Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 536530 sökträffar

Den nya marknadsföringslagen (2008:486)

Marknadsrätten är det system av rättsregler som drar upp rättsliga gränser för företagens handlande på marknaden genom ramregler som särskilt behandlar företagens etablering, konkurrens, marknadsföring, prissättning och avtalsvillkor samt skyddet för konsumenterna. MFL är den del av marknadsrätten som innehåller de rättsliga styrmedlen för företagens åtgärder på marknaden. Reglerna tillgodoser ski

Swedish Cross-border Reorganisations

Company reorganisations are becoming more and more frequent in order to stay competitive in an international market place and to adapt to the changing economic environment. In this matter, taxation is one of the most important issues and is often a barrier to restructuring operations which is the consequence of the large variation in the effective tax rates in the Community. Therefore, the creatio

Sociala hänsyn vid offentlig upphandling

Denna uppsats behandlar frågan om sociala hänsyn vid offentlig upphandling. Syftet med uppsatsen är att utreda om och under vilka förutsättningar som en upphandlande enhet kan ta sociala hänsyn vid offentlig upphandling mot bakgrund av den lagstiftning och praxis som finns på området. I Sverige upphandlar det allmänna för ca 400 miljarder kronor om året. Motsvarande belopp är inom EU ca 1500 milja

Fullgörelse av unik, ej substituerbar prestation

Denna uppsats studerar de problem som uppstår då en avtalspart yrkar fullgörelse av ett ingånget avtal om en unik, ej substituerbar prestation. Exempel på sådana unika, ej substituerbara prestationer är exempelvis en konstnär som ingått ett avtal om att måla ett porträtt av motparten, eller en viss fotbollsspelare som sålts till en stor fotbollsklubb och som därefter förväntas prestera i enlighet