Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 528912 sökträffar

Komma igång med ArchiCAD - en handbok för nybörjare

Under vår utbildningstid på LTH har vi fått obligatorisk undervisning i AutoCAD medan undervisning i ArchiCAD varit valbar. Ett problem för de studenter som velat förkovra sig i ArchiCAD har varit att det på LTH inte funnits litteratur till ArchiCAD. Det har gjort att de studenter som velat komma igång på egen hand med ArchiCAD fått svårigheter med detta. Handbokens syfte är att hjälpa andra perso

Ett utbud av upplevelser - en fallstudie av Falkenbergs kulturella upplevelseutbud ur ett platsmarknadsföringsperspektiv

I denna studie har vi gjort en fallstudie av Falkenberg där vi kunnat se att de är framgångsrika inom kulturella upplevelser. Enligt teorier om platsmarknadsföring bör en plats framhålla sådant som skiljer dem från andra i sin marknadsföring för att skapa konkurrensfördelar. I analysen framgår det dock att Falkenbergs stad inte har tagit tillvara på de kulturella upplevelseutbuden i sin marknadsfö

Motivation. En studie av motivationsfaktorer tillämpade på volontärer

Titel: Motivation. En studie av motivationsfaktorer tillämpade på volontärer Författare: Ronny Adolfson, Patrik Gran och Axel Lindblom Handledare: Christer Eldh och Ola Thufvesson Syfte: Syftet med denna uppsat's är att undersöka vilka faktorer som motiverar volontärer och om dessa kan förklara's med klassisk motivationsteori. Vi vill få ökad kunskap om vilka drivkrafter det är som motiver

Nätverk - en möjlighet att lära över organisationsgränserna?

Enligt vår empiri kan lärande uppstå även i nätverk som inte är skapade med grundtanke att lära. Nätverksplattformen är en viktig grund för att lärandet ska kunna utvecklas, vi ser dock lite annorlunda på tid och resurser då teorin säger att den är tidskrävande, medan vi menar motsatsen. Vi anser även att Nätverksplattformen behöver kompletteras. Här utgör bland annat struktur och rutiner en vikti

Intern marknadsföring - en studie utifrån den kundnära personalens behov

Syftet med vår uppsats är att utifrån den kundnära personalens perspektiv undersöka och analysera vilka behov de har för att kunna ge god service till företagets kunder samt att ta reda på hur den interna marknadsföringen kan formas för att utgöra ett stöd åt den kundnära personalen. Vår frågeställning är; Vad uppfattar kundnära personal som centralt i den interna marknadsföringen för att den ska

En ledande vision - En kvalitativ fallstudie av hur Helsingborgsfestivalen arbetar inom ramen för city branding.

Uppsatsen behandlar ämnet city branding, där undersökningen har för avsikt att bidra till en djupare förståelse för en mindre del inom denna varumärkesskapande process. Genom att sammanföra befintliga teorier inom ämnet city branding presenterar vi en ny teoretisk modell som framhåller betydelsen av att en stads styrande aktör överför sin uttalade vision, värden och framtidsplaner till dess sub-br

Det är oklokt att betala för mycket, men det kan kosta mer att betala för lite. - En studie av svenska konsulters syn på utvärdering

Syfte: Vi vill med denna uppsats undersöka hur eventuella utvärderingsprocesser ter sig i samband med konsultprojekt. Vi avser dels att fokusera på den övergripande funktion som en möjlig utvärdering utgör för ett konsultprojekt, dels att belysa konsultens perspektiv på denna aktivitet. Metod: Vi har vid insamlandet av material använt oss av narrativ metod. Den har möjliggjort att en jämförelse me

Dynamisk Scrapeapplikation

Denna rapport beskriver examensarbetet vi gjort för LBS Science Park AB. Anledningen till att vi gjort just denna applikation var att LBS Science Park såg ett problem i den Internetbaserade hästannonsmarknaden. Det fanns ingen ledande annonssida, utan användare som skulle sälja eller köpa hästar fick använda sig av flera mindre sidor. Vår uppgift blev att undersöka marknaden och att skapa en appli

Grön Charter på Gran Canaria? - en studie av massturismbranschens hållbara möjligheter

För att kunna tillgodose turismindustrins strävan efter tillväxt, utan att äventyra morgondagens resenärers möjlighet att resa, är det av stor vikt att massturismbranschen anammar en hållbar utveckling. Researrangören kan ta sitt ansvar för detta genom att implementera en hållbarhetsstrategi. Frågan är vilka svårigheter eller begränsningar en researrangör möter och vilka förutsättningar och möjlig

Stånga pannan blodig eller plåstra om med lean - en fallstudie av implementeringen av lean på Universitetssjukhuset i Lund

Problem: Den svenska sjukvården granskas allt oftare och resultaten pekar ofta på samma sak, resurserna används inte särskilt väl och kunskapen om hur de används saknas. Det finns i ett tilltagande behov av att ändra och förnya arbetssätt samt ta reda på vad patienten verkligen vill, för att utnyttja resurserna som finns på ett bättre sätt samt skapa förutsättningar för att förbättra kvaliteten. S

Visionen BIM

IT-användandet i byggbranschen har banat väg för nya, effektivare arbetssätt och det finns visioner om hur det ska fungera. Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på byggbranschens användande av, och vision om BIM. Vad är BIM – Building Information Model? Kort beskrivet är BIM en modell där all information för ett byggprojekts hela livscykel kan hanteras. BIM förenklar det fortlöpande arbete

Det mänskliga ledarskapet - En studie om hur verksamhetschefer inom äldreomsorgen leder, motiverar och belönar sin personal

Titel Det mänskliga ledarskapet – Hur verksamhetschefer inom äldreomsorgen leder, motiverar och belönar sin personal Författare Elin Hansson, Anna Latomanski, Maria Ågren Frölander Handledare Bo Markulf, Veronica Åberg Problemformulering Behovet av personal inom äldreomsorgen kommer inom den närmaste tiden att öka drastiskt. Stora pensionsavgångar, få unga som vill utbilda sig till undersköterskor

Never heard about Pärnu? - En fallstudie om post-kommunistisk profilering

“Coming from Sweden and you haven’t heard of it?” Detta citat exemplifierar den självbild som det post-kommunistiska profileringsarbetet tenderar att präglas av. Bristen på insikt känns påtaglig under ett möte med en högt uppsatt tjänsteman inom Pärnu Development Department. Denna problematik skall dock inte förlöjligas utan måste sättas i relation till de omständigheter som skapat den. De tidigar

"Långsamhetens lov". Platsmarknadsföring av Slow Cities i Italien.

Vårt syfte är att identifiera och analysera hur koncepten Slow Food och Slow City kan användas för att marknadsföra en plats och öka dess attraktivitet. Fokus kommer att ligga på de marknadsföringsstrategier som platserna använder idag samt de strategier som kan bli aktuella i framtiden. Vi har funnit att de italienska städer vi studerat har en genomtänkt strategi och har gjort tydliga avvägningar

Exklusiva varumärken - exklusivitetens krav

Alltfler människor har idag råd att unna sig något exklusivt och det finns en växande konkurrens på marknaden. Det finns därför också många böcker inom marknadsföring som talar om för företag hur de kan göra för att nå framgång med sina varumärken. Vårt syfte med denna uppsats är att titta på några av dessa teorier och att utifrån ett företagsperspektiv undersöka vilka faktorer i modern marknadsfö