Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 533147 sökträffar

Historia 2

Historia 2 utgör tillsammans med Historia 3 den andra terminens studier i historia på lärarutbildningen vid Lunds universitet.  Du får praktiska didaktiska kunskaper samt kunskaper i akademiskt skrivande. Behörig att läsa kursen är den som har minst 15 hp från Historia 1 eller motsvarande. Kursens innehåll Historia 2 inleds med en didaktisk kurs om att un

Svenska som andraspråk 4

Kursens innehåll Textanalys och respons, 7,5 hp Delkursen behandlar skolans texttyper utifrån andraspråkselevers produktion. Studenterna tränas i analys av elevtexter och formativ bedömning utifrån ett andraspråksperspektiv inom olika genrer. Språkdidaktik, 7,5 hp Delkursen fokuserar på undervisning i ungdoms- och vuxenutbildningen för elever som är nya i svenska språket. Litteraturdidaktik i s

Spanska III

Kursen ger fördjupade kunskaper om språk och litteratur i Spanien och Latinamerika. Den innehåller ett vetenskapligt fokus på språk och litteratur och uppmärksammar vetenskaplig metod. Kursen avslutas med en examensuppsats. Under hela kursen tränas den muntliga och skriftliga språkfärdigheten ytterligare.

Jiddisch: Nybörjarkurs I

Jiddisch är ett av Sveriges nationella minoritetsspråk och Lunds universitet är det enda universitet i Skandinavien som erbjuder undervisning och bedriver forskning i jiddisch. Kunskaper i jiddisch är värdefulla för dig som vill tränga in i jiddischkulturen, arbeta med språkförståelse och/eller bedriva forskning i den uppsjö av skrifter och primärmaterial som aldrig hunnit bearbetats eller översätYiddish is one of Sweden's national minority languages, ​​and Lund University is the only university in Scandinavia that offers teaching and conducts research in Yiddish. Knowledge of Yiddish is valuable for those who want to learn more about Yiddish culture, work with language understanding and/or conduct research in the plethora of writings and primary materials that remains unedited or untransl

Jiddisch: Nybörjarkurs II

I kursen fördjupas kunskaperna i jiddischspråkets formlära, syntax och ordförråd samt den studerandes förmåga att översätta mellan jiddisch och svenska/engelska. Den studerandes muntliga och skriftliga språkfärdighet utökas betydligt i förhållande till föregående kurs genom praktiska färdighetsövningar i såväl tal som skrift. Den studerande övas såväl i att tala och skriva språket i enspråkiga sitThe course allows students to deepen their knowledge of Yiddish morphology, syntax and vocabulary as well as their ability to translate between Yiddish and Swedish/English. The student's oral and written language proficiency is significantly improved in relation to the previous course through practical skills exercises in both speech and writing. The student practises speaking and writing the lang

Historia 3

Historia 3, 15 hp, avslutar andra terminens studier i historia på lärarutbildningen vid Lunds universitet. Du är behörig att läsa Historia 3 om du har minst 15 hp från Historia 1 (ÄHID01). Du läser en kurs i historisk metod och skriver en kortare vetenskaplig uppsats.   Kursens innehåll I metodkursen lär du dig centrala metoder som används i historisk forskning. Du arbetar praktiskt med

Historia 4

Historia 4, 30 hp, är tredje terminens studier i historia på lärarutbildningen vid Lunds universitet. Du är behörig att läsa Historia 4 om du har minst 45 hp från Historia 1, Historia 2 och Historia 3. Dessutom finns kravet att uppsatskursen på Historia 3 (ÄHID03) ska vara klar för tillträde till kursen.   Kursens innehåll Historia 4 ger dig fördjupade ämneskunskaper och specialisering

Italienska III

Sammantaget ger kursen den aktiva/blivande läraren verktyg för att kunna förmedla kunskap om det italienska språket, den italienska litteraturen och det italiensktalande språkområdet i dess olika dimensioner. Under hela kursen tränas dessutom den muntliga och skriftliga språkfärdigheten ytterligare

Kinesiska 1 med ämnesdidaktik

Kursen behandlar genom textläsning och olika slags övningar huvuddragen i kinesisk syntax ur ett kontrastivt perspektiv. Den skriftliga språkfärdigheten tränas främst genom återkommande övningar där aktuell grammatik står i fokus. Den muntliga språkfärdigheten tränas dels genom samtal kring aktuella läromedelstexter och dels genom diskussioner kring vardagliga teman. Under hela kursens gång tränar

Kinesiska 3 med ämnesdidaktik

Kursen består av följande delkurser: 1. Skönlitteratur och sakprosatexter på kinesiska, 15 högskolepoäng 2. ̃mnesdidaktik för kinesiska steg 3, 5 högskolepoäng 3. Självständigt arbete inom ämnesdidaktiken för kinesiska, 10 högskolepoäng Delkurs 1 bygger på läsning och grammatisk genomgång av skönlitteratur och sakprosa med tonvikt på modernt språkbruk. ̃ven bild- och ljudbaserat material kan kom

Specialdidaktik med inriktning attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) och autismspektrumtillstånd (AST)

Kursen riktar sig till dig inom skola, vård, omsorg och rättsväsendet som har till uppgift att utbilda och undervisa barn och vuxna med autism och ADHD. Syftet med kursen är att utveckla förståelse för vad som är viktigt att beakta vid lärandesituationer kopplat till de symptom som kännetecknar lärande hos individer med autism och ADHD, samt hur man kan anpassa undervisningsinsatser

Religionskunskap 1

I kursen studeras judiska, kristna, islamiska, hinduiska och buddhistiska traditioner, med tonvikt lagd vid deras föreställningar, praktiker, texter, historiska utveckling och samtida gestaltning. Den studerande övar även förmågan att kritiskt reflektera över religion, tro och livshållning med hjälp av teoretiska perspektiv hämtade från teologi, filosofi och etik.  

Religionskunskap 3

Kursen består av två delkurser: Kyrko- och missionsstudier: Fortsättningskurs, 15 hp Uppsatskurs, 15 hp I delkurs 1 studeras kyrkohistoriska, praktisk-teologiska, missionsvetenskapliga och religionsdidaktiska perspektiv på kristendomen. I delkurs 2 författar den studerande en uppsats om 15 hp. Den studerande väljer inriktning på uppsatsen i samråd med kursansvarig lärare och sin handledare.

UVK 1: Läraren och skolan

Kursen behandlar skolan som historiskt framvuxen institution, organisation och arbetsplats. Lärarens roll och arbete belyses såväl ur ett nutida som ur ett historiskt perspektiv. Utifrån ett samhällsperspektiv synliggörs förändringar i styrningen av skolan med utgångspunkt i styrdokument och lagstiftning. Kursen tar också upp lärarrollen i förhållande till skolans mål och uppdrag, organisation sam

UVK 3: Läroplansteori och didaktik

Kursen behandlar praktiska och teoretiska perspektiv för planering och analys av undervisning. Kursen belyser undervisning i relation till styrdokument och samhälleliga förväntningar samt diskuterar dess mål, innehåll och former utifrån såväl ett nutida som historiskt perspektiv

UVK 6: Sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap

I kursen avhandlas sociala relationer mellan enskilda och grupper av elever och lärare i förhållande till organisatorisk och pedagogisk planering och ledarskap. Detta innefattar även variation i elevers bakgrund och förutsättningar, konflikthantering samt inkluderings- och exkluderingsprocesser. Kursens teman belyses utifrån teorier inom socialpsykologi, pedagogik och sociologi.