Resultatavräkning bokförd
Publicerad 24 januari 2017 Resultatavräkningen är bokförd i Raindance och EOS är uppdaterad. Viss central bokföring kan fortfarande ske.
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/resultatavrakning-bokford - 2025-02-23
Filtyp
Publicerad 24 januari 2017 Resultatavräkningen är bokförd i Raindance och EOS är uppdaterad. Viss central bokföring kan fortfarande ske.
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/resultatavrakning-bokford - 2025-02-23
Publicerad 8 februari 2017 De ingående balanserna för 2017 är inlästa i Raindance.
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/ingaende-balanser-inlasta-i-raindance - 2025-02-23
Publicerad 16 februari 2017 Periodiseringarna backade och saldo på 20900 flyttat till 20700Nu är periodiseringarna från helårsbokslutet backade i Raindance och saldot på konto 20900 ”Kapitalförändring RR” är flyttat till 20700 ”Balanserad kapitalförändring”.Nytt konto för Open AccessFlera bidragsgivare kräver i olika utsträckning att projekt publicerar med ”Open Access”, vilket innebär att forskni
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/periodiseringar-open-access-kurser-med-mera - 2025-02-23
By emma [dot] renman [at] innovation [dot] lu [dot] se (Emma Renman) - published 6 May 2024 Petter Pilesjö, Abdulghani Hasan, and Andreas Persson were tired of the feeling of writing articles and presenting at conferences without anything happening. Learn how they went from research results to making use of their findings by starting the company PluvioFlow. Petter Pilsjö is a Professor at Lund Uni
By lina [dot] tornquist [at] innovation [dot] lu [dot] se (Lina Törnquist) - published 5 September 2024 The Magical Garden is a pedagogical system for preschool mathematics created around a digital learning-through-play game. The system is based on more than 10 years of research and development. Now, it’s been awarded a proof-of-concept grant. Learning early math is not just fundamental for childr
Published 25 November 2024 PluvioFlow, a pioneering technology company specializing in flood modeling, announces the appointment of Jonatan Green Brzezinski as its new CEO and Inriver founder Johan Billgren as Chairman of the Board. Simultaneously, the company is launching a pilot program following highly positive market feedback. "I'm excited to join the team and get started," says Jonatan Green
Published 4 December 2024 To address the unique needs of Sweden's innovative and fast-growing startups and scaleups, a new collaborative initiative called Sweden Startup Nation has been established. This initiative aims to serve as an independent, national knowledge hub that enhances understanding of startups, scaleups, and their ecosystem through comprehensive data collection, analysis, and acces
https://www.innovation.lu.se/en/article/new-initiative-strengthen-swedens-startups-and-scaleups - 2025-02-23
By lina [dot] tornquist [at] innovation [dot] lus [dot] se (Lina Törnquist) - published 15 January 2025 Much of the world's infrastructure is made of concrete, which presents a challenge when it cracks and needs repair. Traditional repair methods involve cutting away a large amount of material. Now researchers at Lund University are investigating an innovative solution: using fungi to mend concret
By tiina [dot] meri [at] lth [dot] lu [dot] se (Tiina Meri) - published 16 January 2025 THINK TEAM. Don't strive for perfection, take small steps instead. And dare to ask the really tough questions. Annika Lindström, Innovation Developer at LU Innovation, gives advice to aspiring entrepreneurs. To "succeed" in realising an idea, the most fundamental thing in my eyes is to be truly driven by the de
https://www.innovation.lu.se/en/article/dont-fall-love-your-own-idea - 2025-02-23
Publicerad 19 maj 2021 Omställningen till digital undervisning har tvingat universitetslärare att visa prov på en imponerande uppfinningsrikedom och flexibilitet i sin undervisning. Samtidigt har många studenter lidit under omställningen och en av anledningarna till detta är att den digitala undervisningen upplevs vara enformig och att det är svårt att känna den känsla av sammanhang som är så vikt
https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-och-kansla-av-sammanhang - 2025-02-23
Publicerad 19 maj 2021 Den som själv är aktiv lär sig mer än den som bara lyssnar på andra. Därför jobbar jag mycket med tvärgrupper på olika sätt i min undervisning. Grundidén är att alla studenter ska få möjlighet att prata mycket samtidigt som de blir motiverade att själva ta ansvar för samtalet och därmed för sitt eget lärande. Foto: Leon via Unsplash Arbetet med tvärgrupper kan se ut på olika
https://www.education.lu.se/artikel/tvargrupper-ett-satt-att-fa-studenterna-att-orka-vara-aktiva-i-zoom - 2025-02-23
Publicerad 26 maj 2021 Det går inte att förutsätta att alla studenter har en bra studieteknik när de börjar på universitetet eller för den delen efter att de kommit några år in i studierna. För många innebär universitetet helt nya förväntningar på eget ansvar för arbetsmiljö och motivation. Nu ställer dessutom bytet till digital undervisning ännu högre krav på rutiner och eget engagemang. Vår nya
https://www.education.lu.se/artikel/stotta-dina-zoom-trotta-studenter - 2025-02-23
Publicerad 31 maj 2021 Ingen vill hamna i situationen att ens studenter med förlängd skrivtid inte får den tid en har planerat för dem. Att tentamen stängs ner för dem trots att en har försökt tänka på allt, har gjort alla inställningar som behövs. När man använder quizzar som examinationsform finns det i Canvas en inställning som trumfar, slår ut, en annan inställning. Foto: Luke Chesser via Unsp
https://www.education.lu.se/artikel/quizzar-och-forlangd-skrivtid - 2025-02-23
Av michael [dot] grimsberg [at] chemeng [dot] lth [dot] se (Michaël Grimsberg) - publicerad 1 juni 2021 Reaction Engineering introduces third-year chemical engineering students at Lund University to the principles of reactor analysis, sizing, and design. Like other similar courses, it was traditionally taught with a heavy emphasis on theory and the derivation of mathematical equations. Students co
https://www.education.lu.se/artikel/using-virtual-labs-teach-reaction-engineering - 2025-02-23
Publicerad 18 augusti 2021 Photo by M.Accelertor on Unsplash Det är inte självklart att det är studenterna som ska zooma in till en föreläsning, man kan istället tänka sig att föreläsaren finns på distans. Detta är mycket praktiskt för gästföreläsare som finns på stort avstånd och som då slipper resa. Det öppnar också för enklare samarbeten mellan lärosäten. Det kommer att se lite olika ut ifall
https://www.education.lu.se/artikel/gastforelasare-en-bra-anledning-till-hybridundervisning - 2025-02-23
Publicerad 9 augusti 2021 Bild: Kelly Sikkema on Unsplash Padlet har gjort en uppdatering av sin inläggseditor - de kallar denna Post Composer. Det är inte en stor förändring, men utseendet ser lite annorlunda ut. Till nyheterna hör att skrivfälten för inlägg bytt plats och att ytan för att lägga till bilder, länkar mm nu fått en central plats i mitten. Det går också att jobba med flera inlägg sa
https://www.education.lu.se/artikel/ny-editor-i-padlet - 2025-02-23
Av ann-catrin [dot] johansson [at] lth [dot] lu [dot] se (Ann-Catrin Johansson) - publicerad 18 augusti 2021 Hur är det att vara student vid Lunds universitet och ha dyslexi? Hur fungerar vardagen? Malin Cronquist fick diagnosen dyslexi under sin gymnasietid. Vi fick möjligheten att träffa Malin och höra om hennes erfarenhet efter fem års studier vid Lunds tekniska högskola. Foto: Clarissa Watson
https://www.education.lu.se/artikel/hur-ar-det-att-vara-student-vid-lunds-universitet-och-ha-dyslexi - 2025-02-23
Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 5 oktober 2021 Hans Knutsson, lektor och programchef på Ekonomihögskolan, har använt Inspera i ett par år nu och ur ett lärarperspektiv är han mycket nöjd. Han har använt verktyget både i sal och på distans och ser framför allt positivt på alla de möjligheter som Inspera erbjuder i form av många olika fråg
https://www.education.lu.se/artikel/lararen-om-inspera-stor-rikedom-av-frageformat - 2025-02-23
Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 28 oktober 2021 Video kan användas på olika sätt i undervisningen. Belt och Lowenthal (2021) ger en översikt av litteraturen om hur video kan användas i undervisningen och vad vi vet om hur det påverkar inlärningen. Här sammanfattas denna artikel. Foto: Nicole Geri via Unsplash.com De praktiska slutsatser
https://www.education.lu.se/artikel/att-anvanda-video-i-undervisningen - 2025-02-23
Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 28 oktober 2021 Corona och den följande nedstängingen av universitet över hela världen har betytt att vi alla behövt lära oss undervisa på distans i ett högt tempo. Pedagoger över hela världen har samlat erfarenheter och utvärderat hur det fungerat och talar ofta om samtiden som ”det nya normala” och avser
https://www.education.lu.se/artikel/det-nya-normala-en-litteraturoversikt - 2025-02-23