Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 526986 sökträffar

Campus Open 2014

Campus Open 2014 Campus Open 2014 Publicerad den 22 oktober 2014 Den 14 november arrangeras Campus Open för tredje gången. Som tidigare år blir det en hel eftermiddag där alla intresserade och nyfikna får möjlighet att ta del av ett axplock av vår forskning. Årets Campus Open bjuder på 19 öppna föreläsningar inom så vitt skilda teman som lärande och motivation, framtidens teknik och mobiler, välfä

https://www.uvet.lu.se/article/campus-open-2014/ - 2025-01-27

Datorprogram missar poängen – elever lär sig alldeles för lite

Datorprogram missar poängen – elever lär sig alldeles för lite Datorprogram missar poängen – elever lär sig alldeles för lite Publicerad den 26 oktober 2015 Björn Sjöden, Sveriges första doktor i Educational Technology, inom ämnet kognitionsvetenskap. De flesta digitala läromedel som används i skolan är dåliga och testar bara kunskap som eleverna redan har. Det säger Björn Sjödén, som har granskat

https://www.uvet.lu.se/article/datorprogram-missar-poaengen-elever-laer-sig-alldeles-foer-lite/ - 2025-01-27

David Örbring spikar sin avhandling

David Örbring spikar sin avhandling David Örbring spikar sin avhandling Publicerad den 18 januari 2021 18 januari kl 10 spikar David Örbring sin avhandling i geografiämnets didaktik. För länk till det zoom-rum i vilket spikningen kan följas, kontakta ingrid.bosseldal@uvet.lu.se Välkomna Dela http://www.uvet.lu.se?id=62879&tx_news_pi1[news]=2912 Senaste nyheter 2024-11-19 Our former student Sanne J

https://www.uvet.lu.se/article/david-oerbring-spikar-sin-avhandling/ - 2025-01-27

Deadline för ansökan om lärar- och personalmobilitet

Deadline för ansökan om lärar- och personalmobilitet Deadline för ansökan om lärar- och personalmobilitet Publicerad den 12 februari 2015 Under våren kommer det att införas deadlines för ansökningar inom Erasmus+ (europeisk mobilitet) när det gäller lärarmobilitet och personalfortbildning. Sista ansökningsdatum för mobilitet under våren 2015 är den 27 februari. I den mån det finns medel kvar komme

https://www.uvet.lu.se/article/deadline-foer-ansoekan-om-laerar-och-personalmobilitet/ - 2025-01-27

Delta i nya workshops om Team Based Learning

Delta i nya workshops om Team Based Learning Delta i nya workshops om Team Based Learning Av Caroline Cabot - Publicerad den 14 april 2023 Vill du förbereda dig för undervisning i det aktiva klassrummet? Nu har du chansen att delta i Medicinska fakultetens nya workshops med Larry Michaelsen - skaparen av TBL, Team-Based Learning! Passa på att ta del av detta unika tillfälle! Workshoparna är design

https://www.uvet.lu.se/article/delta-i-nya-workshops-om-team-based-learning/ - 2025-01-27

Digitalt klassrum kan bli verklighet på Campus Helsingborg

Digitalt klassrum kan bli verklighet på Campus Helsingborg Digitalt klassrum kan bli verklighet på Campus Helsingborg Av Boel Nilsson - Publicerad den 6 februari 2014 En forskningsplattform där ny teknik används för att studera inlärning, kan stå färdigt på Campus Helsingborg inom ett par år. – Campus Helsingborg kommer att bli en mötesplats, en arena, där grundforskning på Humanistlaboratoriet vi

https://www.uvet.lu.se/article/digitalt-klassrum-kan-bli-verklighet-paa-campus-helsingborg/ - 2025-01-27

Disputation 26 april

Disputation 26 april Disputation 26 april Publicerad den 3 mars 2019 Den 26 april kl 13 i Lux sal C 126 (Helgonavägen 3) är det dags för Ingrid Bosseldal att försvara sin doktorsavhandling "Vart tog behaviorismen vägen? Social responsivitet mellan barn och vuxen, hund och människa". Fakultetsopponent: professor Tora Holmberg, sociologiska institutionen, Uppsala Universitet. Avhandlingen kan laddas

https://www.uvet.lu.se/article/disputation-26-april/ - 2025-01-27

Emil Bernmalm disputerar

Emil Bernmalm disputerar Emil Bernmalm disputerar Av Caroline Cabot - Publicerad den 10 oktober 2022 Den 21 oktober kl. 13:15 disputerar Emil Bernmalm i utbildningsvetenskap. Disputationen äger rum i SOL Hörsal. Avhandlingens titel är: Gemenskapens gränser: stigmahantering och pluralistisk fostran i gymnasieskolan.  Opponent är Claudia Lenz, MF Vitenskapelig Höyskole.   Avhandlingen går att ta del

https://www.uvet.lu.se/article/emil-bernmalm-disputerar/ - 2025-01-27

Emil Bernmalm medverkar i samtalsserien Religion & Existens

Emil Bernmalm medverkar i samtalsserien Religion & Existens Emil Bernmalm medverkar i samtalsserien Religion & Existens Av Caroline Cabot - Publicerad den 22 november 2023 Den 23 november är det dags för tredje delen i samtalsserien Religion & Existens, som anordnas av Centrum för teologi och religionsvetenskap vid Lunds universitet. Då får vi möta konstnären och författaren Stina Wollter, som sam

https://www.uvet.lu.se/article/emil-bernmalm-medverkar-i-samtalsserien-religion-existens/ - 2025-01-27

Första studenterna att ta examen från ämneslärarutbildningen

Första studenterna att ta examen från ämneslärarutbildningen Första studenterna att ta examen från ämneslärarutbildningen Publicerad den 8 juni 2016 Nu väntar arbetslivet för omkring trettio studenter som påbörjade sin ämneslärarutbildning hösten 2011. Detta blir första kullen studenter med inriktning mot gymnasieskolan som tar examen vid Högskolan Kristianstads och Lunds universitets gemensamma ä

https://www.uvet.lu.se/article/foersta-studenterna-att-ta-examen-fraan-aemneslaerarutbildningen/ - 2025-01-27

Forskardag

Forskardag Forskardag Publicerad den 17 september 2015 Den 14 september ordnade CSiS en forskardag med licentiander, handledare, utbildningschefer, förvaltningschefer och rektorer från de deltagande kommunerna. Forskarskolan för lärare och förskolelärare i de naturvetenskapliga och tekniska ämnenas didaktik, består av 10 licentiander vars forskning syftar till att identifiera hur naturvetenskaplig

https://www.uvet.lu.se/article/forskardag/ - 2025-01-27

Forskarskolan får nya medel

Forskarskolan får nya medel Forskarskolan får nya medel Publicerad den 30 september 2020 Ett glatt besked. Lunds universitet har tillskjutit nya medel för forskarutbildningen i utbildningsvetenskap. Forskarskolan föreslås få 2 miljoner kronor per år i fem år av LU, samt en medfinansiering av HT fakulteterna med minst en miljon per år. Detta utgör en bra grundplåt för vår fortsatta forskarutbildnin

https://www.uvet.lu.se/article/forskarskolan-faar-nya-medel/ - 2025-01-27

Forskarstafett under Helsingborgs nya sommarevenemang Hx

Forskarstafett under Helsingborgs nya sommarevenemang Hx Forskarstafett under Helsingborgs nya sommarevenemang Hx Publicerad den 20 augusti 2014 Hx är Helsingborgs nya sommarevenemang med premiär i slutet av augusti 2014. I samarbete med Folkuniversitetet bjuder Campus Helsingborg in till en forskarstafett i Stadsparken. Mellan den 29-31 augusti fylls centrala Helsingborg med upplevelser och aktiv

https://www.uvet.lu.se/article/forskarstafett-under-helsingborgs-nya-sommarevenemang-hx/ - 2025-01-27

Framtid temat för årets Humanist- och teologdagar

Framtid temat för årets Humanist- och teologdagar Framtid temat för årets Humanist- och teologdagar Publicerad den 19 april 2017 Vad betyder Harry Martinssons framtidsversion Aniara 2017? Hur kan man bena ut forntida mordfall med framtida teknik? Hur ser framtidens yrkesliv ut i en digitaliserad värld? Detta är några av de frågor som ställs – och besvaras – under årets HT-dagsföreläsningar vid Lun

https://www.uvet.lu.se/article/framtid-temat-foer-aarets-humanist-och-teologdagar/ - 2025-01-27

- Hallå där, Anders Persson.Varför måste alla gå i skolan?

- Hallå där, Anders Persson.Varför måste alla gå i skolan? - Hallå där, Anders Persson.Varför måste alla gå i skolan? Publicerad den 17 februari 2014 Anders Persson är författare till boken "Skola och makt" (Carlsson bokförlag) Anders Persson, professor i sociologi och utbildningsvetenskap kommer i dagarna ut med tredje upplagan av sin bok ”Skola och makt". Om viljan till kunskap, beroendet av utb

https://www.uvet.lu.se/article/hallaa-daer-anders-perssonvarfoer-maaste-alla-gaa-i-skolan/ - 2025-01-27

Hekima Girl´s school, Tanzania, besökte institutionen

Hekima Girl´s school, Tanzania, besökte institutionen Hekima Girl´s school, Tanzania, besökte institutionen Publicerad den 13 maj 2015 Fotograf (bild ovan): Magnus Grahn, doktorand Institutionen för Utbildningsvetenskap och ämneslärarutbildningen fick den 12 maj besök av Hekima Girls’ Secondary School, Tanzania. Både studenter och lärare var inbjudna till att lyssna till när Sr Esther, lärare och

https://www.uvet.lu.se/article/hekima-girls-school-tanzania-besoekte-institutionen/ - 2025-01-27

Höstens kurser på AHU

Höstens kurser på AHU Höstens kurser på AHU Publicerad den 18 mars 2021 Nu har vi publicerat AHU:s högskolepedagogiska höstkurser. Kurserna riktar sig till alla undervisande lärare vid Lunds universitet.  Ni hittar mer information om kurserna och hur ni gör för att anmäla er om ni följer den här länken. Dela http://www.uvet.lu.se?id=62879&tx_news_pi1[news]=2973 Senaste nyheter 2024-11-19 Our forme

https://www.uvet.lu.se/article/hoestens-kurser-paa-ahu/ - 2025-01-27

HT:s dekaner hälsar Glad sommar!

HT:s dekaner hälsar Glad sommar! HT:s dekaner hälsar Glad sommar! Publicerad den 22 juni 2016 Från vänster Sanimir Resic, Lynn Åkesson, Johannes Persson och Samuel Byrskog. Foto: Gisela Lindberg Att vara dekaner för humaniora och teologi är ett ansvarsfullt och roligt uppdrag. Vi – Sanimir, Lynn, Johannes och Samuel – är ett team med olika ansvarsområden. Att vi har roligt tillsammans kanske framg

https://www.uvet.lu.se/article/hts-dekaner-haelsar-glad-sommar/ - 2025-01-27

Hur hanterar lärarstudenter känslomässiga utmaningar?

Hur hanterar lärarstudenter känslomässiga utmaningar? Hur hanterar lärarstudenter känslomässiga utmaningar? Publicerad den 25 november 2020 Den frågan står i fokus för nästa UFO-seminarium, 30 november kl 10.15-12, då Henrik Lindqvist, post.dok vid Linköpings universitet besöker seminariet och talar om sin forskning om lärarstudenters upplevelser av och lärande i känslomässigt starka situationer.

https://www.uvet.lu.se/article/hur-hanterar-laerarstudenter-kaenslomaessiga-utmaningar/ - 2025-01-27

Hur har coronavåren upplevts av lärare och studenter?

Hur har coronavåren upplevts av lärare och studenter? Hur har coronavåren upplevts av lärare och studenter? Publicerad den 21 december 2020 Digitala studier saknar fungerande former för återkoppling. Den digitala undervisningen har inneburit en längtan efter fungerande former för feedback. Åtminstone bland lärare och studenter på LTH. Det visar den analys av  kursvärderingar och lärarintervjuer so

https://www.uvet.lu.se/article/hur-har-coronavaaren-upplevts-av-laerare-och-studenter/ - 2025-01-27