Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534677 sökträffar

Agneta Gulz om digitala medier i skolan: "Det är digital vilda västern"

Agneta Gulz om digitala medier i skolan: "Det är digital vilda västern" Agneta Gulz om digitala medier i skolan: "Det är digital vilda västern" Publicerad den 11 december 2015 Digitaliseringen går snabbt framåt och i skolan används datorer och plattor i undervisningen, men det är långt ifrån alla digitala läromedel som håller måttet. Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap. Agneta Gulz, profe

https://www.fil.lu.se/article/agneta-gulz-om-digitala-medier-i-skolan-det-aer-digital-vilda-vaestern/ - 2025-02-07

Agneta Gulz om minnet

Agneta Gulz om minnet Agneta Gulz om minnet Publicerad den 29 september 2011 Agneta Gulz, docent i kognitionsvetenskap, om minnet i P1s "Epstein" 29/9 11. Relaterade länkar Podradio Dela http://www.fil.lu.se?id=62869&tx_news_pi1[news]=501 Senaste nyheter 2024-11-26 Erik J Olsson höll föredrag i Riksdagen om värdet av akademisk frihet 2024-11-26 Valentina Fantasia tilldelas stipendium ur Inga och J

https://www.fil.lu.se/article/agneta-gulz-om-minnet/ - 2025-02-07

Alexander Velichkov won the contest for the best attempt to refute "A Natural Proof for the Existenc

Alexander Velichkov won the contest for the best attempt to refute "A Natural Proof for the Existence of God as Supernatural" Alexander Velichkov won the contest for the best attempt to refute "A Natural Proof for the Existence of God as Supernatural" Publicerad den 9 juli 2020 The Institute of First Philosophy awards 1500 dollar to Alexander Velichkov, PhD student in Practical Philosophy, and Luk

https://www.fil.lu.se/article/alexander-velichkov-won-the-contest-for-the-best-attempt-to-refute-a-natural-proof-for-the-existence-of-god-as-supernatural/ - 2025-02-07

Alligatorforskning i Ystad djurpark

Alligatorforskning i Ystad djurpark Alligatorforskning i Ystad djurpark Publicerad den 31 augusti 2021 Filosofiska institutionens forskning på alligatorer har flyttat till ett nybyggt hus i Ystad djurpark. Kognitiva zoologer undersöker där alligatorernas tänkande för att visa hur tänkandet utvecklats under miljontals år och för att förstå hur dinosaurierna tänkte. Mathias Osvath, docent i kognitiv

https://www.fil.lu.se/article/alligatorforskning-i-ystad-djurpark/ - 2025-02-07

Anders Herlitz och Annika Wallin i Filosofiska rummet om ojämförbarhet och svåra val

Anders Herlitz och Annika Wallin i Filosofiska rummet om ojämförbarhet och svåra val Anders Herlitz och Annika Wallin i Filosofiska rummet om ojämförbarhet och svåra val Publicerad den 7 april 2023 Anders Herlitz, lektor i praktisk filosofi och Annika Wallin, docent i kognitionsvetenskap, båda vid Filosofiska institutionen, medverkade i ett samtal ojämförbarhet och svåra val i Filosofiska rummet i

https://www.fil.lu.se/article/anders-herlitz-och-annika-wallin-i-filosofiska-rummet-om-ojaemfoerbarhet-och-svaara-val/ - 2025-02-07

Anna-Sofia Maurin i P1

Anna-Sofia Maurin i P1 Anna-Sofia Maurin i P1 Publicerad den 27 maj 2012 Kant eller Kvant - om de stora frågornas plats idag Relaterade länkar Sveriges radio Dela http://www.fil.lu.se?id=62869&tx_news_pi1[news]=338 Senaste nyheter 2024-11-26 Erik J Olsson höll föredrag i Riksdagen om värdet av akademisk frihet 2024-11-26 Valentina Fantasia tilldelas stipendium ur Inga och John Hain stiftelse för v

https://www.fil.lu.se/article/anna-sofia-maurin-i-p1/ - 2025-02-07

Annika Wallin i Filosofiska rummet

Annika Wallin i Filosofiska rummet Annika Wallin i Filosofiska rummet Publicerad den 19 oktober 2021 Annika Wallin, docent i kognitionsvetenskap vid Filosofiska institutionen, medverkade i ett samtal i Filosofiska rummet i Sveriges Radio om hur "brus" som t ex hunger och humör styr vårt beslutsfattande. Lyssna på avsnittet här. Dela http://www.fil.lu.se?id=62869&tx_news_pi1[news]=3368 Senaste nyhe

https://www.fil.lu.se/article/annika-wallin-i-filosofiska-rummet/ - 2025-02-07

Anslag från Marcus och Amalia Wallenbergs Minnefond

Anslag från Marcus och Amalia Wallenbergs Minnefond Anslag från Marcus och Amalia Wallenbergs Minnefond Publicerad den 19 december 2017 Agneta Gulz, Magnus Haake och Annika Andersson har beviljats 4 miljoner till projektet “The Magical Garden: Supporting early mathematics for preschoolers with different linguistic backgrounds”. Syftet med studien är att undersöka möjligheten att stärka grundläggan

https://www.fil.lu.se/article/anslag-fraan-marcus-och-amalia-wallenbergs-minnefond/ - 2025-02-07

Anslag till forskning om syntolkning

Anslag till forskning om syntolkning Anslag till forskning om syntolkning Publicerad den 12 oktober 2018 Jana Holsanova (kognitionsvetenskap) har tillsammans med Roger Johansson (psykologi) och Viveka Lyberg Åhlander (logopedi) tilldelats medel från Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE) för ett treårigt multidisciplinärt projekt "Hur den blinda publiken förstår och upplever synt

https://www.fil.lu.se/article/anslag-till-forskning-om-syntolkning/ - 2025-02-07

Asger och Jeanette i P1

Asger och Jeanette i P1 Asger och Jeanette i P1 Publicerad den 12 februari 2012 Martin Ericsson disputerar fredagen 13 mars. Foto:Jenny Loftrup Relaterade länkar Om hubotar och viljans frihet Dela http://www.fil.lu.se?id=62869&tx_news_pi1[news]=430 Senaste nyheter 2024-11-26 Erik J Olsson höll föredrag i Riksdagen om värdet av akademisk frihet 2024-11-26 Valentina Fantasia tilldelas stipendium ur

https://www.fil.lu.se/article/asger-och-jeanette-i-p1/ - 2025-02-07

Att ge återkoppling

Att ge återkoppling Att ge återkoppling Publicerad den 31 januari 2020 Podden Mycket hjärna tar i senaste avsnittet upp hur man ger återkoppling som lärare. Ska man berömma eller kritisera, och hur mycket återkoppling vill eleverna egentligen ha? Passar vissa ämnen och situationer bättre för viss återkoppling än andra?

https://www.fil.lu.se/article/att-ge-aaterkoppling/ - 2025-02-07

Att lära sig skriva – nytt avsnitt av podden "Mycket hjärna"

Att lära sig skriva – nytt avsnitt av podden "Mycket hjärna" Att lära sig skriva – nytt avsnitt av podden "Mycket hjärna" Publicerad den 18 juni 2020 Nya poddavsnittet av "Mycket hjärna" handlar om att lära sig skriva. Det är en av de viktigaste förmågorna vi lär oss i skolan, men hur gör vi detta bäst och vad ska man tänka på? Avsnittet gästas av Victoria Johansson, universitetslektor och docent

https://www.fil.lu.se/article/att-laera-sig-skriva/ - 2025-02-07

Att ställa frågor – nytt avsnitt av podden "Mycket hjärna"

Att ställa frågor – nytt avsnitt av podden "Mycket hjärna" Att ställa frågor – nytt avsnitt av podden "Mycket hjärna" Publicerad den 22 oktober 2020 Hur kan lärandet bli bättre och roligare genom att ställa frågor? Vilka frågor ska läraren ställa och hur kan elevernas frågor ses som ett mått på vad de redan kan? Är det rent av svårare att ställa bra frågor än att ge bra svar? Det är frågor som tas

https://www.fil.lu.se/article/att-staella-fraagor-nytt-avsnitt-av-podden-mycket-hjaerna/ - 2025-02-07

Bebisar märker när du härmar dem – och de gillar det

Bebisar märker när du härmar dem – och de gillar det Bebisar märker när du härmar dem – och de gillar det Publicerad den 25 maj 2020 Sex månader gamla spädbarn verkar förstå när vuxna härmar dem och upplever den som härmar dem som mer vänligt inställd, enligt en ny studie från Lunds universitet. Barnen tittade längre på och log mer mot en vuxen som härmade dem, jämfört med när den vuxna personen r

https://www.fil.lu.se/article/bebisar-maerker-naer-du-haermar-dem-och-de-gillar-det/ - 2025-02-07

Bengt Hansson föreläser på temat kritisk granskning inom vetenskapen

Bengt Hansson föreläser på temat kritisk granskning inom vetenskapen Bengt Hansson föreläser på temat kritisk granskning inom vetenskapen Publicerad den 22 mars 2013 Kritisk granskning inom vetenskapen - onödig broms eller garanti för sanningen? Det är rubriken när Bengt Hansson föreläser på stadsbiblioteket i Lund den 8 april, kl. 18 i Atriumgården. Föreläsningen är en del av föreläsningsserien o

https://www.fil.lu.se/article/bengt-hansson-foerelaeser-paa-temat-kritisk-granskning-inom-vetenskapen/ - 2025-02-07

"Betygssystemet straffar och sorterar ut dem som inte ständigt är på topp"

"Betygssystemet straffar och sorterar ut dem som inte ständigt är på topp" "Betygssystemet straffar och sorterar ut dem som inte ständigt är på topp" Publicerad den 20 april 2016 Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap, skrev ett debattinlägg om gymnasieskolans betygssystem i Sydsvenskan den 17 april.

https://www.fil.lu.se/article/betygssystemet-straffar-och-sorterar-ut-dem-som-inte-staendigt-aer-paa-topp/ - 2025-02-07