Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 533986 sökträffar

Prepared and engaged students in seminars

Av micol [dot] mieli [at] ses [dot] lu [dot] se (Micol Mieli, Department of Service Studies) - publicerad 11 januari 2023 Engaging students during seminars is a common challenge for higher education teachers. Learning is always the outcome of the students’ activity, and teachers can only facilitate, encourage, hinder or discourage learning (Ambrose et al., 2010). Indeed, a seminar only works if pa

https://www.education.lu.se/artikel/prepared-and-engaged-students-seminars - 2025-04-15

Projekt kring fusk ska hjälpa lärare examinera rätt

Av annika [dot] persson [at] ses [dot] lu [dot] se (Annika Persson, kommunikatör på Institutionen för tjänstevetenskap) - publicerad 20 januari 2023 ChatGPT är en av de AI-tjänster som används vid fusk. Studiefusket ökade med uppåt 200% under covid-åren. I spår av detta har Lunds universitet startat ett projekt för att förebygga vilseledande vid examination (eller fusk som vilseledande kallas till

https://www.education.lu.se/artikel/projekt-kring-fusk-ska-hjalpa-larare-examinera-ratt - 2025-04-15

The potential impact of AI tools on assessment

Av rachel [dot] forsyth [at] rektor [dot] lu [dot] se (Elin Bommenel and Rachel Forsyth) - publicerad 26 januari 2023 What are AI writing tools and how do they affect our assessments? Three main options for considering AI writing tools in assessment are: 1. to ban their use, 2. to assume that they may be used, and set tasks which incorporate them or 3. require them to be used – to fully incorporat

https://www.education.lu.se/artikel/potential-impact-ai-tools-assessment - 2025-04-15

Arbetsgrupp ska titta på ChatGPTs påverkan på undervisningen

Av anna [dot] mansfeld [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Anna Mansfeld, kommunikatör, Kommunikativt verksamhetsstöd) - publicerad 1 februari 2023 AI-boten ChatGPT som släpptes av OpenAI i slutet av 2022 har orsakat stor uppmärksamhet och oro hos många lärare. Nu ska en arbetsgrupp få i uppdrag att se över hur man kan stötta lärare i hanteringen av examinationer. Foto: Ali Shah Lakhani från Uns

https://www.education.lu.se/artikel/arbetsgrupp-ska-titta-pa-chatgpts-paverkan-pa-undervisningen - 2025-04-15

Det finns ett före och ett efter ChatGPT

Av peter [dot] kjallkvist [at] ehl [dot] lu [dot] se (Peter Kjällkvist, kommunikatör på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet) - publicerad 23 februari 2023 ChatGPT skriver kod för en enkel hemsida AI-chatten kan svara på frågor, översätta, skriva kod, eller författa en spännande novell. Möjligheterna fascinerar och kanske oroar en del, men vad är ChatGPT? – I mina ögon fyller chat-botten främst

https://www.education.lu.se/artikel/det-finns-ett-fore-och-ett-efter-chatgpt - 2025-04-15

Inkluderande undervisning för att främja alla studenters möjligheter att delta på lika villkor

Av emma [dot] severinsson [at] kultur [dot] lu [dot] se (Cecilia Andersson, Lisa Engström, Emma Severinsson och Sara Tanderup Linkis, Institutionen för kulturvetenskaper) - publicerad 31 mars 2023 Sedan ungefär ett år tillbaka arbetar gruppen för Inkluderande undervisning på Institutionen för kulturvetenskaper för att främja alla studenters möjligheter att delta på lika villkor i undervisningen. V

https://www.education.lu.se/artikel/inkluderande-undervisning-att-framja-alla-studenters-mojligheter-att-delta-pa-lika-villkor - 2025-04-15

NORDUnet avbryter pågående upphandling av lärplattform

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 21 april 2023 En ny upphandling med korrigerat och förtydligat underlag kommer att publiceras i nästa vecka. Foto: Christina @ wocintechchat.com från Unsplash.com. Just nu pågår en upphandling av lärplattform via NORDUnet, som har tagit beslutet att avbryta upphandlingen på grund av påtalade oklarheter kri

https://www.education.lu.se/artikel/nordunet-avbryter-pagaende-upphandling-av-larplattform - 2025-04-15

Gör din undervisning mer tillgänglig och inkluderande – steg för steg!

Av hakan [dot] eftring [at] certec [dot] lth [dot] se (Håkan Eftring, Certec, Institutionen för designvetenskaper, LTH) - publicerad 27 april 2023 Den viktigaste insikten är att studenter är olika och behöver olika sätt att bli motiverade, olika sätt att ta till sig kunskap och olika sätt att presentera sin kunskap. Studenterna ska kunna fokusera på sitt lärande och känna sig välkomna. Hur ska jag

https://www.education.lu.se/artikel/gor-din-undervisning-mer-tillganglig-och-inkluderande-steg-steg - 2025-04-15

Lärare berättar om återbruk av erfarenheter och material från pandemin

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 17 augusti 2023 Med en improviserad hemmastudio, gratis mjukvara och en intensivkurs på nätet i filmredigering kunde lärare ta sitt samhällsansvar och producera digitalt undervisningsmaterial från karantän. I ett fall på avdelningen för konstruktionsteknik visade kursutvärderingen på en klar förbättring fr

https://www.education.lu.se/artikel/larare-berattar-om-aterbruk-av-erfarenheter-och-material-fran-pandemin - 2025-04-15

Upphandling av lärplattform avbryts igen

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 8 september 2023 Den pågående upphandlingen av lärplattform via NORDUnet har avbrutits igen på grund av överklagande. I våras fick upphandlingen avbrytas på grund av oklarheter i anbudsförfarandet. Här kommer en kort uppdatering av läget just nu. Foto: Mimi Thian från Unsplash.com Vad händer nu? Upphandlin

https://www.education.lu.se/artikel/upphandling-av-larplattform-avbryts-igen - 2025-04-15

Hallå där Rachel Forsyth!

Publicerad 27 oktober 2023 Lär känna Rachel Forsyth, numera anställd som pedagogisk utvecklare på Enheten för undervisningsstöd. Rachel kommer ursprungligen från Storbritannien. Hon arbetade länge som pedagogisk utvecklare på Manchester Metropolitan University, med inriktning på examination och lärande online. Där undervisade hon också nya universitetslärare.  Hur kommer det sig att du ville arbet

https://www.education.lu.se/artikel/halla-dar-rachel-forsyth - 2025-04-15

Utveckla din pedagogiska kompetens med AHU:s kurser våren 2024

Av steven [dot] curtis [at] ahu [dot] lu [dot] se (Steven Curtis, AHU) - publicerad 30 oktober 2023 Fördjupa din pedagogiska kompetens, generellt eller i relation till särskilda uppdrag och utmaningar, genom att delta i AHU:s högskolepedagogiska kurser. Sista ansökningsdag för vårens kurser är den 28 november 2023. Anmäl dig till vårens högskolepedagogiska kurser och utveckla din pedagogiska kompe

https://www.education.lu.se/artikel/utveckla-din-pedagogiska-kompetens-med-ahus-kurser-varen-2024 - 2025-04-15

Pint* of Science

Publicerad 18 maj 2021 Pint* of Science är en årlig internationell vetenskapsfestival som äger rum varje maj över hela världen. Målet är att ta forskare närma samhället för att berätta om de senaste händelserna i vetenskapens värld. Med att delta i evenemang kommer du att kunna träffa och diskutera med de män och kvinnor som formar morgondagens vetenskap. Sofie Ceberg representerar Lunds Universit

https://www.msf.lu.se/artikel/pint-science - 2025-04-15

How does C-RAD Catalyst HD enable research into FLASH Radiotherapy?

Publicerad 25 augusti 2021 FLASH-bestrålning är en form av strålbehandling där behandlingen levereras med ultrahög dosrat, över 100 Gy/s. Vid en behandling ges en hög dos på ca 30 Gy. Studier har visat att denna typ av behandling kan ha en skonande effekt på normalvävnad, samtidigt som tumörkontrollen bibehålls. Det är dock viktigt att veta att strålningen levereras till precis rätt volym. På LU o

https://www.msf.lu.se/artikel/how-does-c-rad-catalyst-hd-enable-research-flash-radiotherapy - 2025-04-15

SWE-RAYS 2022

Publicerad 3 juni 2022 Swedish Radiation Research Association for Young Scientists (SWE-RAYS) håller en workshop 23-25 augusti i Stockholm. SWE-RAYS riktar sig till unga forskare inom strålningsrelaterade fält. Sista dagen för anmälan är 15:e juni. Läs här för mer info!

https://www.msf.lu.se/artikel/swe-rays-2022 - 2025-04-15

Pedagogiskt pris till Lena Jönsson

Publicerad 16 september 2022 Lena Jönsson har tilldelats Vårdvetenskapliga Studentföreningens medlemmars Pedagogiska Pris 2022 med följande motivering: "Lena är en lärare för studenter på röntgensjuksköterskeprogrammet och undervisar i strålningsfysik. Studenter benämner henne som den bästa föreläsare de har haft, är pedagogisk, bryr sig och finns alltid tillgänglig för studenterna. Hon uppmuntrar

https://www.msf.lu.se/artikel/pedagogiskt-pris-till-lena-jonsson - 2025-04-15

Digital open-book exam - an option for covid spring?

Published 8 March 2021 Photo by Markus Spiske on Unsplash Covid-19 has forced us to find alternatives to our traditional exam methods, alternatives that work digitally and on remote. The most common ways to deal with this have been to try to squeeze the traditional methods into a digital format, reduce the time available and add remote “surveillance” of the students. These alternatives have worked

https://www.education.lu.se/en/article/digital-open-book-exam-option-covid-spring - 2025-04-15

Easier with formative assessment

By bjorn [dot] fritz [at] kultur [dot] lu [dot] se (Björn Fritz) - published 8 March 2021 As long as we need to examination remotley, we will need to do it in partly new ways. There are no methods for "translating" an examination on campus into the same examination done at home, and different forms of examination handle the adjustments needed differently. Photo by pan xiaozhen on Unsplash Home exa

https://www.education.lu.se/en/article/easier-formative-assessment - 2025-04-15

Here’s what we did – monitoring in Zoom

Published 8 March 2021 In times when the majority of students need to take exams in an online environment, there are many teachers who wish to monitor the exam via camera surveillance in Zoom. There are many different ways to handle this, Karin Bergman from the department of economics has written about how she approaches this. Foto: Patrick on Unsplash We have used Zoom monitoring in a couple of e

https://www.education.lu.se/en/article/heres-what-we-did-monitoring-zoom - 2025-04-15