Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 533280 sökträffar

Så här gjorde vi - tentor med kameraövervakning i Zoom

Publicerad 2 mars 2021 Under pandemin, då de allra flesta studenter behövde tentera på distans fanns det många lärare som ville ersätta övervakningen i sal med kameraövervakning via Zoom. Det kanske bara behövs i undantagsfall i fortsättningen och det finns många olika sätt att hantera detta på, men nedan skriver Karin Bergman från Nationalekonomi om hur de gjorde. Foto: Patrick on Unsplash Vi har

https://www.education.lu.se/artikel/sa-har-gjorde-vi-tentor-med-kameraovervakning-i-zoom - 2025-02-11

Vikten av förlängd skrivtid

Publicerad 25 februari 2021 Som svenskt lärosäte behöver Lunds universitet se till så att studenter med funktionsnedsättning kommer i jämförbar situation med andra studenter. Du som är kursansvarig eller examinator kan behöva göra justeringar för att undervisningen och examinationen ska vara tillgänglig för studenter som har en funktionsnedsättning. Photo by Lukas Blazek on Unsplash En del student

https://www.education.lu.se/artikel/vikten-av-forlangd-skrivtid - 2025-02-11

Muntlig tenta via Zoom

Publicerad 25 februari 2021 På en masterkurs i handelsteori där ordinarie tentamen genomfördes skriftligt i sal innan pandemin slog till, genomfördes omtentamen och uppsamlingstentamen muntligt i Zoom. Photo by ThisisEngineering RAEng on Unsplash Kursen hade ca 20 studenter och för att efterlikna salstentamens utformning utfördes den tentamen i två delar. Studenterna fick olika starttider för tent

https://www.education.lu.se/artikel/muntlig-tenta-zoom - 2025-02-11

Att skapa förutsättningar för att undvika fusk

Publicerad 25 februari 2021 På ekonomihögskolan utbildar Peter Jochumzen studenter i kurser kring matematik och mikroekonomi. Han menar att det finns stora utmaningar i kring hur man hanterar fusk där studenternas kunskap inte kan testas genom exempelvis uppsatser.  Peter skriver: I min mening  är den största utmaningen med hemtentamen att förhindra fusk. Särskilt gäller detta situationer då man v

https://www.education.lu.se/artikel/att-skapa-forutsattningar-att-undvika-fusk - 2025-02-11

Låt studenterna ta del av varandras arbeten!

Publicerad 1 juni 2020 Hur kan studenterna se varandras arbete? Det finns inget rätt eller fel, skriver Sahar Valizadeh, bara olika strategier! Foto från John Schnobrich (Unsplash)  Vill du att dina studenter ska kunna se varandras arbeten? Av Sahar Valizadeh Det är många som frågar om hur man ska gå tillväga för att studenter ska kunna ta del av varandras arbeten. Ibland är det för att kursens up

https://www.education.lu.se/artikel/lat-studenterna-ta-del-av-varandras-arbeten - 2025-02-11

Guider för studenter av studenter

Av jennie [dot] paldanius [at] ldc [dot] lu [dot] se (Jennie Paldanius) - publicerad 26 maj 2020 Visste du att det finns en ny guide för studenter av studenter om Lunds universitets vanligaste digitala verktyg? Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash Det är ju inte den digitala lärmiljön som ska utmana våra studenter utan snarare ämnet. Ibland har dina studenter trots allt frågor kring hur man hanterar

https://www.education.lu.se/artikel/guider-studenter-av-studenter - 2025-02-11

Använd universitetets alla resurser

Publicerad 19 maj 2021 Ett av de enklaste sätten att få till variation i undervisningen är att dra nytta av de olika resurser som finns inom universitetet. Foto: Quino Al via Unsplash Många lärare vill få större variation och mer interaktivitet i sin undervisning, men har kanske inte tiden som krävs för att arbeta om kursupplägg eller lära sig nya verktyg. Utöver att ta del av de tips och tricks s

https://www.education.lu.se/artikel/anvand-universitetets-alla-resurser - 2025-02-11

Gör inspelade föreläsningar mer engagerande med kringmaterial

Av bjorn [dot] fritz [at] kultur [dot] lu [dot] se (Björn Fritz) - publicerad 19 maj 2021 Variation i undervisningen är en nyckel till att få till en levande och engagerande kurs. En del i denna variation är den förinspelade videoföreläsningen och kringmaterial till den. Foto: Priscilla Du Preez På avdelningen för konsthistoria och visuella studier finns Björn Fritz som aktivt arbetar för att hitt

https://www.education.lu.se/artikel/gor-inspelade-forelasningar-mer-engagerande-med-kringmaterial - 2025-02-11

Exkursioner på distans

Av bjorn [dot] fritz [at] kultur [dot] lu [dot] se (Björn Fritz) - publicerad 19 maj 2021 Hur gör man ett inspelat besök på ett museum, i en samling eller i en annan miljö? Med inspelade exkursioner kan man besöka platser som studenterna inte kan ta sig till (om de t.ex. är för långt bort eller inte tar emot studentgrupper). Man kan också tänka sig att studenterna gör exkursionen på egen hand på e

https://www.education.lu.se/artikel/exkursioner-pa-distans - 2025-02-11

Grupparbeten online

Av mats [dot] blomberg [at] sambib [dot] lu [dot] se (Mats Blomberg) - publicerad 19 maj 2021 Grupparbeten är ett vanligt inslag i många kurser på universitetet, och de kräver alltid att studenterna tar ett stort ansvar för sitt eget lärande. Att dela ut grupparbeten när undervisningen sker på distans, och studenterna kanske inte har möjlighet att träffas som vanligt innebär att förutsättningarna

https://www.education.lu.se/artikel/grupparbeten-online - 2025-02-11

Interaktivitet i Zoom

Publicerad 19 maj 2021 Som många andra har jag upplevt att Zoom-föreläsningar lätt känns ”platta” och att det är svårt att veta om man har studenterna med sig. För att göra något åt detta har jag testat olika sätt att aktivera studenterna under föreläsningarna i Zoom. Foto: Celpax via Unsplash Bi-kupor med hjälp av breakout-rum  På salsföreläsningar har jag ofta bett studenterna att diskutera någo

https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-i-zoom - 2025-02-11

Launch of IEA’s Special Report on Clean Energy Innovation

Published 2 July 2020 The International Energy Agency releases a Special Report on Clean Energy Innovation on Thursday, 2 July. Professor Lena Neij from the IIIEE Policy analysis team participated in the process.The new report identifies the critical areas where accelerated innovation is urgently needed if countries and companies are to meet their ambitions for net-zero emissions.This special repo

https://www.iiiee.lu.se/article/launch-ieas-special-report-clean-energy-innovation - 2025-02-11

PhD Student Steven Curtis Receives 'Best Presenter' Award at New Business Models Conference

Published 9 July 2020 IIIEE Phd Student Steven Kane Curtis presented at the 5th International (and Virtual) Conference on New Business Models on 1-2 July 2020. The conference was hosted by Radboud University in Nijmegen, the Netherlands, with the theme to explore the role of business models in transition. Among the nearly 100 presenters, Steven was awarded the award for “Best Presenter”. In his pr

https://www.iiiee.lu.se/article/phd-student-steven-curtis-receives-best-presenter-award-new-business-models-conference - 2025-02-11

New publication from the Urban Sharing Research Team

Published 13 July 2020 City Report no. 2: "Urban Sharing in Toronto" The Urban Sharing Team at IIIEE, lead by Principal Investigator Prof. Oksana Mont, has published their second City Report for the Urban Sharing research programme.“Urban Sharing in Toronto” explores the landscape of the sharing economy in the city context. This research is a result of a Mobile Research Lab conducted in the autumn

https://www.iiiee.lu.se/article/new-publication-urban-sharing-research-team - 2025-02-11

New publication from Katharina Reindl

Published 11 August 2020 "Agency and capacity in the planning and design phase of building renovations" Postdoctoral fellow Katharina Reindl has published a new article in Energy Efficiency.Abstract:The building sector is a large energy consumer and is responsible for high CO2 emissions; hence, improving the energy performance of buildings is vital. Building renovations open opportunities to impro

https://www.iiiee.lu.se/article/new-publication-katharina-reindl - 2025-02-11

IIIEE launches new project on Massive Urban Missions

Published 12 August 2020 Funded by the Swedish Energy Agency, the IIIEE at Lund University in collaboration with researchers at Linköping University are launching a new project called Massive Urban Missions (MUM) on advancing and delivering climate neutral cities. Associate Professor Kes McCormick and Professor Jenny Palm are the researchers at the IIIEE leading the activities. Two doctoral resear

https://www.iiiee.lu.se/article/iiiee-launches-new-project-massive-urban-missions - 2025-02-11

New postdoctoral position!

Published 19 August 2020 The post-doctoral candidate will work in the area of policy analysis related to the Circular Economy. The post-doctoral candidate will contribute to the development of knowledge, and policy analysis addressing policies to further Circular Economy developments, with a special focus on policies as drivers and barriers for Circular Business Models. Read more about the positio

https://www.iiiee.lu.se/article/new-postdoctoral-position - 2025-02-11

MSC Graduate gains double awards

Published 27 August 2020 Maria Jäppinen awarded by ISWA Young Professionals Group Our MSC graduate Maria Jäppinen participated in the 3rd ISWA YPG Online Conference on the 17th and 18th of July 2020. The theme of the conference was “Transition to a Circular Economy: Innovation and sustainability in waste management systems”. In an abstract competition for young researchers, Maria was awarded first

https://www.iiiee.lu.se/article/msc-graduate-gains-double-awards - 2025-02-11