Summer school
Summer school | Lund Centre for the History of Knowledge (LUCK)
https://www.luck.lu.se/en/courses/summer-school/ - 2025-02-03
Filtyp
Summer school | Lund Centre for the History of Knowledge (LUCK)
https://www.luck.lu.se/en/courses/summer-school/ - 2025-02-03
Events | Lund Centre for the History of Knowledge (LUCK)
https://www.luck.lu.se/en/events/ - 2025-02-03
History of knowledge seminar | Lund Centre for the History of Knowledge (LUCK)
https://www.luck.lu.se/en/events/history-of-knowledge-seminar/ - 2025-02-03
Research | Lund Centre for the History of Knowledge (LUCK)
https://www.luck.lu.se/en/research/ - 2025-02-03
Affiliated researchers | Lund Centre for the History of Knowledge (LUCK)
https://www.luck.lu.se/en/research/affiliated-researchers/ - 2025-02-03
Publications | Lund Centre for the History of Knowledge (LUCK)
https://www.luck.lu.se/en/research/publications/ - 2025-02-03
Visiting Fellowship | Lund Centre for the History of Knowledge (LUCK)
https://www.luck.lu.se/en/visiting-fellowship/ - 2025-02-03
3 x LUCS på Bokmässan 2024 i Göteborg, 26–29 september. 3 x LUCS på Bokmässan 2024 i Göteborg, 26–29 september. Published 26 September 2024 Agneta Gulz, Peter Gärdenfors och Magnus Haake medverkade på Bokmässan i Göteborg 2024, 26-29 september. Länkar Bokmässan 2024 ❯❯ Bokmässan 2024 : Program ❯❯ Torsdag, 26 september, 16:00 - 16:25 : Lärarscenen Så kan phonics stärka läsningen – i skolan och på l
https://www.lucs.lu.se/article/3-x-lucs-paa-bokmaessan-2024 - 2025-02-03
Advocating digitalized national tests Advocating digitalized national tests By 21 - Published 17 July 2015 6th of May 2015, Stockholm: Magnus Haake held a presentation about digitalization of the national tests at the conference "Framtidens lärande" ("Learning in the Future") arranged by "Datorn i Utbildningen", DIU. About the theme: Summary of the presentation by Emma Parmér for DiU (Datorn i Utb
https://www.lucs.lu.se/article/advocating-digitalized-national-tests/ - 2025-02-03
Agneta Gulz at TEDx : Learning for real – leaving simplistic models and theories behind Agneta Gulz at TEDx : Learning for real – leaving simplistic models and theories behind By 21 - Published 17 June 2017 [video src="https://www.youtube.com/watch?v=v0f4Avg76Po" width="630" height="450"][/video] TEDxNorrköpingED – Theme: Inspiration! Thursday April 27th, 2017. Agneta Gulz : Learning for real – le
https://www.lucs.lu.se/article/agneta-gulz-at-tedx-learning-for-real-leaving-simplistic-models-and-theories-behind/ - 2025-02-03
Agneta Gulz: "Att elever har olika lärstilar är en myt" Agneta Gulz: "Att elever har olika lärstilar är en myt" Published 7 February 2024 Special Nest: Delar av undervisningen i svenska skolan saknar vetenskapligt stöd, enligt Agneta Gulz. Hon är professor i kognitionsvetenskap och tillsammans med två forskarkollegor dömer hon starkt ut 7 trender i skolan, däribland differentierad undervisning. Nä
https://www.lucs.lu.se/article/agneta-gulz-att-elever-har-olika-laerstilar-aer-en-myt/ - 2025-02-03
Agneta Gulz förordnad som sakkunnig i Läroplansutredningen (dir. 2023:173) Agneta Gulz förordnad som sakkunnig i Läroplansutredningen (dir. 2023:173) Published 26 February 2024 Prof. Agneta Gulz (ETG, LUCS) har utsetts till en av de tio sakkunniga experter som kommer att stödja regeringen i Läroplansutredningen (dir. 2023:173) som tillsattes i december. Utredningen tillsattes för att regeringen an
https://www.lucs.lu.se/article/agneta-gulz-foerordnad-som-ledamot-i-raadet-foer-professioner-i-skolvaesendet-2/ - 2025-02-03
Agneta Gulz i Ämnesläraren: Forskare dömer ut differentierad undervisning Agneta Gulz i Ämnesläraren: Forskare dömer ut differentierad undervisning Published 7 March 2024 OMÖJLIGT UPPDRAG Differentierad undervisning sveper som en flodvåg över Skolsverige. Men forskaren Agneta Gulz dömer ut trenden. – Konsekvensen kan bli minskade livschanser hos unga människor eftersom de inte lärt sig att läsa, s
https://www.lucs.lu.se/article/agneta-gulz-i-aemneslaeraren-forskare-doemer-ut-differentierad-undervisning/ - 2025-02-03
Agneta Gulz i DN om "Hjärnsmarta skolor" Agneta Gulz i DN om "Hjärnsmarta skolor" By 21 - Published 19 January 2020 ”Hjärnsmarta” skolor, fungerar det? Agneta Gulz intervjuades i Dagens Nyheter om så kallade ”hjärnsmarta” skolor som vill bygga sin verksamhet på aktuell hjärnforskning. Från DN:s artikel: ”Hjärnsmarta” skolan nobbar skor, mobiler och socker Inga utomhusskor, inga mobiler, inget sock
https://www.lucs.lu.se/article/agneta-gulz-i-dn-om-hjarnsmarta-skolor/ - 2025-02-03
Agneta Gulz i Skolvärlden: Så skapar du motivation hos eleverna Agneta Gulz i Skolvärlden: Så skapar du motivation hos eleverna By 21 - Published 29 November 2019 Agneta Gulz intervjuad i Skolvärlden (11:e november 2019): Hur arbetar man bäst för att skapa motivation i klassrummet? Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och ledare för ETG (The Educational Technology Gro
https://www.lucs.lu.se/article/agneta-gulz-i-skolvarlden-sa-skapar-du-motivation-hos-eleverna/ - 2025-02-03
Agneta Gulz intervjuas om motivation i Dagens Nyheter Agneta Gulz intervjuas om motivation i Dagens Nyheter Published 25 November 2021 Få lever sina liv helt uppfyllda av passion och lust inför arbetsuppgifter eller andra åtaganden. Bakgrundsfoto: Magnus Hallgren När man pratar om motivation tänker många på en känsla av lust inför en uppgift. Denna känsla är inte oviktigt för den så kallade motiva
https://www.lucs.lu.se/article/agneta-gulz-intervjuas-om-motivation-i-dagens-nyheter/ - 2025-02-03
Agneta Gulz joins the Swedish (OECD Education) delegation at ISTP 2024 as the scientific expert representative Agneta Gulz joins the Swedish (OECD Education) delegation at ISTP 2024 as the scientific expert representative Published 22 April 2024 Agneta Gulz was the scientific expert of the Swedish (OECD-Education) delegation at ISTP 2024 in Singapore. About ISTP 2024 The International Summit on
https://www.lucs.lu.se/article/agneta-gulz-joined-the-swedish-oecd-delegation-at-istp-2024-as-scientific-expert/ - 2025-02-03
Agneta Gulz medverkade i Kapitalet (podcast) om motivation och uthållighet Agneta Gulz medverkade i Kapitalet (podcast) om motivation och uthållighet By 21 - Published 7 October 2020 Gräl, Grit och Rock’n’roll Hur känns det att bygga upp något, och sen ägna halva sitt yrkesliv åt att hindra andra från att ta det ifrån en? Få personer vet mer om det än Debasers grundare Annelie Telford. Agneta Gulz
https://www.lucs.lu.se/article/agneta-gulz-medverkade-i-kapitalet-podcast-om-motivation-och-uthallighet/ - 2025-02-03
Agneta Gulz on learning in the 21st century Agneta Gulz on learning in the 21st century By 3 - Published 21 March 2013 Agneta Gulz argues in an article in Swedish magazine Axess that the Swedish school system relies on tests and evaluations that are legacy from the 1900s that and that need to be updated to fit the 21st century. (in Swedish) Agneta Gulz argues in an article in Swedish magazine Axes
https://www.lucs.lu.se/article/agneta-gulz-on-learning-in-the-21st-century/ - 2025-02-03
Andreas Lind receives grant from The Crafoord Foundation Andreas Lind receives grant from The Crafoord Foundation By 21 - Published 27 June 2017 Andreas Lind has received SEK 250 000 from the Crafoord Foundation. The money will be used to continue developing the research tool Real-time Speech Exchange, which allows the researcher to manipulate test participants’ auditory feedback so that they hear
https://www.lucs.lu.se/article/andreas-lind-receives-grant-from-the-crafoord-foundation/ - 2025-02-03