Publikationer
Nedan finns alla publikationer från Språk- och litteraturcentrum i omvänd kronologisk ordning. Om du vill söka efter en särsklid publikation gör du det lättast i universitetets forskningportal.
Bokkapitel (sida 16 av 97)
- Burenhult, N. (2018). The Jahai multi-term demonstrative system : what’s spatial about it?. I Levinson, S. C., Cutfield, S., Dunn, M., Enfield, N. & Meira, S. (Red.) Language, Culture & Cognition, Demonstratives in cross-linguistic perspective (pp. 361-380). Cambridge University Press.
- Claesson, C. (2018). One Country, Several Literatures : Towards a Comparative Understanding of Contemporary Literature in Spain. I Helgesson, S., Mörte Alling, A., Wulff, H. & Lindqvist, Y. (Red.) Stockholm English Studies, World Literatures : Exploring the Cosmopolitan-Vernacular Exchange (pp. 31-41). Stockholm University Press.
- Claesson, C. (2018). Precarious Narratives : Subjectivity in Rosarios Izquierdo’s Diario de campo and Elvira Navarro’s La trajabadora. I Brady, J. & Jeffers, M. L. (Red.) Shifting Subjectivities in Contemporary Fiction and Film from Spain (pp. 10-36). Cambridge Scholars Publishing.
- Duffy, C. (2018). 'They will not read it, but their sons & daughters may': judging Percy Shelley's 'Queen Mab' (1813) in the nineteenth century. I Gregory, J., Grey, D. & Bautz, A. (Red.) Judgement in the Victorian Age (pp. 241-260). Routledge.
- Egerland, V. (2018). First Person Readings of MAN : On semantic and pragmatic restrictions on an impersonal pronoun. I Sheehan, M. & Bailey, L. (Red.) Order and structure in syntax II : Subjecthood and argument structure. Language Science Press.
- Egerland, V. (2018). On the interpretation of gerundival null subjects and the theory of control. I Cognola, F. & Casalicchio, J. (Red.) Null Subjects in Generative Grammar : A Synchronic and Diachronic Perspective (pp. 199-208). Oxford University Press.
- Enkvist, I. (2018). Dagens svenska gymnasieskola som förberedelse för universitetsutbildning. I Rauhut, D. & Adamson, G. (Red.) Kejsarens nya kläder. Om new public management och de svenska universitetens sönderfall (pp. 119-142). Academic Rights Watch.
- Enkvist, I. (2018). Ethics in Literary Criticism Studied in Connection with the Work of Jane Austen. I Kaźmierczak, P. & Rzegocka, J. (Red.) Moral Upbringing through the Arts and Literature (pp. 95-110). Cambridge Scholars Publishing.
- Erteschik-Shir, N. & Josefsson, G. (2018). Scandinavian object shift is phonology. I Bailey, L. R. & Sheenan, M. (Red.) Order and structure in syntax I: Word order and syntactic structure (pp. 99-115). Language Science Press.
- Flyman Mattsson, A. (2018). Andraspråket i utveckling. I Otterup, T. & Kästen-Ebeling, G. (Red.) En god fortsättning : nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle (pp. 141-163). Studentlitteratur AB.
- Friis, E. (2018). Clarice Lispector : Passionen ifølge G.H. I Ladegaard, J. (Red.) 50 værker : Højdepunkter i verdenslitteraturen (pp. 245-251). Aarhus Universitetsforlag.
- Friis, E. (2018). Ovid: Metamorfoser. I Ladegaard, J. (Red.) 50 værker : Højdepunkter i verdenslitteraturen (pp. 35-41). Aarhus Universitetsforlag.
- Friis, E. (2018). Ud af naturen, ind under bregnerne. I Gjerris, M. & Rubow, C. (Red.) Naturens sprog : Historier fra virkeligheden om fortryllelse (pp. 87-96). Eksistensen.
- Gyllstad, H. & Schmitt, N. (2018). Testing formulaic language. I Siyanova-Chanturia, A. & Pellicer-Sánchez, A. (Red.) Second Language Acquisition Research, Understanding formulaic language : A second language acquisition perspective (pp. 174-191). Routledge.
- Haettner Aurelius, E. (2018). Ernst Norlind - Birger Sjöbergs gynnare, vän och själsfrände. I Haettner Aurelius, E. (Red.) Birger Sjöbergsällskapets Årsbok, Kvartettens rikedomar (pp. 131-138), 2018. Birger Sjöbergsällskapet.
- Haettner Aurelius, E. (2018). Minne och dikt. I Haettner Aurelius, E. (Red.) Birgersjöbergsällskapets Årsbok, Kvartettens rikedomar (pp. 123-130), 2018. Birger Sjöbergsällskapet.
- Haettner Aurelius, E. (2018). Transcendensens metaforer. En jeanpaulsk tradition i svensk dikt. I Eglinger, H., Schiedermair, J., Schröder, S. M., Wischmann, A. & Yngborn, K. (Red.) Münchner Nordistische Studien, Schriftfest | Festschrift für Annegret Heitmann (pp. 370-389), 33. Herbert Utz Verlag.
- Hedling, O. & Vesterlund, P. (2018). ‘Why not make films for New York?’ : The interaction between cultural, political and commercial perspectives in Swedish film policy 1963–2013. I Hill, J. & Kawashima, N. (Red.) Film Policy in a Globalised Cultural Economy (pp. 55-68). Routledge.
- Holmberg, B. (2018). Eric Hermelin (1860-1944). I Bernhardsson, K., Bexell, G., Möller, D. & Stenström, J. (Red.) Årsbok för Lunds universitetshistoriska sällskap, En lundensisk litteraturhistoria : Lunds universitet som litterärt kraftfält (pp. 132-134), 2018. Makadam förlag.
- Hult, F. (2018). Language policy and planning and linguistic landscapes. I Tollefson, J. & Pérez-Milans, M. (Red.) Oxford Handbook of Language Policy and Planning (pp. 333-351). Oxford University Press.
- Håkansson, G. (2018). Barns flerspråkiga utveckling. I Björk-Willén, P. (Red.) Svenska som andraspråk i förskolan (pp. 19-35). Natur och kultur.
- Håkansson, G. & Zetterholm, E. (2018). Beskrivning av fonologi och grammatik i olika språk. I Salameh, E.-K. & Nettelbladt, U. (Red.) Språkutveckling och språkstörning hos barn : Del 3. Flerspråkighet – utveckling och svårigheter (pp. 121-159). Studentlitteratur AB.
- Håkansson, G. & Zetterholm, E. (2018). Språktypologi. I Nettelbladt, U. & Salameh, E.-K. (Red.) Språkutveckling och språkstörning hos barn : Del 3. Flerspråkighet – utveckling och svårigheter (pp. 101-120). Studentlitteratur AB.
- Johansson, V., Åkerlund, V. & Sahlén, B. (2018). Writing and Speaking : Children Moving between Modalities. I Spelman-Miller, K. & Stevenson, M. (Red.) Studies in writing, Transitions in Writing (pp. 200-236), 36. Brill.
- Lindegren, K. (2018). Tegnèr i skaparögonblicket : Gestaltningar av sambandet mellan liv och verk. I Sjödin, A. & Svensson, J. (Red.) Kriterium, Efter Tegnér : Experiment med traditionen (pp. 143-178). Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet.