Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 540069 sökträffar

Är du rädd att bli Zoom-bombad?

Vad innebär Zoom-bombning och hur skyddar du dig? Photo by Ryan Quintal on Unsplash I samband med att e-mötesverktyget Zoom började användas allt mer, blev det samtidigt utsatt för en del intrång. Besök från obehöriga gäster som stör mötet genom att dela otrevliga bilder eller skriva olämpliga texter i chatten har fått namnet Zoom-bombning. Som lärare på Lunds universitet skyddar du dig mot detta

https://www.education.lu.se/artikel/ar-du-radd-att-bli-zoom-bombad - 2025-09-23

Ny kurs om Universell design för lärande (UDL) på engelska

Vad är tillgänglighet? Vad är god undervisning? I höst ges kursen The inclusive classroom – diversity and universal design for learning, som ett samarbete mellan olika pedagogiska enheter på Lunds universitet. Foto: Patrick Perkins från Unsplash.com.Gruppen studenter med någon funktionsnedsättning är tre gånger större idag än för tio år sedan. Vill du veta mer om hur du kan underlätta för dessa st

https://www.education.lu.se/artikel/ny-kurs-om-universell-design-larande-udl-pa-engelska - 2025-09-23

Råd till dig som är lärare: skriv en GAI-policy!

Generativa AI-verktyg hör numera till vardagen och alla som arbetar på Lunds universitet behöver anpassa sig efter läget. Till din hjälp finns en mall som du kan ladda ner och anpassa efter dina behov. Foto: Google DeepMind från Unsplash.com.För att undvika otillåten användning av verktygen är det viktigt att informera studenterna om vilka regler som gäller för just dem. Det är läraren i den aktue

https://www.education.lu.se/artikel/rad-till-dig-som-ar-larare-skriv-en-gai-policy - 2025-09-23

Tillgänglighetsprojektet – hur går det?

Nu har tillgänglighetsprojektet pågått i ungefär två månader, och ni är kanske nyfikna på hur det går? Ann-Catrin Johansson och Lotta Åbjörnsson som driver projektet har svarat på några frågor. Varför är projektet viktigt?Tillgänglighetsprojektet är viktigt för att tillgänglighet och inkluderande undervisning är en så aktuell fråga för universitet. Idag är gruppen studenter som tar sig vidare till

https://www.education.lu.se/artikel/tillganglighetsprojektet-hur-gar-det - 2025-09-23

Rachel Forsyth invald till expertgrupp för Digital Education Content i EU

Rachel Forsyth vid Enheten för undervisningsstöd är utvald till att vara en av EU:s experter inom expertgrupp för digital undervisning (Digital Education Content - DEC), som är en undergrupp till EEA, europeiska utbildningsområdet (European Education Area). Foto: Johan PerssonEn ny expertgrupp för digitalt utbildningsinnehåll (DEC) har inrättats av Europeiska kommissionen. Gruppen arbetar med hand

https://www.education.lu.se/artikel/rachel-forsyth-invald-till-expertgrupp-digital-education-content-i-eu - 2025-09-23

Bings AI-verktyg Copilot – nu för studenter

Studenter vid Lunds universitet kan nu logga in i Microsoft Bings generativa AI-verktyg Copilot med sitt studentkonto. På det viset skyddas deras uppgifter bättre än när de använder den publika versionen. Det innebär att det nu finns ett GAI-verktyg som alla studenter har likvärdig tillgång till och som du därför kan använda i undervisningen utan att exkludera någon. Anställda kan redan sedan tidi

https://www.education.lu.se/artikel/bings-ai-verktyg-copilot-nu-studenter - 2025-09-23

Prata med dina studenter om generativa AI-verktyg

Verktyg för generativ AI (GenAI eller GAI) kan ha en plats i utbildningssammanhang, men dessa verktyg innebär också utmaningar. Vi lär oss alla om dessa frågor tillsammans, och det är viktigt för lärare att ha öppna samtal med studenterna om användningen av GenAI i studierna. Den här artikeln innehåller förslag på hur du kan starta och upprätthålla sådana diskussioner med dina studenter. Ignorera

https://www.education.lu.se/artikel/prata-med-dina-studenter-om-generativa-ai-verktyg - 2025-09-23

Alumn: Jonna Hägg

The Sound Bench: The Garden During the Sustainability Week (3-8 May 2021) and until mid-summer, the bench will be placed in the Botanical Garden, where a site-specific sound artwork has been developed especially for the bench by the artist Jonna Hägg. For several years Jonna Hägg has been exploring how the soundscape of the world in general is changing. Human sounds have become so pervasive on ear

https://www.khm.lu.se/artikel/alumn-jonna-hagg - 2025-09-23

Alumn: LealVeileby

Wherever the Sunbeam falls May 8 - June 6 Curator: C. Grace Chang As long as there’s light, life carries on—the only variable is the form it takes. Through play and elements of speculative fiction, this exhibition explores this vital connection. In both Kenji Hirotomi and Yankun Yang’s interactive installation Speech Painter and LealVeileby’s new works, life is converted into light beams. But whil

https://www.khm.lu.se/artikel/alumn-lealveileby - 2025-09-23

Alumn Gabriel Karlsson tilldelas Fredrik Roos stipendium

Konstnären Gabriel Karlsson (f. 1988) tilldelades under torsdagen 2021 års upplaga av Fredrik Roos stipendium. Stipendiet omfattar 600 000 kr och är därmed ett av Sveriges största. En stipendiatutställning med Gabriel Karlssons konst genomförs på Artipelag mellan den 7 maj och 6 juni. Utställningen på Artipelags hemsida   Fredrik Roos Stiftelses hemsida  

https://www.khm.lu.se/artikel/alumn-gabriel-karlsson-tilldelas-fredrik-roos-stipendium - 2025-09-23

Alumn: On Hold

ON-HOLD 14. – 16. May 2021 An exhibition stored by Johan Nahoj with contributions by Olof Broström, Kah-Bee Chow, Ingrid Furre, Helen Haskakis,  Carl-Oskar Jonsson, Ellinor Lager, Olof Marsja, David Nilson, Olof Nimar,  Anne-Marte Overaa, Marie Raffn and Titus Wonsey. Opening Friday 14. May at 16:00 – 22:00 Saturday & Sunday open 11:00 – 16:00 ALTA ART SPACE Celsiusgatan 40 Malmö Sweden altaartspa

https://www.khm.lu.se/artikel/alumn-hold - 2025-09-23

"The idea of exhibition as we understand it is also shifting"

It is time for Malmö Art Academy's Annual exhibition (May 12 - June 11) which also this year is digital, with work from all of our students as well as some collaboration projects. Teacher and former student Youngjae Lih has been coordinating the exhibition. How have you been working together with the students? -I've mostly been coordinating the students' work and the online platform. Displaying ar

https://www.khm.lu.se/artikel/idea-exhibition-we-understand-it-also-shifting - 2025-09-23

Digital promovering av Heimo Zobernig

Konstnärliga fakultetens utnämnda hedersdoktor 2021, konstnären Heimo Zobernig, installeras vid en digital ceremoni vid Lunds universitet den 28/5 kl 12. Konsthögskolan utnämnde Zobernig till hedersdoktor under förra året och planerar att arrangera ett symposium med anledningen av utnämningen, men detta blir av först våren 2022.  Länk till ceremonin 28/5 Läs mer om Heimo Zobernig

https://www.khm.lu.se/artikel/digital-promovering-av-heimo-zobernig - 2025-09-23

Det motsägelsefulla biblioteket

Bland de senaste inköpen till Konsthögskolans bibliotekssamling finns två böcker med motsägelsefulla titlar: ”Great Women Artists” och ”Why Have There Been No Great Women Artists?”. Sophie Nilsson, vikarierande bibliotekarie, berättar om bakgrunden till den roliga bild som hon lade ut på bibliotekets Instagram och hur urvalet av böcker fungerar. Var instagram-bilden medveten? -Nja, den var ganska

https://www.khm.lu.se/node/1225 - 2025-09-23

Edstrandska Stiftelsens stipendier 2021

Styrelsen Edstrandska Stiftelsen har beslutat att dela ut tre stora stipendier om 400 000 kr vardera till de verksamma konstnärerna Lena Bergendahl, Nicklas Randau och Johan Österholm, samt fyra stipendier om 100 000 kr vardera till avgångsstudenterna vid Konsthögskolan i Malmö, Louise Hammer, Olle Helin, Fanny Hellgren och Dag Kewenter. Sedan 2011 samarbetar Edstrandska Stiftelsen med Konsthögsko

https://www.khm.lu.se/artikel/edstrandska-stiftelsens-stipendier-2021 - 2025-09-23