Stockholm.
- Dunér, D. (2013). The Language of Cosmos: The Cosmopolitan Endeavour of Universal Languages. I Rydén, G. (Red.) Sweden in the Eighteenth-Century World: Provincial Cosmopolitans (pp. 39-65). Ashgate.
- Dutceac Segesten, A. (2013). Nationalism : gamla och nya debatter. I Petersson, B. & Johansson, C. (Red.) IMER i dag : aktuella perspektiv på internationell migration och etniska relationer (pp. 65-89). Liber.
- Dutceac Segesten, A. (2013). The Post-Communist Afterlife of Dissidents: The Case of Herta Müller. I Schoenhals, M. & Sarsenov, K. (Red.) Imagining Mass Dictatorships: The Individual and the Masses in Literature and Cinema (pp. 28-51). Palgrave Macmillan.
- Egerland, V. (2013). On the grammar of kinship: Possessive enclisis in Italian dialects. I Jeppesen Kragh, K. & Lindschouw, J. (Red.) Deixis and Pronouns (pp. 69-83). John Benjamins Publishing Company.
- Enkvist, I. (2013). Utmaningar för svensk utbildning ur ett internationellt perspektiv. Vad vi kan lära av jämförelser med östasiatisk och amerikansk utbildning". I Almqvist, K. & Gröning, L. (Red.) Krävs en elitsatsning på utbildning för att klara världskonkurrens? (pp. 41-52). Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål.
- Forslid, T. & Ohlsson, A. (2013). Författare som celebriteter. Om litteraturvetenskap och celebrity studies. I Bergman, K., Helgason, J., Lundin, I., Steiner, A. & Regnell, A. (Red.) Det universella och det individuella: Festskrift till Eva Hættner Aurelius. Makadam förlag.
- Friis, E. (2013). Fishy business : kolonialiseringens dilemmaer i The Tempest. I Eliassen, K. O., Fastrup, A. & Andersen Nexø, T. (Red.) Europæisk litteratur 1500-1800 : Bind 1. Verden. Fra Columbus til Napoleon (pp. 119-143), 1. Aarhus Universitetsforlag.
- Friis, E. (2013). Orfeo del nord. Il mito di Orfeo : storie e attualità, 59-69. Accademia di Danimarca.
- Fuoli, M. (2013). Texturing a responsible corporate identity: A comparative analysis of Appraisal in BP's and IKEA's 2009 corporate social reports. I Andersen, G. & Bech, K. (Red.) English Corpus Linguistics: Variation in Time, Space and Genre. Selected papers from ICAME 32 (pp. 209-235). Rodopi.
- Granfeldt, J. & Ågren, M. (2013). Stages of Processability and Levels of Proficiency in the Common European Framework of Reference for Languages. The Case of L3 French. I Flyman-Mattsson, A. & Norrby, C. (Red.) Language Acquisition and Use in Multilingual Contexts. Theory and Practice (pp. 28-38), Travaux de l'Institut de linguistique de Lund 52. Lund University.
- Gullberg, M. (2013). So you think gestures are compensatory? Reflections based on child and adult learner data. I Flyman Mattson, A. & Norrby, C. (Red.) Language acquisition and use in multilingual contexts. Theory and practice (pp. 39-49). Centre for Languages and Literature, Lund University.
- Gullberg, M. (2013). Språket gör oss till människor : Om nyttan med språkforskningen. I Ståhl, S. (Red.) Symposiet Forskningens nytta, Lund den 15 maj 2012 (pp. 106-119). Kungliga Fysiografiska Sällskapet i Lund.
- Gustafsson, A. W. (2013). The Metaphor Challenge of Future Economics: Growth and Sustainable Development in Swedish Media Discourse. I Benner, M. (Red.) Before And Beyond The Global Economic Crisis. Economics, Politics and Settlement. Edward Elgar Publishing.
- Gustavsson, M. & Malmström, H. (2013). Master level writing in Engineering and productive vocabulary: What does measuring academic vocabulary levels tell us?. I Johannesson, N.-L., Melchers, G. & Björkman, B. (Red.) Of butterflies and birds, of dialects and genres. Essays in honour of Philip Shaw (pp. 123-140). Stockholm Studies in English.