Sökresultat
Filtrera
Filtyp
Din sökning på "*" gav 535055 sökträffar
Digitala verktyg för konstnärligt lärande
Innehållet fokuserar på digitala verktyg och lärmiljö för konstnärligt arbete: Video, foto och ljudredigering. Undervisningen sker på distans i lärplattformen Canvas. Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen. Kontakt: Mattias Frisk, mattias.frisk@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö
Praktisk instrumentkännedom: Kompinstrument
Undervisningen sker i grupp och är förlagd på Musikhögskolan i Malmö. Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen. Kursansvarig: Per Holmberg, per.holmberg@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö
Att skriva och kommunicera om kultur
Syftet med kursen är att förmedla perspektiv och möjligheter i relation till olika former av att analysera, kommentera och förmedla medialt innehåll inom kultursektorn. Med kultursektorn avses ett brett fält som omfattar konstnärliga och kreativa sektorer, såsom till exempel bild- och formkonst, scen- och filmkonst, musik och litteratur men även språk, kulturpolitik, kulturdebatt, kulturarv och ku
Ämnesdidaktik I: Konst
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om modeller och strategier för planering av undervisning på grundläggande nivå inom konst. Kursinnehållet fokuseras kring praktiska övningar med olika material och tekniker, tematiskt arbete, visuellt berättande samt gruppdiskussioner kring kursinnehållet i ett didaktiskt perspektiv. Kontakt: Johanna Berg, johanna.berg@mhm.lu.se Läs mer om f
Regissera konceptuell scenkonst med barn och unga
Kursen består av kollektiva och individuella övningar i skapande av scenkonstnärligt material, utifrån idé och en process-planering, med inriktning på unga deltagare. Arbetet fokuserar på metoder från konceptuell scenkonst.The course consists of collective and individual exercises in the creation of performing arts material, based on an idea and a process planning, with a focus on young participants. The work focuses on methods from conceptual performing arts.
Ämnesdidaktik I: Scenkonst
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper och färdigheter genom ett utforskande av dramapedagogiskt och teaterförberedande arbete. Vidare syftar kursen till att utveckla färdigheter i att använda grundläggande, praktiska och teoretiska kunskaper med fokus på ledarskap och didaktik. Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen. Undervisningen
Ämnesdidaktik II: scenkonst
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla ett ämnedidaktiskt förhållningssätt som kan pröva, urskilja, utmana och bearbeta deltagarnas berättelser i fiktionella rum, i scenkonstnärliga former och i förhållande till en samtidskontext. Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö
Ämnesdidaktik III: konst
Kursen lägger fokus på metoder för att omsätta sin egen kunskap om konst och skapande genom att leda reflekterande samtal samt presentera konst vid visningar vid barn och unga. Vidare ger kursen kunskap om verktyg och modeller för kuratering från idé till färdig utställning. Undervisningen ges i samarbete med Malmö Kulturskola, preliminärt tisdagar 08.30-11.30 under hösttermine
Kulturskoledidaktik 1
Kursen behandlar olika perspektiv på undervisning och lärande samt kulturskolans och kulturskolepedagogens uppdrag i förhållande till barns rätt till kultur. Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen. Kursen ges under höstterminen. Kursansvarig: Adriana Di Lorenzo Tillborg, adriana.di_lorenzo_tillborg@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid
Regi och scenisk gestaltning med barn och unga
Kursen riktar sig till dig som har erfarenhet av att jobba med barn och unga och vill utveckla dina regi-verktyg. Du får testa att planera och förbereda arbetet med en tänkt uppsättning. Vi går teoretiskt och praktiskt igenom olika delar av regi-arbetet, val av material, formulering av idé samt förberedelser och genomförande av repetitioner. Vi möter även en eller två regissörer för samtal om dera
Manus och dramaturgi med barn och unga
Manus och dramaturgi för barn och unga hjälper och stärker dig som jobbar inom Kulturskolan eller i annan pedagogisk verksamhet att utveckla din kompetens inom området. Kursen ges delvis på plats på Teaterhögskolan i Malmö och delvis digitalt via zoom.
Ämnesdidaktik I: Musik
VFU I
Didaktik för instrumentalundervisning i grupp
Kursen vänder sig till instrumentalpedagoger inom kulturskolan och innehållet fokuserar på att ge kunskap om metoder och arbetssätt för instrumentalundervisning i grupp. Kursen genomförs vid sex tillfällen under höstterminen. Kontakt: Lena Hallabro, lena.hallabro@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö
Lingvistik: Människans språk
Denna kurs ger en bred introduktion till lingvistik. Genom teoretiska såväl som praktiska moment behandlas olika sidor av språket: fonologi, morfologi, syntax, semantik och pragmatik, samt hur de samverkar. Därutöver behandlas ett urval språkliga tillämpningsområden, till exempel socio-, psyko-, och neurolingvistik samt språkinlärning, språkbearbetning och språkförändring. Under kurs
Lingvistik: Introduktion till psykolingvistik
Denna kurs ger grundläggande kunskaper i området psykolingvistik, vilket omfattar språkprocessning och språkinlärning. Målet är att du ska fördjupa dina kunskaper om teorier om hur vi producerar, uppfattar och förstår språk ur både ett psyko- och neurolingvistiskt perspektiv, och dessutom ökad kunskap om första- och andraspråksinlärning. Kursen innehåller även laborativa moment, där du tränas i nåThis course offers basic knowledge of the area psycholinguistics, which covers language processing and language acquisition. The goal is that you should deepen your knowledge in theories of how we produce, perceive and understand language from a psycho- and neurolinguistics perspective, and in addition increase your knowledge about first and second language acquisition. The course also incorporate
Lingvistik: Visuellt språk - gester och tecken
Språkforskningen har hittills huvudsakligen betraktat tal och skrift som sina huvuddomän. Men språkbrukare använder inte bara tal för att uttrycka sig utan också meningsfulla handrörelser kallade gester. Dessutom använder döva språkbrukare teckenspråk som produceras och uppfattas enbart i den visuospatiala modaliteten. Den här kursen ger en tvärvetenskaplig introduktion till forskning om kroppens Most research on language takes speech as the main domain of investigation. However, speakers use not only speech but also meaningful (hand) movements called ‘gestures' when they speak. Furthermore, deaf communities use sign languages that are produced and perceived only in the visual-spatial modality. This course aims to give an interdisciplinary and state of the art overview of the role of the b
Latin: Nybörjarkurs II
Kursen bygger på och fördjupar innehållet i Latin, nybörjarkurs I. Här tränas och fördjupas kunskaperna i latinets grammatik genom läsning av originaltexter, företrädesvis antik prosa. Även antik poesi och texter från andra epoker läses. Jämfört med tidigare nivå läggs en större vikt vid texternas historiska och kulturella kontext, i synnerhet den romerska.
Lingvistik: Fortsättningskurs
Fortsättningskursen i lingvistik ges varje vårtermin. Den innehåller fördjupningar inom några centrala delar av lingvistik, och målet är att du ska kunna inta en självständig hållning till lingvistisk teoribildning och kunna följa och bedöma olika teorier på empirisk grund. Fokus är på de mest centrala delarna av fonetik (hur talet produceras och uppfattas, olika språkljud, intonation, betoning os