Sökresultat

Filtyp

6101 sökträffar

JAPA11

JAPA11 1 JAPA11: Japanska, nybörjarkurs I, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Fasttälld av lärarkollegium 5, 2008-02-25. Ändringar utförda 2009-06-03. Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: • Textkurs 1, 15 högskolepoäng • Textkurs 2, 15 högskolepoäng Textkurs 1, 15 högskolepoäng Mål Efter avslutad kurs ska den studerande: • kunna visa kunskaper i allmän språklig orientering, s

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/JAPA11.pdf - 2024-11-05

KINK01

KINK01 KINK01: Kinesiska, kandidatkurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: Delkurs 1A: fördjupningskurs i kinesisk skönlitteratur och sakprosa med tonvikt på modern kinesiska, 15 högskolepoäng eller Delkurs 1B: fördjupningskurs i klassisk och annan äldre kinesisk litteratur samt modern sakprosa, 15 högskolepoäng Delkurs 2: Examensarbete, 1

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/KINK01.pdf - 2024-11-05

LIN A11 ht07

LIN A11 ht07 LIN A11, Lingvistik: Grundkurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: Lingvistik: Talkommunikation - fonetikens grunder, 7,5 högskolepoäng Språkets struktur och funktion, 7,5 högskolepoäng Lingvistik: Världens språk, 7,5 högskolepoäng Lingvistik: Språkinlärning hos barn och vuxna, 7,5 högskolepoäng Kurserna Talkommunikation -

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINA11.pdf - 2024-11-05

LIN B01 ht07

LIN B01 ht07 LIN B01: Lingvistik: Talkommunikation - fonetikens grunder, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande • kunna beskriva talapparatens byggnad (bl.a. likheter och skillnader mellan kvinnor och män) och dess funktion med avseende på att variera talsignalen • kunna redogöra för grundläggande fonologisk teori samt de viktigaste typerna av ljudförändr

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINB01.pdf - 2024-11-05

LIN B03 1

LIN B03 1 LIN B03: Lingvistik: Världens språk, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande • kunna redogöra för de viktigaste språkfamiljerna i världen, var de finns och typiska egenskaper • kunna förklara innebörden av språksläktskap, vad det är och hur man känner igen det • kunna förklara och tillämpa grunderna i språktypologi • kunna skilja mellan möjliga /

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINB03.pdf - 2024-11-05

LIN B02 ht07

LIN B02 ht07 LIN B02: Språkets struktur och funktion, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande: • kunna redogöra för olikheter och likheter mellan olika språk • kunna förklara hur språkstruktur varierar i olika sociala kontexter, hur språk kan ändras över tiden samt hur människor tillägnar sig språk • kunna redogöra några kognitiva processer associerade med

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINB12.pdf - 2024-11-05

LIN C02 1

LIN C02 1 LIN C02: Lingvistik: Grammatik, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande • kunna beskriva hur olika språk löser samma syntaktiska problem på olika sätt • känna till grunderna i olika grammatiska modeller (såväl generativa som funktionella) • kunna redogöra för hur olika delar av grammatiken interagerar • kunna se sitt modersmål i ett typologiskt p

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINC02.pdf - 2024-11-05

LIN K11 3

LIN K11 3 LIN K11, Allmän språkvetenskap: Kandidatkurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, varav Datorn i språkforskningen och Allmän språk- vetenskap: examensarbete, kandidatkurs beskrivs nedan: Datorn i språkforskningen, 7,5 högskolepoäng En valbar kurs med lingvistisk inriktning, 7,5 högskolepoäng Allmän språkvetenskap: examensarbete, kandidatkurs, 15 hög

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINK11.pdf - 2024-11-05

Kursguide - Course Syllabus

Kursguide - Course Syllabus • • • • • Fastställande Kursplanen är en skiss men ännu ej fastställd. Allmänna uppgifter Kursen ges som fristående kurs. Den kan normalt ingå i en generell examen på såväl grundnivå som avancerad nivå. Undervisningsspråk: svenska Kursens mål Efter avslutad kurs ska den studerande Kunskap och förståelse kunna redogöra för centrala linjer och verk i västerländsk litterat

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LIVA60.pdf - 2024-11-05

Studiebeskr SPAA01 HT13

Studiebeskr SPAA01 HT13 Språk- och litteraturcentrum Spanska SPAA01, spanska, grundkurs, 1-30 högskolepoäng Studiebeskrivning Introduktion SPAA01, 1-30 högskolepoäng, är en grundläggande kurs i spanska som ger dels färdighetsträning dels övergripande kunskaper om spanska språket, om det spanska och det spanskamerikanska samhället och om den spanskspråkiga litteraturen. Kursen kan läsas som en fris

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAA01.pdf - 2024-11-05

Studiebeskr SPAA21 HT13

Studiebeskr SPAA21 HT13 Sp r å k- o ch l i t t er atur c entr um Sp a ns k a SPAA21, spanska, fortsättningskurs, 31-60 högskolepoäng Studiebeskrivning Introduktion SPAA21, 31-60 högskolepoäng, ger dels färdighetsträning, dels fördjupade kunskaper om språk, litteratur och samhälle i Spanien och Latinamerika. Kursen ger också en fördjupad muntlig och skriftlig färdighetsträning. Kursen är indelad i

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAA21.pdf - 2024-11-05

Microsoft Word - Studiebeskr SPAB02 fin.doc

Microsoft Word - Studiebeskr SPAB02 fin.doc Språk- och litteraturcentrum Spanska SPAB02, spanska, nybörjarkurs II Studiebeskrivning Fastställd 2007-09-10 av lärarkollegium 3 att gälla fr.o.m. höstterminen 2007 Introduktion 1. Kursens mål Kursens mål är att den studerande ska kunna så mycket spansk och allmän grammatik som behövs för att vid universitet eller högskola följa en allmän kurs som bygge

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAB02.pdf - 2024-11-05

sbTYSE01

sbTYSE01 TYS E01: Tyska för ekonomer, 15 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: - Grammatik och allmän text, 7,5 högskolepoäng - Ekonomisk text och realia med skriftlig språkfärdighet, 4,5 högskolepoäng - Ekonomisk text och realia med muntlig språkfärdighet, 3 högskolepoäng Grammatik och allmän text, 7,5 högskolepoäng Mål Efter avslutad kurs ska

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/TYSE01.pdf - 2024-11-05

sbTYSKO1

sbTYSKO1 TYS KO1: Tyska kandidatkurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: - Skriftlig språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng - Tysk språkvetenskap, 4,5 högskolepoäng - Tysk språkhistoria, 3 högskolepoäng - Examensarbete, 15 högskolepoäng Skriftlig språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng Mål Efter avslutad kurs ska den studerande: - kunna allsidigt anv

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/TYSK01.pdf - 2024-11-05

Oleksandra Osypenko on Measuring brain potentials in Ukrainian-Russian bilinguals: investigating the

Oleksandra Osypenko on Measuring brain potentials in Ukrainian-Russian bilinguals: investigating the effects of two contrasting grammatical gender systems Oleksandra Osypenko on Measuring brain potentials in Ukrainian-Russian bilinguals: investigating the effects of two contrasting grammatical gender systems Published 29 October 2024 On 8 October, Oleksandra Osypenko, visiting PhD student from Lan

https://www.sol.lu.se/nls/article/oleksandra-osypenko-on-measuring-brain-potentials-in-ukrainian-russian-bilinguals-investigating-the-effects-of-two-contrasting-grammatical-gender-systems/ - 2024-11-05

News

News | Neurolinguistics in Sweden (NLS) All news 26 November 2024 Prof. Dr. Johanna Kissler on Emotion in word processing: neuroscientific evidenc 26 November. Time: 13.15-15.00 On-site: SOL:A158 Zoom Link: https://lu-se.zoom.us/j/62491331134 29 October 2024 Oleksandra Osypenko on Measuring brain potentials in Ukrainian-Russian bilinguals: investigating the effects of two contrasting grammatical g

https://www.sol.lu.se/nls/news/ - 2024-11-05