Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "SASH92 – Social AI through the Looking Glass" gav 51763 sökträffar

Affekter, affektiv kommunikation och anknytningsmönster – ett bio-psyko-socialt perspektiv

Människan är biologiskt förberedd för social interaktion och vi formas i hög grad av de speciella sociala erfarenheter vi gör och den kultur som vi är omgivna av. Vi är styrda av biologiskt nedlagda affekter, affekter som i samverkan med ett annat biologiskt nedlagt system, anknytningssystemet, inriktar oss mot att söka nära, trygga relationer. I det sociala samspelet påverkas vi intuitivt av andr

En ifrågasatt ståndsordning – bondebeväpning, privilegier och revolter : social och politisk status i gränsregionen mellan Danmark och Sverige kring 1500

This article investigates the relation between conceptions of status and processes of militarization of peasants in the medieval and early-modern society. In an initial overview we see how many revolts in western Europe in late middle ages were connected to an increased military participation of peasant groups. After 1500 similar processes can be found in the east european frontier regions. Econom

Sociala nätverkssajter som aktivitetsarena – Hos en grupp ungdomar med rörelsehinder

Med Internets frammarsch har olika Internetbaserade mediala former utvecklats. De sociala nätverkssajterna, vilka omnämns som en favorit bland dessa används mycket flitigt av många ungdomar. Forskning har visat att tonåringar med funktionshinder använder Internet på ett liknande sätt som andra jämnåriga, men att de kan ha fler yttre begränsningar gällande användandet. Syftet med studien var att un

Sociala medier – Och den nya affärslogiken

Syfte Uppsatsens syfte är att beskriva och tolka nya mönster i affärslandskapet som har uppkommit, eller förstärkts, som ett resultat av användning av sociala medier. Vidare avser uppsatsen undersöka huruvida dessa mönster kan leda till en förändrad affärslogik, av vikt för företags strategiska val gällande bland annat affärsmodeller och värdeskapande Metod Studien är explorativ och av kvalitativ

Från monolog till dialog – en fallstudie om vilken betydelse sociala medier kan ha för intern marknadsföring

Intern marknadsföring blir allt mer betydande i företag, inte minst på grund av allt mer komplexa företagsstrukturer. Trots det verkar det inte finnas ett effektivt verktyg som underlättar företags strategiska användning av intern marknadsföring. Syftet med fallstudien var att öka förståelsen för vad flervägskommunikation via sociala medier kan bidra med i den interna marknadsföringen. Författarna

Social redovisning för en hållbar framtid? – en studie av Ericsson, H&M och Swedish Match

Den ökade förekomsten av etisk rapportering kan ses som en följd av samhällets ökade fokus på en hållbar utveckling. Det finns olika teorier om motiven bakom redovisning av etisk information, däribland 4N-typologin samt legitimitets- och intressentteorin. Dessa angreppssätt bygger på förekomsten av kommunikation mellan företaget och dess omvärld. Hur detta i realiteten sker behandlas av ytterligar

Socialt kapital – En studie av effekterna av relationer i företag och rekrytering

Syftet med uppsatsen är att åskådliggöra och diskutera det sociala kapitalet i två olika företag i distinkt olika branscher. Vid sidan om diskussionen kring socialt kapital kommer vi att diskutera sambandet mellan rekryteringen och socialt kapital. Vi har använt en kvalitativ jämförande metod där vi jämfört två olika företag. En pilotstudie har inledningsvis utförts med respondenter i ledande posi

SOCIALA NÄTVERK – Värdeskapande och mekanismer

Uppsatsens syfte är att Bidra till forskningens taxonomi genom att utveckla begreppen kring fenomenet sociala nätverk och använda taxonomi på fallföretagen: Salongen och Nova100. Ansatsen gör skillnad på frågeställning och syfte och är i grunden deskriptiv; vi vill beskriva sociala nätverk och bidra till hur forskningen hanterar fenomenet. Frågeställningen lyder: ”Vad är sociala nätverk och vilka

Skuldtyngd – Unga vuxna och skuldens dimensioner : Policy Brief #3, jan 2024. Tema social exkludering

Skuldtyngd är ett fyraårigt forskningsprojekt som startade 2021 i samarbete mellan Lunds universitet och Göteborgs universitet. Projektet är finansierat av Forte och studerar skuldsättningsproblem bland unga vuxna i åldern 18 till 25 år. Centralt för projektet är att förstå skuldsättningen ur ungas eget perspektiv, liksom att studera skuldsättning som ett komplext socialt och relationellt fenomen

Valfrihet – en utmaning för det sociala medborgarskapet

Välfärdstjänsterna har antagit formen av marknadsbaserade tjänster på grund av en ökad marknadsorientering. I artikeln analyseras vad valfrihet gällande välfärdstjänster kan innebära för medborgaren i olika socioekonomiska positioner genom att fokusera faktorer som kan begränsa valmöjligheter. En slutsats är att både resursstarka och resurssvaga har begränsade valmöjligheter. En annan slutsats är

Trigger warnings – om undervisning och politisk gränshållning i 2020-talets sociala landskap

Debatten om ”trigger warnings” och ”trygga rum” berör alla universitetslärare, även dem som aldrig ställts inför dylika krav från studenter. Med utgångspunkt i den uppmärksammade konflikten på sexologutbildningen vid Malmö universitet våren 2021 diskuterar essän vad så kallade trigger warnings och trygga rum är, och hur lärare i högre utbildning kan förhålla sig till studenters föreställningar kri

Sociala medier – en strategisk kommunikationskanal?

Sociala medier har kommit att utgöra en stor del av dagens kommunikation. Organisationer använder dessa i sitt kommunikationsarbete utan att besitta större kunskap om hur verktyget ska hanteras för att nå sin fulla potential. Dagens forskning om sociala medier saknar till stor del ett kritiskt förhållningssätt. Det diskuteras inte om organisationer ska använda sociala medier, utan snarare när och Social media forms a major part of today's communication. Organizations choose to adapt this in their work with communication, but lack sufficient understanding of how the tool should be handled in order to reach full potential. Today's research on the social media largely lacks a critical approach. It is not discussed whether organizations should use social media, but rather when and how.

Sjukhuskyrkan och sjukhuskuratorn – två aktörer kring människor i kris. En kvalitativ studie om sjukhuskyrkans och dess relation till professionellt socialt arbete.

The purpose with this study was to describe and analyze the hospital church function and importance in hospital care and its relation to the hospital counselor work. This study will also present the division of labor between the hospital church and hospital counselors. It will also examine the relationship between the hospital church and hospital curators and if there is a difference in the hospit