Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 531151 sökträffar

Varför är Kemi så svårt? Ny avhandling belyser svårigheterna att göra kemiämnet begripligt i skolan.

Varför är Kemi så svårt? Ny avhandling belyser svårigheterna att göra kemiämnet begripligt i skolan. Varför är Kemi så svårt? Ny avhandling belyser svårigheterna att göra kemiämnet begripligt i skolan. Av Caroline Cabot - Publicerad den 26 oktober 2023 Att många elever har problem med inlärning av kemi i skolan är väldokumenterat inom forskningen. Men vad beror det på? Det kartlägger Ylva Hamnell-

https://www.uvet.lu.se/article/varfoer-aer-kemi-saa-svaart-ny-avhandling-belyser-svaarigheterna-att-goera-kemiaemnet-begripligt-i-skolan/ - 2025-01-11

Vetenskapsteori för sanningssökare - ny bok om vetenskap, filosofi och moral

Vetenskapsteori för sanningssökare - ny bok om vetenskap, filosofi och moral Vetenskapsteori för sanningssökare - ny bok om vetenskap, filosofi och moral Publicerad den 19 september 2013 I boken Vetenskapsteori för sanningssökare skriver Johannes Persson, professor i filosofi och prefekt för institutionen för utbildningsvetenskap tillsammans med sin kollega i Lund, Nils-Eric Sahlin professor vid a

https://www.uvet.lu.se/article/vetenskapsteori-foer-sanningssoekare-ny-bok-om-vetenskap-filosofi-och-moral/ - 2025-01-11

Vi lärare: Inkluderingstanken i skolan problematiseras i ny bok

Vi lärare: Inkluderingstanken i skolan problematiseras i ny bok Vi lärare: Inkluderingstanken i skolan problematiseras i ny bok Av Caroline Cabot - Publicerad den 24 september 2024 Sverige är det land som har flest elever i ordinarie klassrum, men vi ser inte den positiva utveckling som vi önskat för alla elever. Tvärtom går var fjärde elev ut grundskolan med underkänt betyg i ett eller flera ämne

https://www.uvet.lu.se/article/vi-laerare-inkluderingstanken-i-skolan-problematiseras-i-ny-bok/ - 2025-01-11

Vill du bli gymnasielärare i matematik?

Vill du bli gymnasielärare i matematik? Vill du bli gymnasielärare i matematik? Av Caroline Cabot - Publicerad den 13 april 2023 Passa på att söka Matematik 1! Det första av fyra kurspaket på 120 hp som tillsammans med vår kompletterande pedagogiska utbildning (KPU) på 90 hp utgör en alternativ väg för att erhålla ämneslärarexamen i matematik. Sista ansökningsdag är den 17 april 2023. Matematik 1

https://www.uvet.lu.se/article/vill-du-bli-gymnasielaerare-i-matematik/ - 2025-01-11

Webbinarium 20 januari om utmaningarna med ChatGPT och OpenAI

Webbinarium 20 januari om utmaningarna med ChatGPT och OpenAI Webbinarium 20 januari om utmaningarna med ChatGPT och OpenAI Publicerad den 13 januari 2023 Fredag den 20 januari kl. 13.00 ges ett webbinarium på det högaktuella temat Handling the impact of AI tools on assessment at LU. Syftet är att stötta lärare och förklara vad AI-chattroboten ChatGPT gör, vilka de möjliga utmaningarna är för LU,

https://www.uvet.lu.se/article/webbinarium-20-januari-om-utmaningarna-med-chatgpt-och-openai/ - 2025-01-11

Ylva Hamnell-Pamment disputerar

Ylva Hamnell-Pamment disputerar Ylva Hamnell-Pamment disputerar Av Caroline Cabot - Publicerad den 25 oktober 2023 Den 27 oktober disputerar Ylva Hamnell-Pamment, klockan 13.15 på LUX i sal C 121 Helgonavägen 3 i Lund. Avhandlingens titel är: Sensemaking in chemistry at upper secondary school  Opponent är: Niklas Gericke, professor i naturvetenskapernas didaktik från Karlstads universitet, Institu

https://www.uvet.lu.se/article/ylva-hamnell-pamment-disputerar/ - 2025-01-11

Ylva Hamnell-Pamment i Sydsvenskan

Ylva Hamnell-Pamment i Sydsvenskan Ylva Hamnell-Pamment i Sydsvenskan Av Caroline Cabot - Publicerad den 17 november 2023 Foto: Kalle Kniivilä, Sydsvenskan. Varför är kemi så svårt? Lundaforskaren Ylva Hamnell-Pamment har själv undervisat i kemi både i skolan och på universitet. Hon blev förvånad när studenter som läst kemi på gymnasiet och sedan nästan ett år på universitetet fortfarande hade svå

https://www.uvet.lu.se/article/ylva-hamnell-pamment-i-sydsvenskan/ - 2025-01-11

Apply for AHU’s higher education teaching and learning courses

Apply for AHU’s higher education teaching and learning courses Apply for AHU’s higher education teaching and learning courses By Caroline Cabot - Published 6 March 2024 Welcome to apply for AHU’s higher education teaching and learning courses in autumn 2024! The courses are aimed at all teaching staff at Lund University and are suitable for teachers at all levels. The application is open until May

https://www.uvet.lu.se/en/article/ansoek-till-hoestens-kurser-i-hoegskolepedagogisk-utbildning/ - 2025-01-11

Application to the subject teacher education program is open!

Application to the subject teacher education program is open! Application to the subject teacher education program is open! By Caroline Cabot - Published 15 March 2024 Do you want to delve into your favorite subjects and learn how to teach them? Apply to the subject teacher education program this autumn! Register by April 15th, at antagning.se As a subject teacher, you combine deep subject knowled

https://www.uvet.lu.se/en/article/ansoekan-till-aemneslaerarutbildningen-aer-oeppen/ - 2025-01-11

Graduation ceremony 2024

Graduation ceremony 2024 Graduation ceremony 2024 By Caroline Cabot - Published 31 May 2024 We are happy to announce that our students from the teacher education program that started in the fall of 2019 and those who completed the supplementary teacher education program from spring 2023 have now graduated! The graduation ceremony was a wonderful celebration filled with mingling, speeches, and song

https://www.uvet.lu.se/en/article/default-a5dbf7203b0c0663dcd9c53110d7d045/ - 2025-01-11

Lecture: The Student's Role in School in a Historical Perspective

Lecture: The Student's Role in School in a Historical Perspective Lecture: The Student's Role in School in a Historical Perspective By Caroline Cabot - Published 15 May 2024 Which groups of students are favored or disadvantaged by the current school system? And how has the student's role in school changed over time? Professor Mona Holmqvist explores these questions in a lecture at the Humanities a

https://www.uvet.lu.se/en/article/foerelaesning-elevens-roll-i-skolan-i-ett-historiskt-perspektiv-1/ - 2025-01-11

Jonathan Nästesjö, New Columnist for Curie

Jonathan Nästesjö, New Columnist for Curie Jonathan Nästesjö, New Columnist for Curie By Caroline Cabot - Published 29 April 2024 [Translate to English:] This spring, Jonathan Nästesjö defended his dissertation titled "Uncertainty, Worth, Identity: How Early Career Academics Navigate Evaluative Landscapes" at the Department of Education Sciences. He is now a new columnist for the magazine Curie. J

https://www.uvet.lu.se/en/article/jonatan-naestesjoe-ny-kroenikoer-foer-curie/ - 2025-01-11

Our former student Sanne Johansson in Sydsvenskan

Our former student Sanne Johansson in Sydsvenskan Our former student Sanne Johansson in Sydsvenskan By Caroline Cabot - Published 19 November 2024 "Sanne earned her doctorate – returned to middle school" is the headline of the Sydsvenskan feature on Sanne Johansson. Originally a biologist with a PhD on wood-decaying fungi, she discovered a passion for teaching. Thanks to the Complementary Teacher

https://www.uvet.lu.se/en/article/kpu-alumnen-sanne-johansson-i-sydsvenskan/ - 2025-01-11

Jonatan Nästesjö: My best tip for PhD students – read bad texts!

Jonatan Nästesjö: My best tip for PhD students – read bad texts! Jonatan Nästesjö: My best tip for PhD students – read bad texts! By Caroline Cabot - Published 15 May 2024 Doktorander bör inte bara jämföra sig med de bästa forskarna och använda deras texter som måttstock, menar Jonatan Nästesjö. Foto: Patricia Serna/Unsplash It’s not easy being a beginner in academia. Jonatan Nästesjö shares his b

https://www.uvet.lu.se/en/article/mitt-baesta-doktorandtips-laes-kassa-texter/ - 2025-01-11

Strong criticism of inclusion: "Students have different needs"

Strong criticism of inclusion: "Students have different needs" Strong criticism of inclusion: "Students have different needs" By Caroline Cabot - Published 1 November 2024 An increasing number of researchers question whether the focus on physical inclusion in regular classrooms benefits students with autism and ADHD, who often struggle with sensory sensitivity and concentration issues. Mona Holmqv

https://www.uvet.lu.se/en/article/stark-kritik-mot-inkludering-elever-har-olika-foerutsaettningar/ - 2025-01-11

Two New Professors in Education Sciences

Two New Professors in Education Sciences Two New Professors in Education Sciences By Caroline Cabot - Published 24 January 2024 We now welcome two new professors in education sciences: Mona Holmqvist, specializing in research on schools and the teaching profession, and Katarina Mårtensson, who becomes Lund University's very first professor in education sciences with a focus on research on higher e

https://www.uvet.lu.se/en/article/tvaa-nya-professorer-i-utbildningsvetenskap/ - 2025-01-11

Jonatan Nästesjö: What does luck really mean in academia?

Jonatan Nästesjö: What does luck really mean in academia? Jonatan Nästesjö: What does luck really mean in academia? By Caroline Cabot - Published 8 October 2024 [Translate to English:] När allt känns som ett lotteri, då kan vi lika gärna hjälpa varandra. Så sa en postdoktor som Jonatan Nästesjö intervjuade. Foto: Unsplash Researchers’ talk about luck contradicts the view that success is purely a r

https://www.uvet.lu.se/en/article/vad-betyder-egentligen-tur-i-akademin/ - 2025-01-11