Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 536332 sökträffar

Tiga eller tala? - en analys av skyddet för whistleblowers i svensk rätt

Individer som avslöjar misstankar om eller föreliggande brott, risker eller missförhållanden inom arbetsplatser kallas för whistleblowers. Företeelsen begränsas inte till en viss utövarkrets utan kan utövas av envar. Whistleblowing är värdefullt för svensk företagsamhet samt samhället i stort eftersom allvarliga brott, risker och andra olägenheter upptäcks och kan avhjälpas. Men whistleblowers uppIn this thesis the current Swedish legislation concerning whistle-blowers is examined. The thesis has two main purposes: to clarify under which circumstances a whistle-blower can make a disclosure about wrongdoings and to examine and analyse the protection of whistle-blowers in the Swedish law. Whistleblowing refers to the action of individuals who make a public disclosure about illegal, immoral o

Medför de nya medierna nya möjligheter för arbetsgivaren att kontrollera illojalitet?

A very important aspect of the employees duty to the employer is to be loyal. The conflict between the freedom of speech and the employees loyalty duty is not new. However electronic trace like social media bring employees the possibility to present critics, disapproval and sometimes incorrect information to a large public. On the other hand the new technic also brings new possibilities to save th

Sen ankomst och anställningsskyddet vid missbruk av flexibla arbetstider utifrån en teoretisk och praktisk synvinkel

Sen ankomst för arbetstagare är ett problem som sällan tvistas om i domstol, och avgörs inte särskilt ofta till arbetsgivarens favör när denne vill säga upp arbetstagare på denna grund. Uppsatsens syfte är att utreda vad som gäller angående arbetsgivarens uppsägningsrätt i fall av denna typ utifrån diverse rättskällor, och hur frågan hanteras i praktiken av företag och fackliga ombudsmän då det kaLate arrival for work by an employee is an issue that is rarely tested in trial, nor does the employer win cases of this type very often. The purpose of this essay is to investigate the employer’s right to dismiss an employee on this ground. Different sources of law will be used to assess this, coupled with an insight into how the matter is handled in companies and trade union solicitors since thi

Kritikrätten - En undersökning om dess omfattning på offentlig och privat sektor

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur vidsträckt den anställdes kritikrätt är inom den offentliga respektive privata sektorn. Av anställningsavtalet följer att den anställde ska vara lojal mot arbetsgivaren. Den anställdes rätt att föra fram kritik utgör dock en inskränkning i denna lojalitetsförpliktelse. Den offentligt anställde erhåller grundlagsskydd för sin yttrandefrihet och har såle

Yttrandefrihet, lojalitetsplikt och privata åsikter - En studie av privata sociala mediers inverkan på den offentliga sektorn

Sociala medier så som Facebook, Twitter och bloggar fungerar idag som en viktig kommunikationskanal. Privata åsikter kan via dessa kanaler med ett enkelt knapptryck bli tillgängliga för allmänheten. I uppsatsen undersöks rättsläget gällande offentliganställdas yttrandefrihet vid användning av sociala medier samt den arbetsrättsliga lojalitetsplikten. Offentliganställda har ett starkt skydd för siSocial media such as Facebook, Twitter and blogs are today an important way to communicate. Private opinions can trough these medias become accessible to the public at large. In this thesis the legal situation concerning public sector workers right to express opinions trough social media and the employee´s duty to be loyal is examined. Public employees have a strong protection for the freedom of e

Handlingsutrymme för lokala parter på arbetsplatsen

På arbetsplatsen, närmast förhållandena där arbetet utförs, kan arbetsgivare och lokal fackförening förhandla med varandra och träffa lokala avtal. De lokala parternas handlingsutrymme begränsas dock av lagar och vad som bestämts i centrala kollektivavtal. Denna uppsats handlar bland annat om vad lagstiftaren till MBL hade för ändamål med reglerna om ökat medinflytande för arbetstagarna. Den tar oAt the workplace, closest to the situation where work is performed, the employer and the local trade union can negotiate and reach local agreements. The local parties' room for maneuver is limited by laws and what is regulated in the central collective agreement. This paper deals with, among other things, what the legislature to MBL aimed at with the rules on the empowerment of workers. It als

Bemanningsfrågan

Syftet med uppsatsen är att ta reda på under vilka förutsättningar som bemanning kan vara ett kringgående av företrädesrätten till återanställning och vilka rättsliga möjligheter som finns för att bemöta problematiken. Bemanningsföretag blev tillåtna för att tillföra flexibilitet nödvändig för svenska företag att klara tuffare konkurrensvillkor. Sedan tillåtandet har dock inhyrning, som sker när u

FiP - Ett kostnadseffektivt hjälpmedel för ett likvärdigt skydd mot olyckor? Ett analys av Gästrike Räddningstjänsts satsning på FiP - första insatsperson

This report evaluates the new project FiP, First Responder, at Gästrike Fire Department. It focuses on the socio-economic benefits relative the costs. The additional costs for the project are identified. Then an average time difference, between the first responder and the next fire unit on the scene, is calculated based on the incident reports from the Swedish SOS [emergency response services]. Fi

Åldersdiskriminering eller ett berättigat skydd för äldre? En studie av relationen mellan förbudet mot åldersdiskriminering och turordningsreglerna i 22 § LAS

Förbudet mot åldersdiskriminering implementerades i svensk lagstiftning den 1 januari 2009 genom en sammanhållen Diskrimineringslag (2008:567). Bakgrunden till förbudet återfinns i EU:s direktiv 2000/78/EG om inrättande aven allmän ram för likabehandling. Direktivet fastställer att åldersdiskriminering i arbetslivet måste bekämpas för att likabehandlingsprincipen ska kunna genomföras i medlemsstatThe prohibition against age discrimination was entered into force on 1 January 2009, through the comprehensive Discrimination Act (2008:567). The Swedish protection against discrimination on the grounds of age are based on the Directive 2000/78/EC Employment Framework, whose purpose is to combat age discrimination in the working life and to put the principle of equal treatment into effect in the M

Att hyra eller att inte hyra - om bemanningsdirektivets påverkan och debatten kring återanställningsrätten

EU har länge arbetat med införandet av ett regelverk för bemanningsanställda. För bara några år sedan infördes Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/104/EG om arbetstagare som hyrs ut av bemanningsföretag. Detta direktiv ska vara implementerat i medlemsländerna senast den femte december i år (2011). Förslaget har fått blandad kritik av arbetsmarknadens parter. Syftet med denna uppsats är att

An Evolutionary Analysis of Moby Dick: The Pequod's Search for Brotherhood, Status, and Mystery

Applying contemporary ideas regarding the role literature may have had in human evolutionary history to literary analysis, using Herman Melville's Moby Dick as a case study. The paper focuses on the function of male bonding in the text, the ways in which the setting is defined by humanity's evolutionary past, and the artistic function of the hunt, as it is described in the text.

Finnish second homes - from father to son? Finnish second home phenomenon in the 21st century

Second homes, or summer cottages, are widely spread all over Finland. It is estimated that half of the country´s population have an access to one or several second homes. The phenomenon constitutes a remarkable part of how Finns spend their leisure time. Whereas traditional way of life attracts middle aged and retired urban dwellers to return to their roots, increasing number of second home users

Standardiserad Kundanpassning- Betydelsen av att knyta samman standardisering och handlingsfrihet

Problembeskrivning: Uppsatsförfattarna har uppmärksammat att textböckerna ofta valt att placera standardiserad service och kundanpassad service som två ytterligheter av hur service ska utföras. Författarna ser vidare att det finns svårigheter i att definiera och förklara servicebegreppet och dess komponenter, då det är individuellt och subjektivt förknippat, vilket bidrar till problematik gällande

Tappa inte andan – Organisationskulturbyggandeledarskapsprocesser och dess effekter vid säsongsanställningar

Abstrakt Titel: Tappa inte andan – Organisationskulturbyggandeledarskapsprocesser och dess effekter vid säsongsanställningar Nivå: Magisteruppsats, Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Instutionen för Service Management Författare: Gustaf Josefsson & Johan Wahlström Handledare: Richard Ek & Su Mi Dahlgaard-Park Syfte: Syftet med uppsatsen är att öka kunskapen om organisationskulturbyggan

Två spår samma destination - SJ och kundens innovationsresa.

Syftet med denna uppsats är att inom tågbranschen undersöka gapet mellan en järnvägsaktörs bild av kundernas behov och de verkliga behoven som kunderna har, förstå bakomliggande faktorer samt föreslå kundfokuserade åtgärder för att minska gapet. Den beskrivna problembakgrunden och syftet har resulterat i följande två frågeställningar: ? Hur yttrar sig SJ:s önskan om att tillfredställa kundernas be

Tourism Travel Patterns, Behaviors and Motives of International Students in Sweden - An exploratory study focusing on international students studying in Lund University, Sweden

A growing field of research attempts to analyse and understand the tourism travel patterns, behaviours and motives of international students. However, there is no research on the subject in the Swedish higher education context. This paper launches an exploratory research into how, why and where international students in Sweden travel for tourism purposes. The paper uses semi structured interviews

Vem bryr sig?- En undersökning av svenska begravningsbyråanställdas känsloarbete

The aim of this master thesis is to examine service meetings in high-touch businesses from the perspective of the service provider. One of the purposes is to explore on what way emotional labour appears in the funeral directors everyday labour. The other purpose is to analyze how the funeral directors provide comfort to the bereaved customers. As a framework I rely mostly on the theory of emotiona