Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 528580 sökträffar

Fonetik: Kandidatkurs

I kandidatkursen i Fonetik får du möjlighet att bredda och fördjupa din kunskap inom lingvistisk forskning, med speciellt fokus på produktion och perception av tal. Utöver detta skriver du en självständig kandidatuppsats (på engelska eller svenska) och försvarar denna uppsats vid ventilering. Uppsatsen behandlar ett ämne som bestäms i samråd med kursledare och handledare, och som kan fal

Lingvistik: Visuellt språk - gester och tecken

Språkforskningen har hittills huvudsakligen betraktat tal och skrift som sina huvuddomän. Men språkbrukare använder inte bara tal för att uttrycka sig utan också meningsfulla handrörelser kallade gester. Dessutom använder döva språkbrukare teckenspråk som produceras och uppfattas enbart i den visuospatiala modaliteten. Den här kursen ger en tvärvetenskaplig introduktion till forskning om kroppens Most research on language takes speech as the main domain of investigation. However, speakers use not only speech but also meaningful (hand) movements called ‘gestures' when they speak. Furthermore, deaf communities use sign languages that are produced and perceived only in the visual-spatial modality. This course aims to give an interdisciplinary and state of the art overview of the role of the b

Lingvistik: Lingvistiska fältmetoder

The course deals with one of the most multifaceted aspects of linguistic research: the uncovering of new language data by means of linguistic fieldwork. It gives an introduction to (1) purposes and aims of linguistic fieldwork, e.g. hypothesis-testing, linguistic description, language documentation; (2) methodologies and data types involved, e.g. conventional elicitation, stimulus-based elicitatio

Lingvistik: Språk, kultur och tanke

This course looks at the way language, and language variation, are motivated by human cognition and culture, with an emphasis on cultural and linguistic difference in a context of constrained variation. We shall explore the way in which language expresses and is embedded in culture, and is part and parcel of wider cultural practices involving both language and other cultural and symbolic artefacts

Lingvistik: Teoretiska aspekter på språkutveckling

This course covers the most influential theories of first and second language acquisition. The course emphasizes the students’ ability to describe and distinguish the theories, to relate them to each other and to critically analyze the arguments for and against each approach. Further, students will become acquainted with some research methods that are typically associated with research in language

Lingvistik: Metalingvistik - språket som kunskapsobjekt

I kursen presenteras olika uppfattningar och teorier om vad språk är och om vad språkvetenskap bör vara. De centrala frågorna är vad som räknas som språk, från vilket perspektiv språket betraktas, vilka aspekter av språket som fokuseras i forskningen och med vilka metoder språk studeras. Perspektivet i kursen är jämförande och resonerande. Tyngdpunkten ligger på läsning och diskussion av kurslitteThe course provides an overview of different theories of the nature of language, and consequently on the nature of linguistics (e.g. structuralism, generative linguistics, cognitive linguistics, communicative theories of language). Central questions to be discussed are the following: Which features are to be regarded as constitutive of language? Which aspects of language fall within the focus of r

Lingvistik: Grammatiska mönster i mänskliga språk

Human languages differ structurally across several different dimensions, and various grammatical theories have been developed to explain and describe this diversity. The course addresses a variety of construction types across the world's languages and shows how a wide perspective from the diversity of the world's languages can contributeto our better understanding of phenomena closer to home. Furt

Litteraturvetenskap: Den samtida litteraturen

Kursen ger kunskaper om samtidens litteratur från millennieskiftet och framåt, i Sverige, Europa och världen. Kursen behandlar en rad samtidslitterära fenomen och tendenser samt introducerar litteraturvetenskapliga begrepp och perspektiv som är relevanta för studiet av samtidslitteraturen. Efter genomgången kurs ska den studerande ha tillägnat sig grundläggande färdigheter i att analysera, tolka o

Litteraturvetenskap: Världslitteraturen där och här

Kursen är en av 5 delkurser i "Den samtida litteraturen (30hp)" som ges på heltid. Tre av Den samtida litteraturens delkurser är valbara som enstaka kurser: Världslitteraturen där och här (6hp), I gränslandet mellan fakta och fiktion (6hp) samt Poesins mötesplatser (6hp). Kursen Världslitteratur där och här ger kunskaper om centrala tendenser i det världslitterära området samt kunsk

Litteraturvetenskap: I gränslandet mellan fakta och fiktion

Kursen ger kunskaper om samtidens litteratur från ett fakta- och fiktionsperspektiv. Den behandlar ett centralt samtidslitterärt fenomen och dess tendenser. Kursen ingår i "Den samtida litteraturen" LIVA05 men läses som en separat kurs.  

Litteraturvetenskap: Poesins mötesplatser

Kursen behandlar poesins skilda mötesplatser samt introducerar litteraturvetenskapliga begrepp och perspektiv som är relevanta för studiet av samtidspoesin. Kursen ingår i "Den samtida litteraturen" LIVA05 men läses som fristående kurs.

Litteraturvetenskap: Grund- och fortsättningskurs

Kursen ger grundläggande kunskaper om litteraturens centrala verk, historia, tolkningstraditioner, kritiska perspektiv och sociala villkor. Kursen ger också en förmåga att med praktiska tillämpningar i tal och skrift förmedla kunskaper om och erfarenheter av litteratur.

Litteraturvetenskap: Dystopier för vår tid

I kursen studeras ett urval av de senaste decenniernas tongivande europeiska och amerikanska dystopiska litteratur. Särskilt uppmärksammas verkens samhällskritiska syften och belyser hur dessa gestaltas i olika medier och genrer, som science fiction, politisk satir och kontrafaktisk historisk roman, med spridning inom olika populär-, sub-, ungdoms- och högkulturella sammanhang. Undervisninge

Litteraturvetenskap: Litteratur och bildning

Kursen ”Litteratur och bildning” tar avstamp i det klassiska bildningsbegreppet med rötter i 1800-talet, men diskuterar också hur ett samtida bildningsbegrepp skulle kunna se ut. Detta aktualiserar frågor om litterärt värde och kulturella hierarkier. Vilken litteratur ska anses vara värdefull? Och vem bestämmer det?  Ett antal olika teman behandlas i denna kurs, exempelvis makt, kön, etik och

Litteraturvetenskap: Perspektiv på erotisk litteratur och pornografi

I den här kursen kommer du att få möjlighet att utforska en mängd olika sätt att förstå erotisk litteratur och pornografi på, både i vår samtid och historiskt. Genom exempel från både höglitterära och populärlitterära verk inom svensk och europeisk litteratur kommer vi att belysa hur erotisk litteratur och pornografi kan tolkas ur historiska, formmässiga, mediala, samhälleliga, feministiska, queer

Litteraturvetenskap: Nya perspektiv på europeiska klassiker

Kursen presenterar och problematiserar nya tolkningsperspektiv på 10 europeiska verk som kommit att betraktas som klassiker och diskuterar dessas aktualitet. Kursen problematiserar och reflekterar också kring klassikerbegreppet i litteraturhistorieskrivningen.

Litteraturvetenskap: Litterära perspektiv på psykisk sjukdom och ohälsa

I den här kursen utforskar vi litterära skildringar av psykisk sjukdom och ohälsa för att ge litteraturvetenskapliga och existentiella perspektiv på dessa teman och på enskilda verk. Du får grundläggande kunskaper om linjer i litteraturhistoriens behandling av psykisk sjukdom och ohälsa och får lära dig att tolka, förstå och diskutera enskilda verk, såväl litterära som essäistiska och analytiska.

Litteraturvetenskap: Barnlitteratur - grundkurs

Kursen ger en förtrogenhet med allmän litteraturvetenskaplig och barnlitteraturvetenskaplig terminologi samt ger kunskaper om barn- och ungdomslitteraturens historiska utveckling och om hur barn- och ungdomslitteraturen växer fram och etableras som kulturfaktor. Barn- och ungdomslitteraturen sätts in i vidare barnkulturellt och samhälleligt sammanhang. Flera olika genrer och uttrycksformer, s

Litteraturvetenskap: Barnlitteratur - fortsättningskurs

I den här kursen fördjupar du dina kunskaper i barnlitteraturforskningens mål, metoder och teorier och får lära dig om olika perspektiv på barn- och ungdomslitteraturens funktion i ett vidare barnkulturellt sammanhang, där exempelvis film och teater är betydelsefulla. Den tredje delkursen erbjuder en forskningsanknuten fördjupning i en forskningsfråga, ett specifikt tema eller betydelsef

Viking Culture Then and Now

When did the Viking Age actually begin? Wood, turf, stone and daub – how did people live, and how were families organised? Power struggle, curiosity or greed? What were the incentives for Scandinavian expansion? What impact did the Scandinavians have on the Anglo-Saxon and Frankish kingdoms? These are some of the questions we will ask throughout the course, and you'll develop important skills in iWhen did the Viking Age actually begin? Wood, turf, stone and daub – how did people live, and how were families organised? Power struggle, curiosity or greed? What were the incentives for Scandinavian expansion? What impact did the Scandinavians have on the Anglo-Saxon and Frankish kingdoms? These are some of the questions we will ask throughout the course, and you'll develop important skills in i