Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 6499 sökträffar

LIN B01 ht07

LIN B01 ht07 LIN B01: Lingvistik: Talkommunikation - fonetikens grunder, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande • kunna beskriva talapparatens byggnad (bl.a. likheter och skillnader mellan kvinnor och män) och dess funktion med avseende på att variera talsignalen • kunna redogöra för grundläggande fonologisk teori samt de viktigaste typerna av ljudförändr

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINB01.pdf - 2025-01-14

LIN B02 ht07

LIN B02 ht07 LIN B02: Språkets struktur och funktion, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande: • kunna redogöra för olikheter och likheter mellan olika språk • kunna förklara hur språkstruktur varierar i olika sociala kontexter, hur språk kan ändras över tiden samt hur människor tillägnar sig språk • kunna redogöra några kognitiva processer associerade med

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINB12.pdf - 2025-01-14

LIN C02 1

LIN C02 1 LIN C02: Lingvistik: Grammatik, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande • kunna beskriva hur olika språk löser samma syntaktiska problem på olika sätt • känna till grunderna i olika grammatiska modeller (såväl generativa som funktionella) • kunna redogöra för hur olika delar av grammatiken interagerar • kunna se sitt modersmål i ett typologiskt p

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINC02.pdf - 2025-01-14

LIN K11 3

LIN K11 3 LIN K11, Allmän språkvetenskap: Kandidatkurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, varav Datorn i språkforskningen och Allmän språk- vetenskap: examensarbete, kandidatkurs beskrivs nedan: Datorn i språkforskningen, 7,5 högskolepoäng En valbar kurs med lingvistisk inriktning, 7,5 högskolepoäng Allmän språkvetenskap: examensarbete, kandidatkurs, 15 hög

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINK11.pdf - 2025-01-14

Kursguide - Course Syllabus

Kursguide - Course Syllabus • • • • • Fastställande Kursplanen är en skiss men ännu ej fastställd. Allmänna uppgifter Kursen ges som fristående kurs. Den kan normalt ingå i en generell examen på såväl grundnivå som avancerad nivå. Undervisningsspråk: svenska Kursens mål Efter avslutad kurs ska den studerande Kunskap och förståelse kunna redogöra för centrala linjer och verk i västerländsk litterat

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LIVA60.pdf - 2025-01-14

Studiebeskr SPAA21 HT13

Studiebeskr SPAA21 HT13 Sp r å k- o ch l i t t er atur c entr um Sp a ns k a SPAA21, spanska, fortsättningskurs, 31-60 högskolepoäng Studiebeskrivning Introduktion SPAA21, 31-60 högskolepoäng, ger dels färdighetsträning, dels fördjupade kunskaper om språk, litteratur och samhälle i Spanien och Latinamerika. Kursen ger också en fördjupad muntlig och skriftlig färdighetsträning. Kursen är indelad i

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAA21.pdf - 2025-01-14

sbTYSE01

sbTYSE01 TYS E01: Tyska för ekonomer, 15 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: - Grammatik och allmän text, 7,5 högskolepoäng - Ekonomisk text och realia med skriftlig språkfärdighet, 4,5 högskolepoäng - Ekonomisk text och realia med muntlig språkfärdighet, 3 högskolepoäng Grammatik och allmän text, 7,5 högskolepoäng Mål Efter avslutad kurs ska

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/TYSE01.pdf - 2025-01-14

sbTYSKO1

sbTYSKO1 TYS KO1: Tyska kandidatkurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: - Skriftlig språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng - Tysk språkvetenskap, 4,5 högskolepoäng - Tysk språkhistoria, 3 högskolepoäng - Examensarbete, 15 högskolepoäng Skriftlig språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng Mål Efter avslutad kurs ska den studerande: - kunna allsidigt anv

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/TYSK01.pdf - 2025-01-14

Microsoft Word - YIDC02-VT2021

Microsoft Word - YIDC02-VT2021 1 YIDC02 - Jiddischfilmens guldålder: En introduktion till judisk kultur, 15 högskolepoäng The Golden Age of Yiddish Cinema: An Introduction to Jewish Culture, 15 credits
 VT 2021 - Thursday 15:00-18:00 Dr. Jan Schwarz, Associate Professor Centre for Languages and Literatures Helgonabacken 12 Lund University P.O. Box 201, SE-221 00, Lund, Sweden Jan.Schwarz@sol.lu.se

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/YIDC02_eng.pdf - 2025-01-14

Alessandra Rampinini (Université de Genève) on Open Data in Neurolinguistics

Alessandra Rampinini (Université de Genève) on Open Data in Neurolinguistics Alessandra Rampinini (Université de Genève) on Open Data in Neurolinguistics Published 17 January 2025 Date 17 January Time: 10.15-12.00 On-site: SOL:L303b Zoom Link: https://lu-se.zoom.us/j/62491331134 Alessandra Rampinini, post doctoral fellow at the Brain and Language Lab, University of Geneva, will give a talk about L

https://www.sol.lu.se/nls/article/alessandra-rampinini-universite-de-geneve-on-open-data-in-neurolinguistics/ - 2025-01-14

Oleksandra Osypenko on Measuring brain potentials in Ukrainian-Russian bilinguals: investigating the

Oleksandra Osypenko on Measuring brain potentials in Ukrainian-Russian bilinguals: investigating the effects of two contrasting grammatical gender systems Oleksandra Osypenko on Measuring brain potentials in Ukrainian-Russian bilinguals: investigating the effects of two contrasting grammatical gender systems Published 29 October 2024 On 8 October, Oleksandra Osypenko, visiting PhD student from Lan

https://www.sol.lu.se/nls/article/oleksandra-osypenko-on-measuring-brain-potentials-in-ukrainian-russian-bilinguals-investigating-the-effects-of-two-contrasting-grammatical-gender-systems/ - 2025-01-14

News

News | Neurolinguistics in Sweden (NLS) All news 17 January 2025 Alessandra Rampinini (Université de Genève) on Open Data in Neurolinguistics Date 17 January Time: 10.15-12.00 On-site: SOL:L303b Zoom Link: https://lu-se.zoom.us/j/62491331134 3 December 2024 Ekaterina Kopaeva on Mood modulations of affective word processing: a predictive coding perspective 3 December Time: 13.15-15.00 On-site: SOL:

https://www.sol.lu.se/nls/news/ - 2025-01-14