Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 530580 sökträffar

Nätverkande som framgångsfaktor- Företagets värdeskapande genom personliga medarbetarnätverk

Titel: Nätverkande som framgångsfaktor - Företagets värdeskapande genom personliga medarbetarnätverk Författare: Madeleine Albrektson, Caroline Lindblad & Josefine Strömland Handledare: Carl R. Hellberg & Pia Siljeklint Nyckelord: värdeskapande, personliga medarbetarnätverk, kunskapsöverföring, kunskapsutveckling, humankapital, strukturkapital Syfte: Syftet är att beskriva och analysera fö

Förändringsarbete i komplexa organisationer - ledningens strategier och dess konsekvenser vid förändringar inom hälso- och sjukvården

För att lyckas med en förändring i komplexa organisationer har vi kommit fram till att det finns centrala delar som är nödvändiga. Medarbetare behöver vara delaktiga i förändringsprocessen för att de ska få förståelse och motivation i arbetet. Även ledningens strategier för kommunikation är viktig del för att få med sig medarbetarna i förändringsprocessen. Beroende på vilka strategier ledningen vä

Unlock my potential! - en uppsats om hur projektledare kan frigöra och ta tillvara individers kreativitet för att främja serviceorganisationers innovationsförmåga

Titel: Unlock my potential! – en uppsats om hur projektledare kan frigöra och ta tillvara individers kreativitet för att främja serviceorganisationers innovationsförmåga Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management Kurs: SMTX07 Service Management: Examensarbete – Magisterkurs, 15hp, VT 2010 Seminariedatum: 1 juni 2010 Författare: Kristin Lagerström och C

Kan gröna tomater få dina kunder att komma tillbaka? - En studie av om och hur företagets sociala ansvarstagande kan främja kundlojalitet

Syfte: Syftet är att beskriva och analysera om och hur företagets sociala ansvarstagande kan främja kundlojalitet. Metod: Utifrån efterforskning av fenomenet företags sociala ansvarstagande infann sig en förståelse av att socialt ansvarstagande kan ha en positiv inverkan på företagets prestation. Denna nyvunna information i kombination med vår tidigare kunskap om vikten av långsiktiga relationer v

Du är en av oss hos dem - Hur bemanningsföretag arbetar för att hantera den uthyrda personalens identifiering med flera organisationer samtidigt

I denna uppsats redovisas den del av organisationsteorin som diskuterar fördelen med att skapa en organisatorisk identitet. Den tidigare litteraturen tar sin utgångspunkt i att personalen är anställd och arbetar i en och samma organisation. I dag kan vi se början till en förändring i verkligheten då nya verksamhetsformer skapas i form av nätverksbaserade organisationer med mer diffusa gränser gent

Känslans Intelligens- en studie av betydelsen utav emotionell intelligens och mjuka värden i kundmötet

TITEL: Känslans intelligens- en studie av betydelsen utav emotionell intelligens och mjuka värden i kundmötet KURS: SMTX07 Examensarbete Magisterkurs FÖRFATTARE: Malena Askelid HANDLEDARE: Carl R Hellberg och Jan E Persson SYFTE: Syftet är att beskriva och analysera vikten av emotionell intelligens och de mjuka värdena i kundmötet och hur detta kan utvecklas med hjälp utav DAT (djurassisterad tera

Serviceföretagets val av distributionskanal

Titel: Serviceföretagets val av distributionskanal. Författare: Caroline Balling, Elisabet Lundin Handledare: Carl R Hellberg, Jan E Persson Nyckelord: Distributionskanal, serviceverksamheters särdrag, intern marknadsföring, extern marknadsföring, serviceerbjudande, servicekvalitet, servicemisslyckande, image, varumärke Syfte: Att beskriva och analysera hur serviceverksamheters särdrag kan påverka

Uppsägningar med ett kundorienterat perspektiv

Syftet med uppsatsen är att, utifrån service management-teorier om långsiktiga kundrelationer, förstå hur relationen mellan företag och uppsagda medarbetare påverkas under och efter en uppsägningsprocess. Utifrån syftet bidrar studien teoretiskt till service management-forskningen genom att utöka dess användningsområde till att innefatta interna kunder i uppsägnings-processer. Uppsatsens slutsatse

I rollen som följare - en studie av 80-talister i frontlinjen i tjänsteverksamheter

Bakgrund - Uppsatsen tar utgångspunkt i forskningsfältet följarskap som framhäver betydelsen av de som ledarna leder, följarna, för den organisatoriska framgången. Det finns ett behov av att förstå de roller som en följare kan ta och den grupp som svenska företagsledare uppfattar som en utmaning att förstå är 80-talisterna som nyligen gjort intåg på arbetsmarknaden och därför är av intresse att un

Strategisk omorientering mot ökat kundfokus- En studie om kundkontaktcenters roll i förändringsprocessen.

Some markets represent companies that offer similar products in terms of design, quality and price. In this reality competitive advantages have to be created and developed in other ways. Many companies have therefore chosen a market oriented strategy that focuses on the client and their needs. According to studies within the field of Service management the interaction between the company and the c

En jämförelse av osystematiskt och systematiskt tillvägagångssätt vid gallring av CV, och utseendets betydelse vid urval och rekrytering

I denna studie undersöktes om ett systematiskt tillvägagångssätt, i jämförelse med ett osystematiskt, ökar benägenheten att välja ut kvalificerade sökande till tjänsten som möbelförsäljare. Studien genomfördes som ett experiment. Inga signifikanta skillnader påvisades mellan grupperna. Vidare studerades om de diskriminerande variablerna ’sökandens attraktivitet’, ’sökandens kön’ och ’sökandens åld

En studie om specialiseringens konsekvenser gällande socialtjänstens klienter med missbruksproblematik.

Abstract Author: Anna Sjögren Supervisor: Helena Hansson The intent of The Swedish social law from 1970 was to contrive an integrated and generalised form of social work. Despite this, specialisation has become the most common form of organising social work. The aim of this study is to examine the consequences that specialisation has on an organisation, the social work managers and on the client

Vem skyddas av smittskyddslagen - En kvalitativ studie om smittskyddslagens konsekvenser för HIV-positiva

There is an ongoing debate in Sweden about the Communicable Disease Act and if it should be modified because of the negative impact it has on HIV-infected people. The law is said to be counterproductive and does not protect the general public against the infection. The Swedish Communicable Diseases Act is unique because it places all the responsibility on the infected person and they must give the

Varför all inclusive?

I denna uppsats genomförs en undersökning av vilka motiv som driver resebolag att erbjuda resor med all inclusive. För att försöka förklara fenomenet testas en teoretisk modell av marknaden för semesterresor empiriskt. Empirin syftar till att bringa klarhet i vilka förhållanden som råder på marknaden för all inclusive-hotell jämfört med för övriga hotell. De parametrar som inkluderas i modell och

Dynamic linkages between China and US equity markets under two recent financial crises

This paper explores and compares the effects of two financial crises (the 1997 Asian Financial Crisis and the 2007-2010 Subprime Financial Crisis) on short-run and long-run linkages between equity markets in China (mainland and Hong Kong) and US. In particular, we not only investigate the return causality relationships by applying vector autoregressive (VAR) analysis, but we also examine the volat

An analysis of Gold Market Volatility

This essay had tested for the significant influence of USD index and Euro index on Gold market traded in Dollar and Euro. The results show that the mean return of Gold in both markets is affected by the USD index as well as Euro index. However the variance in each market is only significantly affected by the currency that the market is being traded. Applying APGARCH shows that Gold market variance

Att leva som man lär? En studie om fem HR-chefers egen utveckling

Jag har valt att göra en studie om hur högt uppsatta HR-chefer ser på sin egen utveckling som ledare, i förhållande till att det arbetar med att utveckla andra ledare. Ämnet bottnar i en vilja att få en inblick i det yrke som jag snart ska ge mig in i och få en djupare insyn i vad det kan finnas för svårigheter i yrket som HR-chef. Jag har inte haft några avsikter att dra generella slutsatser, uta

Vi trivs bäst i öppna landskap, eller? En utvärdering av förändringen från cellkontor till öppna kontorslandskap hos Skatteverket i Helsingborg

Skatteverkets Helsingborgskontor genomgick för ungefär ett år sedan en organisationsförändring i form av ett byte från arbete i cellkontor till arbete i öppna kontorslandskap i en annan byggnad. Detta gjordes på grund av att det uppstod problem i den tidigare byggnaden. Denna utvärdering syftade till att undersöka hur medarbetare och sektionschefer upplever sig ha påverkats av förändringen i konto

Motpolen till populärkulturen

Att börja bli vuxen är inte alltid enkelt och det gör att en del problem uppstår. Genom media får ungdomar en bild av samhället om hur de förväntas vara, en bild som inte alltid är korrekt. Syftet med denna analys var därför att få fram hur vuxenvärlden som en motpol till övriga medier vill förmedla en mer korrekt bild till unga mellan 8-14 år. För att analysera hur denna motpol förmedlar olika bu

Kejsarens Nya Kläder: eller vad tycker de som jobbar med ISO14001?

This thesis is a fenomenological approach to percieved pros and cons of a mature ISO14001-certificate. I've also investigated if my interviewees have expeerienced an influence from their environmental management work to their personal environmental awareness. I also sought to see if these Environmental Management Officers thought that their having the certificate influences the general environ