Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 533463 sökträffar

Värdeskapande under en konferensvistelse

Problem: Litteraturen som idag behandlar värdebegreppet ger inte någon entydig bild av vad värdeskapande är och hur kundvärde skapas. Flera forskare har undersökt hur värde skapas i olika servicebranscher, men värdeskapande i en konferensmiljö har inte tidigare studerats i någon betydande omfattning. Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur värde för gästen skapas under en konferensvistelse. Metod:

Söderåsen tur och retur - en fallstudie om destinationsutveckling på lokal nivå

Problemformulering: Hur kan destination Söderåsen utvecklas till att bli en attraktiv destination för lokalbefolkning, turister och turismaktörer? Syfte: Syftet med vår fallstudie är att med Söderåsen som objekt och Svalövs kommun som aktör undersöka hur en destination kan utvecklas samt undersöka hur en infrastrukturell satsning kan bidra till utvecklingen. Metod: Vi har valt att arbeta utifrån e

Lojalitetsskapande inom bank

Det finns speciella förutsättningar som präglar bankbranschen vilka främst utgörs av lagar som reglerar hur bankverksamheter får bedrivas. Bankbranschen går även igenom en förändring på grund av ökad konkurrens som gör att de traditionella bankerna måste agera för att behålla sina kunder lojala. Den lojalitetsforskning som finns tar ej hänsyn till dessa förutsättningar och därmed blir ämnet bank o

Kryssningsfartyg som rum - en polemik kring rumsliga begrepp

Titel: Kryssningsfartyg som rum – en polemik kring rumsliga begrepp. Nivå: Kandidatuppsats vid Institutionen för Service Management, Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Författare: Katarina Håkansson, Christine Sund och Caroline Svanberg. Handledare: Christer Eldh och Ola Thufvesson. Problem: Det finns idag flera begrepp gällande platser för turism. Dessa är relevanta var för sig, men relaterad

Kundlojalitet inom spa-industrin - är personalen avgörande?

Denna uppsats undersöker följande frågeställningar: Spelar personalens agerande en avgörande roll för huruvida kunden återkommer till spa-salongen? Hur bör företaget förhålla sig till endera utfall? Vi har valt att undersöka spa-industrin då vi finner lojalitetsproblematiken i denna kontext intressant då tjänstemötet omfattas av en hög interaktion och intimitet spa-personal och kund emellan. Uppsa

Kan arbetet motivera mera? - En studie av Hackman och Oldhams arbetskaraktärsmodell som analysverktyg i serviceföretag

Serviceyrket innebär att personal arbetar i nära samverkan med kunden. Om personalen på företaget är omotiverad kan det leda till att kunden får en sämre service och att företaget blir lidande. För att inte detta ska ske är det viktigt att motivera sin personal. Genom att arbeta med ett arbetes kärndimensioner ska det enligt arbetskaraktärsmodellen vara möjligt att förbättra motivationen bland de

Belöningssystem för frontpersonal

Sammanfattning Problemdiskussion: Problematiken ligger i att det finns vissa svårigheter för ett serviceföretag att finna ett belöningssystem för frontpersonal då det ska grundas på något mätbart för att vara tillförlitigt. Det är viktigt att ha en motiverad frontpersonal då de i allra högsta grad påverkar kundens upplevelse. Genom att finna ett belöningssystem för frontpersonal har detta en posit

Mystery Shopping - Ett verktyg för framtida utveckling av servicebranschen

Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva Mystery Shopping som verktyg, vilket visar vad konsumenten upplever vid mötet med butiken. Genom att analysera vad företag har möjlighet att mäta genom Mystery Shopping, vill vi bidra till en korrekt användning och debatt kring verktyget. Frågeställning: Är Mystery Shopping ett fungerande verktyg för serviceföretag, för att mäta kvaliteten på mötet m

Koldioxidutsläpp vid vägbyggnad - en fallstudie med jämförelse av alternativa byggnadssätt

Abstract This degree project examines how much carbon dioxide that emits during the construction phase of a road project. This is to make it possible to compare how the amount of carbon dioxide differentiates between traditional road construction and Swepave construction, which is PEAB’s alternative way to design roads. To make the comparison a calculation tool has been produced. To compare the am

Miljöbron - Går det att göra ett databassystem med begränsade resurser?

Miljöbron is a non-profit organization; their main purpose is to merge companies and students into different environmental projects. The projects can be an assignment, practical vocational training or degree thesis. Miljöbron is expanding and the demand from students and companies is rapidly growing. Because of the expansion, a large amount of information needs to be stored and managed in a struct

Utveckla idag Bevara i morgon - Ett hot mot den historiska staden som destination

The aim of this thesis is to identify and analyse the antagonism between conservation and development which occurs in historical towns.The base of the study is theories in destination development and cultural heritage tourism in historical towns as well as the consequences expressed in these theories concerning conservation and development. The standpoint was that an empiric study needed to comple

Creating Traveller Experiences - Travellers' Perspective

We were interested in how travellers create their experiences and we wanted to focus on their role in creating these experiences. Because there has not been a study made about InterRailing in recent years we are going to study this subject. Our aim is that this study will contribute to the research on traveller experiences.

From Slum to Adequate Shelter - A Study on Housing Solutions for the Urban Poor in Manila, Philippines

This report is about the housing situation in Manila, capital of the Philippines. 25% of the inhabitants in this mega city live in informal settlements, often on places unsuitable for living. The target area of this paper is Baseco, a large slum area near the outlet of Pasig River and home to 47 000 people according to the 2002 census. Among its many problems including overpopulation and poverty i

Förtroende i projektarbete - En inblick i det temporära och heterogena projektets förtroendeprocess

Genom empiriska studier ämnar denna uppsats skapa ett bidrag till den rådande forskning som idag finns på ämnet projektledarskap och gränsöverskridande arbete kopplat till förtroendeprocessen. Uppsatsens syfte är därmed att ge en klarare och mer verklighetsförankrad bild av förtroendeprocessen i arbetsformen projekt som ofta präglas av starkt uppgiftsfokus, heterogenitet och tidsbegränsning. Fråge

Konceptbutiken - Kinderägg i stor skala?

Vi vill karaktärisera fenomenet konceptbutik och undersöka hur den kan fungera som ett verktyg, för att bygga upp sitt varumärke. Konceptbutiker handlar om att ge upplevelser och erbjuda aktiviteter. Genom de fem sinnena kan man involvera kunden och ge den en upplevelse. Det optimala för en konceptbutik är att enbart sälja ett varumärke då dess syfte är att stärka det. Personalen och interiören ha

Miljöarbete- Scandic

Dagens globala marknad, samt antalet konkurrerande företag, gör att kunder kräver någonting mer än ”bara” en produkt. För att attrahera kunder krävs att ett värde, utöver det funktionella, tillförs produkten eller tjänsten. Vid val av hotell spelar en mängd faktorer in, exempelvis pris och kvalité. För att tillföra ytterligare ett värde till tjänsten, väljer en del hotellföretag att arbeta med mil

Att marknadsföra en Bed and Breakfastverksamhet - En kvalitativ studie av relationsmarknadsföring i familjeägda mikroföretag

Problem: Sveriges mikroföretag står för en företagskategori som tidigare har fått mindre uppmärksamhet. Denna grupp av företag har speciella förutsättningar för marknadsföring, exempelvis tid och pengar, vilket kan begränsa deras möjligheter att nå ut till kunden. Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur familjeägda mikroföretag inom turismbranschen, i södra Sverige, arbetar med marknadsföring

VÄRDESKAPANDE OCH MATCHNING MELLAN FÖRETAG, PERSONAL & HÄLSOEXPERTIS

Problem: Företag i näringslivet, universitet, högskolor och statliga organisationer satsar idag mycket pengar på att föreläsare och olika typer av expertis ska hjälpa dem. För företag i dagsläget är företagshälsovård ett sådant ämne. Det satsas pengar på olika typer av expertis för att man vill minska sina sjuktal. Vi menar dock att en stor del av dessa ekonomiska satsningar går till spillo på gru

Kontroll av Torkmiljö - Hur man på byggarbetsplatsen ska kunna övervaka sin torkmiljö

Vi har i vårt examensarbete undersökt hur byggentreprenörer jobbar med sitt torkklimat och hur torkmiljön kan kontrolleras. Det finns ett stort behov på byggarbetsplatserna för en produkt som skapar förutsättningar för ett rutinmässigt arbete med torkklimatet. Detta kan möjliggöras genom att arbetsplatsen köper in en produkt som innehåller erforderlig mätutrustning, dataprogram för hanteringen av