Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 532141 sökträffar

Att kissa sig ut ur helvetet - Kontroll, hjälp och makt i behandlingsarbete

The purpose of this essay was to study power relations in social work and what happens when the client meets the system. The role of a social worker carries a two-sidedness, as to being a helper and a controller at the same time. Social work is often portrayed as an aid, and control and power is hidden. The study was done by looking into the care of adolescents with substance abuse problems. There

Chinese Outward Direct Investment in Africa – Determinants and Implications

In the course of China’s current ‘going global’ strategy, Chinese multinational enterprises are increasingly investing in Africa. Against this background, this paper empirically investigates the determinants of Chinese outward direct investment in Africa. The results suggest natural resource-seeking and market-seeking motives to be the main drivers of these investments. In order to unfold a sustai

Access to and Utilization of Health Services in Rural Bangladesh -A Gender Perspective

Variations in utilization rates of health services between different groups in society indicate inequity in access to these services. Such inequities originate from observable access barriers such as distance and price, as well as from more subtle, cultural barriers such as lack of female autonomy and control over household resources. With focus on gender inequality, and with Bangladesh as a case

Delaktighet i sociala medier: Om ”gillare” på Facebook och exemplet Rättviseförmedlingen

Denna kandidatuppsats undersöker delaktighet i sociala medier. Detta görs genom kvalitativa intervjuer med medlemmar på en Facebooksida om deras upplevelser och perspektiv på delaktighet och sociala nätverk. Denna uppsats utgår från en interaktiv flervägskommunikationsmodell vilket vi menar är grundläggande för sociala medier som fenomen. Det teoretiska ramverket fördjupas genom att kopplas samman

Kriskommunikation: Om företags beredskap och underhållet av den

När ett företag drabbas av en kris kan det få stora ekonomiska konsekvenser. Eftersom kommunikationen är en central del av krishanteringen undersöker den här uppsatsen hur företag kan arbeta proaktivt med kriskommunikation. Genom kvalitativa intervjuer med nyckelpersoner för två B2B-tjänsteföretags kriskommunikationsberedskap samt intervjuer med externa konsulter söker den här uppsatsen svar på hu

Cleaner & better communication! om meningsskapande under organisationsförändringar: en fallstudie av förändringskommunikation i ett globalt företag

Abstract This study centers on organizations' ability to work with dialogue and feedback during organizational change. The aim is to examine to what extent dialogue and feedback contribute to the process of sense making. The study is based on a case study of the corporate energy group Eon and its current organizational change Cleaner & better energy. The empirical material consists of ten

Hur får vi med alla på tåget? En studie av hur engagemang påverkas under en organisationsförändring

Problem: Organisationsförändringar är ett omdebatterat område där olika faktorer ofta påverkar utgången. Oftast fokuserar forskningen dock på den förändring som skett och inte på själva processen. Därmed ansåg jag det intressant att undersöka hur medarbetarnas engagemang påverkas av kommunikation, delaktighet och organisationskultur under den inledande fasen av en organisationsförändring Syfte: Sy

A model of internal communication for creativity

Creativity has become a central concept in today’s society and economy. Despite this, the concept of creativity is largely absent in organizational communication theory. The aim of this thesis is to show how internal communication that promotes and supports creativity in an organization can be conceptualized in a model and what the main mechanisms of this process are. The model is developed with a

Varumärket Sverige - En fallstudie av de interna kommunikationsprocesserna kring Svenska institutets varumärkesplattform

Problem: Branding has developed from focusing on particular products, or organizations, to now currently on how to brand countries. When the brand is to represent a whole country, the organization needs to create conditions for employees to be able to “live the brand”. The study takes a new approach by, focusing on communication and sense making, bringing together research on nation branding with

Organisationsförändring - från internkommunikation till attityd

Som en följd av att dagens samhälle i allt högre grad styrs av utveckling och en ökad förändringstakt växer organisationers behov att snabbt kunna omformas och förändras. Forskningsområdet förändringskommunikation har främst studerats ut-ifrån ett ledarskapsperspektiv där information kommuniceras ut genom transmis-sionsmodeller som tar lite hänsyn till medarbetares förståelse och attityd. Med ut-g

DEVELOPMENT POLICIES FOR STREET CHILDREN IN BANGLADESH : A SPECIAL EMPHASIS ON EDUCTION PROGRAM

UNICEF reports and daily newspaper reports suggest that street children are excluded from existing child rights facilities in Bangladesh. To examine the situation of social exclusion of street children, this paper examined the development policies for children in Bangladesh to understand how the existing policies can protect street children‟s rights and how they could enjoy country‟s currently ava

Jämförelse mellan 2D- och 3D-programvaror för analys och dimensionering av byggnadsstommar

In the design of load-bearing building structures computer programs for analysis and design are frequently used. The programs are both 2D and 3D, where the latter is relatively new in the construction sector. For a 3D application, more phenomena can be taken into account, but on the other hand, the work required to build a model is more comprehensive. The purpose of this work is to investigate whe

Vem bryr sig? - En studie av CSR-kommunikationens potential i pensions- och försäkringsbranschen

Mot bakgrund av den utveckling som skett inom så väl akademi som näringsliv de senaste åren, där företags insatser inom området Corporate Social Responsibility (CSR) fokuserats allt mer, var studiens syfte att undersöka individens sätt att för-hålla sig till CSR-kommunikation vid beslutsfattande. På senare tid har sambandet mellan CSR och konsumtionsbeslut lyfts fram inom marknadsföringsforskninge

Yaw Gain Optimization

eLSDs (Electronically controlled Limited Slip Differentials) are showing a more popular trend in the passenger vehicle industry. Haldex Traction in Landskrona, mostly famous for their limited slip couplings for AWD (all wheel driven) vehicles, has now started to develop a differential coupling for a FWD (front wheel driven) car. The control of an eLSD in a FWD car affects the traction capability a

Halo-effekten och den subjektiva bedömningen av ett utannonserat arbete

Halo-effekten är ett psykologiskt fenomen som kan beskrivas som en form av bedömarfel där en bedömares generella intryck av någon eller någonting påverkar hur mer specifika egenskaper eller förmågor hos den eller det bedömda uppfattas. Syftet med den aktuella studien var att undersöka huruvida Halo-effekten påverkar bedömningen av ett utannonserat arbete samt att undersöka om det fanns några skill

The Discourse of Geisha : In the Case of Memoirs of a Geisha

The purpose of this study is to examine the hidden perspectives and ideologies behind the discourse of geisha in the case of Memoirs of a Geisha. This study considers Memoirs of a Geisha as an event that consists of different cultural texts and their social and historical contexts, in which the discourse of geisha is embodied. It is a qualitative study using the theory of discourse analysis and in

Hur påverkar olika emotionsregleringsstrategier vid interferenshantering av negativa minnen för en okänd individ?

Att kunna glömma är funktionellt, vi glömmer för att bättre minnas sådant som är viktigt för oss. För att kunna avgöra vad som är viktigt för oss har evolutionen utrustat oss med förmågan att medvetet bedöma vad som är viktigt men vi har också vårt känsloliv som talar om för oss vad vi vill ha mer av och vad vi skall undvika. Vad inträffar då när vi får veta att vi ska glömma ett minne eller att d

Från kommunism till charterturism - En fallstudie av Albanien som turistdestination

Bakgrund: 1992 föll kommunismen i Albanien och landet som länge varit i princip helt stängt kunde nu börja kommunicera med omvärlden. Ett fåtal turister hade besökt landet under kommunismstyret och blev då styrda av staten vart de fick röra sig och vem de fick prata med. 20 år senare är Albanien ett av Europas fattigaste länder. Som för många andra postkommunistländer har omställningen till markna

90 kilometer varumärkesutvidgning - En fallundersökning av Vasaloppet med syfte att öka kunskapen om varumärkesutvidgning i den svenska evenemangsbranschen

Problem: Såväl upplevelsebranschen som fenomenet varumärkesutvidgning växer allt mer. Tidigare forskning kring varumärkesutvidgning har dock i första hand fokuserat på produkter och i andra hand på tjänster. Uppsatsen vill därför, genom en fallundersökning på evenemangsorganisationen Vasaloppet, bidra till forskningsfältet genom att undersöka vad inom tidigare forskning som är tillämpbart på en ev

Välkomnad av en maskin

Problemdiskussion: Tidigare forskning visar på att servicemötet mellan kund och frontpersonal är mycket viktigt för att få tillfredställda och återkommande kunder. Därför är det intressant att studera vad som skulle hända med den mänskliga interaktionen vid servicemötet om den ersätts av självserviceteknologi (SST)? Avgörande vid en framgångsrik implementering av SST för hotell är att gästerna tar