Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "SASH92 – Social AI through the Looking Glass" gav 51590 sökträffar

VarumärkesKOMMUNikationens nya utmaningar – en studie av Helsingborgs stads platsvarumärke i sociala medier

Flertalet forskare har konstaterat att en växande konkurrenssituation mellan kommuner leder till att det blir allt viktigare att skapa ett starkt platsvarumärke. Samtidigt blir det vanligare att svenska kommuner använder sociala medier som kommunikationskanal. Vår studie syftar till att undersöka och diskutera hur Helsingborgs stads arbete med platsvarumärket kommer till uttryck i deras användningAs many scientists have discovered, the growing competition between municipalities has increased the importance of creating a strong place brand. At the same time, more and more Swedish municipalities are beginning to use social media as a way to communicate. Our study aims to broaden the understanding of how Swedish municipalities use social media for place branding by studying the way place bran

Respekt, trygghet och gemenskap – en intervjustudie om socialt och emotionellt lärande i ett musikprojekt för unga tjejer

Studiens syfte är att ge en bild av hur ett antal deltagare i ett musikprojekt för unga tonåringar har upplevt att de påverkats avseende socialt och emotionellt lärande i och med sin medverkan i projektet. I studien utforskas även vilka faktorer som enligt de medverkande har bidragit till den utveckling de upplevt. Studien består av kvalitativa intervjuer med tre unga deltagare, två numera vuxna fTitle: Respect, safety and sense of community – a study on social and emotional learning in a music project for adolescent girls The study aims to provide a picture of how participants in a music education project for adolescents have experienced social and emotional learning as an effect of participating in the project. The study is based on qualitative interviews with three adolescents who rece

Smygreklam på sociala medier – ett hot mot fungerande konsumentskydd? - En granskning av reklamidentifiering i nya mediekanaler

Sociala medier har på senare år vuxit fram som populära kommunikationskanaler där användarna delar innehåll med varandra. Bland dessa framställningar finns vissa kommersiella meddelanden som privatpersoner producerat på uppdrag av näringsidkare, en marknadsföringsmetod med benämningen influencer marketing. Problemet är att det kommersiella syftet inte alltid framgår tydligt nog vilket utgör ett viSocial media has in recent years emerged as popular communication channels where users share content with each other. Part of this content are some commercial messages that private individuals produce on behalf of traders, a marketing method called influencer marketing. The problem to be dealt with is that the commercial purpose does not always appear which constitutes a misleading of consumers. T

SOCIALA NÄTVERK – Värdeskapande och mekanismer

Uppsatsens syfte är att Bidra till forskningens taxonomi genom att utveckla begreppen kring fenomenet sociala nätverk och använda taxonomi på fallföretagen: Salongen och Nova100. Ansatsen gör skillnad på frågeställning och syfte och är i grunden deskriptiv; vi vill beskriva sociala nätverk och bidra till hur forskningen hanterar fenomenet. Frågeställningen lyder: ”Vad är sociala nätverk och vilka

Sociala nätverkssajter som aktivitetsarena – Hos en grupp ungdomar med rörelsehinder

Med Internets frammarsch har olika Internetbaserade mediala former utvecklats. De sociala nätverkssajterna, vilka omnämns som en favorit bland dessa används mycket flitigt av många ungdomar. Forskning har visat att tonåringar med funktionshinder använder Internet på ett liknande sätt som andra jämnåriga, men att de kan ha fler yttre begränsningar gällande användandet. Syftet med studien var att un

Sociala medier – trendigt idag, ute imorgon?

I dagens individualistiska och tekniska samhälle finns en övertro till möjligheterna med sociala medier. I denna fallstudie av Skånetrafiken undersöks, analyseras och förstås resenärers behov av information vid kriser via Facebook utifrån ett kund-perspektiv. Vi undersöker därför vilka effekter det kan få för Skånetrafiken att be-finna sig på Facebook utan att helhjärtat vara där. Fallstudien byggIn todays individualistic and technical society there is an over confidence about the possibilities surrounding social media. In this case study of Skånetrafiken we examine, analyse and understand travellers’ need of information during crisis from a customers perspective. We therefore examine the effects of Skånetrafiken being on Facebook without wholeheartedly embracing it. The case study uses a

När man kommer ut så – vad fan gör jag nu? Så vänder man tillbaka till de gamla mönstren liksom. En kandidatuppsats om betydelsen av sociala band mellan intagna på anstalt och samhället utanför för att förebygga återfall i brott

An individual that is discharged from a penal institution often releases to a controversial social subsistence. The discharged might be subjected to the experience of being excluded in society that can potentially trigger a relapse in crime. The prime purpose of this Bachelor thesis is to examine the significance of social bond between the inmate and society outside the penal institution to genera

Ekonomiska frizoner i stadsdelar med sociala och ekonomiska hållbarhetsproblem – Hot eller möjlighet?

Syftet med uppsatsen är att skapa en helhetsbild över konceptet med ekonomiska frizoner. Vi ska ge förslag på vilka aspekter som bör beaktas vid en strategiutformning inför en eventuell implementering av zonerna och ska då ta hänsyn till de svenska förutsättningarna. Genom att skapa en teoretisk referensram och utgå från denna vid analys av empiriskt material, såsom intervjuer, tidigare och aktuel

Social redovisning för en hållbar framtid? – en studie av Ericsson, H&M och Swedish Match

Den ökade förekomsten av etisk rapportering kan ses som en följd av samhällets ökade fokus på en hållbar utveckling. Det finns olika teorier om motiven bakom redovisning av etisk information, däribland 4N-typologin samt legitimitets- och intressentteorin. Dessa angreppssätt bygger på förekomsten av kommunikation mellan företaget och dess omvärld. Hur detta i realiteten sker behandlas av ytterligar

Socialt kapital – En studie av effekterna av relationer i företag och rekrytering

Syftet med uppsatsen är att åskådliggöra och diskutera det sociala kapitalet i två olika företag i distinkt olika branscher. Vid sidan om diskussionen kring socialt kapital kommer vi att diskutera sambandet mellan rekryteringen och socialt kapital. Vi har använt en kvalitativ jämförande metod där vi jämfört två olika företag. En pilotstudie har inledningsvis utförts med respondenter i ledande posi

Socialt ansvarsfullt företagande – vilken roll spelar detta vid rekrytering?

Problematik & Syfte: Socialt ansvarsfullt företagande efterfrågas alltmer av arbetssökande och anställda vilka vill kunna identifiera sig med sin arbetsgivare. Det är därför viktigt för företag att arbeta med dessa frågor och att utveckla en förtroendeingivande image. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur socialt ansvarsfullt företagande kommer till uttryck i svenska företags rekryteringsp

Mobbning på arbetsplatsen – en studie om det destruktiva ledarskapet och sociala klimatets betydelse

Studien syftade till att undersöka psykologiska och sociala faktorer i arbetsmiljön. Detta gjordes utifrån två hypoteser med fokus på mobbning, destruktivt ledarskap och socialt klimat. Hypotes 1 var att de individer som rapporterade om att de blivit utsatta för fler mobbningsbeteenden på sin arbetsplats också rapporterade om ett mer destruktivt ledarskap. Hypotes 2 var att individer som rapporterThe purpose of the study was to examine psychological and social factors in the work environment. This was done based on two hypotheses with a focus on bullying, destructive leadership and social climate. The first hypothesis stated that individuals who reported that they had been exposed to higher levels of workplace bullying behaviors also reported a more destructive leadership. The second hypot

Av glädje bygger man musik? – En studie om det sociala klimatets påverkan på det musikaliska resultatet i kören

Denna studie syftar till att undersöka hur svenska körer arbetar med det sociala klimatet, om atmosfären i kören påverkar det musikaliska resultatet och i så fall på vilket sätt. En enkät skickades ut till körsångare från 10 körer och som ämnade belysa körsångarnas perspektiv. Kvalitativa intervjuer hölls med tre aktiva körledare för att få deras upplevelser och tankar inom ämnet. Studien innehålThe purpose of this study was to investigate in which ways Swedish choirs work with the social environment in the group, if the environment in the choir has an impact on the musical result and in that case in which ways. A survey, which was meant to investigate the perspective of the choir members, was sent to singers from ten different choirs. Qualitative interviews were held with three professio

Delad glädje är dubbel glädje, eller? – Om barnets rätt till privatliv i förhållande till föräldrarnas bestämmanderätt då barnet exponeras på föräldrarnas sociala medier

När föräldrar väljer att dela information om sina barn på sociala medier aktualiseras barnens rätt till privatliv. Att barn har en sådan rätt följer av 6 kap. 1 § FB, som anger att barn har rätt till omvårdnad och trygghet, att de ska behandlas med aktning för sin person och egenart samt att de inte får utsättas för kränkande behandling. Därutöver föreskriver både art. 16 i barnkonventionen och arWhen parents choose to share information about their children on social media, it raises the question of the protection of the children’s right to private life. Children have a right to private life in accordance with Chapter 6 Section 1 of the Children and Parents Code (FB), which states that children have the right to care and security, to be treated with respect regardless of their personality

Från lydnad till ansvar – Att lära sig AV undervisningsmiljön. En kvalitativ studie över hur skolmiljön påverkar eleverna utifrån ett socialt perspektiv

We have studied what teachers consider to be a good classroom environment, and how the environment affects the student from a social perspective. The purpose of this work is to find out how the school might affect students' social development. We have in the start reported how teachers portray their students' school environment. We have made this with the help of empirical data from focus

En ifrågasatt ståndsordning – bondebeväpning, privilegier och revolter : social och politisk status i gränsregionen mellan Danmark och Sverige kring 1500

This article investigates the relation between conceptions of status and processes of militarization of peasants in the medieval and early-modern society. In an initial overview we see how many revolts in western Europe in late middle ages were connected to an increased military participation of peasant groups. After 1500 similar processes can be found in the east european frontier regions. Econom

Valfrihet – en utmaning för det sociala medborgarskapet

Välfärdstjänsterna har antagit formen av marknadsbaserade tjänster på grund av en ökad marknadsorientering. I artikeln analyseras vad valfrihet gällande välfärdstjänster kan innebära för medborgaren i olika socioekonomiska positioner genom att fokusera faktorer som kan begränsa valmöjligheter. En slutsats är att både resursstarka och resurssvaga har begränsade valmöjligheter. En annan slutsats är