Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 527956 sökträffar

Bolagsskatt i Ryssland

Skattesituationen i Ryssland har varit ett omdiskuterat ämne de senaste åren. Anledningen är tillkomsten av ett nytt kapitel i skattebalken som reglerar bolagsskatt. Situationen, där investerare inte känner trygghet och förtroende till landets skattepolitik, tycks ha skrämt iväg både utländska och inhemska investerare. Bolagsskatten står i fokus när investerare tar beslut huruvida de skall investe

Development Friendly Competition Policy? Implementing Competition Policy in the EPAs

This thesis examines the connection between competition policy, international competition policy and economic development. There are at least two important movements in world trade today: the recognition of competition policy, both domestic and international, for economic growth and development, and the proliferation of bilateral trade agreements. Increasingly, new trade related issues are being b

Överreaktion på aktiemarknaden - Myt eller verklighet?

Purpose The purpose of this paper is to assess whether the overreaction found in ”Does the Stock Market Overreact?” by DeBondt and Thaler still persists today, and by equivalence test if a trading strategy based upon these assumptions would generate abnormal returns. Method The research has been carried out by studies of the stocks that for a prior period of one year has over or underperformed the

Därför söker vi vård! - en ekonometrisk analys av vårduppsökande i Skåne

För en djupare förståelse av bestämningsfaktorerna modelleras i denna uppsats vårduppsökande med en ansats inspirerad av Grossmans artikel "On the concept of health capital and the for health" från 1972. Benägenheten att söka vård anses vara härledd från efterfrågad nivå av hälsokapital, vilket bestäms av produktivitet i hälsoproduktionen och skuggpriset av kapitalet. Förutom Grossmans h

Vilka faktorer påverkar vårdutnyttjande hos unga? En jämförelse mellan ungas och äldres benägenhet att söka hälso- och sjukvård i Sverige

I Hälso och sjukvårdslagen står bland annat ”Målet för hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen”. Att se om detta mål stämmer överens med verkligheten är ett omfattande projekt. I den här uppstasen diskuteras de olika sätt som finns för att mäta lika fördelning av vård; vårdutnyttjande, tillgång till vård, sjukvård fördelat utifrån behov och fördelnin

Partsbyte vid förlagsavtal. Två specifika situationer.

Ett förlagsavtal mellan författare och förlag är ett specialavtal. Av detta följer att speciella regler och praxis hanterar tolkningen av dylikt avtal. När en författare vill byta part i avtalet, finns det specifika regler och praxis som hanterar det. Två specifika situationer dyker upp som något problematiska och svårtolkade. Den första situationen hanterar då ett förlag går i konkurs. Partsbytet

Framtidens aktiehandel - Strategier för virtuella marknadsplatser

Sammanfattning Avregleringen av den finansiella marknaden har skapat förutsättningar för alternativa marknadsplatser. Företag kan i dag välja att notera sig på icke traditionella börser som inte är knutna till en fysisk handelsplats. För att skapa förtroende och långsiktighet för dessa virtuella marknadsplatser krävs det att vikt läggs vid relationen till kunderna. En del i detta är att ta hänsyn

Belöningssystem – vägen till motivation?

De faktorer som främst skapar motivation och arbetstillfredsställelse har visat sig vara resultatet av det utförda arbetet, dess utmaning och hur ansvarskrävande och omväxlande arbetet är. Man kan se vissa skillnader när det gäller utformningen av belöningssystem inom den privata sektorn jämfört med den offentliga sektorn. En av skillnaderna är att arbetet inom den privata sektorn anses vara mer u

Positionering av ekologiska certifieringsmärken - Konsten att skapa ett säljande budskap

Uppsatsens syfte är att undersöka KRAV-märkets positionering samt att uppnå en ökad teoretisk förståelse kring positionering av certifieringsmärken generellt. Samtidigt utvärderar uppsatsen hur pass väl den konventionella varumärkesteorin, rörande begreppet positionering, passar för ett certifieringsmärke av KRAV:s slag. Resultat: KRAV-märket har övervägande positionerats kring en rad miljöanknutn

Belöningssystem - Kan ett kunskapsföretag i offentlig respektive ett i privat sektor lära av varandra?

Syftet är att beskriva och jämföra belöningssystemen i ett offentligt och ett privat kunskapsföretag för att undersöka om de båda företagen kan lära av varandra. Vi har i vårt uppsatsarbete använt oss av en deduktiv forskningsansats. För att uppnå vårt syfte har vi valt att göra fallstudier. Vi har införskaffat informationen vi behövde genom personliga intervjuer med chefer på olika nivåer i de bå

Institutionella placerare som aktieägare-en studie av fondbolags, försäkringsbolags och AP-fonders användande av exit och voice som ägarstyrningsmekanismer

En institutionell placerare har både en förvaltar- och en ägarroll. Som förvaltare försöker institutionen maximera avkastningen i förhållande till ett visst risktagande. Eftersom institutionen har rösträtt för de förvaltade aktierna – och därmed det inflytande som följer med aktierna – har institutionen också en ägarroll. Ägarrollen är betydligt mer otydlig än förvaltarrollen. // Syftet med studie

Den fragmenterade coachen - en fallstudie i en säljande organisation

Syfte: Att skapa en försåelse för innebörden av begreppet coach samt att differentiera detta begrepp inom den studerade organisationen. Metod: En abduktiv forskningsansats har använts och metoden har varit kvalitativ. Det empiriska materialet har insamlats med hjälp av öppna individuella intervjuer av sju personer med varierande ställning på det studerade företaget Teoretiska perspektiv: De teoret

Affärsänglar - Värdefulla för företagen?

Sammanfattning Uppsatsen titel: Affärsänglar – Värdefulla för företagen? Seminariedatum: 28 januari 2003 Ämne: Magisteruppsats i redovisning 10 p. Författare: Caroline Karlsson Annette Nilsson Handledare: Hans Landström Företag: Aspiro AB, Galenica AB, Ludesi AB Fem nyckelord: Affärsängel, informella investerare, venture capital-företag, entreprenörskap, värde Syfte: Uppsatsens syfte är att utifrå

Öppenhet vid redovisning av incitamentsprogram - En studie av praxis i årsredovisningar under 2001 till 2005.

Uppsatsen syftar till att klargöra om öppenheten vid redovisning av incitamentsprogram har ökat under åren 2001 till 2005, samt även diskutera vilka faktorer som har påverkat den eventuella förändringen av praxis i årsredovisningar. Från en första empirisk studie av den offentliga debatten har frågor härletts som senare använts vid den andra empiriska studien av årsredovisningar i tjugo utvalda fö

Innovation genom motiverade team

Motivation främjar innovation, men innovationsprocesser måste samtidigt ta hänsyn till organisationens förutsättningar. Det krävs en jämvikt mellan flexibilitet och struktur i organisationen där team är ett optimalt sätt att skapa en sådan balans. Resultatet presenteras även i analysverktyget ITM med praktiska tillämpningsområden.

Kunden som marknadsförare - en ny modell

Sammanfattning Uppsatsens titel: Kunden som marknadsförare: en ny modell Ämne/Kurs: Magisteruppsats, FEKP01, 15 ECT Seminariedatum: 2008-01-24 Författare: Alexandra Wahlqvist, Caroline Wallin och Niclas Wejrot Handledare: Gösta Wijk Nyckelord: traditionell marknadsföring, marknadskommunikation, medier, word-of-mouth Syfte: Givet de nya teknologiska utvecklingarna i media ämnar vi undersöka hur mar

Tight och loose kontroll - En studie om svenska myndigheters budgetefterlevnad och huruvida samband föreligger med tight och loose kontroll

Syfte: Syftet med studien är att beskriva i vilken utsträckning statliga myndigheter efterlever sin finansiella budget och att analysera huruvida det finns ett samband mellan budgetefterlevnad och om myndigheterna upplever att de styrs med tight eller loose kontroll. Metod: Uppsatsen har ett deduktivt angreppssätt. De undersökningar som gjorts har skett genom ett kvantitativt tillvägagångssätt. Ma

Hur påverkar egenmärkta varor ett företags image, samt överensstämmelsen mellan ett företags image och profil?

Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur ett företags utbud av egenmärkta varor påverkar företagets image, samt imagens överensstämmelse med företagets profil. Vi vill i vår undersökning gå djupare in på om kunderna upplever att kedjornas EMV ger dem ett mervärde, vilken image kunderna förknippar med livsmedelskedjorna och deras egenmärkta varor, samt om det finns ett gap mellan den fakt