Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 533127 sökträffar

Visualizing Innovation Capital: A Case study of Technology Transfer and Biomedical start-up

Purpose: The purpose is to present a greater understanding of the progression of innovation capital in a technology transfer and biotech start-up context. The findings offer technology transfer professionals, entrepreneurs and academia an overall perception and mental framework of the technology transfer practice and the embracement of a promising invention, building upon its hidden value. Methodo

Affecting Consumer Behaviour to Increase the Willingness to Purchase More Fruit

The purpose of this study is to examine the change in consumer behaviour regarding the intention towards buying fruit when the layout of the fruit section has been altered. We want to increase the probability of making impulse purchases by altering the layout. In our study we have combined structured quantitative observations with structured quantitative as well as qualitative interviews, with sec

Val av kommunikationsmedia i en affärskontext

Vårt syfte är att undersöka huruvida det är möjligt att identifiera variabler som påverkar valet av kommunikationsmedia där kontexten utgörs av en affärsrelation. Vi strävar efter att i vår slutsats kunna presentera en viss vägledning i valet av kommunikationsmedia. I denna studie har ett kvalitativt angreppssätt använts. För att skapa en teoretisk förankring har vi behandlat relevant och aktuell

Stämmer företags belöningar överens med de önskemål som universitets- och högskolestudenter har?

Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur väl våra fallföretags belöningar stämmer överens med de önskemål och preferenser som dagens universitets- och högskolestudenter har. Uppsatsen skall alltså vara av deskriptiv karaktär med fokus på överensstämmelse mellan våra två empiriska material. Vi har valt att använda teorier inom områdena motivation, prestation och belöningar. Dessa

Strategiutveckling bland läkemedelsföretag vid patentutgång - med fokus på företagets lönsamhet

Syftet är att utifrån de läkemedelsföretag som uppnått störst andel av de 15 mest sålda läkemedel under de senaste 10 åren, kartlägga tillvägagångssätt utifrån en strategisk ansats. Syftet är också att undersöka läkemedelsföretagens strategier för att bibehålla bästa möjliga lönsamhet på preparatet vid en patentutgång. Undersökningen har skett i två olika steg, innehållande en kvantitativ metoddel

Varumärkesrevitalisering -en fallstudie i klädbranschen

Syftet med uppsatsen är att beskriva revitaliseringsprocessen och utveckla revitaliseringsbegreppet. Vi har använt en kvalitativ metod med litteraturstudier och intervjuer.Vår övergripande teori är den strategiska varumärkes plattformen av Melin (1999) vilken innehåller sex olika begrepp: produktattribut, märkesidentitet, kärnvärde, positionering, marknadskommunikation och intern märkeslojalitet.

USB-akvarium – Vem fasen vill ha det? Konkurrensfördelar för strategisk positionering inom e-handel.

Syftet med den här studien är att, genom en komparativ fallstudie tillsammans med befintlig strategiteori, förklara vilka konkurrensfördelar som är viktiga för strategisk positionering för e-handelsbolag inom hemelektronikbranschen. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ ansats vid insamlandet av empiriska data för den här uppsatsen. Vår huvudsakliga metod för datainsamling är personliga int

Revisorns anmälningsplikt - revisorns roll efter dess införande

Under de senaste decennierna har den ekonomiska brottsligheten ökat allt mer, vilket har resulterat i omfattande diskussioner angående hur denna ska kunna bekämpas. Staten tvingades att agera för att öka effektiviteten att komma till rätta med lagöverträdarna. Genom en lagändring i aktiebolagslagen infördes en anmälningsplikt för revisorer vid misstanke om ekonomisk brottslighet, vilken trädde i k

IAS 36 p 134 - Hur väl uppfylls upplysningskraven?

Syftet med uppsatsen var att kartlägga huruvida upplysningskraven i IAS 36 p 134 uppfylldes i koncernernas årsredovisningar på Large Cap-listan. Om vi fann att upplysningskraven inte efterlevdes, hade vi för avsikt att utreda i vilken utsträckning och varför. Vi bestämde oss för att göra två undersökningar och valde att använda oss av både den kvalitativa samt den kvantitativa metoden. Deduktiv an

Det Intellektuella kapitalets påverkan på aktievärdet

Titel: Det Intellektuella kapitalets påverkan på aktievärdet Seminariedatum: 2008-01-15 Ämne/Kurs: FEKP01 Magisteruppsats, 15 ects Författare: Cecilia Englén Sofia Wikstrand Handledare: Leif Edvinsson Christer Kedström Nyckelord: bokfört värde, marknadsvärde, tillväxt, förnyelse, risk, förtroende förväntningar Syfte: Vi ämnar med uppsatsen att utifrån ett antal faktorer analysera hur företag infor

Strategier i en mogen bransch

Problemformulering: -Vad är framgångskonceptet för att bibehålla och förbättra kundrelationerna i en snabbt föränderlig dagligvarubransch med ständigt nya hot för ett företag med mogna produkter? -Vad är det viktigaste i kundrelationen i en mogen bransch? -Hur mycket betyder de personliga relationerna kontra andra variabler som pris, sortiment service etc.? Syfte: Syftet med vår uppsats är att gen

Internal Control - Efficiency in the Audit Process

The purpose of this research is to examine the implications of the provisions in the Swedish Code of Corporate Governance (the Code) concerning auditor attestation of the internal control report. We will focus on how the auditors’ augmented responsibilities will affect the efficiency in the audit process.Our research indicates that the main benefit from reviewing the internal control report is ach

Aktiebolagens prospekt under utveckling

Problemställningar och syfte: Förevarande utredning bedrevs utifrån problemställningar kring skyldigheten att upprätta prospekt, dess innehåll, ansvar för däri lämnad information samt utvecklingen inom nämnda områden. Syftet som följde därav var att bena upp och beskriva svenska aktiebolags skyldighet att i vissa situationer upprätta prospekt samt utreda utvecklingen av prospekt över det senaste k

korsbefruktning av näringsliv och kulturell mångfald - en differentieringsstrategi inom livsmedelsbranschen

Korsbefruktning av näringsliv och kulturell mångfald är en studie som syftar till att utreda en sådan korsbefruktnings potential som differentieringsstrategi inom livsmedelsbranschen. Utifrån denna ansats utreds frågan på tre nivåer bestående av företaget, samhället och kunden. Studien av det valda problemområdet har resulterat i att sex hypoteser genererats. Dessa indikerar, utifrån skilda aspekt

Ekonomistyrning i Internationella Organisationer - En fallstudie av Scania, Sony Ericsson och Tetra Pak

Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur svenska koncerner går tillväga för att samordna ekonomistyrning i en internationell miljö. Studien utgår från fallstudier av tre internationella koncerner, Scania, Sony Ericsson och Tetra Pak. Den teoretiska referensramen har tre hörn; organisatoriska synsätt gällande struktur, ekonomiska processer så som budgetering och rapportering, samt

Kundvärde som affärsidé i en internationell verkstadskoncern

Syftet med den här uppsatsen är att få en bättre kunskap om hur en kundvärdesorienterad affärsidé och strategi realiseras inom en multinationell verkstadskoncern, hur olika personer inom koncernen tolkar begreppet kundvärde och vilka de primära drivkrafter antas vara som lett valet av en kundvärdesorienterad strategi. Det är också att undersöka vilken roll IS/IT, enligt våra informanter, har haft

Pharmaceutical Manufacturer Strategies to Parallel Importation in the EU: A Strategic Update in Light of European Court of Justice Rulings

Problem: Parallel trade occurs when a product is released on one market, and an importer purchases the product in question on a lower priced market, and subsequently imports the product to a higher priced market, and sells it there. Parallel trade of pharmaceuticals in the European Union is prevalent since the legal, business and political environment makes the trade relatively easy and legal. Thi

The Relationship between Internationalization and Firm Performance

Title: The Relationship between Internationalization and Firm Performance Seminar date: 5 June, 2008 Course: Masters thesis in Business Administration, Programme for Managing People, Knowledge and Change, 15 University Credit Points (15 ECTS). Authors: Cheng Hsun Chiang and Márton Pap Advisor: Dan Kärreman Key words: Internationalization, Performance, Multinationality, Degree of Internationalizati