Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 533249 sökträffar

A longitudinal analysis on the development of regional railway systems in Skåne.

During the last two decades a new administrative level between municipality and national has occurred, most referred as regions. Regions should work as a tool for intergrading and achieve growth in the concept of sustainable development (economic, social and environmental sustainable) in a specific area. In order to attain this and to integrate a whole region, even the areas in the periphery, it

Access to and Utilization of Health Services in Rural Bangladesh -A Gender Perspective

Variations in utilization rates of health services between different groups in society indicate inequity in access to these services. Such inequities originate from observable access barriers such as distance and price, as well as from more subtle, cultural barriers such as lack of female autonomy and control over household resources. With focus on gender inequality, and with Bangladesh as a case

THE CHANGING NATURE OF THE “IRON TRIANGLE” PHENOMENON: A CASE STUDY OF THE “IRON TRIANGLE” IN THE POSTAL INDUSTRY AND POSTAL REFORMS IN JAPAN

The “iron triangle” phenomenon, or nexus between politicians, bureaucrats and business, is an important element of the Japanese postwar political economy system, known as the “1955 system” or “Japan Inc.” Although, originally created to facilitate high-speed economic growth by ensuring efficient cooperation between the government and business, over time it became associated with high-profile corru

Inte utan min iPhone - En kvalitativ studie om varumärkesframgång ur ett konsumentperspektiv

Inte utan min iPhone - En kvalitativ studie om varumärkesframgång ur ett konsumentperspektiv. Starka varumärken är en stor tillgång för organisationer och kan spela en avgörande roll för konsumentlojalitet och finansiell tillväxt. Brand managementforskning har främst fokuserat på organisationers finansiella nytta med varumärken. Hur mening skapas i förhållande mellan konsument och varumärke är int

Delaktighet i sociala medier: Om ”gillare” på Facebook och exemplet Rättviseförmedlingen

Denna kandidatuppsats undersöker delaktighet i sociala medier. Detta görs genom kvalitativa intervjuer med medlemmar på en Facebooksida om deras upplevelser och perspektiv på delaktighet och sociala nätverk. Denna uppsats utgår från en interaktiv flervägskommunikationsmodell vilket vi menar är grundläggande för sociala medier som fenomen. Det teoretiska ramverket fördjupas genom att kopplas samman

E-postdefekter inom svensk sjukhusverksamhet - En studie av e-postkommunikationen vid Helsingborgs lasarett

Email defects in Swedish hospital organizations - a study of e-mail communication at Helsingborgs lasarett The purpose of this paper is to examine the defects, which within the framework of email overload can be identified in Swedish hospital organizations. The method underlying the work is a questionnaire study. The survey reveals that the amount of email received is not excessively large but due

Kriskommunikation: Om företags beredskap och underhållet av den

När ett företag drabbas av en kris kan det få stora ekonomiska konsekvenser. Eftersom kommunikationen är en central del av krishanteringen undersöker den här uppsatsen hur företag kan arbeta proaktivt med kriskommunikation. Genom kvalitativa intervjuer med nyckelpersoner för två B2B-tjänsteföretags kriskommunikationsberedskap samt intervjuer med externa konsulter söker den här uppsatsen svar på hu

Är du framgångsfaktorn i ditt ledarskap? En kvalitativ studie om hur det personliga varumärket används i kommunikativt ledarskap

De förr hierarkiska organisationsstrukturerna är idag mer horisontella. Detta har medfört att den interna kommunikationen har blivit viktigare men samtidigt mer komplex då den förutsätts vara mer personlig och mindre formell. I takt med denna utveckling ställer också organisationerna högre krav på ledarnas kommunikativa förmåga och forskarna understryker vikten av ett kommunikativt ledarskap. Det

Cleaner & better communication! om meningsskapande under organisationsförändringar: en fallstudie av förändringskommunikation i ett globalt företag

Abstract This study centers on organizations' ability to work with dialogue and feedback during organizational change. The aim is to examine to what extent dialogue and feedback contribute to the process of sense making. The study is based on a case study of the corporate energy group Eon and its current organizational change Cleaner & better energy. The empirical material consists of ten

Hur får vi med alla på tåget? En studie av hur engagemang påverkas under en organisationsförändring

Problem: Organisationsförändringar är ett omdebatterat område där olika faktorer ofta påverkar utgången. Oftast fokuserar forskningen dock på den förändring som skett och inte på själva processen. Därmed ansåg jag det intressant att undersöka hur medarbetarnas engagemang påverkas av kommunikation, delaktighet och organisationskultur under den inledande fasen av en organisationsförändring Syfte: Sy

Människan bakom medarbetaren - Om motivation som framgångsfaktor i företaget

Ingen människa är den andra lik. Alla människor drivs och motiveras av olika fenomen och faktorer. Vikten för en organisation att ha motiverade medarbetare som gör sitt yttersta är stor, då det är humankapitalet som tillsammans med kommunikationen utgör grunden till företagets framgång. Vår studie ämnar därför undersöka och reflektera över motivationens betydelse för medarbetarnas dagliga arbete.

Företagsbloggen - en del av helheten

Bloggar har de senaste åren blivit en allt populärare kommunikationskanal för organisationer och ett flertal studier behandlar den så kallade företagsbloggen och dess karaktärsdrag. Det finns dock en betydande brist på forskning som avhandlar företagsbloggen som en del av organisationers övergripande kommunikations- och marknadsföringsstrategier. Den här studien behandlar Höganäs kommuns företagsb

The communicative role when establishing core values as motivators for employee engagement

Today’s marketplace is increasingly growing more competitive as production accelerates and products multiply. Therefore, competing organizations have shifted their focus from solely developing the best product, to building value and competitiveness into the employees. As a result, the concept ‘Employee Engagement’ has received a lot of attention during the 21th century. However there still remain

A model of internal communication for creativity

Creativity has become a central concept in today’s society and economy. Despite this, the concept of creativity is largely absent in organizational communication theory. The aim of this thesis is to show how internal communication that promotes and supports creativity in an organization can be conceptualized in a model and what the main mechanisms of this process are. The model is developed with a

Varumärket Sverige - En fallstudie av de interna kommunikationsprocesserna kring Svenska institutets varumärkesplattform

Problem: Branding has developed from focusing on particular products, or organizations, to now currently on how to brand countries. When the brand is to represent a whole country, the organization needs to create conditions for employees to be able to “live the brand”. The study takes a new approach by, focusing on communication and sense making, bringing together research on nation branding with

Applicerad marknadskommunikation - Varumärkesbyggande i konsumenternas händer

Abstract Mobile marketing is a new category in the marketing communications research area. The latest edition is the so-called branded application, software sponsored by brands that can be downloaded to a smartphone to provide the consumer with a utility. This study examines consumer attitudes towards branding through branded applications. The empirical material was collected through a qualitative

Det goda livet i Äppelriket: om bilden av den mytiska landsbygden i matrelaterad marknadsföring för regionen sydöstra Skåne

In the life in the consumer society experiences and tourism tends to become more important. With mass production as a major part of society the material assets are not enough to fulfil the consumers needs. This is why the experience economy has become increasingly important. Through the consumption of experiences the consumer also consumes places and other intangible things. One example of this is

Kristallklar kommunikation? – En undersökning av Helsingborgs stads kommunikationsarbete kring projektet nya Ångfärjan

Detta arbete är en undersökning av hur en medelstor kommun i Sverige har arbetat med Public Relations, planerad kommunikation, dialog och medierelationer under ett projekt rörande en planerad ny byggnad i stadens centrum. I relation till detta ställs protesterna från en medborgargrupp som valt att uttrycka dessa i ett offentligt forum, i huvudsak genom insändare i den lokala dagstidningen. Undersö

Organisationsförändring - från internkommunikation till attityd

Som en följd av att dagens samhälle i allt högre grad styrs av utveckling och en ökad förändringstakt växer organisationers behov att snabbt kunna omformas och förändras. Forskningsområdet förändringskommunikation har främst studerats ut-ifrån ett ledarskapsperspektiv där information kommuniceras ut genom transmis-sionsmodeller som tar lite hänsyn till medarbetares förståelse och attityd. Med ut-g