Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "literature – culture – media" gav 61936 sökträffar

Initialskedet av en pandemi – Media och myndigheters initiala kommunikation under Coronakrisen

Denna studie har utforskat kvällspress (Expressen och Aftonbladet) och myndigheters (Folkhälsomyndigheten och Regeringen) strategiska kommunikation under coronapandemins inledande fas i Sverige och analyserat detta dels baserat på kriskommunikationsteori, dels dagordningsteori med gestaltningsteori och teorin om den retoriska arenan. För att kunna genomföra en Retorisk Arena-analys på materialet iThis study has explored the strategic communication of The Public Health Agency of Sweden and the Swedish Government compared to tabloid press of Sweden (Expressen, Aftonbladet) during the initial phase of the coronapandemic in Sweden and analyzed it based on crisis communications theory, partly agenda-setting-theory including framing theory and the theory of the Rhetorical Arena. In order to comp

Programstruktur sgsdm

Programstruktur för kandidatprogram i strategisk kommunikation och digitala medier, 180 hp År 3 Alternativ 1: Yrkespraktik, 15 hp År 1 År 2 Strategisk kommunika- tion i teori och praktik, 7,5 hp Perspektiv på kommunika- tion, 7,5 hp Kommunikation i organisationer, 15 hp Varumärkes- kommunikation, 9 hp Språkstrategi, 6 hp Kommunikationsdesign i digitala landskap, 15 hp Contemporary public relations

https://www.isk.lu.se/sites/isk.lu.se/files/programstruktur_sgsdm.pdf - 2025-04-21

Sociala medier – ett relationsverktyg för svenska banker. En kvalitativ studie om hur sociala medier influerar svenska bankers kundrelationer

Syfte: Vi ämnar undersöka hur sociala medier influerar svenska bankers kundrelationer. Dessutom har vi som kompletterande syfte ambitionen att undersöka hur bankerna bör använda sociala medier för att på ett positivt sätt stärka kundrelationerna med målet att skapa lojala kunder. Utifrån svenska bankers perspektiv studeras vilka attityder dessa har gentemot relationsbyggande kopplat till sociala m

Lunds universitets guide för sociala medier – en studie kring delaktighet och makt

Den här kandidatuppsatsen har genom en kvalitativ kritisk textanalytisk studie undersökt hur Lunds universitet utformar och anpassar sin guide för sociala medier för att skapa en enhetlig förståelse kring kommunikation av myndigheten i sociala medier. Guiden för sociala medier är ett internetbaserat dokument som publiceras i wikiformat, vilket gör den till ett levande dokument då den ständigt kan This bachelor thesis is by a qualitative critical text analysis investigating how Lund University designs and adapts its Guide for social media to create a unified understanding regarding communication of the university in social media. The Guide for social media is an internet based document that is published in a wiki format, which makes it a living document that is constantly being updated. The

Sociala medier – en strategisk kommunikationskanal?

Sociala medier har kommit att utgöra en stor del av dagens kommunikation. Organisationer använder dessa i sitt kommunikationsarbete utan att besitta större kunskap om hur verktyget ska hanteras för att nå sin fulla potential. Dagens forskning om sociala medier saknar till stor del ett kritiskt förhållningssätt. Det diskuteras inte om organisationer ska använda sociala medier, utan snarare när och Social media forms a major part of today's communication. Organizations choose to adapt this in their work with communication, but lack sufficient understanding of how the tool should be handled in order to reach full potential. Today's research on the social media largely lacks a critical approach. It is not discussed whether organizations should use social media, but rather when and how.

Sociala medier – trendigt idag, ute imorgon?

I dagens individualistiska och tekniska samhälle finns en övertro till möjligheterna med sociala medier. I denna fallstudie av Skånetrafiken undersöks, analyseras och förstås resenärers behov av information vid kriser via Facebook utifrån ett kund-perspektiv. Vi undersöker därför vilka effekter det kan få för Skånetrafiken att be-finna sig på Facebook utan att helhjärtat vara där. Fallstudien byggIn todays individualistic and technical society there is an over confidence about the possibilities surrounding social media. In this case study of Skånetrafiken we examine, analyse and understand travellers’ need of information during crisis from a customers perspective. We therefore examine the effects of Skånetrafiken being on Facebook without wholeheartedly embracing it. The case study uses a

Sociala medier – Och den nya affärslogiken

Syfte Uppsatsens syfte är att beskriva och tolka nya mönster i affärslandskapet som har uppkommit, eller förstärkts, som ett resultat av användning av sociala medier. Vidare avser uppsatsen undersöka huruvida dessa mönster kan leda till en förändrad affärslogik, av vikt för företags strategiska val gällande bland annat affärsmodeller och värdeskapande Metod Studien är explorativ och av kvalitativ

Social Media – Do You See the Whole Picture?

Purpose: The thesis aims to create an understanding to set the foundation of the social media landscape covering its historical evolution, driving mechanisms and business models. Methodology: The thesis has a qualitative character and an explorative art of discovering the social media landscape. A theoretical framing of the thesis is inspired by Christensen and Raynor. Theoretical perspective: The

Smygreklam på sociala medier – ett hot mot fungerande konsumentskydd? - En granskning av reklamidentifiering i nya mediekanaler

Sociala medier har på senare år vuxit fram som populära kommunikationskanaler där användarna delar innehåll med varandra. Bland dessa framställningar finns vissa kommersiella meddelanden som privatpersoner producerat på uppdrag av näringsidkare, en marknadsföringsmetod med benämningen influencer marketing. Problemet är att det kommersiella syftet inte alltid framgår tydligt nog vilket utgör ett viSocial media has in recent years emerged as popular communication channels where users share content with each other. Part of this content are some commercial messages that private individuals produce on behalf of traders, a marketing method called influencer marketing. The problem to be dealt with is that the commercial purpose does not always appear which constitutes a misleading of consumers. T

Sociala medier – nya lärplattformar? Beträdande av nya rum för vidareutveckling och inspiration utanför institutionen

Idén till detta kandidatarbete, ett aktionsforskningsprojekt, väcktes av min strävan att på olika vis nå högre självständighet från institutionen och Musikhögskolan, inför mitt utträde ur dessa. Projektets metod blev huvudsakligen ett personligt deltagande i övningsutmaningen #100daysofpractice på den sociala medieplattformen Instagram. I det ingick varje dag videodokumentation av min övning samt The idea for this bachelor thesis, an action research project, developed as a part of my endeavor for higher independence from the institution and academy, preparing for my withdrawal from these. A personal participation in the practice phenomenon #100daysofpractice, on the social media platform Instagram, constitutes the main method of this project. It included daily video documentation of my pra

Ungas politiska (icke-)deltagande på sociala medier – hellre offline?

In the Swedish general election in 2018, social media is expected to play a major role for young people, since social media is their most important source for news and communication. This qualitative interview and focus group study analyses attitudes to political participation in social media of 110 Swedish young persons. Using an explorative perspective, this study offers empirical results, based

Litteratur-kultur-medier: Fördjupning i rysk litteraturvetenskap

Den studerande väljer att studera tre till fyra perioder i den ryska litteraturhistorien. Urvalet görs från följande perioder: upplysningen (1700-talet), poesins guldålder (1800-1830), realismen (1830-1890), modernismen (1890-1917), litteraturen och dess ställning under sovjetiskt styre (1917-1985) och litteraturen efter Sovjetunionens upplösning. Även dramatik och film kan studeras inom ramen förThe student selects three to four periods in the history of Russian literature for individual study. The selection is made from the following periods: The Enlightenment (the 18th century), The Golden Age of poetry (1800-1830), Realist Prose (1830-1890), Modernism (1890-1917), Literature and its Status under Soviet Rule (1917-1985), Literature after the collapse of the Soviet Union. Drama and film