Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 526588 sökträffar

Fair-value värdering av finansiella instrument - De redovisningsansvarigas åsikter

Syftet med denna uppsats var att undersöka och analysera de redovisningsansvarigas åsikter angående fair-value redovisning av finansiella instrument och de principiella förändringar som detta innebär. Studien baseras på en teoretisk diskussion med hjälp av utvald litteratur och artiklar från olika tidskrifter. Vår analys baseras på en enkätundersökning. Genom att jämföra de diskussioner vi fört kr

Marketing tools in grocery retailing, do they affect store loyalty?

The purpose of this study is to provide a longitudinal examination, within grocery retailing, of four marketing tools and their impact on enhancing customer loyalty. The study examines whether the relationship between the four marketing tools and customer satisfaction has a positive effect on attitude and behavior loyalty. The findings from this study show that the marketing tools have not helped

Hedge Fund Style Analysis, Is an Index-Based Approach Viable?

This thesis aims to open the Pandora’s Box of hedge fund styles through an index-based style analysis. This information asymmetry is due to both less strict disclosure requirements and inherent nature of hedge funds. We employ a multiple unconditional linear regression model wherein 23 Swedish hedge funds are regressed on 10 style indices. In addition to the increased interest in hedge funds and t

Spare Parts Distribution at Gambro Renal Products – Evaluation of Alternative Distribution Structures for the European Market

Summary Title: Spare Parts Distribution at Gambro Renal Products – Evaluation of Alternative Distribution Structures for the European Market Authors: Fredrik Eklundh Mikael Redin Supervisors: Maria Björklund, Department of Industrial Management and Logistics, Division of Engineering Logistics, Lund Institute of Technology Christer Kedström, Department of Business Administration, School of Economic

Aktieåterköp - Går det att förutspå?

I denna studie undersöks de initiala effekterna då ett företags styrelse av bolagsstämman blir bemyndigade att återköpa egna aktier. En gruppindelning har gjorts mellan de företag som verkställer respektive ej verkställer återköpet. Vidare undersöks om det föreligger skillnader i avvikelseavkastning mellan dessa grupper samt om företagskarakteristika gör det möjligt för marknaden att förutspå om e

Vad gör en kund relationsbenägen? -en studie av detaljhandeln

Det råder bristande kunskap om relationsskapande ur ett kundperspektiv. Idag räcker det inte enbart att erbjuda bra produkter och tjänster för att skapa konkurrensfördelar. Företag som lyckas identifiera de relationsbenägna kunderna och erbjuda de relationsskapande verktyg de föredrar har större möjligheter att lyckas på en allt mer konkurrensutsatt marknad. En väletablerad relation mellan företag

Varumärket ur ett strategiskt perspektiv - en fallstudie av varumärket Felix

Syftet med denna uppsats är att analysera Procordia Food AB:s övergripande strategiprocess för att se hur rationella de är i sitt tänkande när det formulerar strategier för varumärket Felix. Vi ämnar även beskriva och analysera hur varumärket Felix, som omfattar ett stort produktsortiment, byggs upp för att identifiera styrkor och svagheter och eventuella problem. Vi har för avsikt, att om möjligt

Viral Marketing - Pay It Forward?

Vårt uppsats undersöker hur en betalning kopplad till viral marknadsföring skulle påverka ungdomars attityd gentemot en sådan kampanj. Vi har utgått ifrån en kvalitativ metod iform av fokusgrupper och semistrukturerade intervjuer. Den största fokusen ligger på fokusgrupperna.

Social Lojalitet i Resebyråbranschen

Det är oerhört viktigt, i synnerhet på en konkurrensutsatt marknad, att använda sig av lojalitetsfrämjande åtgärder som sticker ut och skiljer sig från mängden. Lojalitetsåtgärderna ska vara av en sådan art att de inte ska kunna kopieras av konkurrenter. Med benämningen ”Social Lojalitet” kombineras ickemonetära belöningar som incitament för att skapa en sant lojal kund, med funktionell kvalitet s

Fyra Förutsättningar För Framgång

Syftet är att ta reda på och analysera vilka förutsättningar företag måste ge personalen för att de ska kunna ge bra kundservice.Vi har använt oss av ett induktivt arbetssätt för att ta reda på vilka förutsättningar ett företag måste ge sin frontpersonal för att de ska kunna ge bra kundservice. Fyra personliga intervjuer med frontpersonalen har genomförts i en butik som tillhör en stor butikskedja

ROOM FOR SALE - A critical review of different pricing strategies within the hotel industry; with a special focus on Revenue Management

Purpose: The purpose of the thesis is to critically review different pricing strategies with a special focus on Revenue Management and discuss the possibilities and challenges for hotels when optimising their profitability. Methodology: We have conducted three case studies on hotels located in the Öresund region. The studies were done with a qualitative research approach. The respondents are all w

Utveckling av grafiskt gränssnitt för mobiltelefoner för synsvaga personer

Målet med examensarbetet är att utveckla ett grafiskt gränssnitt som markant underlättar användandet av mobiltelefoner för synsvaga personer. Examensarbetet gjordes i samarbete med företaget The Astonishing Tribe (TAT) i Malmö. TAT designar och utvecklar grafiska gränssnitt för mobiltelefoner. I dagsläget finns det ett flertal olika hjälpmedel till mobiltelefoner för synsvaga personer. Det finns ä

Det nya konstmuseet. Lättilgänglighet och världsklass?

Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka hur profilskapande artefakter såsom restaurang och museibutik påverkar moderna konstmuseers grundsyfte. Vi har använt en kvalitativ undersökning av ett fallföretag för att besvara vår problemformulering. Empirin utgörs av en djupintervju med kommunikationschef på Moderna Museet samt två fokusgrupper. Vi kom fram till att de profilskapande artefakterna

Utmaningar med att kundorientera elithockeyföreningar

Fler och fler elitföreningar arbetar idag mer som rena företag och har som mål att tillfredsställa kundernas krav och behov. Deras organisation består dock fortfarande övervägande av ideellt arbete, vilket kan skapa problem i deras arbete med att vara kundorienterade. För att varva teori med empiri har vi i uppsatsen valt att använda oss utav en abduktiv ansats. Vi har primärt använt forskningsart

Performance Measurement and Management Control Systems - Profit-Oriented Corporations vs. Non-Profit Organazations

In profit-oriented companies, success is most commonly measured by the amount of profit earned. This thesis aims to probe corresponding measures of success available and employed in non-profit organizations, and to find out the possibility of applying the same or similar techniques in both kinds of organizations. Although in theory Value for Money (VfM = Anticipated Outcomes/Required Resources), a

The Sad Story of Regulated Markets: A study of relationships and networks on the Swedish market of alcoholic beverages

The purpose of this thesis is to create a greater understanding of relationships and networks on regulated markets. This includes what the climate are like on such a market and how different aspects within relationships and networks are affected by regulations. By the use of a deductive approach, a qualitative study was performed. This was carried out by interviewing different actors on the Swedis

Den estetiska butiksmiljön - En explorativ studie av miljöns inverkan på konsumenten

Denna studie skall skapa djupare förståelse för hur den estetiska miljön i en livsmedelsbutik uppfattas av kunder. Vi ämnar undersöka vikten av faktorer såsom färg, ljus, ordning och komplexitet för att nå kunskap om hur de påverkar konsumenten samt hur de kan kombineras för att ge konsumenter ett positivt helhetsintryck av butiksmiljön. Det vi kom fram till var att om färger varieras med klara sk

Utveckling av ekonomistyrsystem- en fallstudie av fyra företags ekonomistyrsystem

Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera några fallföretags relation mellan ett traditionellt budgetsystem och ett ekonomistyrsystem baserat på rullande prognoser, för att undersöka de viktigaste aspekterna i fallföretagens ekonomistyrsystem. Vi har genom intervjuer utfört egna observationer på fyra fallföretag. Genom att använda befintlig forskning för att jämföra och analysera före

Reporäntans effekt på aktiemarknaden

Syftet med uppsatsen är att studera och analysera hur en räntehöjning respektive -sänkning påverkar aktiekursen samt om det föreligger någon skillnad mellan olika branscher och soliditetsnivåer. Vi har genomfört en kvantitativ studie, en händelsestudie, av totalt 60 svenska företag fördelade på sex olika branscher, alla noterade på Stockholmsbörsen. Vi har beräknat den onormala avkastningen för al