Ingående balanser inlästa i Raindance
Publicerad 8 februari 2017 De ingående balanserna för 2017 är inlästa i Raindance.
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/ingaende-balanser-inlasta-i-raindance - 2025-02-21
Filtyp
Publicerad 8 februari 2017 De ingående balanserna för 2017 är inlästa i Raindance.
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/ingaende-balanser-inlasta-i-raindance - 2025-02-21
Publicerad 16 februari 2017 Periodiseringarna backade och saldo på 20900 flyttat till 20700Nu är periodiseringarna från helårsbokslutet backade i Raindance och saldot på konto 20900 ”Kapitalförändring RR” är flyttat till 20700 ”Balanserad kapitalförändring”.Nytt konto för Open AccessFlera bidragsgivare kräver i olika utsträckning att projekt publicerar med ”Open Access”, vilket innebär att forskni
https://www.ekonomiwebben.lu.se/artikel/periodiseringar-open-access-kurser-med-mera - 2025-02-21
Publicerad 19 maj 2021 Hur får du din Zoom-föreläsning att fungera optimalt? Foto: ConvertKit via Unsplash Se till att du hörs tydligt, använd en extern mikrofon och kolla gärna i förväg att den fungerar som den ska. Se till att du syns bra, om du har naturligt ljus i rummet bör det komma framifrån och inte bakifrån. Kameran ska helst vara i ögonhöjd, för att undvika att du tittar ner på din pub
https://www.education.lu.se/artikel/10-tips-battre-zoom-forelasningar - 2025-02-21
Publicerad 19 maj 2021 Omställningen till digital undervisning har tvingat universitetslärare att visa prov på en imponerande uppfinningsrikedom och flexibilitet i sin undervisning. Samtidigt har många studenter lidit under omställningen och en av anledningarna till detta är att den digitala undervisningen upplevs vara enformig och att det är svårt att känna den känsla av sammanhang som är så vikt
https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-och-kansla-av-sammanhang - 2025-02-21
Publicerad 19 maj 2021 Den som själv är aktiv lär sig mer än den som bara lyssnar på andra. Därför jobbar jag mycket med tvärgrupper på olika sätt i min undervisning. Grundidén är att alla studenter ska få möjlighet att prata mycket samtidigt som de blir motiverade att själva ta ansvar för samtalet och därmed för sitt eget lärande. Foto: Leon via Unsplash Arbetet med tvärgrupper kan se ut på olika
https://www.education.lu.se/artikel/tvargrupper-ett-satt-att-fa-studenterna-att-orka-vara-aktiva-i-zoom - 2025-02-21
Publicerad 26 maj 2021 Det går inte att förutsätta att alla studenter har en bra studieteknik när de börjar på universitetet eller för den delen efter att de kommit några år in i studierna. För många innebär universitetet helt nya förväntningar på eget ansvar för arbetsmiljö och motivation. Nu ställer dessutom bytet till digital undervisning ännu högre krav på rutiner och eget engagemang. Vår nya
https://www.education.lu.se/artikel/stotta-dina-zoom-trotta-studenter - 2025-02-21
Publicerad 31 maj 2021 Ingen vill hamna i situationen att ens studenter med förlängd skrivtid inte får den tid en har planerat för dem. Att tentamen stängs ner för dem trots att en har försökt tänka på allt, har gjort alla inställningar som behövs. När man använder quizzar som examinationsform finns det i Canvas en inställning som trumfar, slår ut, en annan inställning. Foto: Luke Chesser via Unsp
https://www.education.lu.se/artikel/quizzar-och-forlangd-skrivtid - 2025-02-21
Av michael [dot] grimsberg [at] chemeng [dot] lth [dot] se (Michaël Grimsberg) - publicerad 1 juni 2021 Reaction Engineering introduces third-year chemical engineering students at Lund University to the principles of reactor analysis, sizing, and design. Like other similar courses, it was traditionally taught with a heavy emphasis on theory and the derivation of mathematical equations. Students co
https://www.education.lu.se/artikel/using-virtual-labs-teach-reaction-engineering - 2025-02-21
Publicerad 18 augusti 2021 Photo by M.Accelertor on Unsplash Det är inte självklart att det är studenterna som ska zooma in till en föreläsning, man kan istället tänka sig att föreläsaren finns på distans. Detta är mycket praktiskt för gästföreläsare som finns på stort avstånd och som då slipper resa. Det öppnar också för enklare samarbeten mellan lärosäten. Det kommer att se lite olika ut ifall
https://www.education.lu.se/artikel/gastforelasare-en-bra-anledning-till-hybridundervisning - 2025-02-21
Publicerad 9 augusti 2021 Bild: Kelly Sikkema on Unsplash Padlet har gjort en uppdatering av sin inläggseditor - de kallar denna Post Composer. Det är inte en stor förändring, men utseendet ser lite annorlunda ut. Till nyheterna hör att skrivfälten för inlägg bytt plats och att ytan för att lägga till bilder, länkar mm nu fått en central plats i mitten. Det går också att jobba med flera inlägg sa
https://www.education.lu.se/artikel/ny-editor-i-padlet - 2025-02-21
Av ann-catrin [dot] johansson [at] lth [dot] lu [dot] se (Ann-Catrin Johansson) - publicerad 18 augusti 2021 Hur är det att vara student vid Lunds universitet och ha dyslexi? Hur fungerar vardagen? Malin Cronquist fick diagnosen dyslexi under sin gymnasietid. Vi fick möjligheten att träffa Malin och höra om hennes erfarenhet efter fem års studier vid Lunds tekniska högskola. Foto: Clarissa Watson
https://www.education.lu.se/artikel/hur-ar-det-att-vara-student-vid-lunds-universitet-och-ha-dyslexi - 2025-02-21
Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 5 oktober 2021 Hans Knutsson, lektor och programchef på Ekonomihögskolan, har använt Inspera i ett par år nu och ur ett lärarperspektiv är han mycket nöjd. Han har använt verktyget både i sal och på distans och ser framför allt positivt på alla de möjligheter som Inspera erbjuder i form av många olika fråg
https://www.education.lu.se/artikel/lararen-om-inspera-stor-rikedom-av-frageformat - 2025-02-21
Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 28 oktober 2021 Video kan användas på olika sätt i undervisningen. Belt och Lowenthal (2021) ger en översikt av litteraturen om hur video kan användas i undervisningen och vad vi vet om hur det påverkar inlärningen. Här sammanfattas denna artikel. Foto: Nicole Geri via Unsplash.com De praktiska slutsatser
https://www.education.lu.se/artikel/att-anvanda-video-i-undervisningen - 2025-02-21
Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 28 oktober 2021 Corona och den följande nedstängingen av universitet över hela världen har betytt att vi alla behövt lära oss undervisa på distans i ett högt tempo. Pedagoger över hela världen har samlat erfarenheter och utvärderat hur det fungerat och talar ofta om samtiden som ”det nya normala” och avser
https://www.education.lu.se/artikel/det-nya-normala-en-litteraturoversikt - 2025-02-21
Publicerad 3 mars 2015 Ett chockat kvartskorn från Hummeln strukturen. Carl Alwmark och kollegor presenterar nya rön i tidskrifen Geology. Forskningen visar att sjön Hummeln i Småland har bildats genom ett meteoritnedslag för ca 470 miljoner år sedan. Läs mer..
https://www.geologi.lu.se/artikel/sjon-hummeln-i-smaland-har-bildats-genom-ett-meteoritnedslag - 2025-02-21
Av kristina [dot] lindgarde [at] lth [dot] lu [dot] se (Kristina Lindgärde) - publicerad 19 september 2018 Bild: Mostphotos Empati är överskattat, nobelpristagaren Daniel Kahneman har missförståtts rejält och vi tycks ha blivit mer rädda för att konfrontera uppfattningar vi inte delar. Sociologen Mikael Klintman uttolkar vår politiska samtid utifrån ny kunskap inom neurovetenskap, sociologi och ps
https://www.soc.lu.se/artikel/manniskor-som-fordomsfulla-flockvarelser - 2025-02-21
Publicerad 12 september 2018 Gökhan Kaya har försvarat sin avhandling i ämnet sociologi med avhandlingen "Aspirations, capital and identity: four studies on the determinants of life chances for young Swedes with an immigrant background" 12 September klockan 14:00 i Stora Algatans hörsal in Lund. Fakultetsopponent var Docent Susanne Urban, Institutet för Bostads- och urbanforskning, Uppsala.Huvudha
https://www.soc.lu.se/artikel/gokhan-kaya-har-disputerat - 2025-02-21
Publicerad 24 september 2018 Erik Hannerz vid Sociologiska institutionen och Peter Bengtsen vid avdelningen för konsthistoria och visuella studier deltog nyligen i den årliga konferensen för gatukonst och urbankreativitet (Street Art & Urban Creativity Conference) i Lissabon, Portual. Här presenterade de sina planer för ett kommande tema om urban kreativitet. Pufendorfinstitutet vid Lunds universi
https://www.soc.lu.se/artikel/urban-kreativitet-borjar-med-en-presentation-i-lissabon - 2025-02-21
Publicerad 28 september 2018 Anders Hylmö har försvarat sin avhandling i ämnet sociologi med avhandlingen "Disciplined Reasoning. The mainstream-heterodoxy divide and styles of reasoning in Swedish economics" idag, 28 September klockan 10:00 i Edens hörsal in Lund. Fakultetsopponent var Docent Elizabeth Popp Berman, Sociologiska institutionen, University at Albany.Ordförande vid disputationen var
https://www.soc.lu.se/artikel/anders-hylmo-har-disputerat - 2025-02-21
Publicerad 28 september 2018 Sociologiprofessor Antoinette Hetzler svarar på frågor om gymnasiebehörighet i svt. I gårdagens Lokala Nyheter Skåne förklarade Hetzler hur statistik över behörighet till gymnasiet ska tolkas. Professor Antoinette Hetzler svarar på frågor om gymnasiebehörighet i svt. Var sjätte elev i Sverige har inte behörighet till gymnasiet. I Tomelilla saknar mer än var tredje elev
https://www.soc.lu.se/artikel/gymnasiebehorighet-hanger-inte-bara-pa-foraldrarnas-utbildning-eller-klass-tillhorighet - 2025-02-21