Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 533525 sökträffar

Vi lärare: Inkluderingstanken i skolan problematiseras i ny bok

Vi lärare: Inkluderingstanken i skolan problematiseras i ny bok Vi lärare: Inkluderingstanken i skolan problematiseras i ny bok Av Caroline Cabot - Publicerad den 24 september 2024 Sverige är det land som har flest elever i ordinarie klassrum, men vi ser inte den positiva utveckling som vi önskat för alla elever. Tvärtom går var fjärde elev ut grundskolan med underkänt betyg i ett eller flera ämne

https://www.uvet.lu.se/article/vi-laerare-inkluderingstanken-i-skolan-problematiseras-i-ny-bok/ - 2025-02-01

Webbinarium 20 januari om utmaningarna med ChatGPT och OpenAI

Webbinarium 20 januari om utmaningarna med ChatGPT och OpenAI Webbinarium 20 januari om utmaningarna med ChatGPT och OpenAI Publicerad den 13 januari 2023 Fredag den 20 januari kl. 13.00 ges ett webbinarium på det högaktuella temat Handling the impact of AI tools on assessment at LU. Syftet är att stötta lärare och förklara vad AI-chattroboten ChatGPT gör, vilka de möjliga utmaningarna är för LU,

https://www.uvet.lu.se/article/webbinarium-20-januari-om-utmaningarna-med-chatgpt-och-openai/ - 2025-02-01

Ylva Hamnell-Pamment disputerar

Ylva Hamnell-Pamment disputerar Ylva Hamnell-Pamment disputerar Av Caroline Cabot - Publicerad den 25 oktober 2023 Den 27 oktober disputerar Ylva Hamnell-Pamment, klockan 13.15 på LUX i sal C 121 Helgonavägen 3 i Lund. Avhandlingens titel är: Sensemaking in chemistry at upper secondary school  Opponent är: Niklas Gericke, professor i naturvetenskapernas didaktik från Karlstads universitet, Institu

https://www.uvet.lu.se/article/ylva-hamnell-pamment-disputerar/ - 2025-02-01

Our former student Sanne Johansson in Sydsvenskan

Our former student Sanne Johansson in Sydsvenskan Our former student Sanne Johansson in Sydsvenskan By Caroline Cabot - Published 19 November 2024 "Sanne earned her doctorate – returned to middle school" is the headline of the Sydsvenskan feature on Sanne Johansson. Originally a biologist with a PhD on wood-decaying fungi, she discovered a passion for teaching. Thanks to the Complementary Teacher

https://www.uvet.lu.se/en/article/kpu-alumnen-sanne-johansson-i-sydsvenskan/ - 2025-02-01

Strong criticism of inclusion: "Students have different needs"

Strong criticism of inclusion: "Students have different needs" Strong criticism of inclusion: "Students have different needs" By Caroline Cabot - Published 1 November 2024 An increasing number of researchers question whether the focus on physical inclusion in regular classrooms benefits students with autism and ADHD, who often struggle with sensory sensitivity and concentration issues. Mona Holmqv

https://www.uvet.lu.se/en/article/stark-kritik-mot-inkludering-elever-har-olika-foerutsaettningar/ - 2025-02-01

Two New Professors in Education Sciences

Two New Professors in Education Sciences Two New Professors in Education Sciences By Caroline Cabot - Published 24 January 2024 We now welcome two new professors in education sciences: Mona Holmqvist, specializing in research on schools and the teaching profession, and Katarina Mårtensson, who becomes Lund University's very first professor in education sciences with a focus on research on higher e

https://www.uvet.lu.se/en/article/tvaa-nya-professorer-i-utbildningsvetenskap/ - 2025-02-01

Jonatan Nästesjö: What does luck really mean in academia?

Jonatan Nästesjö: What does luck really mean in academia? Jonatan Nästesjö: What does luck really mean in academia? By Caroline Cabot - Published 8 October 2024 [Translate to English:] När allt känns som ett lotteri, då kan vi lika gärna hjälpa varandra. Så sa en postdoktor som Jonatan Nästesjö intervjuade. Foto: Unsplash Researchers’ talk about luck contradicts the view that success is purely a r

https://www.uvet.lu.se/en/article/vad-betyder-egentligen-tur-i-akademin/ - 2025-02-01