Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 528162 sökträffar

Ledningsgrupp för BVP

 Anna Hjalmers MattssonordförandeAnna [dot] Hjalmers_Mattsson [at] psy [dot] lu [dot] se (Anna[dot]Hjalmers_Mattsson[at]psy[dot]lu[dot]se) Gunilla AhlinsekreterareGunilla [dot] Ahlin [at] psy [dot] lu [dot] se Pedagogik Carola AililedamotCarola [dot] aili [at] soc [dot] lu [dot] seTina Kindebergsuppleanttina [dot] kindeberg [at] soc [dot] lu [dot] se (tina[dot]kindeberg[at]soc[dot]lu[dot]se)Caroli

https://www.psy.lu.se/ledningsgrupp-bvp - 2025-01-16

Kontakt

StudierektorSimon GranérFil.dr., universitetslektor046-222 87 76simon [dot] graner [at] psy [dot] lu [dot] se (simon[dot]graner[at]psy[dot]lu[dot]se)Rum P132Anna Hjalmers Mattsson0730-71 93 15anna [dot] hjalmers_mattsson [at] psy [dot] lu [dot] se (anna[dot]hjalmers_mattsson[at]psy[dot]lu[dot]se)ProgramansvarigJean-Christophe RohnerJean-christophe [dot] rohner [at] psy [dot] lu [dot] se (Jean-chri

https://www.psy.lu.se/utbildning/dig-som-ar-student-vara-utbildningar/beteendevetenskapliga-programmet/kontakt - 2025-01-16

Barns psykiska hälsa och välbefinnande

Föräldrars och barns mentala representationer av omvårdnad och anknytning: Inverkan på föräldra-barn-relationen och på barnens psykiska välbefinnande under sen barndom och tidig pubertet. Projektledare/Kontaktperson: Elia Psouni, elia [dot] psouni [at] med [dot] lu [dot] seFöräldraskapets betydelse för barnets emotionella utveckling är ett centralt tema i diskussionen kring det ökade inslaget av p

https://www.psy.lu.se/forskning-0/utvecklingspsykologi/barns-psykiska-halsa-och-valbefinnande - 2025-01-16

Barns psykiska hälsa: Emotionell utveckling och scriptad kunskap om nära relationer

Projektledare/Kontaktperson: Elia Psouni, elia [dot] psouni [at] med [dot] lu [dot] seCentralt i anknytningsteori är begreppet ”trygg bas”. Bretherton (1990) föreslog att individens historia om trygg bas lagras i form av mentala representationer, så kallade trygg bas-skripter, secure base scripts (SBS). SBS innefattar således implicita kunskaper om relationer, som påverkar ens förväntningar, minne

https://www.psy.lu.se/forskning-0/utvecklingspsykologi/barns-psykiska-halsa-emotionell-utveckling-och-scriptad-kunskap-om-nara-relationer - 2025-01-16

Föräldrars vuxna anknytningsrepresentationer

Föräldrars vuxna anknytningsrepresentationer påverkar deras tankar, känslor och beteende gentemot sin partner och därmed deras gemensamma föräldraskap Centrala begrepp är äktenskapstillfredsställelse, arbetstillfredsställelse, föräldraskapstillfredsställelse och huruvida dessa kan skydda föräldrarna, och i synnerhet familjen, från stress och dess konsekvenser. I min forskning har jag även befattat

https://www.psy.lu.se/forskning-0/utvecklingspsykologi/foraldrars-vuxna-anknytningsrepresentationer - 2025-01-16

Det drabbade barnet och dess familj i sjukvården

Projektledare/Kontaktperson: Elia Psouni, elia [dot] psouni [at] med [dot] lu [dot] seProjektet analyserar psykologiska konsekvenser av kronisk sjukdom för drabbade barn, deras syskon och föräldrar. Olyckor, akuta eller kroniska sjukdomar och funktionshinder hos barn är dramatiska händelser som påverkar både barn och deras familjer, med potentiella långsiktiga konsekvenser inte bara för drabbade b

https://www.psy.lu.se/forskning-0/utvecklingspsykologi/det-drabbade-barnet-och-dess-familj-i-sjukvarden - 2025-01-16

Utvecklingen av hjärnan och beteende

Förhållandet mellan utvecklingen av hjärnan och beteende i ontogenetiskt och evolutionärt perspektiv Forskningsledare: Elia Psouni, elia [dot] psouni [at] med [dot] lu [dot] seNyckeltemat för denna forskningslinje är relationen mellan hjärnans utveckling och olika aspekter av den beteendemässiga utvecklingen i såväl ontogenetiskt som evolutionärt perspektiv. Detta är ett uppmärksammat forskningspr

https://www.psy.lu.se/forskning/forskningsavdelningar/utvecklingspsykologi/utvecklingen-av-hjarnan-och-beteende - 2025-01-16

Publications by Elia Psouni

Published original articles in referee-assessed international journals Han, G., Alfredsson, E., Cox, L., & Psouni, E. (in press). Variation in coparenting quality in relation to child age: Links to coparents’ relationship satisfaction and education. Scandinavian Journal of Psychology. Angelöw, A.*, Niwhede, V.*, & Psouni, E. (2023). Evaluating trauma-informed training for foster parents - a contro

https://www.psy.lu.se/forskning/utvecklingspsykologi/publications-elia-psouni - 2025-01-16

Media

(a)  Phylogenesis and evolutionary studiesThe paper “A unifying model of weaning in mammals reveals impact of carnivory on human development and evolution” (2012) received massive global attention in the media, not least in the internet. Various accounts of the findings were translated to a total of more than 20 languages and appeared in more than 1100 scientific & popular media websites within th

https://www.psy.lu.se/forskning-0/utvecklingspsykologi/media - 2025-01-16

Financing

Major Research Grants2012: Stiftelsen Promobilia SEK 400 000 (PI Lars Dahlin)2010-2012: Vetenskapsrådet SEK 680 000 /year for 3 years2009: Crafoordska Stiftelsen SEK 1 300 000  2009: Magnus Bergvalls Stiftelse SEK 50 0002009: Kristianstad Högskola, SEK 60 0002008: Crafoordska Stiftelsen SEK 96 0002006: Kristianstad Högskola SEK 120 0002003–2004: Kristianstad Högskola SEK 120 000Jul 2001–Jun 2003:

https://www.psy.lu.se/forskning-0/utvecklingspsykologi/financing - 2025-01-16

Beteendevetare i praktiken

Är du arbetsgivare och söker någon som kan ge nya perspektiv på din verksamhet, genomföra ett projekt och få insyn i nya metoder att studera mänskligt beteende? Då är våra beteendevetarstudenter rätt för er! På termin 5 på beteendevetenskapliga programmet kan studenterna välja att göra praktik på en arbetsplats. För er som vill ta emot en praktikant innebär det att ni får en medarbetare med en bre

https://www.psy.lu.se/samverkan/soker-du-en-praktikant/beteendevetare-i-praktiken - 2025-01-16

Rutiner och blanketter

Institutionen för psykologi är värdinstitution för programmet. Här finns programmets administration;programansvarigstudievägledareutbildningsadministratör.Du kan alltid vända dig till oss om du har frågor. Beteendevetenskapliga programmets (BVP) expedition finns på Instiutionen för psykologi och delar denna med fristående kurser i psykologi.BlanketterPraktikenAvtal om praktik (PDF, ny flik)Agreeme

https://www.psy.lu.se/utbildning/dig-som-ar-student-vara-utbildningar/beteendevetenskapliga-programmet/rutiner-och-blanketter - 2025-01-16

För praktikgivare

För dig som är praktikgivare Praktiken är viktig för beteendevetare! Studenterna skall själva ordna sina praktikplatser och vi vill gärna ha kontakt med nya spännande arbetsplatser inom alla sektorer. Om du är intresserad av en beteendevetarstudent är du välkommen att kontakta oss och läsa mer om hur det fungerar att vara praktikgivare! Beteendevetare i praktiken

https://www.psy.lu.se/praktikgivare - 2025-01-16

Arbetsmarknad och karriär

Vad gör egentligen en beteendevetare? Den frågan kommer du säkert att få många gånger under din utbildning! Det är inte alltid lätt att ge ett snabbt och enkelt svar på det, eftersom din bild av vad utbildningen skall leda till, kanske skiljer sig helt från vad din kursare tänker sig. Det kan också vara stor skillnad på vad de beteendevetare du kommer i kontakt med under utbildningstiden har för r

https://www.psy.lu.se/utbildning/dig-som-ar-student-vara-utbildningar/beteendevetenskapliga-programmet/arbetsmarknad-och-karriar - 2025-01-16

Arbets- och organisationspsykologi

Vid avdelningen för arbets- och organisationspsykologi bedriver vi utbildning och forskning i nära samverkan med det omgivande samhället och angränsande akademiska discipliner. På grund av omvärldskontakterna präglas forskning och praktik av olika samhällstrender. Psykosociala och organisatoriska förhållanden spelar en väsentlig roll för befolkningens hälsa och arbetsförmåga. Således är arbets- oc

https://www.psy.lu.se/forskning/forskningsavdelningar/arbets-och-organisationspsykologi - 2025-01-16

Förberedelser inför praktiken

Det är viktigt att komma igång i tid! Hur hittar jag praktikplats?För att kunna registreras på praktikkursen behöver du hitta en praktikplats och praktikplatsen skall godkännas av kursansvarig lärare. Börja med att fundera på inom vilket område du vill göra din praktik och vilka organisationer du finner intressanta. Skriv ner dina tankar och försök formulera vad du kan tillföra arbetsplatsen och v

https://www.psy.lu.se/utbildning/dig-som-ar-student-vara-utbildningar/beteendevetenskapliga-programmet/praktik-beteendevetare/forberedelser-infor-praktiken - 2025-01-16

Klinisk psykologi

Klinisk psykologi är den del av psykologin som handlar om förståelse och förklaring av psykiska störningar (psykopatologi), psykologiska faktorer som påverkar somatiska sjukdomar (psykosomatik), och behandling av dessa med psykologiska metoder – dvs. olika former av psykoterapi. Den kliniska psykologin innehåller en mängd olika skolbildningar eller traditioner som bygger på vitt skilda teorier, an

https://www.psy.lu.se/forskning/forskningsavdelningar/klinisk-psykologi - 2025-01-16

Kognition

Kognition behandlar de grundläggande psykologiska funktionerna som minne, beslutsfattande, emotion, uppmärksamhet och perception På avdelningen bedrivs aktiv forskning inom ett antal områden, exempelvis:Beräkningsmässig kognitiv psykologi handlar om att använda matematiska modeller för att förstå psykologiska fenomen. Exempelvis studeras hur ords betydelse kan mätas, vilket har tillämpningar inom

https://www.psy.lu.se/forskning/forskningsavdelningar/kognition - 2025-01-16

Lund Psychological Reports

The SOL project: Attrition report (pdf, opens in new window)Volume 20, No. 1, 2024Benjamin Claréus, Daiva Daukantaitė, Margit Wångby-Lundh, Lars-Gunnar Lundh, Jonas Bjärehed, Lo Foster, Moa NilssonLacking structures of communication for teachers in Sweden, a focus group study (PDF)Volume 19, No. 2, 2019Elinor SchadThe SOL project: Attrition report Evaluating respondent attrition in a 10-year follo

https://www.psy.lu.se/lund-psychological-reports - 2025-01-16