Manfred Hofmann
Manfred Hofmann | Centre for Theology and Religious Studies
https://www.ctr.lu.se/en/person/ManfredHofmann/ - 2025-10-08
Filtyp
Manfred Hofmann | Centre for Theology and Religious Studies
https://www.ctr.lu.se/en/person/ManfredHofmann/ - 2025-10-08
Musicology and Intermedia Studies seminar: Sounding Difference | Department of Arts and Cultural Sciences 7 Oct Musicology and Intermedia Studies seminar: Sounding Difference 7 October 2025 15:15 to 17:00 Seminar Fernando Iazzatta, University of São Paulo Abstract Difference is a generative force through which novelty and new forms of meaning emerge. In art, it functions as a productive tension th
3 x LUCS på Bokmässan 2024 i Göteborg, 26–29 september. 3 x LUCS på Bokmässan 2024 i Göteborg, 26–29 september. Published 26 September 2024 Agneta Gulz, Peter Gärdenfors och Magnus Haake medverkade på Bokmässan i Göteborg 2024, 26-29 september. Länkar Bokmässan 2024 ❯❯ Bokmässan 2024 : Program ❯❯ Torsdag, 26 september, 16:00 - 16:25 : Lärarscenen Så kan phonics stärka läsningen – i skolan och på l
https://www.lucs.lu.se/article/3-x-lucs-paa-bokmaessan-2024 - 2025-10-08
Agneta Gulz: "Att elever har olika lärstilar är en myt" Agneta Gulz: "Att elever har olika lärstilar är en myt" Published 7 February 2024 Special Nest: Delar av undervisningen i svenska skolan saknar vetenskapligt stöd, enligt Agneta Gulz. Hon är professor i kognitionsvetenskap och tillsammans med två forskarkollegor dömer hon starkt ut 7 trender i skolan, däribland differentierad undervisning. Nä
https://www.lucs.lu.se/article/agneta-gulz-att-elever-har-olika-laerstilar-aer-en-myt/ - 2025-10-08
Agneta Gulz förordnad som sakkunnig i Läroplansutredningen (dir. 2023:173) Agneta Gulz förordnad som sakkunnig i Läroplansutredningen (dir. 2023:173) Published 26 February 2024 Prof. Agneta Gulz (ETG, LUCS) har utsetts till en av de tio sakkunniga experter som kommer att stödja regeringen i Läroplansutredningen (dir. 2023:173) som tillsattes i december. Utredningen tillsattes för att regeringen an
https://www.lucs.lu.se/article/agneta-gulz-foerordnad-som-ledamot-i-raadet-foer-professioner-i-skolvaesendet-2/ - 2025-10-08
Agneta Gulz i Ämnesläraren: Forskare dömer ut differentierad undervisning Agneta Gulz i Ämnesläraren: Forskare dömer ut differentierad undervisning Published 7 March 2024 OMÖJLIGT UPPDRAG Differentierad undervisning sveper som en flodvåg över Skolsverige. Men forskaren Agneta Gulz dömer ut trenden. – Konsekvensen kan bli minskade livschanser hos unga människor eftersom de inte lärt sig att läsa, s
https://www.lucs.lu.se/article/agneta-gulz-i-aemneslaeraren-forskare-doemer-ut-differentierad-undervisning/ - 2025-10-08
Agneta Gulz joins the Swedish (OECD Education) delegation at ISTP 2024 as the scientific expert representative Agneta Gulz joins the Swedish (OECD Education) delegation at ISTP 2024 as the scientific expert representative Published 22 April 2024 Agneta Gulz was the scientific expert of the Swedish (OECD-Education) delegation at ISTP 2024 in Singapore. About ISTP 2024 The International Summit on
https://www.lucs.lu.se/article/agneta-gulz-joined-the-swedish-oecd-delegation-at-istp-2024-as-scientific-expert/ - 2025-10-08
Debatt om lärarutbildning: Sydsvenskan 1/2 och 14/2 Debatt om lärarutbildning: Sydsvenskan 1/2 och 14/2 Published 14 February 2024 Agneta Gulz och Magnus Haake debatterade svenska lärarutbildning under Aktuella frågor i Sydsvenskan (1 feb. och 14 feb. 2024). ”Varför oförskämt att berätta om brister kring lärande och undervisning?” 1 februari 2024 06:05 Bakom den till synes spretiga kritiken av d
https://www.lucs.lu.se/article/debatt-om-laerarutbildning-sydsvenskan-26-1-och-14-2/ - 2025-10-08
Forskarna: Så gör den svenska skolan fel i undervisningen Forskarna: Så gör den svenska skolan fel i undervisningen Published 10 January 2024 Forskarna: Så gör den svenska skolan fel i undervisningen Föräldrar och barn borde inte få ta del av några bedömningsmatriser. Barn som har svårt att lära sig läsa borde inte få ersätta läsning med att bara lyssna på text. Och digitala verktyg borde ta mycke
https://www.lucs.lu.se/article/forskarna-saa-goer-den-svenska-skolan-fel-i-undervisningen/ - 2025-10-08
LU-informationsvideo med Jana Holsanova: "Samverkan för bättre syntolkning" LU-informationsvideo med Jana Holsanova: "Samverkan för bättre syntolkning" Published 18 October 2024 Samverkan för bättre syntolkning: Hur forskning och partnerskap driver tillgänglighet framåt I takt med att bilder och filmer spelar en allt större roll i vår digitala värld, riskerar personer med synnedsättning att gå mis
Late news: Peter Gärdenfors medverkade i sista sändningen av Filosofiska rummet från Malmö Late news: Peter Gärdenfors medverkade i sista sändningen av Filosofiska rummet från Malmö Published 19 March 2024 Meningen med samtal. Vilket är värdet av, poängen och meningen med, att samtala? Filosofiska rummet bjuder på ett meta-samtal på årets sista dag. Dessutom prövar gästerna samtalsformen med var
LUCS-forskate i debatt: ”Varken myter eller halmgubbar är bra för läsinlärning” LUCS-forskate i debatt: ”Varken myter eller halmgubbar är bra för läsinlärning” Published 17 May 2024 VI LÄRARE DEBATT ”Vi kan önska att läs-och-skrivinlärning skulle fungera som för det talade språket – men det är en myt och inga halmgubbar i världen kan ändra på detta”, skriver Agneta Gulz och Magnus Haake i en repl
https://www.lucs.lu.se/article/lucs-forskate-i-debatt-varken-myter-eller-halmgubbar-aer-bra-foer-laesinlaerning/ - 2025-10-08
Magnus Haake förordnad som ledamot i det vetenskapliga rådet vid Skolforskningsinstitutet. Magnus Haake förordnad som ledamot i det vetenskapliga rådet vid Skolforskningsinstitutet. Published 19 September 2024 Regeringsbeslut 2024-09-19 U2024/02125 Utbildningsdepartemantet: Magnus Haake förordnas att vara ledamöter i det vetenskapliga rådet vid Skolforskningsinstitutet fr.o.m. den 19 september 202
Mest lästa artikeln i Vi Lärare 2023 Mest lästa artikeln i Vi Lärare 2023 Published 2 January 2024 En intervjuartikel ("Forskarna dömer ut trender i skolan: 'Bygger på myter'") med Agneta Gulz, Magnus Haake och Björn Sjödén var den mest lästa artikeln på Vi Lärare under 1023. Intervjun utgick från en tidigare artikel i Skola och Samhälle (13 november 2023). Läs hela artikelserien på Vi Lärare Vi L
https://www.lucs.lu.se/article/mest-laesta-artikeln-i-vi-laerare-2023/ - 2025-10-08
Ny bok av Agneta Gulz och Magnus Haake: "Det oumbärliga klassrummet". Ny bok av Agneta Gulz och Magnus Haake: "Det oumbärliga klassrummet". Published 3 June 2024 Det oumbärliga klassrummet: En framställning på kognitionsvetenskaplig grund är en bok med grundskolans klassrum, elever och lärare i fokus. Det är också en bok om vilka former av kunnande som är nödvändiga att en ung människa får med sig
https://www.lucs.lu.se/article/ny-bok-av-agneta-gulz-och-magnus-haake-det-oumbaerliga-klassrummet/ - 2025-10-08
Peter Gärdenfors i Filosofiska Podden med Mogensen & Tsapos Peter Gärdenfors i Filosofiska Podden med Mogensen & Tsapos Published 4 April 2024 Filosofiska Podden med Mogensen & Tsapos, Avsnitt #6: Peter Gärdenfors - den meningssökande filosofen. Filosofiska Podden samtalar med Peter Gärdenfors, en av Sveriges mest tongivande filosofer, om lusten att förstå, om den svåra konsten att se sig själv oc
https://www.lucs.lu.se/article/peter-gaerdenfors-i-filosofiska-podden-med-mogensen-tsapos/ - 2025-10-08
LUCS in LUCRIS | LUCS : Lund University Cognitive Science
https://www.lucs.lu.se/publications/lucs-in-lucris/artiklar/2 - 2025-10-08
LUCS in LUCRIS | LUCS : Lund University Cognitive Science
https://www.lucs.lu.se/publications/lucs-in-lucris/artiklar/4 - 2025-10-08
LUCS in LUCRIS | LUCS : Lund University Cognitive Science
https://www.lucs.lu.se/publications/lucs-in-lucris/bocker/2 - 2025-10-08
LUCS in LUCRIS | LUCS : Lund University Cognitive Science
https://www.lucs.lu.se/publications/lucs-in-lucris/kapitel/2 - 2025-10-08