Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534677 sökträffar

Se inspelningar från årets Pufendorfföreläsningar

Se inspelningar från årets Pufendorfföreläsningar Se inspelningar från årets Pufendorfföreläsningar Publicerad den 10 juni 2015 Årets Pufendorfföreläsningar hölls 2-5 juni av Cristina Bicchieri, S.J.P. Harvie Professor of Social Thought and Comparative Ethics in the Philosophy and Psychology Departments, University of Pennsylvania. Nu finns inspelningarna av föreläsningarna att se via webben: Förs

https://www.fil.lu.se/article/se-inspelningar-fraan-aarets-pufendorffoerelaesningar/ - 2025-02-07

Se inspelningarna från årets Pufendorf-föreläsningar med Jonathan Dancy

Se inspelningarna från årets Pufendorf-föreläsningar med Jonathan Dancy Se inspelningarna från årets Pufendorf-föreläsningar med Jonathan Dancy Publicerad den 20 juni 2023 Årets Pufendorfföreläsare Jonathan Dancy, professor i filosofi vid University of Texas at Austin och Research Professor vid University of Reading, besökte Lund 23-25 maj och höll tre föreläsningar på temat The Metaphysics of Rea

https://www.fil.lu.se/article/se-inspelningarna-fraan-aarets-pufendorffoerelaesningar-med-jonathan-dancy/ - 2025-02-07

Se inspelningarna med årets Pufendorfföreläsare, Simon Blackburn

Se inspelningarna med årets Pufendorfföreläsare, Simon Blackburn Se inspelningarna med årets Pufendorfföreläsare, Simon Blackburn Publicerad den 2 juli 2018 Årets Pufendorfföreläsningar hölls 29 maj - 1 juni på temat "Truth and Post-Truth" av Simon Blackburn, professor i filosofi verksam vid Trinity College i Cambridge, University of North Carolina at Chapel Hill och vid New College of the Humanit

https://www.fil.lu.se/article/se-inspelningarna-med-aarets-pufendorffoerelaesare-simon-blackburn/ - 2025-02-07

Se inspelningen av pufendorf-föreläsningen med Daniel C. Dennett

Se inspelningen av pufendorf-föreläsningen med Daniel C. Dennett Se inspelningen av pufendorf-föreläsningen med Daniel C. Dennett Publicerad den 16 mars 2021 Nu finns inspelningen av 2020 års pufendorfföreläsning med Daniel C. Dennett, kognitionsforskare och professor i filosofi att se via webben. Föreläsningen hölls via Zoom den 20 januari i år och har titeln: "Consciousness and varieties of priv

https://www.fil.lu.se/article/se-inspelningen-av-pufendorffoerelaesningen-med-daniel-c-dennett/ - 2025-02-07

Se spännande kortföreläsningar

Se spännande kortföreläsningar Se spännande kortföreläsningar Publicerad den 29 maj 2013 Den 3-4 juni spelar UR in ett antal kortföreläsningar med forskare från Lunds universitet. Alla intresserade har möjlighet att komma och vara publik. Inspelningarna påbörjas kl. 9.00 måndagen den 3 juni och håller på hela dagen. De fortsätter nästa dag. Föreläsare från flera olika fakulteter presenterar sin fo

https://www.fil.lu.se/article/se-spaennande-kortfoerelaesningar/ - 2025-02-07

Segern till Lund i Forskar Grand Prix för tredje året i rad!

Segern till Lund i Forskar Grand Prix för tredje året i rad! Segern till Lund i Forskar Grand Prix för tredje året i rad! Publicerad den 2 december 2022 Jag är glad över att ha tilldelats priset, även om vinsten fortfarande känns ganska overklig säger lundaforskaren Matthew Tompkins. Bild: Bodil Malmström. Lundaforskaren Matthew Tompkins, postdoktor vid Kognitionsvetenskap, vann den nationella For

https://www.fil.lu.se/article/segern-till-lund-i-forskar-grand-prix-foer-tredje-aaret-i-rad/ - 2025-02-07

Sista paradoxen - 3. Vad är vitsen med paradoxer?

Sista paradoxen - 3. Vad är vitsen med paradoxer? Sista paradoxen - 3. Vad är vitsen med paradoxer? Publicerad den 20 april 2015 Det är dags för den sista av Wlodek Rabinowiczs favoritparadoxer, som presenteras i programmet Institutet i P3. Den här veckan handlar det om lögnaren, en av filosofins mest kända paradoxer. Lyssna på programmet från den 18 april. Dela

https://www.fil.lu.se/article/sista-paradoxen-3-vad-aer-vitsen-med-paradoxer/ - 2025-02-07

Självständigt arbete i skolan måste kombineras med lärarledd undervisning

Självständigt arbete i skolan måste kombineras med lärarledd undervisning Självständigt arbete i skolan måste kombineras med lärarledd undervisning Publicerad den 26 mars 2018 Eleverna i den svenska skolan har fått arbeta allt mer självständigt på senare år. Men det fungerar inte lika bra här som utomlands. Varför? Agneta Gulz medverkar i Vetandets värld. Radioprogrammets titel är Läraren är nycke

https://www.fil.lu.se/article/sjaelvstaendigt-arbete-i-skolan-maaste-kombineras-med-laerarledd-undervisning/ - 2025-02-07

Stipendier för utlandsvistelse till två doktorander

Stipendier för utlandsvistelse till två doktorander Stipendier för utlandsvistelse till två doktorander Publicerad den 5 mars 2018 Andrey Anikin, doktorand i kognitionsvetenskap, och Gloria Mähringer, doktorand i praktisk filosofi, har tilldelats Kungliga Vitterhetsakademiens internationaliseringsstipendium för att tillbringa tid i Sussex respektive Barcelona. Så här beskriver doktoranderna själva

https://www.fil.lu.se/article/stipendier-foer-utlandsvistelse-till-tvaa-doktorander/ - 2025-02-07

Stipendium för forskning om visselblåsare och ny teknologi

Stipendium för forskning om visselblåsare och ny teknologi Stipendium för forskning om visselblåsare och ny teknologi Publicerad den 13 september 2017 Cathrine Felix, universitetslektor i mänskliga rättigheter och praktisk filosofi, har tilldelats ett stipendium från Wahlgrenska stiftelsen. Hon får 250 000 kr för forskningsprojektet Societal progress through technology; the case of whistleblowing.

https://www.fil.lu.se/article/stipendium-foer-forskning-om-visselblaasare-och-ny-teknologi/ - 2025-02-07

SVTs ”Sociala monster” om beslutsblindhet

SVTs ”Sociala monster” om beslutsblindhet SVTs ”Sociala monster” om beslutsblindhet Publicerad den 11 november 2016 I höstens säsong av ”Sociala monster” belyses fenomet beslutsblindhet och programledarna Filip och Fredrik får göra ”den magiska moralenkäten” – framtagen och beforskad av ”the Choice Blindness Lab” vid avdelningen för kognitionsforskning. Beslutsblindhet är ett forskningsparadigm in

https://www.fil.lu.se/article/svts-sociala-monster-om-beslutsblindhet/ - 2025-02-07

Swensonska priset till Peter Gärdenfors

Swensonska priset till Peter Gärdenfors Swensonska priset till Peter Gärdenfors Publicerad den 18 februari 2021 Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap, tilldelas Ann-Kersti och Carl-Hakon Swensons pris för humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning 2021. Peter Gärdenfors får priset för sitt nydanande och originella bidrag till humanvetenskaplig forskning, särskilt genom sin utveckli

https://www.fil.lu.se/article/swensonska-priset-till-peter-gaerdenfors/ - 2025-02-07

Symposium om lärande och undervisning

Symposium om lärande och undervisning Symposium om lärande och undervisning Publicerad den 19 mars 2019 Kronprinsessan Victoria, Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap, Lunds universitet, och Susanne Susanne Kjällander, lektor på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet. Educational Technology Group och Linnémiljön CCL vid Lunds universitet och Barn- och ungdomsve

https://www.fil.lu.se/article/symposium-om-laerande-och-undervisning/ - 2025-02-07

Syntolkning - forskning och praktik

Syntolkning - forskning och praktik Syntolkning - forskning och praktik Publicerad den 14 oktober 2016 Jana Holsanova, docent i kognitionsforskning, är en av redaktörerna för boken "Syntolkning - forskning och praktik" som nyligen publicerats i samarbete med Lunds Universitet, Stockholms Universitet and Sveriges myndigheten för tillgängliga medier(MTM). Jana har intervjuats av Ljudmagasinet om sin

https://www.fil.lu.se/article/syntolkning-forskning-och-praktik/ - 2025-02-07

Tänker vi bäst tillsammans eller ensamma?

Tänker vi bäst tillsammans eller ensamma? Tänker vi bäst tillsammans eller ensamma? Publicerad den 24 november 2015 Filosofen Cathrine Felix och kognitionsvetaren Philip Pärnamets delar i en diskussion i Filosofiska rummet från den 22 november om bästa sättet att tänka: ensam eller i grupp. Lyssna på programmet här. Dela http://www.fil.lu.se?id=62869&tx_ne

https://www.fil.lu.se/article/taenker-vi-baest-tillsammans-eller-ensamma/ - 2025-02-07

Tekniken kan minska kunskapsglappet

Tekniken kan minska kunskapsglappet Tekniken kan minska kunskapsglappet Publicerad den 8 januari 2014 Debattartikel i Huvudstadsbladet av Björn Sjödén, doktorand vid LUCS, Filosofiska institutionen: "Tekniken kan frigöra resurser till det människan gör bäst, som att peka på samband, fördjupa, engagera, stödja och ge mening åt kunskapen. Vägen dit går genom att lyfta in mer av det eleverna redan gö

https://www.fil.lu.se/article/tekniken-kan-minska-kunskapsglappet/ - 2025-02-07

Thomas Strandberg om nya sätt att genomföra opinionsundersökningar

Thomas Strandberg om nya sätt att genomföra opinionsundersökningar Thomas Strandberg om nya sätt att genomföra opinionsundersökningar Publicerad den 3 juni 2019 Kognitionsvetaren Thomas Strandberg intervjuades i Sydsvenskan den 22 maj om nya, sofistikerade sätt att genomföra opinionsmätningar, som bygger på datadriven åsiktsmätning snarare än hypotesdriven.

https://www.fil.lu.se/article/thomas-strandberg-om-nya-saett-att-genomfoera-opinionsundersoekningar/ - 2025-02-07

Toni Rønnow-Rasmussen i Filosofiska rummet om livsregler och principer

Toni Rønnow-Rasmussen i Filosofiska rummet om livsregler och principer Toni Rønnow-Rasmussen i Filosofiska rummet om livsregler och principer Publicerad den 28 oktober 2022 Toni Rønnow-Rasmussen, professor i praktisk filosofi, medverkade i ett samtal i Filosofiska rummet i Sveriges Radio om livsregler och principer tillsammans med psykologen Eugenia Rozenberg och prästen och psykoterapeuten Albin

https://www.fil.lu.se/article/toni-roennow-rasmussen-i-filosofiska-rummet-om-livsregler-och-principer/ - 2025-02-07