Centre for Scandinavian Studies – Lund University (CSS)

Centre for Scandinavian Studies (CSS) övergripande mål är att skapa kontaktytor och samarbeten mellan den rika internationella forskning om nordisk kultur och nordiska språk som brukar benämnas som "Scandinavian Studies" (engelska) eller "Skandinavistik" (tyska) med den nationella humaniora-forskning om nordisk litteratur, film, konst och språk som bedrivs vid nordiska universitet och lärosäten.

För att uppnå detta arrangerar centret konferenser, föreläsningsserier och andra evenemang för att bygga forskningsnätverk och internationella gemenskaper. Man har också skapat en nyhetsportal för området – IWCSS – och producerar publikationer i olika format med bidrag från både nordiska och internationella forskare. CSS har också varit involverade i icke-akademiska projekt där kompetens inom nordiska språk och kultur kan vara till nytta för samhället i stort. Centret hjälper även till med administrationen av Facebookgruppen för Scandinavian Studies community - Scandinavian Scholars.

Läs mer på centrets hemsida:

Sidansvarig: paul.tenngartlitt.luse | 2023-08-17